Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Carmen Helsinki

Carmen och en Don José, fylld av lyckokänsla. Rebecca King och Frans Valkama (första akten). Foto Roosa Oksaharju

23 apr
2020

En magisk föreställning av Carmen

En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.

Alla föreställningar hann man inte dansa förrän det blev ett abrupt stopp för hela verksamheten på grund av pandemin Covid19.

Dansportalen fick en intervju med Carmen, Rebecca King, som gjordes via mail, ett par veckor efter att föreställningen fick stängas ned.

Carmen Helsinki

Soldaterna är osäkra och ovissa hur bemöta Carmen – Rebecca King, till vänster Florian Modan. Foto Mirka Kleemola

Jag såg både generalrepetitionen och en föreställning av denna balett två veckor efteråt. Samma dansare i båda. Dramatiskt hade det blivit redan innan baletten hade sin premiär. Vissa förändringar i rollfördelningarna hade blivit nödvändiga.

Meningen var att det skulle bli tre casts vilka skulle alternera men då en av de tilltänkta Carmendansarna blivit skadad fick Rebecca King ta åt sig jobbet att klara det dubbla. Det blev i början utan vilodagar och växlande med partners i de olika föreställningarna.

Men efter två veckor hade föreställningen nått en helt annan nivå än under premiärveckan.

Denna balett gav en möjlighet för dansarna att visa starkt skådespeleri. En föreställning kunde inte ha varit mer laddad än den som vi såg på Nationaloperans scen en vanlig torsdag kväll. Det drog åt det hållet redan i de tidigare akterna men i tredje akten gjorde Rebecca King och Jun Xia som Carmen och Don José närapå verklighet av dramat.

I den akten får Jun Xia sin stora chans, Han visar i denna föreställning något av ett fötvivlat vansinne. Han störtar fram till arenan där Carmen – och vi – lite tidigare sett toreadorerna vinna sin seger. Jun Xias Don Jose närmar sig Carmen i ett sista försök att övertyga henne om deras gemensamma framtid men hon bestämt avvisar honom förstår friaren att allt är förgäves. Han dödar sin älskade Carmen med ett knivhugg.

* * *

Carmen Helsinki

Det fanns dramatik i Rebecca Kings Carmen. Foto Roosa Oksaharju

Rebecca King är född i Baltimore, USA och är sedan 2015 första solistdansare vid Nationalbaletten i Finland. Hon berättar att Europa lockade då hon avslutat sin utbildning.

Min lärare, Olga Tozyiakova, var en fantastisk pedagog och en av de mest inspirerande kvinnor jag någonsin mött, säger Rebecca King. Hon kände mig i månget bättre än jag själv gjorde och hon gav och rotade mig i en etik att jobba (work ethic) och en strävan och en drive vilket jag är för alltid tacksam för.

När jag var 16 blev jag erbjuden en plats vid skolan ABT/JKO i New York men samtidigt ett kontrakt vid Ukrainska Nationalbaletten i Donetsk. Efter en del diskussion med familjen och läraren kom alla till den slutsatsen att det allra bästa skulle vara för mig att få erfarenhet av ett danskompani.

Det var ett våget steg när du var så ung?
Jo, och det var faktiskt en utmaning, och också detta att åka ända till Ukraina efter att bara ha bott hemma, och att dansa i ett etablerat kompani, men det var både belönande och uppfostrande. Kompaniet var mycket klassiskt och jag fick där många fina möjligheter.

Carmen Helsinki

Soldaten Don José – Frans Valkama med en lycklig fästmö, Mikaëla – Yuka Masumoto – i farten i första akten.Foto Mirka Kleemola

Sedan flyttade du 2008 till Tjeckien?
Jag blev erbjuden att dansa som solist vid Staatsoper i Prag och från och med 2011 vid Tjeckiska Nationalbaletten i samma stad. Där stannade jag i sju år, och den tiden var verkligen givande och lärorik med många krävande utmaningar.

Jag dansade bland annat Odette-Odile i Svansjön och Myrtha i Giselle, Klara i Nötknäpparen och mycket annat. Jag lärde mig även tjeckiska såsom jag lärde mig ryska i Ukraina. Jag har alltid varit nyfiken på olika kulturer och fick fantastiska möjligheter och en inblick i dessa länder. Jag upplever också att man erbjuds nya möjligheter även om man inte förväntar sig dem.

Men – hur var det i allra första början, hur valde du dansen?
Mitt liv startade i en dansstudio, jag talade också mina första ord där. Så dansen valde mig! Mina föräldrar fick av en läkare veta att den ena av mina två bröder borde antingen opereras vid höften eller sättas i balettskola. Föräldrarna tyckte att det senaste alternativet lät bättre.

Resultatet var att brodern, också den andra brodern och jag blev alla dansare. Nathaniel har dansat i Pittsburgh, USA, Stephen i Ballet West och i Dortmund, Tyskland. Våra föräldrar var mycket stöttande, i mitt fall också då jag flyttade för att bo i dessa olika länder.

Carmen Helsinki

Carmen – Rebecca King – håller på att locka soldaten Don José – Frans Valkama. Foto Mirka Kleemola

Hur är livet i Helsingfors, trivs du?
Jag är lycklig här och jag är inte den som planerar så mycket i förväg. Livet ger en chanser och man ska ta vara på dem när man får dem. Just nu har jag inga planer att flytta.

Du har även ett projekt att utveckla på fritid?
Det är Youth America Grand Prix. Jag jobbar med det, det är frågan om den största tävlingen för balettstipendier till studerande. Syftet är att hjälpa unga dansare med deras nästa steg, att få en plats i en skola eller utbildning eller i ett kompani.

Genom deras Dance in Higher Education Program kan unga även få en plats vid ett universitet. Jag tycker att detta är väldigt viktigt, och det är en uppgift som jag tänker fortsätta att jobba för efter min dansarkarriär, jag vill ju ge tillbaka något av det jag själv fått.

Carmen Helsinki

Carmen – Rebecca King - och Don José – Frans Valkama. Foto Mirka Kleemola

Du säger att du upplevt arbetet med Carmen som något enastående?
Som väldigt ung tyckte jag mycket om de klassiska rollerna men nu lutar det lite åt annat håll också. Realistiska karaktärer typ just Carmen intresserar mig. Det finns en möjlighet att inte endast dra nytta av sina egna upplevelser utan också att kunna dela av allt med publiken, att känna att den lever med i stämningen.

Det betyder att åskådarna kan relatera det sedda till sina egna liv på ett sätt som inga ord kan beskriva, att leva med igenom hela föreställningen. Rollen som Carmen kom nu som en roll för livet för mig och speciellt i denna version av Liam Scarlett. Koreografen fick inte bara liv i Carmen utan också i de andra karaktärerna. Carmen var inte endast en hårdhjärtad kvinna utan en som i det rätta ögonblicket kunde lätta sitt pansar och uppleva något riktigt stort tillsammans med Don José.

Rebecca, din rolltolkning av Carmen var utomordentligt fin, du levde för fullt in i den, hela föreställningen igenom! Och du kanske tände också dina motspelare på scenen, speciellt Don José.
Det hjälpte att ha livserfarenhet, jag kunde analysera och utveckla karaktären, vilket var ett stort nöje för mig. Interpretationen växte för varje föreställning. Det var en mycket speciell roll för mig och jag njöt av möjligheten att få dansa med olika dansare.

Det betydde att man skulle agera mot de övriga rollinnehavarna på scenen. Ibland kan det hända att när man dansar en roll länge kan det vara svårt att till varje kväll hitta något nytt att ta fram hos den karaktär man skapar. Detta trots att man älskar rollen hur mycket som helst. Här var det nog magiskt varje kväll.

Carmen Helsinki

Escamillo – Alfio Drago – gjorde en stark entré till Lillas Pastias krog. Foto Mirka Kleemola

Och den magin syntes, Rebecca. Tack ska du ha, och tack även för intervjun!

Med Jun Xias Don José hade Rebecca King också ett ypperligt samarbete i själva dansen, inte enbart i karaktäriseringen av rollerna. Artisteriet fanns där och allt löpte fint.

Som toreadoren Escamillo överraskade Alfio Drago mycket positivt; han var verkligen en toreador. Med ypperlig energi, vassa vändningar och sträckningar av benen kom han fram ur Lillas Pastias (Anna Konkari) krog, intog scenen och gestaltade hjälterollen som skulle vinna Carmens intresse.

Av tre zigenarmän fästes blicken på Atte Kilpinen och hans rörelsespråk. Han är ett löfte – redan vid hans första stora solistuppdrag som Aminta i förra årets Sylvia (se Dansportalen 6 maj 2019). På hösten väntas Atte börja som dansare vid Hamburgbaletten.

Carmen Helsinki

Toreadoren Escamillo i en precis pose på arenan – Tuukka Piitulainen. Foto Mirka Kleemola

Xiaoyu He och Mariusz Morawski gjorde bra ifrån sig som de andra zigenarna, det gjorde även bland annat Iga Kratas Micaëla, Don Josés förlovade. Corps de ballet dansade som zigenare och tjurfäktare, varav de sistnämnda kanske hade mer givande roller i energiska och starka danser än de förstnämnda som kunde verka mera klischémässigt.

Kostymerna och scenografin (Jon Bausor) var ganska traditionella. Zigenarnas dräkter kunde ha varit mera i stil med solisternas, nu var de en aning för trasiga.

Don José sitter i slutscenen med den döda Carmen i sina armar. Ännu när ridån gått ner och öppnats första gången sågs konstnärerna Rebecca King och Jun Xia vara kvar i det känslosvall som slutet av dramat hade orsakat hos dem. Jag märker detsamma hos oss i publiken, när ridån sista gången gått ner och vi alla skulle lämna salongen. Vi hade verkligen upplevt något som inte händer så ofta.

Anita Jokela
Helsingfors


  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil