Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

AnastasiaLeppist - 11

Anastasia går på Vaganovaskolan i St Petersburg. Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter. Foto Josephine Björklund

07 jan
2020

Anastasia går på den berömda, ryska Vaganovaskolan: Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter.

När Anastasia och jag träffas senhösten 2019 är hon 13 år och har precis börjat på den anrika balettskolan Vaganova i Ryssland. Hon har som hon själv uttrycker det arbetat hårt för att kunna komma in.

Idag bor hon på internat och har bara möjlighet att komma hem till Sverige och sin familj på loven. Anastasias mamma Ira Leppist som också är med under intervjun åker så ofta hon kan till Ryssland för att träffa sin dotter.

AnastasiaLeppist - 8

Jag började drömma om få gå utbildningen, vara en elev som alla andra. Foto Josephine Björklund

Varför sökte du till Vaganova?
Jag är jätteintresserad av balett. När jag var liten skickade mamma mig till Base23. Efter Base23 sökte jag till Kungliga Svenska Balettskolan och det var där jag hörde talas om Vaganovaskolan. Jag började drömma om få gå utbildningen, vara en elev som alla andra och inte en internationell elev. Eftersom min mamma är från Ryssland så kunde jag lite ryska, jag tänkte att det kunde underlätta.

Berätta om antagningen?
Förra sommaren åkte jag till Ryssland för att gå på ett Vaganova-läger. En av lärarna sa att jag borde söka eftersom hon trodde att jag hade möjlighet att komma in.

Ira, Anastasias mamma, infliker:
Egentligen kom Anastasia in redan i juni men då tvekade skolan på grund av hennes ryska. Dansproven gick bra men osäkerheten kom om Anastasia skulle kunna ta till sig utbildningen eftersom all undervisning sker på ryska. Skolan sa att vi skulle komma tillbaka i augusti och om ryskan var bättre så skulle hon kunna bli antagen.

Anastasia fortsätter:
Under sommaren jobbade jag jättemycket med ryskan tillsammans med en kvinna som kom hem till oss och hjälpte mig. Det var svårt men jag kände att jag skulle klara det. I augusti åkte jag och mamma tillbaka till Ryssland för att göra antagningen som bestod av tre olika prov. Första gick bra och jag blev jätteglad. På andra provet var det läkarundersökning och där var jag också vidare. Inför tredje provet var jag nervös och började tvivla på om jag skulle komma in. Vi fick gå in i ett litet rum och vänta på resultatet. När juryn bestämt sig kom de ut med en lista och berättade. Det var mycket känslor i luften.

Högt? Inför alla?
Ja. Juryn läste upp flera namn men de sa inte mitt. Jag blev orolig. Sedan visade det sig att de läst upp namnen på dem som inte kommit in. När jag förstod det blev jag jätteglad. Många runt omkring mig började gråta, andra hoppade runt av glädje.

Hur många kommer in?
Det finns plats för 10 tjejer och 10 killar i varje grupp. I årskurs fem är det tre grupper A, B och V (* se fotnot). För varje årskurs minskas antalet elever och till slut blir grupperna färre. I årskurs nio finns bara en grupp kvar, A. Elever kan åka ut om de inte jobbar så bra eller utvecklas för långsamt. Man får högst vara 12 år när man söker sedan är det försent om man inte söker som internationell elev, men då blir det inte samma undervisning.

AnastasiaLeppist - 1

Det jag gillar med skolan är att lärarna bryr sig om oss. De är stränga men det är med omtanke. Foto Josephine Björklund

Ira förklarar:
Rent teoretiskt så är utbildningen lika bra för internationella studenter men den möjligheten finns bara på gymnasiet inte på grundskolan.

Går ålders- och årskursindelning att jämföra med Sverige?
Ja det gör det, säger Ira. Hon har gått tillbaka två år på grund av hennes ryska och går i femman. På föräldramötet sa de att Anastasia lär sig snabbt. Planen att hon ska jobba i kapp och till slut gå i en klass där klasskamraterna är i hennes egen ålder.

Hur bor du?
På internat som ligger i anslutning till skolan. Det enda dåliga är att vi nästan aldrig är ute. Det går att gå inomhus mellan byggnaderna, men vi måste ta utevägen för att få frisk luft. På kvällen när vi går hem så är det så himla härligt att titta upp på stjärnorna.

Ira, hur upplever du som mamma att ha din dotter så långt borta?
Det är en stor omställning och vi var nästan oförberedda. Det är en sak att drömma och hoppas. Vi tog inte Anastasias idé på största allvar samtidigt som vi prioriterade hennes vilja. Långt ifrån alla barn är så målmedvetna. Vi tänkte att hon får pröva och sedan fortsätta dansa i Sverige eller någon annanstans. Som mamma stödjer jag henne och hjälper på alla sätt jag kan. Men skulle jag märka att hon inte mår bra så får hon komma hem.

Hur håller ni kontakten?
Via whats’up, säger Anastaia. Fast ibland har jag så mycket hemläxor att jag inte ens hinner ringa mamma på kvällen. Vi måste gå och lägga oss klockan tio, då går det runt någon som kollar att vi sover. Jag brukar lägga mig i sängen, låtsas sova, och sen går jag på toa för att fortsätta läxorna. Jag går undan för att inte väcka min rumskompis. Hon gör alltid sina läxor snabbt och kan lägga sig för att sova tidigt medans jag har flera stycken kvar.

Hur trivs du Anastasia?
Det jag gillar med skolan är att lärarna bryr sig om oss. Vi som bor på internatet har ju inte våra föräldrar så det är lärarna som fostrar oss och de vill att vi ska vara väluppfostrade. De är stränga men det är med omtanke. Mycket disciplin som att vi måste ha inneskor med klack och varma kläder så att vi inte blir sjuka. Att bli sjuk skulle vara en mardröm, då blir det svårt att hinna komma ikapp.

Skolan är intensiv och krävande, säger Ira. Ja, och det är långa dagar, lägger Anstasia till. Ibland har vi sovmorgon, då brukar jag gå till en kvinna som hjälper mig med ryskan sen får jag springa för att hinna till lektionen. Tempot är högt både på teorin och på baletten. Efter två månader i årskurs fem så gör vi samma steg som vi gjorde i årskurs sju på Kungliga Svenska Balettskolan. Med den hastigheten undrar jag vad som är möjligt att göra i nian.

AnastasiaLeppist - 5

Förhoppningen är att Anastasia ska fortsätta trivas och lära på Vaganova. Foto Josephine Björklund

Har du balettlektioner varje dag?
Vi har teori och dans sex dagar i veckan. På lördagar slutar vi halv fem, det är vår tidigaste dag. För dem som repeterar är dagarna ännu längre, sen är det snabbt hem för att äta och göra läxor. I Ryssland är det många baletter som har barn med i föreställningarna.

Ira fortsätter: Efter en vecka på skolan kom en kvinna från Mariinskijteatern och valde barn till en föreställning. Anastasia fick en av rollerna. På föräldrarmötet sa jag vi helst inte vill att Anastasia ska ta några obetydliga roller det första året. Alltså vara med i föreställningar där barnen dansar litegrann men ändå måste vara på teatern i flera timmar. På skolan tycker de att jag är lite knäpp men teaterlivet får komma senare. Just nu är det fokus på att klara utbildningen.

Du beskriver att det är tuff press och högt tempo. Hur påverkar det er som går där, är det lätt att skaffa en kompis?
Alla som bor på internatet vet hur det är att vara utan sina föräldrar så det blir som att alla tar hand om varandra som att vi är en familj.

Ira säger: För de allra flesta så är Vaganova deras dröm och internatet deras hem.

Hinner du vila någonting?
Vi är lediga på söndagar. Oftast hämtar några släktingar mig på lördagskvällen och då åker vi ut till deras sommarställe.

Vad drömmer du om när du blir vuxen?
Jag vill bli en jättebra ballerina, skriva kontrakt på t ex Mariinskijteatern. Konstformen lockar mer än pengar även om jag vill kunna försörja mig och en familj.

Anastasia är full av energi och efter intervjun småspringer hon till Humlegården för att bli fotograferad av Josephine Björklund. Mamman och jag småpratar, hon uttrycker stolthet över sin dotter och upprepar att kraven på barnen är höga. Förhoppningen är att Anastasia ska fortsätta trivas och lära på Vaganova. Utbildningen är få förunnat och att få gå där innebär stora möjligheter. Samtidigt diskuterar mor och dotter att det även finns andra vägar för att nå sina drömmar. Möjligen kan en sådan uppfattning hjälpa att ta till sig utbildningen på bästa sätt utan att det blir på för på blodigt allvar.

Jenny Berkán
Stockholm

*De tre första bokstäverna i det ryska alfabetet är A, B, V, som på ryska skrivs А, Б, В


  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil