Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Oscar Salomonsson

Oscar Salomonsson i Béjarts “Våroffer”. Foto Carl Thorborg

12 jul
2020

Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare

Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.

Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare 2009. 2012 utnämndes han till Premiärdansare. Rollerna har varit många och skiftande. Prinsarna i Törnrosa, Svansjön och Askungen (Cendrillon). Den utvalde i Våroffer, Franz i Coppelia, Lenskij i Onegin och mycket mer… I Pär Isbergs Nötknäpparen har han dansat Kolaren, men på senare tid gestaltat Farbror Blå med bravur i sin karakteristiska och underfundiga stil.

2019 tilldelades han Gunilla Roempkes dansstiftelses stipendium.

Oscar  Salomonsson

Oscar Salomonsson i Eskapist. Foto Nils-Emil Nylander

Hur hittade du till dansen från början? Svaret är både överraskande och roligt. Det är sällan man hör det här från manliga dansare om sina ingångar till balett.

Dansen fanns i mig från början tror jag. Jag bestämde mig jättetidigt för att bli dansare. Redan när jag bara var fyra år (!) visste att jag skulle dansa. Ingen i min familj har sysslat med kultur eller dans. Min mamma tyckte mycket om att gå på balett och jag fick följa med. Hon berättade att jag dansade i tunnelbanan, och fick pengar för det! Det är inget som jag minns men ändå…”

Innan Kungliga Balettelevskolan gick han på Margarita Rietschels dansskola. De arrangerade föreställningar på bland annat på Oscarsteatern.

Senare kom balettskolan och den rullade på… Oscar förklarar hur han emellanåt upplevde träningen som ganska enformig, så som balett kan vara. Det var några år när det kändes lite motigt,

Men han visste innerst inne att det här var vad han ville, och föreställningarna gav alltid nytt syre till känslan för dansen.

Hur var dina erfarenheter från perioden i Spanien?

Det var fantastiskt! Min chef var Nacho Duato, en superfin och duktig chef. Det var ett stålbad, med mycket dans och mycket teknik, min tid i Spanien var stenhård.

Oscar tycker att det är svårt att nå lika långt i ett större company med många dansare.

Det blir en annan utveckling när man arbetar med ett eget uttryck med en speciell koreograf. Jag medverkade bland annat i ”Castrati”, en fantastisk balett som senare sattes upp i Stockholm. När vi dansade den i Stockholm kändes det lättare när man hade jobbat med originalet.

Tiden i Spanien gav mig förbättrat självförtroende, vi var mycket på turnéer och gjorde oerhört vackra baletter i Madrid.

Senast sågs du i Alexander Ekmans ”Kuckel” på Orionteatern.

Vi hann med att göra 13 eller 14 föreställningar innan Coronaviruset tvingade oss att stänga ner. Under den tiden ändrade vi oavbrutet!

Oscar Salomonsson Anna Valev

Oscar Salomonsson och Anna Valev i ”The little Match girl passion”, koreografi Pontus Lidberg. Program Triple Excellence, Kungliga Operan 2012. Foto Hans Nilsson

Det är en underlig ”Coronatid”. Vad gör du just nu?

Det är fortfarande träning på Operan, vi tränar på olika sätt, men jag håller mig i form. Vi repeterar också en del. Vi jobbar med ”Skating Rink” som skulle gått nu i vår, men kommer efter sommaren tillsammans med den franska koreografen Jean Guillaume Bart's ”La boîte à Joujoux” [Leksakslådan]. Dessa två verk är en hyllning till den Svenska baletten i Paris.

En del av ”Ekmans En midsommarnattsdröm” ingår i detta program som är tänkt att gå på turné i höst på Champs Elysée-teatern i Paris. På den teatern har Oscar dansat i Mats Eks ”Solo för två”, ett minne som stannat kvar.

Om det nu blir av, tillägger Oscar.

När vi träffades och samtalade var det så. Nu vet vi att hela det programmet är inställt. Enligt vad som meddelats i juni har Alexander Ekman startat ett konstnärligt, experimentellt laboratorium. En flexibel och corona-anpassad ”verkstad” med säkra avstånd. Mikael Karlsson står för musiken och verket är planerat att presenteras på Operans stora scen 4 september.

Du har ju stadigt utvecklats som dansare och även skådespelare. Vad ser du fram emot att göra som artist?

Vad svårt, det är ju verkligen allt möjligt.Numera är det inte så mycket en viss roll, utan mer att jag vill göra något utvecklande, mer åt teater, en blandning av uttryck. Inte så mycket hopp eller så. Film, som till exempel i Eskapist, det var riktigt roligt.

Oscar visar här på en mycket tydlig sak, dansens flyktighet som konstart.

Att det du skapar är borta i samma ögonblick. Något som är både en tjusning men också en tråkig egenskap. Det är ju lite härligt på ett sätt att det en dansare gör är så unikt för stunden men samtidigt vill man ha någonting kvar…

Jag vill fortsätta arbeta med koreografer som Alexander Ekman, Mats Ek och Pär Isberg till exempel, men är också intresserad av film och skådespeleri. När jag har tid målar jag…som igår, vill du se?”

Oscar visar mig ett fint blomsterstilleben i starka färger i sin mobil. Det är något jag gör nu i Coronatider, jag målar.

Oscar Salomonsson by Kenny

Oscar Salomonsson i Ringaren i Notre Dame, koreograf Pär Isberg. Foto Alexander Kenney

Dina roller har varit mångfacetterade och du behärskar det mesta från att vara ”danseur noble” till moderna verk. Det som är extra med dig är de udda figurerna. Redan som Quasimodo i Pär isbergs ”Ringaren i Notre Dame” 2009 skapade du ett oförglömligt porträtt. I Alexander Ekmans ”Eskapist” under våren 2019 guidade Oscar publiken på en hänförande resa som Eskapisten själv.

Du dansade ingenting i ”Eskapist” och filmsekvenserna var väldigt närgångna, hur kändes det?

Det var en speciell utmaning och jag tyckte det var väldigt roligt” säger Oscar. Som dansare är man så van vid att förhålla sig till att du ska göra så, eller så. Nu skulle jag liksom bara vara och fylla ut det!

Ditt ansikte är väldigt öppet och uttrycksfullt, men samtidigt avslappnat?

Man måste vara avslappnad men det är svårt när alla tittar och man har inte steg eller annat att lita till. Men man lär sig. Det går inte att plötsligt hitta på något drastiskt.

Regissören Roy Andersson, (som vi kommer till) är ju mästare på att undvika överspel, han hatar det. Man får inte göra för mycket.

Dansare är ju vana vid ganska stora scener och ett annat utspel, det måste vara ett stort steg att ha en kamera nära ansiktet?

Oscar svarar: En koreografi ska utföras, men ska man berätta något måste man känna och uppleva på riktigt om det ska bli ärligt och äkta.

I Eskapist ser det ut som du hade väldigt god kontakt med hundarna (på kontoret). Då undrar man om du har hund?

Haha, kul. Jag älskar hundar. I Eskapist träffade jag dem faktiskt bara precis innan tagningarna. Det var ett gäng faktiskt, en 7-8 stycken. Kanske var hussarna och mattarna mer oroliga än hundarna?

Men det gick bra.

Svaret på frågan är nej, jag har ingen hund. Det går inte med mitt jobb att ta på sig ett sådant ansvar, att ta hand om en hund.

Oscar Salomonsson

Oscar Salomonsson. Foto Kungliga Operan

Du medverkade i Roy Anderssons prisbelönta långfilm ”En duva satt på en gren och filosoferade över tillvaron”. Hur kom det sig? Provfilmade du?

Roy Andersson kom faktiskt till Operan och tittade på någon föreställning och repetition. Sedan pratade han med mig och ville att jag skulle provfilma. Det handlade inte om att man skulle vara danskunnig, men något sökte han. Jag har stor förståelse för hans tydliga formspråk, som bland annat handlar om att inte överagera. Ändå händer det väldigt mycket, anser Oscar.

Berätta om hur det var att arbeta med Roy Andersson?

Allt går väldigt långsamt och han är jättehård och alldeles otroligt noga och petig. Jag tror, säger Oscar, att han har svårt att jobba med etablerade skådespelare för de vill göra sin egen grej, har sin tolkning. Själva scenerna byggs upp i hans egen studio och varje detalj måste vara perfekt! Det var häftigt att se. Det är som att han målar en tavla och varje scen kan ta flera månader att spela in. Det kunde ibland bli 40 tagningar, färgtonen på tröjan var fel, det kunde vara ljuset med mera. Vi kunde jobba nätter igenom, men jag tyckte om det även om det var jobbigt ibland. Det var verkligen lärorikt och roligt.

Du är en tekniskt skicklig dansare. Men när du gestaltar en roll är karaktären det viktigaste. Vad betyder den rena rörelsen för dig, till exempel i abstrakta baletter?

Det finns alltid ett uttryck, även om det inte är en historia som man kan sätta ord på, och det uttrycket får man försöka man hitta, även om det är olika verk.

Oscar Salomonsson

Premiärdansaren Oscar Salomonsson fick Gunilla Roempkes dansstiftelses stipendium 2019. Foto Kungliga Operan

Men du som började som så liten, minns du vad upplevde då?

Oscar förklarar att han tycker det är fascinerande med små barn som inte kan prata än men sätter man på musik så börjar de flesta dansa, så grundläggande är det.

Jag älskade att röra mig och höra musiken, det var känslan.

Har du upplevt några svackor, eller nedgångar under din karriär?

Nej, inga specifika motgångar tycker jag. Det är alltid motigt när man inte får göra det man önskar, men så är det ju ibland.

Men det var tufft i början när jag var väldigt ung och osäker. Det fanns tyvärr flera lärare, balettmästare och chefer som gjorde att man tvivlade mycket på sig själv. Om det utnyttjas att man är en känslig person (som jag var då) kan det gå illa. Uppmuntran ger bättre resultat.

Du har fått extremt varierade roller under din karriär, är du nöjd, eller finns det något du fortfarande är sugen på att vilja göra?

Ingen direkt roll, men koreografer som Alexander Ekman, Mats Ek uppskattar jag mycket och vill gärna fortsätta arbeta med. Även Pär isberg är en intressant koreograf. Men också mer teater, som sagt.

Har Du något råd att ge till unga dansare idag?

Det viktigaste är att man tycker om det man gör och tror på sig själv. Det är lätt att fastna i att allt måste vara perfekt, de tekniska kraven. Klarar men inte allt kan man brytas ner av det.

Men det är inte vad publiken ser, det är något man lär sig när man blir äldre. Man ska förstås alltid försöka sitt allra bästa, men akta sig för att döda dansglädjen på vägen framåt.

Oscar op Operans affisch

Oscar Salomonsson kunde synas på en annons som gick i kollektivtrafiken under juni. Konsten att blicka framåt! Annons från Kungliga Operan

Inspireras du av saker och företeelser utanför dansens värld?

Ja, det är naturligtvis lite allt möjligt men självklart som dansare är musik oerhört viktigt och film är också inspirerande. Jag har ju barn och vi går gärna på museer, ser på konst, det gillar jag.

Vem är du utanför scenen? Som person verkar du väldigt lugn och stillsam?

Jag är pappa, har alltså barn och sambo. Umgås med vänner. Jag är en annan privat än på scen… det är stor skillnad. Jättestor, faktiskt. Ingen skulle ge mig roller om de träffade mig så här, över en kopp kaffe!

Det sker när de har sett mig i en föreställning eller på repetition till exempel. Eller på film… Men privat stämmer det att jag inte hetsar upp mig så mycket, jag blir ytterst sällan arg till exempel.

Hur ser du nu på framtiden?

Jag tar ett år i taget. Jag har ju tur som inte har några skador. Man måste lägga om träningen lite när man blir äldre, det fungerar inte att göra exakt samma saker hela tiden. Man behöver verkligen variera träningen för att hålla och orka.

Marie Louise Waldenström
Stockholm


  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil