Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Balettpedagogtävlingen

Kalaparvi – Fiskstim från Helsingin Tanssiopisto tog förstapriset i åldersklassen 10-12 år. Foto Roosa Oksaharju

08 mar
2020

Många talanger i den nationella balettävlingen

Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors. Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och konkurrensen för att få delta visade detta – ungefär hälften fick en plats i tävlingen.

Alla unga dansare i åldern 14-20 vilka fått möjligheten att delta i tävlingen kunde man redan betrakta som vinnare. Respons skulle alla få av tävlingens domare. Katariina Edling, tidigare dansare vid Stockholmsoperan och fortsättningsvis aktiv som dansare och numera även som pedagog. Jouka Valkama, dansare vid Nationaloperan i Helsingfors och lektor Heli Kuula, balettpedagog med mångsidig erfarenhet inom branschen.

Dansarna tävlade som solister eller i grupper. Solisterna 12-14 år, 15-16 år, 17-19 år, och grupperna 10-12 år, 13-15 år, 16-20 år. Tydliga bevis för talang och kunnande fanns att se också hos dansare som inte kom till prispallen. Även de fick sin del av uppmuntringspriserna.

Balettpedagogtävlingen 2020

Den ryska dansen ur Nötknäpparen med Jesse Lehto, Axel Lindroos, Juuso Meklin och Leevi Hapuoja. Foto Roosa Oksaharju

Solisterna:
Åldersgruppen 12-14 år
Allra först ut var Olivia Huttu från Helsingin Tanssiopisto [Helsingfors Dansinstitut]. Hon imponerade genast med ett äkta dansglädje i en variation ur Die Puppenfee [Dockfén koreografi Josef Hassreiter] och fick tredje pris. Sträckningen i vristerna kräver ännu bearbetning hos denna unga begåvade dansare.

De nästa tävlande flickorna hade inte mindre utstrålning i sina nummer än Olivia: Pinja Elonen från Balettskolan Hannele Suomalainen och Veera Vartio från Tanssiopisto gjorde intryck på publiken och bra ifrån sig.

Mwanana Mjengwa

Mwanana Mjengwa i Gulnaras variation ur Korsaren. Foto Roosa Oksaharju

I denna åldersgrupp på åtta flickor var dock vinnaren klar, hon hette 14-åriga Mwanana Mjengwa. Hon var den mognaste i gruppen med personlighet och skicklig i tekniken. Hon är elev på Tanssiopisto. Gulnaras variation ur Korsaren var väl instuderad och fräsch. Andra numret, Dreamer, var en egen koreografi.

Balettpedagogtävlingen 2020

Tuuli Ezér dansade starkt sin egen koreografi Min vilja, inte din. Foto Roosa Oksaharju

Åldersgruppen 15-16 år
Förutom redan nämnda vinnaren Pinja Rissanen fanns i denna grupp många intressanta dansare. De var 16 tävlanden, flera begåvningar som är på väg uppåt i dansen. Tuuli Ezér från operans balettskola, tidigare Espoon Tanssiopisto [Esbo dansinstitut], dansade som första nummer en spansk variation ur Paquita, tekniskt fint och uttrycksfullt.

I den egna koreografin Minun tahtoni, ei sinun (Min vilja, inte din) till musik av Zack Hemsey förstärkte hon bilden av sin dansarkvalitet, tolkningen av verket med mycket kraftiga känslor lämnade ingen orörd.

Det blev ett tredje pris och dessutom hedersomnämnandet Dansens gnista, publikens specialpris. Åskådarna hade fått säga sitt genom omröstning. Därtill kammade Tuuli hem priset för En ny balettkoreografi 2020 – dvs. allt som allt tre priser i tävlingen. Tuuli har också varit framgångsrik i tidigare tävlingar.

Karin Jacobs

Karin Jacobs i Bakterien. Foto Roosa Oksaharju

Karin Jacobs fick andra priset med sin precisa, i alla detaljer snygga Swanildas variation ur tredje akten i Coppelia och med tolkningen av det moderna verket Bakteeri [Bakterien] av Katerina Torp [musik Opium Poppy].

Stiliga Karin var den första av de fem eleverna från Operans balettskola som valt den som sitt andra nummer. Koreografen Katerina Torp, dansare och själv utexaminerad från samma skola, hade verkat som repetitör för alla deltagarna.

Balettpedagogtävlingen 2020

Miika Rissanen i Muodon Muutos. Foto Roosa Oksaharju

Tre pojkar kom från operabalettskolan. Glädjande var att Miika Rissanen, Kasperi Kolehmainen och Arttu Tyni hade sina personliga drag och även kvalitet i uppträdanden. Pojkarnas andra nummer var Muodon Muutos [Metamorfos] av Jani Talo [musik Dvorak). Av dessa belönades Miika Rissanen med en kursinbjudan.

Balettpedagogtävlingen 2020

Aleksei Frich i James variation ur La Sylphide. Foto Roosa Oksaharju

Åldersgruppen 17-19 år
Sju av tio flickor var från operabalettskolan, en från Helsingin Tanssiakatemia [Helsingfors Dansakademi] och två från Tanssiopisto. En stilig man från Tanssiopisto, Aleksei Frich, precis i sina hopp och imponerande i variationen ur La Sylphide samt i det moderna Why [musik Arvo Pärt] av Anandah Kononen. Aleksei Frich belönades med uppmuntringspriser.

Saida Solla delade förstapriset med Viivi Ahola, båda från operabalettskolan. Saidas entré till scenen märks alltid, variationen ur Paquita var en fullträff och fin var även hennes Neljäs perhonen [Den fjärde fjärilen] av Oskari Kymäläinen [musik Kaija Saariaho]. Utstuderat dansat.

Viivi Aholas första nummer, Kitris variation från Don Quixote var snygg, fraserad och detaljerna var på sin plats. Andra numret var My dear melancholy som var egen koreografi, passade henne bra.

Andra priset delades då inte ut och tredje priset fick Aino Louhivaara med Paquita-variationen som hon dansade ståtligt och med glans och med andra numret Heartbeat av Anu Sistonen [musik Astor Piazzolla].

Grupperna
Vid prisutdelningsgalan såg vi vinnaren i gruppen 10-12 år Kalaparvi [Fiskstim]. Den övertygade om hur man med enkla medel gör passande och skicklig danskoreografi även för de allra yngsta. Fiskstimflickorna var Hilda Andersson, Mila Fiilin, Saima Gavalas, Tara Huttu, Valenti Jokipii, Olivia Lundström, Cecilia Marschan, Noora Mattila, Sofia Paatela, Emilia Pyhäjärvi, Katri Seppälä, Kastanja Tuomala och Ursula Weckman.

I ett sådant nummer kan de visa sin nådda kompetens och dansa fullt ut med äkta glädje. Tretton dansare från Tanssiopisto uppträdde i denna koreografi som bearbetats för gruppen efter Nelli Satamas originalverk.

Förstapristagaren i gruppen 13-15 år var Den ryska dansen ur Nötknäpparen med fem tuffa pojkar. De dansade fullt ut sitt energiladdade nummer. Rejält med applåder av åskådarna.

* * *

En tävling lockar även intresserade åskådare med lång erfarenhet inom branschen. En av dessa är danskonstnären Seija Silfverberg, en grand old lady som gjort en fin karriär som premiärdansare vid operan och därefter som pedagog i 40 år. Allra först hade hon en egen skola men sedan behövde operabalettskolan en erfaren pedagog med talang även för den konstnärliga finslipningen för de mest framgångsrika eleverna.

Seija Silfverberg

Seija Silfverberg som Odette i Nationaloperans Svansjön 1966. Foto Nationaloperans arkiv.

Hennes personlighet syntes på scenen på ett sätt som redan en balettelev upplevde som något extra konstnärligt. Så länge jag själv haft baletten i mitt liv har jag kunnat följa Silfverbergs konstnärskap. Det har synts i poesin i dansen, till exempel. i rollerna som Odette-Odile i Svansjön och Gajaneh, och i ett fint och passande strängt och ändå varsamt tillmötesgående vid arbetet med eleverna.

Efter solisternas dag frågar jag Seija Silfverberg vad hon främst av allt tänker om tävlingen som i och för sig har haft en bra standard. Många intressanta åsikter om nuläget i balettens värld lyfts fram.

Hon tar först upp 16-åriga Pinja Rissanens insats, som ett exempel på kvalitet i dansen. Där finns allt vad en solist skall presentera på scenen – glansen i utförandet och lättheten. Och de egenskaper som söktes i tävlingen: tekniken, linjerna, expressiviteten och musikaliteten. Om detta kan man vara helt överens.

Pinja var suverän i sina två nummer och blev vinnaren i solistklassen i gruppen 15-16 år. Hon är numera elev vid anrika Vaganova Akademin i St. Petersburg, och tidigare vid Miloff Tanssiopisto [Dansinstitut] i Tammerfors. Pinja var med redan som fjortonåring 2018 och vann även då förstapriset i sin åldersklass.

Balettpedagogtävlingen 2020

Pinja Rissanens suveräna Diana. Foto Roosa Oksaharju

Hon var suverän i båda sina nummer i tävlingen: hennes klassiska Diana ur baletten Diana och Acteon [koreografi A. Vaganova, musik Riccardo Drigo] var en frisk vind dansad med en lätthet som inte lämnade mycket mer att önska av prestationen. Dansaren hade själv koreograferat sitt andra tävlingsnummer Pulse [musik Kirill Richter] vilket passade henne fint.

Seija Silfverberg går i diskussionen strax över till vissa detaljer som hon saknat hos många i tävlingen. Det blir tal om armrörelserna och en del kritik över hur mycket man fäst uppmärksamhet på dessa i skolorna. Här talar en lady och dansare som i tiderna själv ansågs ha haft något som beskrevs som ”sjungande armar”. En annan detalj som hon märkt är att dansarna för sina arabesques lite snett bakåt, inte helt rätt.

Seija Silfverberg och jag är glada över att ha träffats i samband med tävlingen; vi tycker båda att det är fint med sådana här tillfällen där unga dansare – förutom att tävla med varandra kan se vad andra dansstuderande har att presentera, växla tankar och själv få nya.

Vi hoppas på att utbildningarna i landet kan utvecklas på ett sätt där även konstnärligheten kan få sin plats utöver det tekniska kunnandet.

Pristagarna:
Den Sjunde Nationella balettävlingen

Vid publikomröstningen fick hedersomnämnandet Dansens gnista
Tuuli Ezér, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan

SOLISTERNA 12-14 år: Ung Dansare 2020
Första pris: Mwanana Mjengwa, Helsingfors dansinstitut
Andra pris: Kaisla Anttonen, Willmanstrand dansinstitut
Tredje pris: Olivia Huttu, Helsingfors dansinstitut

SOLISTERNA 15-16 år: Ung Dansare 2020
Första pris: Pinja Rissanen, Vaganova balettakademi
Andra pris: Karin Jacobs, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
Tredje pris: Tuuli Ezér, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan

SOLISTERNA 17-19 år: Ung Dansare 2020
Första pris: Saida Solla, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
Första pris: Viivi Ahola, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
Andra pris delades inte ut
Tredje pris: Aino Louhivaara, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan

GRUPPKOREOGRAFIER 10-12 år
Första pris: Fiskstim, Helsingfors dansinstitut
Andra pris: Berätta det med blommor, Esbo Dansinstitut

GRUPPKOREOGRAFIER 13-15 år
Första pris: Rysk dans ur baletten Nötknäpparen, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
Andra pris: I havets djup, Balettskolan Hannele Suomalainen
Tredje pris: Estate, Helsingfors dansinstitut

GRUPPKOREOGRAFIER 16-20 år
Första pris: Den röda mattan, Helsingfors dansinstitut
Andra pris: Svan(e)sång, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan

UPPMUNTRINGSPRISER
Summer Intensive - kursgåvokort 100 %
Aleksei Frich, Helsingfors dansinstitut

Summer Intensive - kursgåvokort 50 %
Miika Rissanen, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan

Summer Intensive - kursgåvokort 50 %
Mwanana Mjengwa, Helsingfors dansinstitut

Kursgåvokorten: Dunets & Belyaevsky-sommarkurs:
Pinja Rissanen, Vaganova balettakademi
Miika Rissanen, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
Aleksei Frich, Helsingfors dansinstitut

Gåvokort till dansbutiken Piruetti
Frida Stenvall, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
Eeva Hyvärilä, Musikinstitut Arkipelag
Kasperi Kolehmainen, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
Viivi Ketolainen, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan
Lotta Arjanne, Helsingfors dansinstitut

BÄSTA ELEVKOREOGRAFI
Johanna Koivumies: "Katkos", Balettläroanstalten vid Operabalettskolan ”Avbrottet”, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan

NY BALETTKOREOGRAFI 2020
Tuuli Ezér: ”Min vilja, inte din”, Balettläroanstalten vid Operabalettskolan

NAMNEPRISET AV BALETTPEDAGOGFÖRENINGEN
Laura Poikolainen: åt en repetitör av ett grupputförande vars yrkesskicklighet bakom gruppens/gruppernas prestation är synlig

Anita Jokela
Helsingfors


  • TV-SERIE SKILDRAR LIVET PÅ SVENSKA BALETTSKOLAN I GÖTEBORG
    SVT-serie skildrar livet på Svenska Balettskolan i Göteborg
    SVT:s nya serie Balettskolan ger en unik inblick i livet för danselever vid Svenska Balettskolan i Göteborg. Under åtta avsnitt får tittarna följa elevernas vardag, deras passion för dansen och de sto...

  • Operabyggnaden förstudie, idéskiss perspektiv. Illustratör: Ahrbom & partner och Lundgaard & Tranberg
    Historisk överenskommelse om Operahusets framtid
    Onsdag 22 januari presenterade Kungliga Operan och Statens fastighetsverk (SFV) en historisk gemensam renoveringsplan för Operahuset. Den anrika nationalscenen för opera och balett får moderniserade, ...

  • Ana Laguna som Giselle och Yvan Auzely som Hilarion i Giselle akt 1. Koreografi Mats Ek. Foto Lesley Leslie-Spink
    Ana Laguna och Yvan Auzely två legendariska dansare berättar om sina karriärer.
    De dansar åter tillsammans i Mats Eks senaste balett EN KOPP KAFFE på Operan i Stockholm från 7 februari

  • Harrison Dowzell (The Swan) and James Lovell (The Prince) in Matthew Bourne's Swan LakePhoto Johan Persson
    Of swans and men: Matthew Bourne’s Swan Lake
    Before he turned his attention to Swan Lake , Matthew Bourne had long been making work that poked fun at classical ballet’s conventions, more often than not putting men in female roles. But it was when...

  • En paus mellan repetitionerna, från vänster Elliot Nyrén, Céline Keelyn, Emmie Comstedt och Kristine Persson. Foto Thérèse Eng
    Svenska Balettskolan i Göteborg dansar in julen på Lorensbergsteatern
    Så var det dags igen för den årliga julföreställningen, Nötknäpparen, med Svenska Balettskolan i Göteborg.

  • Maya Schonbrun som Askungen i Kungliga Balettens succé i koreografi av Tamara Rojo och med fantastiska kostymer av modeskaparen Christian Lacroix, som också skapat scenbilden tillsammans med Tobias Rylander. Foto Kungliga Operan/ Håkan Larsson
    Spot on Maya Schonbrun, First soloist at the Swedish Royal Ballet
    Congratulations to be nominated First Soloist at the opening of Cinderella 29 November. You danced the role of Cinderella with Kentaro Mitsumori as Prince.

  • Alban Lendorf, Jakob Ernir Jónatansson I den nya gruvscenen. Foto Miklos Szabo
    Billy Elliot The Musical är en sevärd scenupplevelse
    Det Kongelige teater i Köpenhamn har satt upp Billy Elliot The Musical på den nya Operaen. 33 föreställningar fram till 12 januari. Dansportalen fick en intervju med Miles Hoares , koreograf.

  • Guidad visning Gäddviken. Huvudet är Johannes Döparens avhuggna huvud från Richard Strauss opera Salome.
    Möt Roy Sandgren, balettkvartens maestro
    När du besöker Operan och lyssnar på informationen om kvällens balett i Guldfoajén, är det säkert att du har mött Roy Sandgren. Under hösten informerade Roy om baletten Gustavia och i december om Asku...

  • Unge pojken Tadzio - Atte Kilpinen, med bollen som har en viktig roll i relationen mellan männen, och koreografen Gustav von Aschenbach- Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju
    Helsingfors: Nationalbalettens prestigefulla Döden i Venedig får beröm av premiärpubliken
    John Neumeiers koreografi Döden i Venedig är baserad på en novell av Thomas Mann och hade Helsingforspremiär vid Nationalbaletten i fredags. Mycket arbete hade lagts ned på iscensättningen av dramat o...

  • Guillaume Diop i en vacker Grand Jeté i rollen som Badin i Pär Isbergs nya verk Gustavia på Kungliga Operan. Foto Håkan Larsson
    Gustavia – en angelägen berättelse som berör
    Flera hundra år har gått sedan Gustav Badin och Gustav III levde och verkade i Stockholm. En född som slav, den andra som kunglig. Två personer från olika världsdelar och förutsättningar, som under an...

  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil