Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

GöteborgsOperan

GöteborgsOperans vardag idag: Att inte kunna planera med säkerhet, eller att varje dag vara beredd på nya beslut och ändra både turnéplaner och spelplaner för kompaniet. Foto Mats Bäcker

06 apr
2020

Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg

Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara fullt redo när ridån går upp igen.

Att inte kunna planera med säkerhet, eller att varje dag vara beredd på nya beslut och ändra både turnéplaner och spelplaner för kompaniet. Men, ur detta kommer vi, kanske med nya insikter och stärkt skaparkraft hoppas Katrín Hall.

Katrin Hall

Katrín Hall, konstnärlig chef för GöteborgsOperans Danskompani. Foto Tilo Stengel

Hur överlever ett operahus som Göteborgsoperan under denna viruskarantän?
Vi måste självklart arbeta lite annorlunda och ser dag efter dag vad som händer och hur vi måste inrätta våra planer efter det. Dagligen får vi beslut från ägarna, från regionen och på central nivå, berättar Katrín.

Självklart gör vi allt vi kan för att säkra våra produktioner, men samtidigt måste vi arbeta i en säker miljö och det innefattar alla som arbetar här. Vi vill inte riskera någons hälsa.

Man får balansera det hela, precis som så många andra danskompanier gör just nu. Vi försöker hitta lösningar så att vi kan fortsätta arbeta och nå ut till vår publik. Våra produktioner kommer att streamas till exempel. Vi försöker att hålla motivationen uppe trots allt, det här är ju något helt nytt för oss alla …

Dansportalen har fått besked om att mellan 3 och 16 april kommer det mångsidigt omtalade och flitigt turnerade verket Noetic av Sidi Larbi Cherkaoui med GöteborgsOperans Danskompani ut för streaming via deras samlingsplats:
HemmaOperan Länk till annan webbplats.

Och fler titlar kommer att publiceras allteftersom.

Hur går det för dansarna Göteborgsoperans Danskompani, får de göra sina dagliga dansklasser eller hur gör de? Är det helt nya rutiner för dem?
Det är självklart nya rutiner för dem. Vi bestämde att ge frivilliga klasser, naturligtvis med restriktioner som vi följer, med maximalt 15 deltagare åt gången, så de pratar med varandra och bestämmer vem som ska komma vilken dag och så vidare. De gör också online-klasser, tränar hemma, de måste hitta vägar för att hålla sig i fysisk form. Fram till förra veckan jobbade också kompaniet med de mindre produktionerna.

Om det nu är 15 personer i klasserna, hur många brukade det vara under normala omständigheter?
Det är i vanliga fall 38 stycken, mer än dubbelt så många som nu. När de inte är här så jobbar de på distans. Det är ett helt nytt scenario som vi befinner oss i.

Vad händer med dansprogrammet nu i vår, skjuts produktioner fram eller ställs de in?
Vi tittar på detta varje dag. Nya planer, planer som revideras varje dag enligt nya scenarier som kan komma varje dag, varje vecka. Vi har antagit plan B, plan C, plan D för varje produktion, så det har varit mer jobb än någonsin för oss i organisationen.

Naturligtvis försöker vi säkerställa våra produktioner och turnéer, och det som kan skjutas upp, skjuts upp och i de flesta fall så går det att göra, men det hela beror ju också hela tiden på när vi kommer att kunna öppna igen. Vi försöker också att vara helt redo när vi öppnar igen, så på ett sätt är vi i full aktivitet.

Inför nästa säsong, vars program kom ut i förra veckan, finns det några speciella hänsynstagande ni har varit tvungna att göra?
Självfallet. Nästa säsong är helt planlagd. När det här inträffade var jag faktiskt mer upptagen med att planera 2021-2022 och 2022-2023!

Men med verkligheten framför oss just nu är vi ju helt sysselsatta med att hantera den här nödsituationen och se hur vi kan säkerställa den här och nästa säsong, justera det som vi har varit tvungna att ställa in och lägga in andra produktioner om det fungerat. Det är det som vi arbetar hårt med just nu.

GöteborgsOperan

GöteborgsOperans Danskompani streamar föreställningen Noetic av Sidi Larbi Cherkaoui. Foto Tilo Stengel

Hur blir det med planerade turnéer och jag tänker också på gästdansare och gästkoreografer som skulle komma hit till Göteborgsoperan?
Det har ju varit besvärligt eftersom det var en hel del turnéer som var inplanerade nu i vår och vissa av dem har vi varit tvungna att ställa in, andra väntar vi fortfarande på svar ifrån, om vi får möjlighet att skjuta på dem eller inte. Självklart gör vi allt vi kan för att flytta fram dem, men i vissa fall har det inte varit möjligt, men det är knepigt för vi har redan en fullt inplanerad säsong inför hösten och det har också andra scener runtom i världen.

Beträffande gästkoreografer så hade i tur när det gällde Beyond, för där hade vi redan haft premiär, men när det gäller 3D International som skulle ha premiär i vecka 14 och där 3 olika kompanier är inblandade har det varit krångligt eftersom det i sin tur även rör deras planeringar …

Eftersom vi inte kunnat ha gästande koreografer här nu, har vi försökt arbeta på de delar av produktionerna där vi kan komma framåt ändå, som till exempel ljussättning. För 3D International försökte vi färdigställa så mycket av det tekniska arbetet som möjligt, utan att ha dansarna närvarande – för att vara mer förberedda när vi till slut kan börja igen.

Vi försöker också hitta nya sätt att förbereda framtida produktioner så mycket som möjligt, till exempel genom casting. Vi kommer att testa att utföra casting digitalt, via video, för koreografer som inte kan komma hit fysiskt. Detta är ett helt nytt sätt att arbeta och jag är faktiskt ganska nyfiken på hur det kommer att fungera. Vi måste helt enkelt hitta nya, innovativa sätt för att kunna fortsätta arbeta. Vi måste försöka acceptera situationen som den är och inte passivt vänta på att allt ska blåsa över.

Efter att ha pratat med ett par gymnasister på Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm så kan jag konstatera att de verkligen är oroade över sin framtid, över sina praktikplatser kommande läsår och hur de ska komma ut i arbetslivet. Har du något gott råd att säga till dem?Jag förstår helt och hållet deras situation. Vi har redan ett etablerat samarbete med Kungliga Svenska Balettskolan och har under två år haft gymnasister som gjort sin APL här och planerar en tredje som ska komma nästa läsår, för oss är det inte något problem utan det är redan beslutat.

Vi arbetar också med andra yrkesutbildningar och det är samma sak där. Jag vill säga till dem alla att hålla motivationen och fysiken uppe och det kommer att lösas på allra, allra bästa sätt för dem.

Det är märkligt för alla, var man än är i sin karriär, en oförutsägbar tid. Man måste försöka behålla balansen och bevara sin motivation och inspiration, på ett säkert sätt. Att ha en positiv hållning är väldigt viktigt under dessa omständigheter.

Det här kommer att gå över och förhoppningsvis kommer vi att komma tillbaka till en normalitet. Kanske finns där också något för oss att lära sig av detta. Vi och hela världen kommer att bära detta med oss. Det finns ljus i slutet av tunneln. Och vi är faktiskt förväntansfulla över att lansera nästa säsong, alla våra fantastiskt spännande produktioner som vi vill dela med vår publik. Det är vårt hopp, avslutar Katrin hall.

Thérèse Eng
Göteborg


  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

  • Killdag KSB
    Killdag på Kungliga Svenska balettskolan
    På internationella mansdagen den 19 november ordnade Kungliga Svenska balettskolan en dag för bara killar. Som ett led i rekryteringen av pojkar till skolan så bjöd skolan in ett tjugotal intresserade...

  • 10 nya dansare Operan
    Tio nya dansare till Kungliga Baletten Luiza Lopes utsedd till Premiärdansare
    Nicolas Le Riches förordnande förlängs till 2025
    »Jag är väldigt glad över att få välkomna tio nya duktiga dansare till Kungliga Baletten. Vi har en spännande säsong med en bra blandning av stilar. Denna nya energi i kombination med våra nuvarande a...

  • Balanchine Themes and variations
    Robbins/Balanchine from the Royal Swedish Ballet
    The Swedish Royal Ballet gave a triple bill of two ballets by Jerome Robbins "The Consert" and "In the Night. And a ballet by George Balanchine "Theme and variations". Maggie Foyer writes a review for...

  • Luca Masala Princess Grace
    The Artistic Director of the Princess Grace Academy: "We take from 10 to 20 students every year".
    Monaco has a famous ballet school – Princess Grace Academy. The Academy was founded in 1975 following Princess Grace and Prince Rainier III ’s desire to establish a high level dance school in the Princ...

  • Julia - Abigail Sheppard
    Dansnöje och stora känslor: Romeo och Julia åter vid Nationalbaletten i Helsingfors
    John Crankos fina dansverk Romeo och Julia till musik av Prokovjev har inlett sin nya framgång på Nationalbaletten i Helsingfors efter en paus på närmare 10 år. Detta på begäran av publiken som älskar...

  • Hammer 1
    Hammer – Alexander Ekman har åter världspremiär på Göteborgsoperan
    Zander Constant , en av dansarna i Alexander Ekman s nya helaftonsverk Hammer , berättar om arbetsprocessen med Ekmans nya dansverk med hela Göteborgsoperans danskompani på stora scenen och bland publike...

  • GO 8 nya dansare 2022
    Åtta nya dansare till GöteborgsOperan
    Denna säsong börjar åtta nya dansare: från Kanada, Ungern, Italien, Frankrike, Storbritannien, USA, Kina och Sverige i kompaniet.
    GöteborgsOperans Danskompani består av 38 dansare från över 20 länder, ...

  • Dansmuseet Nurejev 1
    Passion på Dansmuseet
    Dansmuseet har öppnat en fascinerande utställning med titeln Nureyev – A Tribute to the Greatest Male Dancer of the 20th Century . Utställningen är producerad av Alliance Française i Singapore och tänk...

  • Last Boy Left
    Dansfest i nord målar med bred pensel
    Vi startar med film, två premiärer . I den stora vackra byggnaden Acusticum i Piteå visas danskonstfilmen ”The last boy left ” som utspelar sig i Norrbotten. Av Shawn Fitzgerald Ahern efter idé och kore...

  • Cabaret1 GO
    Tredje gången gillt för Willkommen, Bienvenue, Welcome!
    Nu är det äntligen dags för Sally Bowles välkända välkomnande till Cabaret på Kit Kat. Koreografen Rebecca Howell är här för att på tredje försöket äntligen få njuta av premiären på GöteborgsOperan – ...

  • Vortex10
    Koreanska dansens tradition med ritualer skakar hand med Tero Saarinens imponerande koreografi Vortex
    Tero Saarinen har sedan 2014 samarbetat med Koreanska Nationella Dansgruppen (NDCK). Det var då gruppen av honom beställde ett verk med tanke att utvidga repertoaren. Musiken till Vortex – Virvel – ko...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil