Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

malinthoorsksbserenad1

Malin Thoors repeterar Serenad på Kungliga Svenska Balettskolan med elever från årskurs 9 och gymnasiet årskurs 1, 2 och 3. Fem elever från Conservatoire Superieur de Paris ska även vara med i verket. Foto Clairemarie Osta le Riche

13 dec
2019

Malin Thoors: dansare, koreolog och balettmästare med bred internationell erfarenhet

STOCKHOLM: Malin Thoors ska under skolåret 2019-20 instuderar baletten ”Serenade” på Kungliga Svenska Balettskolan inför vårens föreställningar 13-14 mars på Riddarfjärdsteatern.

Ett verk skapat av den världsberömda koreografen George Balanchine. Malin är en av de repetitörer i världen som är certifierad att iscensätta Balanchines verk.

Malin Thoors1

Malin Thoors under repetition med Nederländska Nationalbaletten. Foto Altin Kaftira

Malin utbildades vid Kungliga Operans Balettelevskola och blev efter det anställd först som betald elev och sedan som dansare i Kungliga Baletten mellan åren 1977-1984.

Varför avslutade du din danskarriär på Operan så tidigt?
Jag tog tjänstledigt spelåret 1982-83 och åkte till London för att påbörja en utbildning till koreolog i Benesh Notation vid Benesh Institute of Choreology under Monica Parkers ledning.

Hon var tidigare dansare vid Royal Ballet och gjorde betydande insatser vid grundandet av institutet. Jag tog ledigt med tanke på framtiden då en dansares karriär är kort. Jag ville ha en utbildning att falla tillbaka på när karriären var över.

Under min tid i balettelevskolan hade vi kurser med Agneta Stjernlöv – koreolog och repetitör vid Kungliga Baletten Hon såg att jag hade fallenhet för notation och uppmuntrade mig, på det sättet väcktes mitt intresse.

Jag tog ytterligare tjänstledigt för att slutföra min utbildning vid Benech Institute till Holder of Benesh Movement Notation Advanced Theory and Teacher's Diploma AIChor 1985.

Efter det ordnade institutet praktik för mig med Royal Ballet och Royal Opera Ballet då de tyckte att det gick bra för mig.

Det ledde till att jag blev erbjuden en anställning på Royal Ballet – som jag inte fick då Sverige inte var med i EU. Så i slutänden bestämdes det att jobbet skulle gå till en britt. Jag fortsatte ändå med enstaka lärorika projekt med Royal Ballet fram till 1986. Bland annat fick jag redan då i uppdrag att repetera Anthony Dowell, Lesley Collier och andra skickliga dansare.

Efter det kom jag hem och fick ett erbjudande om jobb som koreolog på Kungliga Operan men jag kände att jag ville pröva mina vingar mera och lära mig skriva bättre och snabbare innan jag var beredd att ta en heltidsanställning där.

Serenad Malin Thoors

Malin Thoors repeterar Serenad med elever från Kungliga Svenska Balettskolan. Foto Clariemarie Osta le Riche

Hur skulle du beskriva Benech Notation för någon som inte vet någonting om det?
Man skriver på partitur på fem notlinjer. På så sätt kan man läsa ut var rörelserna ska utföras i förhållande till musiken.

Man skriver in tecken som man kan tycka ser ut som små streckgubbar. Armar och ben är inte inritade men armbågar och knän är med.

Det är olika tecken för olika kroppsdelar, för olika plan i förhållande till kroppen och för olika riktningar.

Det är väldigt detaljerat och även visuellt med rörelselinjer som visar hur händer och fötter rör sig inom koreografin.

Det är också mycket konstnärliga kvaliteter och uttryck som bör ingå i notationen. Utifrån notationen ska man kunna lära ut koreografin och instudera en balett, både tekniskt och konstnärligt.

Ärligt talat så använder jag själv mycket video-material. Helst så nära inpå tiden som möjligt från då koreografen själv gjorde sina senaste modifikationer.

Du övade upp din notation under tre år i England vad hände sedan?
Då blev jag erbjuden jobb i Amsterdam med Dutch National Ballet och på Parisoperan. Jag valde Amsterdam för jag tyckte att det var intressantare.

Jag skulle få arbeta med ett Balanchine program tillsammans med gästrepetitörer från New York. Reuven Voremberg som var balettmästare och chef för den konstnärliga personalen hade fått tips om mig via institutet.

På den tiden var Balanchines baletter en stor del av Dutch National Ballets repertoar. Jag hade själv dansat en del Balanchine verk under min tid på Kungliga Operan vilket jag uppskattade mycket.

Malin Thoors Holland

Under repetition med Nederländska Nationalbaletten och dansarna Jurgita Dronina och Marijn Rademaker. Foto Altin Kaftira

Hur blir man certifierad repetitör av ”Balanchine Trust” – de som äger rättigheterna till Balanchines baletter?
Under min tid med Dutch National Ballet arbetade jag med många av de dansare som hade arbetat med Balanchine i New York City Ballet när han skapade sina verk. Karin von Aroldingen, Patricia Neary, Bart Cook och Sean Lavery för att nämna några.

De kom till Amsterdam för att instudera Balanchines baletter. De såg att jag var lämpad för att repetera hans verk och på så sätt blev jag certifierad.

Under de femton år jag arbetade och lärde mig baletterna i Amsterdam fick jag ledigt för att resa och instudera Balanchines verk i flera internationella kompanier. Först tillsammans med Karin von Aroldingen och senare på egen hand.

Det var guld värt för mig att få den erfarenheten också blev jag uppmärksam på hur bra jag hade det hemma i Amsterdam. Jag trivdes väldigt bra där och hade ett rikt socialt liv. Det var roligt samtidigt som det var mycket arbete.

Du har inte bara instuderat och repeterat klassiska baletter även om det har varit mycket Balanchine och Frederick Ashton. Du har också arbetat med moderna verk bland annat av Martha Graham. Hur kommer det sig?
När jag kom till Dutch National Ballet hade de många nutida verk som jag repeterade. Verk av de stora holländska koreograferna Hans van Manen, Rudi van Dantzig och Toer van Schayk.

När Wayne Eagling tog över chefskapet efter Rudy van Dantzig utökade han repertoaren med verk av Martha Graham som passade klassiska dansare. Det var tack vare att vi även studerade Graham-teknik under utbildningen på Kungliga Operans Balettelevskola som jag kände att jag kunde ge mig i kast med att repetera och instudera dessa baletter vid Dutch National Ballet.

Vilka erfarenheter tog du med dig från tiden i Holland?
Det var ju en oerhört lärorik tid jag lärde mig otroligt mycket. För det var det första kompani jag arbetade i som koreolog och repetitör. Det hände så mycket, det var så många intressanta danskonstnärer som kom dit och det var mycket hög kvalitet på dansarna.

Några av de verk som iscensattes var baletter av Frederick Ashton. Från Royal Ballet kom dansarna och repetitörerna Michael Somes och hans fru Wendy Ellis Somes och satte upp dessa verk.

Wayne Eagling fanns ju även på plats med all sin kunskap. Jag jobbade tillsammans med dem, det var så jag kom i kontakt med och lärde mig Ashtons baletter. Senare blev jag tillfrågad att instudera hans verk.

Under min tid i Stockholm hade jag dansat i Ashtons balett La fille mal gardée.
Ett verk som jag senare instuderade vid flera internationella kompanier.

Malin Thoors Holland

Jurgita Dronina och Marijn Radsmaker från Nederländska nationalbaletten repeterar med Malin Thoors. Foto Altin Kaftira

Sedan kom du till Parisoperan?
Jag hade varit i Paris och instuderat baletter av Balanchine tillsammans med Karin von Aroldingen och Sarah Leland, dansare och balettmästare vid New York City Ballet. Baletten Jewels skulle sättas upp och jag blev tillfrågad att medverka i arbetet med instuderingen.

Vid ett senare tillfälle då jag återvände till Parisoperan så frågade dåvarande balettchef Brigitte Lefèvre om jag skulle vara intresserad av en anställning som balettmästare. Jag tackade ja och blev kvar på Parisoperan i elva år, 2003-2014.

Det blev inget koreolog arbete under den här tiden eftersom jag var anställd som balettmästare. Jag hade inget krav på mig att skriva ner baletterna. Det jag hann skriva var för min egen skull som stöd för minnet, tillräckligt så att jag själv skulle kunna instudera verken igen.

På vilket sätt skilde sig kompanierna och dansarna?
I innehållet av repertoaren naturligtvis. I Paris dansades mycket av Rudolf Nurejevs verk som han skapat under sin tid som balettchef där.

Det är svårt att jämföra dansarna. I Paris kommer de flesta dansarna från den egna balettskolan medan i Amsterdam kommer dansarna från hela världen. Tar man Balanchines baletter som exempel så blir de annorlunda dansade beroende på vilken skolning dansarna har. Vilket inte betyder att det blir bättre eller sämre.

Det är inte meningen att alla ska efterlikna New York City Ballet där Balanchine skapade sina verk.

Under den korta tid dansarna har på sig under instuderingsarbetet är det viktiga att de kan tillgodogöra sig vissa element av stilen, kan förknippa dansen till musiken och att de rör på sig med mycket energi över scenen.

Trivdes du lika bra i Paris som i Amsterdam?
Jag tyckte det var fantastiska år. Mycket av repertoaren var ny för mig vilket var en berikande och intressant utmaning. Jag repeterade både klassiska och moderna verk.
Den första moderna verket jag arbetade med var en kreation Genus som skapades för dansarna av koreografen Wayne McGregor. Jag satte upp och repeterade mycket Balanchine baletter också.

Allting var så mycket större i Paris. Man jobbade i två operahus ”Palais Garnier” och ”Opéra de Bastille”. Kompaniet var mycket större med 154 dansare mot hälften i Amsterdam.

Jag tyckte det var mycket givande att få arbeta med unga förmågor som var på väg upp. Att få coacha, bygga deras självförtroende och se hur de växte.

Malin Thoors Serenad

Elever från årskurs 9 samt gymnasiet årskurs 1, 2 och 3 på Kungliga Svenska Balettskolan repeterar Serenad. Foto Clairemarie Osta le Riche.

Balanchines balett ”Serenade” har du tidigare instuderat med Finska Nationalbaletten, MaggioDansa i Florens och på Parisoperan. I perioder under skolåret 2019-20 instuderar du Serenade vid Kungliga Svenska Balettskolan vad kan du säga om det?

Jag är här tre veckor nu under hösten och tre veckor innan premiär i vår. Nu har jag jobbat i två och en halv vecka.

Det jag koncentrerar mig på är att eleverna kommer in i stilen och vad verket kommer att betyda för dem i deras utveckling. Det är viktigt att de dansar med hänförelse och rör på sig, även över en mindre scen som deras egen på Riddarfjärdsteatern.

Eftersom eleverna även har sina teoristudier att sköta så har vi tid halva dagar för repetitioner. Det är ingen idé att stressa och få ihop hela verket nu. Samtidigt är det viktigt att de under den tid vi har får känna på hur man arbetar på ett professionellt sätt.

Det är ett krävande verk, en utmaning för de fyra olika årskurser jag jobbar med – flickor och pojkar i årskurs 9 och gymnasiet 1-3 på den klassiska linjen. Från vad jag ser tycker jag att de har potential att klara av uppgiften. De är motiverade och arbetar hårt.

Sedan 2014 frilansar Malin och åker över hela världen och instuderar baletter.
Innan vi avslutar frågar jag henne vilka projekt hon har den närmaste framtiden.
Nästa jobb är ett stort verk Beethovens 7th Symphony av Toer van Schyke med Royal Winnipeg Ballet i Kanada.

Men först och främst ska Jag hitta ett nytt hem. Jag bodde i Sverige 2015-2018. Under den tiden reste jag mycket och jobbade mycket i USA. Det var trevligt att bo i Sverige igen men kanske var det för tidigt att flytta hem.

Jag tyckte det var svårt med mörkret och snön så jag flyttade tillbaka till Paris temporärt. Det jag tänker mig nu är att flytta från storstaden till södra Europa någonstans där det finns sol och friska vindar från havet.

Margareta Lidström
13 dec 2019


  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil