Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Oscar Salomonsson

Oscar Salomonsson i Béjarts “Våroffer”. Foto Carl Thorborg

12 jul
2020

Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare

Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.

Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare 2009. 2012 utnämndes han till Premiärdansare. Rollerna har varit många och skiftande. Prinsarna i Törnrosa, Svansjön och Askungen (Cendrillon). Den utvalde i Våroffer, Franz i Coppelia, Lenskij i Onegin och mycket mer… I Pär Isbergs Nötknäpparen har han dansat Kolaren, men på senare tid gestaltat Farbror Blå med bravur i sin karakteristiska och underfundiga stil.

2019 tilldelades han Gunilla Roempkes dansstiftelses stipendium.

Oscar  Salomonsson

Oscar Salomonsson i Eskapist. Foto Nils-Emil Nylander

Hur hittade du till dansen från början? Svaret är både överraskande och roligt. Det är sällan man hör det här från manliga dansare om sina ingångar till balett.

Dansen fanns i mig från början tror jag. Jag bestämde mig jättetidigt för att bli dansare. Redan när jag bara var fyra år (!) visste att jag skulle dansa. Ingen i min familj har sysslat med kultur eller dans. Min mamma tyckte mycket om att gå på balett och jag fick följa med. Hon berättade att jag dansade i tunnelbanan, och fick pengar för det! Det är inget som jag minns men ändå…”

Innan Kungliga Balettelevskolan gick han på Margarita Rietschels dansskola. De arrangerade föreställningar på bland annat på Oscarsteatern.

Senare kom balettskolan och den rullade på… Oscar förklarar hur han emellanåt upplevde träningen som ganska enformig, så som balett kan vara. Det var några år när det kändes lite motigt,

Men han visste innerst inne att det här var vad han ville, och föreställningarna gav alltid nytt syre till känslan för dansen.

Hur var dina erfarenheter från perioden i Spanien?

Det var fantastiskt! Min chef var Nacho Duato, en superfin och duktig chef. Det var ett stålbad, med mycket dans och mycket teknik, min tid i Spanien var stenhård.

Oscar tycker att det är svårt att nå lika långt i ett större company med många dansare.

Det blir en annan utveckling när man arbetar med ett eget uttryck med en speciell koreograf. Jag medverkade bland annat i ”Castrati”, en fantastisk balett som senare sattes upp i Stockholm. När vi dansade den i Stockholm kändes det lättare när man hade jobbat med originalet.

Tiden i Spanien gav mig förbättrat självförtroende, vi var mycket på turnéer och gjorde oerhört vackra baletter i Madrid.

Senast sågs du i Alexander Ekmans ”Kuckel” på Orionteatern.

Vi hann med att göra 13 eller 14 föreställningar innan Coronaviruset tvingade oss att stänga ner. Under den tiden ändrade vi oavbrutet!

Oscar Salomonsson Anna Valev

Oscar Salomonsson och Anna Valev i ”The little Match girl passion”, koreografi Pontus Lidberg. Program Triple Excellence, Kungliga Operan 2012. Foto Hans Nilsson

Det är en underlig ”Coronatid”. Vad gör du just nu?

Det är fortfarande träning på Operan, vi tränar på olika sätt, men jag håller mig i form. Vi repeterar också en del. Vi jobbar med ”Skating Rink” som skulle gått nu i vår, men kommer efter sommaren tillsammans med den franska koreografen Jean Guillaume Bart's ”La boîte à Joujoux” [Leksakslådan]. Dessa två verk är en hyllning till den Svenska baletten i Paris.

En del av ”Ekmans En midsommarnattsdröm” ingår i detta program som är tänkt att gå på turné i höst på Champs Elysée-teatern i Paris. På den teatern har Oscar dansat i Mats Eks ”Solo för två”, ett minne som stannat kvar.

Om det nu blir av, tillägger Oscar.

När vi träffades och samtalade var det så. Nu vet vi att hela det programmet är inställt. Enligt vad som meddelats i juni har Alexander Ekman startat ett konstnärligt, experimentellt laboratorium. En flexibel och corona-anpassad ”verkstad” med säkra avstånd. Mikael Karlsson står för musiken och verket är planerat att presenteras på Operans stora scen 4 september.

Du har ju stadigt utvecklats som dansare och även skådespelare. Vad ser du fram emot att göra som artist?

Vad svårt, det är ju verkligen allt möjligt.Numera är det inte så mycket en viss roll, utan mer att jag vill göra något utvecklande, mer åt teater, en blandning av uttryck. Inte så mycket hopp eller så. Film, som till exempel i Eskapist, det var riktigt roligt.

Oscar visar här på en mycket tydlig sak, dansens flyktighet som konstart.

Att det du skapar är borta i samma ögonblick. Något som är både en tjusning men också en tråkig egenskap. Det är ju lite härligt på ett sätt att det en dansare gör är så unikt för stunden men samtidigt vill man ha någonting kvar…

Jag vill fortsätta arbeta med koreografer som Alexander Ekman, Mats Ek och Pär Isberg till exempel, men är också intresserad av film och skådespeleri. När jag har tid målar jag…som igår, vill du se?”

Oscar visar mig ett fint blomsterstilleben i starka färger i sin mobil. Det är något jag gör nu i Coronatider, jag målar.

Oscar Salomonsson by Kenny

Oscar Salomonsson i Ringaren i Notre Dame, koreograf Pär Isberg. Foto Alexander Kenney

Dina roller har varit mångfacetterade och du behärskar det mesta från att vara ”danseur noble” till moderna verk. Det som är extra med dig är de udda figurerna. Redan som Quasimodo i Pär isbergs ”Ringaren i Notre Dame” 2009 skapade du ett oförglömligt porträtt. I Alexander Ekmans ”Eskapist” under våren 2019 guidade Oscar publiken på en hänförande resa som Eskapisten själv.

Du dansade ingenting i ”Eskapist” och filmsekvenserna var väldigt närgångna, hur kändes det?

Det var en speciell utmaning och jag tyckte det var väldigt roligt” säger Oscar. Som dansare är man så van vid att förhålla sig till att du ska göra så, eller så. Nu skulle jag liksom bara vara och fylla ut det!

Ditt ansikte är väldigt öppet och uttrycksfullt, men samtidigt avslappnat?

Man måste vara avslappnad men det är svårt när alla tittar och man har inte steg eller annat att lita till. Men man lär sig. Det går inte att plötsligt hitta på något drastiskt.

Regissören Roy Andersson, (som vi kommer till) är ju mästare på att undvika överspel, han hatar det. Man får inte göra för mycket.

Dansare är ju vana vid ganska stora scener och ett annat utspel, det måste vara ett stort steg att ha en kamera nära ansiktet?

Oscar svarar: En koreografi ska utföras, men ska man berätta något måste man känna och uppleva på riktigt om det ska bli ärligt och äkta.

I Eskapist ser det ut som du hade väldigt god kontakt med hundarna (på kontoret). Då undrar man om du har hund?

Haha, kul. Jag älskar hundar. I Eskapist träffade jag dem faktiskt bara precis innan tagningarna. Det var ett gäng faktiskt, en 7-8 stycken. Kanske var hussarna och mattarna mer oroliga än hundarna?

Men det gick bra.

Svaret på frågan är nej, jag har ingen hund. Det går inte med mitt jobb att ta på sig ett sådant ansvar, att ta hand om en hund.

Oscar Salomonsson

Oscar Salomonsson. Foto Kungliga Operan

Du medverkade i Roy Anderssons prisbelönta långfilm ”En duva satt på en gren och filosoferade över tillvaron”. Hur kom det sig? Provfilmade du?

Roy Andersson kom faktiskt till Operan och tittade på någon föreställning och repetition. Sedan pratade han med mig och ville att jag skulle provfilma. Det handlade inte om att man skulle vara danskunnig, men något sökte han. Jag har stor förståelse för hans tydliga formspråk, som bland annat handlar om att inte överagera. Ändå händer det väldigt mycket, anser Oscar.

Berätta om hur det var att arbeta med Roy Andersson?

Allt går väldigt långsamt och han är jättehård och alldeles otroligt noga och petig. Jag tror, säger Oscar, att han har svårt att jobba med etablerade skådespelare för de vill göra sin egen grej, har sin tolkning. Själva scenerna byggs upp i hans egen studio och varje detalj måste vara perfekt! Det var häftigt att se. Det är som att han målar en tavla och varje scen kan ta flera månader att spela in. Det kunde ibland bli 40 tagningar, färgtonen på tröjan var fel, det kunde vara ljuset med mera. Vi kunde jobba nätter igenom, men jag tyckte om det även om det var jobbigt ibland. Det var verkligen lärorikt och roligt.

Du är en tekniskt skicklig dansare. Men när du gestaltar en roll är karaktären det viktigaste. Vad betyder den rena rörelsen för dig, till exempel i abstrakta baletter?

Det finns alltid ett uttryck, även om det inte är en historia som man kan sätta ord på, och det uttrycket får man försöka man hitta, även om det är olika verk.

Oscar Salomonsson

Premiärdansaren Oscar Salomonsson fick Gunilla Roempkes dansstiftelses stipendium 2019. Foto Kungliga Operan

Men du som började som så liten, minns du vad upplevde då?

Oscar förklarar att han tycker det är fascinerande med små barn som inte kan prata än men sätter man på musik så börjar de flesta dansa, så grundläggande är det.

Jag älskade att röra mig och höra musiken, det var känslan.

Har du upplevt några svackor, eller nedgångar under din karriär?

Nej, inga specifika motgångar tycker jag. Det är alltid motigt när man inte får göra det man önskar, men så är det ju ibland.

Men det var tufft i början när jag var väldigt ung och osäker. Det fanns tyvärr flera lärare, balettmästare och chefer som gjorde att man tvivlade mycket på sig själv. Om det utnyttjas att man är en känslig person (som jag var då) kan det gå illa. Uppmuntran ger bättre resultat.

Du har fått extremt varierade roller under din karriär, är du nöjd, eller finns det något du fortfarande är sugen på att vilja göra?

Ingen direkt roll, men koreografer som Alexander Ekman, Mats Ek uppskattar jag mycket och vill gärna fortsätta arbeta med. Även Pär isberg är en intressant koreograf. Men också mer teater, som sagt.

Har Du något råd att ge till unga dansare idag?

Det viktigaste är att man tycker om det man gör och tror på sig själv. Det är lätt att fastna i att allt måste vara perfekt, de tekniska kraven. Klarar men inte allt kan man brytas ner av det.

Men det är inte vad publiken ser, det är något man lär sig när man blir äldre. Man ska förstås alltid försöka sitt allra bästa, men akta sig för att döda dansglädjen på vägen framåt.

Oscar op Operans affisch

Oscar Salomonsson kunde synas på en annons som gick i kollektivtrafiken under juni. Konsten att blicka framåt! Annons från Kungliga Operan

Inspireras du av saker och företeelser utanför dansens värld?

Ja, det är naturligtvis lite allt möjligt men självklart som dansare är musik oerhört viktigt och film är också inspirerande. Jag har ju barn och vi går gärna på museer, ser på konst, det gillar jag.

Vem är du utanför scenen? Som person verkar du väldigt lugn och stillsam?

Jag är pappa, har alltså barn och sambo. Umgås med vänner. Jag är en annan privat än på scen… det är stor skillnad. Jättestor, faktiskt. Ingen skulle ge mig roller om de träffade mig så här, över en kopp kaffe!

Det sker när de har sett mig i en föreställning eller på repetition till exempel. Eller på film… Men privat stämmer det att jag inte hetsar upp mig så mycket, jag blir ytterst sällan arg till exempel.

Hur ser du nu på framtiden?

Jag tar ett år i taget. Jag har ju tur som inte har några skador. Man måste lägga om träningen lite när man blir äldre, det fungerar inte att göra exakt samma saker hela tiden. Man behöver verkligen variera träningen för att hålla och orka.

Marie Louise Waldenström
Stockholm


  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil