Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Oscar Salomonsson

Oscar Salomonsson i Béjarts “Våroffer”. Foto Carl Thorborg

12 jul
2020

Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare

Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.

Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare 2009. 2012 utnämndes han till Premiärdansare. Rollerna har varit många och skiftande. Prinsarna i Törnrosa, Svansjön och Askungen (Cendrillon). Den utvalde i Våroffer, Franz i Coppelia, Lenskij i Onegin och mycket mer… I Pär Isbergs Nötknäpparen har han dansat Kolaren, men på senare tid gestaltat Farbror Blå med bravur i sin karakteristiska och underfundiga stil.

2019 tilldelades han Gunilla Roempkes dansstiftelses stipendium.

Oscar  Salomonsson

Oscar Salomonsson i Eskapist. Foto Nils-Emil Nylander

Hur hittade du till dansen från början? Svaret är både överraskande och roligt. Det är sällan man hör det här från manliga dansare om sina ingångar till balett.

Dansen fanns i mig från början tror jag. Jag bestämde mig jättetidigt för att bli dansare. Redan när jag bara var fyra år (!) visste att jag skulle dansa. Ingen i min familj har sysslat med kultur eller dans. Min mamma tyckte mycket om att gå på balett och jag fick följa med. Hon berättade att jag dansade i tunnelbanan, och fick pengar för det! Det är inget som jag minns men ändå…”

Innan Kungliga Balettelevskolan gick han på Margarita Rietschels dansskola. De arrangerade föreställningar på bland annat på Oscarsteatern.

Senare kom balettskolan och den rullade på… Oscar förklarar hur han emellanåt upplevde träningen som ganska enformig, så som balett kan vara. Det var några år när det kändes lite motigt,

Men han visste innerst inne att det här var vad han ville, och föreställningarna gav alltid nytt syre till känslan för dansen.

Hur var dina erfarenheter från perioden i Spanien?

Det var fantastiskt! Min chef var Nacho Duato, en superfin och duktig chef. Det var ett stålbad, med mycket dans och mycket teknik, min tid i Spanien var stenhård.

Oscar tycker att det är svårt att nå lika långt i ett större company med många dansare.

Det blir en annan utveckling när man arbetar med ett eget uttryck med en speciell koreograf. Jag medverkade bland annat i ”Castrati”, en fantastisk balett som senare sattes upp i Stockholm. När vi dansade den i Stockholm kändes det lättare när man hade jobbat med originalet.

Tiden i Spanien gav mig förbättrat självförtroende, vi var mycket på turnéer och gjorde oerhört vackra baletter i Madrid.

Senast sågs du i Alexander Ekmans ”Kuckel” på Orionteatern.

Vi hann med att göra 13 eller 14 föreställningar innan Coronaviruset tvingade oss att stänga ner. Under den tiden ändrade vi oavbrutet!

Oscar Salomonsson Anna Valev

Oscar Salomonsson och Anna Valev i ”The little Match girl passion”, koreografi Pontus Lidberg. Program Triple Excellence, Kungliga Operan 2012. Foto Hans Nilsson

Det är en underlig ”Coronatid”. Vad gör du just nu?

Det är fortfarande träning på Operan, vi tränar på olika sätt, men jag håller mig i form. Vi repeterar också en del. Vi jobbar med ”Skating Rink” som skulle gått nu i vår, men kommer efter sommaren tillsammans med den franska koreografen Jean Guillaume Bart's ”La boîte à Joujoux” [Leksakslådan]. Dessa två verk är en hyllning till den Svenska baletten i Paris.

En del av ”Ekmans En midsommarnattsdröm” ingår i detta program som är tänkt att gå på turné i höst på Champs Elysée-teatern i Paris. På den teatern har Oscar dansat i Mats Eks ”Solo för två”, ett minne som stannat kvar.

Om det nu blir av, tillägger Oscar.

När vi träffades och samtalade var det så. Nu vet vi att hela det programmet är inställt. Enligt vad som meddelats i juni har Alexander Ekman startat ett konstnärligt, experimentellt laboratorium. En flexibel och corona-anpassad ”verkstad” med säkra avstånd. Mikael Karlsson står för musiken och verket är planerat att presenteras på Operans stora scen 4 september.

Du har ju stadigt utvecklats som dansare och även skådespelare. Vad ser du fram emot att göra som artist?

Vad svårt, det är ju verkligen allt möjligt.Numera är det inte så mycket en viss roll, utan mer att jag vill göra något utvecklande, mer åt teater, en blandning av uttryck. Inte så mycket hopp eller så. Film, som till exempel i Eskapist, det var riktigt roligt.

Oscar visar här på en mycket tydlig sak, dansens flyktighet som konstart.

Att det du skapar är borta i samma ögonblick. Något som är både en tjusning men också en tråkig egenskap. Det är ju lite härligt på ett sätt att det en dansare gör är så unikt för stunden men samtidigt vill man ha någonting kvar…

Jag vill fortsätta arbeta med koreografer som Alexander Ekman, Mats Ek och Pär Isberg till exempel, men är också intresserad av film och skådespeleri. När jag har tid målar jag…som igår, vill du se?”

Oscar visar mig ett fint blomsterstilleben i starka färger i sin mobil. Det är något jag gör nu i Coronatider, jag målar.

Oscar Salomonsson by Kenny

Oscar Salomonsson i Ringaren i Notre Dame, koreograf Pär Isberg. Foto Alexander Kenney

Dina roller har varit mångfacetterade och du behärskar det mesta från att vara ”danseur noble” till moderna verk. Det som är extra med dig är de udda figurerna. Redan som Quasimodo i Pär isbergs ”Ringaren i Notre Dame” 2009 skapade du ett oförglömligt porträtt. I Alexander Ekmans ”Eskapist” under våren 2019 guidade Oscar publiken på en hänförande resa som Eskapisten själv.

Du dansade ingenting i ”Eskapist” och filmsekvenserna var väldigt närgångna, hur kändes det?

Det var en speciell utmaning och jag tyckte det var väldigt roligt” säger Oscar. Som dansare är man så van vid att förhålla sig till att du ska göra så, eller så. Nu skulle jag liksom bara vara och fylla ut det!

Ditt ansikte är väldigt öppet och uttrycksfullt, men samtidigt avslappnat?

Man måste vara avslappnad men det är svårt när alla tittar och man har inte steg eller annat att lita till. Men man lär sig. Det går inte att plötsligt hitta på något drastiskt.

Regissören Roy Andersson, (som vi kommer till) är ju mästare på att undvika överspel, han hatar det. Man får inte göra för mycket.

Dansare är ju vana vid ganska stora scener och ett annat utspel, det måste vara ett stort steg att ha en kamera nära ansiktet?

Oscar svarar: En koreografi ska utföras, men ska man berätta något måste man känna och uppleva på riktigt om det ska bli ärligt och äkta.

I Eskapist ser det ut som du hade väldigt god kontakt med hundarna (på kontoret). Då undrar man om du har hund?

Haha, kul. Jag älskar hundar. I Eskapist träffade jag dem faktiskt bara precis innan tagningarna. Det var ett gäng faktiskt, en 7-8 stycken. Kanske var hussarna och mattarna mer oroliga än hundarna?

Men det gick bra.

Svaret på frågan är nej, jag har ingen hund. Det går inte med mitt jobb att ta på sig ett sådant ansvar, att ta hand om en hund.

Oscar Salomonsson

Oscar Salomonsson. Foto Kungliga Operan

Du medverkade i Roy Anderssons prisbelönta långfilm ”En duva satt på en gren och filosoferade över tillvaron”. Hur kom det sig? Provfilmade du?

Roy Andersson kom faktiskt till Operan och tittade på någon föreställning och repetition. Sedan pratade han med mig och ville att jag skulle provfilma. Det handlade inte om att man skulle vara danskunnig, men något sökte han. Jag har stor förståelse för hans tydliga formspråk, som bland annat handlar om att inte överagera. Ändå händer det väldigt mycket, anser Oscar.

Berätta om hur det var att arbeta med Roy Andersson?

Allt går väldigt långsamt och han är jättehård och alldeles otroligt noga och petig. Jag tror, säger Oscar, att han har svårt att jobba med etablerade skådespelare för de vill göra sin egen grej, har sin tolkning. Själva scenerna byggs upp i hans egen studio och varje detalj måste vara perfekt! Det var häftigt att se. Det är som att han målar en tavla och varje scen kan ta flera månader att spela in. Det kunde ibland bli 40 tagningar, färgtonen på tröjan var fel, det kunde vara ljuset med mera. Vi kunde jobba nätter igenom, men jag tyckte om det även om det var jobbigt ibland. Det var verkligen lärorikt och roligt.

Du är en tekniskt skicklig dansare. Men när du gestaltar en roll är karaktären det viktigaste. Vad betyder den rena rörelsen för dig, till exempel i abstrakta baletter?

Det finns alltid ett uttryck, även om det inte är en historia som man kan sätta ord på, och det uttrycket får man försöka man hitta, även om det är olika verk.

Oscar Salomonsson

Premiärdansaren Oscar Salomonsson fick Gunilla Roempkes dansstiftelses stipendium 2019. Foto Kungliga Operan

Men du som började som så liten, minns du vad upplevde då?

Oscar förklarar att han tycker det är fascinerande med små barn som inte kan prata än men sätter man på musik så börjar de flesta dansa, så grundläggande är det.

Jag älskade att röra mig och höra musiken, det var känslan.

Har du upplevt några svackor, eller nedgångar under din karriär?

Nej, inga specifika motgångar tycker jag. Det är alltid motigt när man inte får göra det man önskar, men så är det ju ibland.

Men det var tufft i början när jag var väldigt ung och osäker. Det fanns tyvärr flera lärare, balettmästare och chefer som gjorde att man tvivlade mycket på sig själv. Om det utnyttjas att man är en känslig person (som jag var då) kan det gå illa. Uppmuntran ger bättre resultat.

Du har fått extremt varierade roller under din karriär, är du nöjd, eller finns det något du fortfarande är sugen på att vilja göra?

Ingen direkt roll, men koreografer som Alexander Ekman, Mats Ek uppskattar jag mycket och vill gärna fortsätta arbeta med. Även Pär isberg är en intressant koreograf. Men också mer teater, som sagt.

Har Du något råd att ge till unga dansare idag?

Det viktigaste är att man tycker om det man gör och tror på sig själv. Det är lätt att fastna i att allt måste vara perfekt, de tekniska kraven. Klarar men inte allt kan man brytas ner av det.

Men det är inte vad publiken ser, det är något man lär sig när man blir äldre. Man ska förstås alltid försöka sitt allra bästa, men akta sig för att döda dansglädjen på vägen framåt.

Oscar op Operans affisch

Oscar Salomonsson kunde synas på en annons som gick i kollektivtrafiken under juni. Konsten att blicka framåt! Annons från Kungliga Operan

Inspireras du av saker och företeelser utanför dansens värld?

Ja, det är naturligtvis lite allt möjligt men självklart som dansare är musik oerhört viktigt och film är också inspirerande. Jag har ju barn och vi går gärna på museer, ser på konst, det gillar jag.

Vem är du utanför scenen? Som person verkar du väldigt lugn och stillsam?

Jag är pappa, har alltså barn och sambo. Umgås med vänner. Jag är en annan privat än på scen… det är stor skillnad. Jättestor, faktiskt. Ingen skulle ge mig roller om de träffade mig så här, över en kopp kaffe!

Det sker när de har sett mig i en föreställning eller på repetition till exempel. Eller på film… Men privat stämmer det att jag inte hetsar upp mig så mycket, jag blir ytterst sällan arg till exempel.

Hur ser du nu på framtiden?

Jag tar ett år i taget. Jag har ju tur som inte har några skador. Man måste lägga om träningen lite när man blir äldre, det fungerar inte att göra exakt samma saker hela tiden. Man behöver verkligen variera träningen för att hålla och orka.

Marie Louise Waldenström
Stockholm


  • TV-SERIE SKILDRAR LIVET PÅ SVENSKA BALETTSKOLAN I GÖTEBORG
    SVT-serie skildrar livet på Svenska Balettskolan i Göteborg
    SVT:s nya serie Balettskolan ger en unik inblick i livet för danselever vid Svenska Balettskolan i Göteborg. Under åtta avsnitt får tittarna följa elevernas vardag, deras passion för dansen och de sto...

  • Operabyggnaden förstudie, idéskiss perspektiv. Illustratör: Ahrbom & partner och Lundgaard & Tranberg
    Historisk överenskommelse om Operahusets framtid
    Onsdag 22 januari presenterade Kungliga Operan och Statens fastighetsverk (SFV) en historisk gemensam renoveringsplan för Operahuset. Den anrika nationalscenen för opera och balett får moderniserade, ...

  • Ana Laguna som Giselle och Yvan Auzely som Hilarion i Giselle akt 1. Koreografi Mats Ek. Foto Lesley Leslie-Spink
    Ana Laguna och Yvan Auzely två legendariska dansare berättar om sina karriärer.
    De dansar åter tillsammans i Mats Eks senaste balett EN KOPP KAFFE på Operan i Stockholm från 7 februari

  • Harrison Dowzell (The Swan) and James Lovell (The Prince) in Matthew Bourne's Swan LakePhoto Johan Persson
    Of swans and men: Matthew Bourne’s Swan Lake
    Before he turned his attention to Swan Lake , Matthew Bourne had long been making work that poked fun at classical ballet’s conventions, more often than not putting men in female roles. But it was when...

  • En paus mellan repetitionerna, från vänster Elliot Nyrén, Céline Keelyn, Emmie Comstedt och Kristine Persson. Foto Thérèse Eng
    Svenska Balettskolan i Göteborg dansar in julen på Lorensbergsteatern
    Så var det dags igen för den årliga julföreställningen, Nötknäpparen, med Svenska Balettskolan i Göteborg.

  • Maya Schonbrun som Askungen i Kungliga Balettens succé i koreografi av Tamara Rojo och med fantastiska kostymer av modeskaparen Christian Lacroix, som också skapat scenbilden tillsammans med Tobias Rylander. Foto Kungliga Operan/ Håkan Larsson
    Spot on Maya Schonbrun, First soloist at the Swedish Royal Ballet
    Congratulations to be nominated First Soloist at the opening of Cinderella 29 November. You danced the role of Cinderella with Kentaro Mitsumori as Prince.

  • Alban Lendorf, Jakob Ernir Jónatansson I den nya gruvscenen. Foto Miklos Szabo
    Billy Elliot The Musical är en sevärd scenupplevelse
    Det Kongelige teater i Köpenhamn har satt upp Billy Elliot The Musical på den nya Operaen. 33 föreställningar fram till 12 januari. Dansportalen fick en intervju med Miles Hoares , koreograf.

  • Guidad visning Gäddviken. Huvudet är Johannes Döparens avhuggna huvud från Richard Strauss opera Salome.
    Möt Roy Sandgren, balettkvartens maestro
    När du besöker Operan och lyssnar på informationen om kvällens balett i Guldfoajén, är det säkert att du har mött Roy Sandgren. Under hösten informerade Roy om baletten Gustavia och i december om Asku...

  • Unge pojken Tadzio - Atte Kilpinen, med bollen som har en viktig roll i relationen mellan männen, och koreografen Gustav von Aschenbach- Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju
    Helsingfors: Nationalbalettens prestigefulla Döden i Venedig får beröm av premiärpubliken
    John Neumeiers koreografi Döden i Venedig är baserad på en novell av Thomas Mann och hade Helsingforspremiär vid Nationalbaletten i fredags. Mycket arbete hade lagts ned på iscensättningen av dramat o...

  • Guillaume Diop i en vacker Grand Jeté i rollen som Badin i Pär Isbergs nya verk Gustavia på Kungliga Operan. Foto Håkan Larsson
    Gustavia – en angelägen berättelse som berör
    Flera hundra år har gått sedan Gustav Badin och Gustav III levde och verkade i Stockholm. En född som slav, den andra som kunglig. Två personer från olika världsdelar och förutsättningar, som under an...

  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil