Artiklar från 2008 – till idag
Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara fullt redo när ridån går upp igen.
Att inte kunna planera med säkerhet, eller att varje dag vara beredd på nya beslut och ändra både turnéplaner och spelplaner för kompaniet. Men, ur detta kommer vi, kanske med nya insikter och stärkt skaparkraft hoppas Katrín Hall.
Hur överlever ett operahus som Göteborgsoperan under denna viruskarantän?
Vi måste självklart arbeta lite annorlunda och ser dag efter dag vad som händer och hur vi måste inrätta våra planer efter det. Dagligen får vi beslut från ägarna, från regionen och på central nivå, berättar Katrín.
Självklart gör vi allt vi kan för att säkra våra produktioner, men samtidigt måste vi arbeta i en säker miljö och det innefattar alla som arbetar här. Vi vill inte riskera någons hälsa.
Man får balansera det hela, precis som så många andra danskompanier gör just nu. Vi försöker hitta lösningar så att vi kan fortsätta arbeta och nå ut till vår publik. Våra produktioner kommer att streamas till exempel. Vi försöker att hålla motivationen uppe trots allt, det här är ju något helt nytt för oss alla …
Dansportalen har fått besked om att mellan 3 och 16 april kommer det mångsidigt omtalade och flitigt turnerade verket Noetic av Sidi Larbi Cherkaoui med GöteborgsOperans Danskompani ut för streaming via deras samlingsplats:
HemmaOperan Länk till annan webbplats.
Och fler titlar kommer att publiceras allteftersom.
Hur går det för dansarna Göteborgsoperans Danskompani, får de göra sina dagliga dansklasser eller hur gör de? Är det helt nya rutiner för dem?
Det är självklart nya rutiner för dem. Vi bestämde att ge frivilliga klasser, naturligtvis med restriktioner som vi följer, med maximalt 15 deltagare åt gången, så de pratar med varandra och bestämmer vem som ska komma vilken dag och så vidare. De gör också online-klasser, tränar hemma, de måste hitta vägar för att hålla sig i fysisk form. Fram till förra veckan jobbade också kompaniet med de mindre produktionerna.
Om det nu är 15 personer i klasserna, hur många brukade det vara under normala omständigheter?
Det är i vanliga fall 38 stycken, mer än dubbelt så många som nu. När de inte är här så jobbar de på distans. Det är ett helt nytt scenario som vi befinner oss i.
Vad händer med dansprogrammet nu i vår, skjuts produktioner fram eller ställs de in?
Vi tittar på detta varje dag. Nya planer, planer som revideras varje dag enligt nya scenarier som kan komma varje dag, varje vecka. Vi har antagit plan B, plan C, plan D för varje produktion, så det har varit mer jobb än någonsin för oss i organisationen.
Naturligtvis försöker vi säkerställa våra produktioner och turnéer, och det som kan skjutas upp, skjuts upp och i de flesta fall så går det att göra, men det hela beror ju också hela tiden på när vi kommer att kunna öppna igen. Vi försöker också att vara helt redo när vi öppnar igen, så på ett sätt är vi i full aktivitet.
Inför nästa säsong, vars program kom ut i förra veckan, finns det några speciella hänsynstagande ni har varit tvungna att göra?
Självfallet. Nästa säsong är helt planlagd. När det här inträffade var jag faktiskt mer upptagen med att planera 2021-2022 och 2022-2023!
Men med verkligheten framför oss just nu är vi ju helt sysselsatta med att hantera den här nödsituationen och se hur vi kan säkerställa den här och nästa säsong, justera det som vi har varit tvungna att ställa in och lägga in andra produktioner om det fungerat. Det är det som vi arbetar hårt med just nu.
Hur blir det med planerade turnéer och jag tänker också på gästdansare och gästkoreografer som skulle komma hit till Göteborgsoperan?
Det har ju varit besvärligt eftersom det var en hel del turnéer som var inplanerade nu i vår och vissa av dem har vi varit tvungna att ställa in, andra väntar vi fortfarande på svar ifrån, om vi får möjlighet att skjuta på dem eller inte. Självklart gör vi allt vi kan för att flytta fram dem, men i vissa fall har det inte varit möjligt, men det är knepigt för vi har redan en fullt inplanerad säsong inför hösten och det har också andra scener runtom i världen.
Beträffande gästkoreografer så hade i tur när det gällde Beyond, för där hade vi redan haft premiär, men när det gäller 3D International som skulle ha premiär i vecka 14 och där 3 olika kompanier är inblandade har det varit krångligt eftersom det i sin tur även rör deras planeringar …
Eftersom vi inte kunnat ha gästande koreografer här nu, har vi försökt arbeta på de delar av produktionerna där vi kan komma framåt ändå, som till exempel ljussättning. För 3D International försökte vi färdigställa så mycket av det tekniska arbetet som möjligt, utan att ha dansarna närvarande – för att vara mer förberedda när vi till slut kan börja igen.
Vi försöker också hitta nya sätt att förbereda framtida produktioner så mycket som möjligt, till exempel genom casting. Vi kommer att testa att utföra casting digitalt, via video, för koreografer som inte kan komma hit fysiskt. Detta är ett helt nytt sätt att arbeta och jag är faktiskt ganska nyfiken på hur det kommer att fungera. Vi måste helt enkelt hitta nya, innovativa sätt för att kunna fortsätta arbeta. Vi måste försöka acceptera situationen som den är och inte passivt vänta på att allt ska blåsa över.
Efter att ha pratat med ett par gymnasister på Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm så kan jag konstatera att de verkligen är oroade över sin framtid, över sina praktikplatser kommande läsår och hur de ska komma ut i arbetslivet. Har du något gott råd att säga till dem?Jag förstår helt och hållet deras situation. Vi har redan ett etablerat samarbete med Kungliga Svenska Balettskolan och har under två år haft gymnasister som gjort sin APL här och planerar en tredje som ska komma nästa läsår, för oss är det inte något problem utan det är redan beslutat.
Vi arbetar också med andra yrkesutbildningar och det är samma sak där. Jag vill säga till dem alla att hålla motivationen och fysiken uppe och det kommer att lösas på allra, allra bästa sätt för dem.
Det är märkligt för alla, var man än är i sin karriär, en oförutsägbar tid. Man måste försöka behålla balansen och bevara sin motivation och inspiration, på ett säkert sätt. Att ha en positiv hållning är väldigt viktigt under dessa omständigheter.
Det här kommer att gå över och förhoppningsvis kommer vi att komma tillbaka till en normalitet. Kanske finns där också något för oss att lära sig av detta. Vi och hela världen kommer att bära detta med oss. Det finns ljus i slutet av tunneln. Och vi är faktiskt förväntansfulla över att lansera nästa säsong, alla våra fantastiskt spännande produktioner som vi vill dela med vår publik. Det är vårt hopp, avslutar Katrin hall.
Thérèse Eng
Göteborg
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision