Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg

Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. Dansare: Dmitry Zagrebin och Daria Ivanova. Foto Carl Thorborg

23 feb
2020

I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.

Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.

I en danssal högt upp på Kungliga Operan i Stockholm sitter åskådare längs ena långväggen. Med nyfikenhet får vi se på när Mats Ek och dansare repeterar hans del av föreställningen Kylián/Ek/Naharin.

Ek och Ekman

I första versionen var det endast en kvinna och vattnet, säger Mats Ek under samtalet med Marie-Louise Ekman. Foto C Hillbom

Ek uppmuntrar sina dansare, Daria Ivanova och Dmitry Zagrebin, genom att säga vilka delar som var bra och ber dem sedan upprepa sekvens för sekvens.

Blickar, kroppsvridningar, förlängningar utforskas, ingen detalj är för liten för att lämnas åt slumpen. I hörnet repeterar en annan kvinnlig dansare, Kaho Yanagisawa, som också gör huvudrollen fast i ett annat lag. Jag slås av hur olika de båda kvinnliga dansarna är rent fysiskt. Den ena lång, den andra kortare. Båda utvecklar allt som Ek efterfrågar, likt men ändå helt olikt och personligt.

Marie-Louise Ekman intervjuar Mats Ek.
Ekmans scenografi har förgyllt och kompletterat Eks baletter flera gånger under årens lopp. Detta har Ek tagit fasta på och tillägnar koreografin till Ekman. Även denna gång har Ekman ett finger med i spelet då hon valt färgen på den klänning som den kvinnliga dansaren bär i föreställningen.

Verket skapades för flera år sedan. I första versionen var det endast en kvinna och vattnet. I versionen som spelas på Kungliga Operan och som vävs in i Ohad Nahrins koreografi, medverkar också en man. Ek menar att ytterligare en kropp för med sig en ny spänning till koreografin. Förutom dansarna och glaset med vatten finns ett bord på scenen. Ett rektangulärt grönt bord.

Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg

Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. Dansare: Daria Ivanova. Foto Carl Thorborg

Marie-Louise Ekman undrar varför han så ofta väljer att ha med just detta föremål i sina koreografier. Ek påtalar att det finns en laddning i bordets form, att flera komponenter gör det spännande. Bordet möjliggör scenytor både ovanpå och under. Det vardagliga får en annan betydelse genom att lyfta in den på scenen. Det blir en slags kontrast till kroppen som erbjuder dialog.

Ekman frågar hur färdig Mats är när han möter dansarna, om han kommer med skapat material eller om rörelserna improviseras fram tillsammans med dem som ska utföra koreografierna. Ek ler och säger att han har lite problem med att vara spontan. Materialet arbetar han fram i sin egen kropp och i mötet med dansarna erbjuds det som ett förslag eller startpunkt. För att kunna vara spontan säger han sig behöva vara mycket förberedd.

Ohad Naharins "Minus 16", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. Foto: Carl Thorborg

Ohad Naharins "Minus 16", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. Dansare Moe Nieda och Samuele Ninci. Foto Carl Thorborg

I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de han skapar men i rätt sammanhang som på scenen ser det helt naturligt ut. Dem erfarenheter och kunnande han har hämtar ur hans egen kropp förvaltas och förändras i mötet med dansarna.

Han poängterar att det för honom blir ganska ointressant om dansaren bara får göra det som dem tycker är roligt eller ser häftigt ut. När det blir avgörande så försvinner det intressanta. Men när rörelserna anpassas till dansaren och stommen behålls så utvecklas materialet.

Jiri Kyliáns "Wings of Wax", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: AdiLiJiang Abudureheman, Desislava Stoeva och Julien Keulen. Foto: Carl Thorborg

Jiri Kyliáns "Wings of Wax", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. Dansare: AdiLiJiang Abudureheman, Desislava Stoeva och Julien Keulen. Foto Carl Thorborg

Hans samarbete med Ana Laguna och den egna självkritiken är också komponenter för att koreografierna förhoppningsvis bli bra. Med glimten i ögat säger Ek att Laguna är en sträng domare.

Ekman undrar över Mats Eks beslut att för några år sedan lägga av och frågar varför det inte blev så. Ek säger att han inte skapade något nytt under fyra år. Däremot sattes hans gamla verk upp på olika platser i världen, vilket kan ha påverkat att det kändes som han inte slutade.

Under denna period vaknade en längtan till att stå på scenen igen. Vilket ledde till att han bröt sitt löfte med bland annat Axe där han dansade tillsammans med Ana Laguna och Yvan Auzely.Det var som att en ny dörr öppnades. Ek menar att det är bra för en koreograf att ha erfarenhet av att vara dansare. Förutom att det är roligt och svårt så ökas förståelsen för dansarna som han jobbar med.

Ohad Naharins "Minus 16", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: dansare ur Kungliga Baletten. Foto: Carl Thorborg

Ohad Naharins "Minus 16", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. Dansare ur Kungliga Baletten. Foto Carl Thorborg

När frågorna släpps fritt, frågar någon i publiken vad vattnet i verket har för betydelse. Mats svarar att han gärna låter publiken få ha sin egen tolkning. Men att vattnet kan föreställa en livsgivande kraft, och hur samma saker kan ge motsatt effekt i olika situationer.

Mats Ek poängterar att samarbeten är viktiga. Förutom Ana Laguna och Marie-Louise Ekman nämner han också Eva Säfström repetitör på Kungliga Operan. Han känner sig glad att få vara med som en del av föreställningen och uttrycker sin beundran för de andra två koreograferna Jiri Kylián och Ohad Naharin.

Jiri Kyliáns "Wings of Wax", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Gianmarco Romano och Luiza Lopes. Foto: Carl Thorborg

Jiri Kyliáns "Wings of Wax", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. Dansare: Gianmarco Romano och Luiza Lopes. Foto Carl Thorborg

En vecka senare är det dags för premiär.
Föreställningen erbjuder en dynamisk blandning av finstämd dans till kraftanvändning på olika sätt. Publiken erbjuds att åka med i en berg och dalbana av hänfördhet, hissnande, skratt och en känsla av att åkturen var alldeles för kort. Jag tror ingen kan värja sig från dansarnas, repetitörerna, musikens, scenografernas och koreografernas samspel.

I premiärsamtalet strax innan ridån går upp säger Mats Ek att dans är en konstform som inte går att jämföra med någon annan. Konsten förkroppsligas och levandegörs i exakt det ögonblick som publiken ser det och sen är det borta.

För dansarna gäller det att bygga upp en värld av koncentration och trots att stegen har utförts säkert 1000 gånger förut på samma ställe i musiken måste de levandegöra varje del. För mig lyckades alla denna premiärafton.

Jag går hem och tänker att gärna återupplever allt en gång till även om det bara blir för en kort stund.

Kylián/Ek/Naharin

Spelar från 21 februari till 12 mars
Kungliga Operan

Jenny Berkán
Stockholm


  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil