Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Sebastian M Nötknäpparen

Svenska Balettskolan på turné med Cirkusbaletten till skolor i Västragötalandsregionen med Sebastian Michanek som Cirkusdirektören. Foto: SBG

01 dec
2019

Dansglädje, drömmar och disciplin

GÖTEBORG: Svenska Balettskolan i Göteborg fyller i år 70 år. Dansportalen har träffat Svenska Balettskolans konstnärlige ledare Sebastian Michanek och pratat om skolan, hans egna dansdrömmar och hur Sebastian vill utveckla Svenska Balettskolan in på 20-talet.

Skolan har också publicerat en bok: Dansglädje, drömmar och disciplin.

Sebastian Michanek SVB

Sebastian Michanek, konstnärlig chef på Svenska Balettskolan sedan 2016. Foto SVB

Du har ju själv varit elev på skolan, hur var ditt första möte med skolan när du började?
Mitt första möte var det där provet man skulle göra. Jag åtta år, för på den tiden började man när man gick i trean och man gick på kvällar på Stora Teaterns balettelevskola.

Jag hade ingen aning vad det var jag gav mig in på, men det var någonting med den där gamla salen med gamla balkonger. Vi fick ett kuvert och utan att egentligen veta vad det var, så var det bara häftigt att bli antagen till någonting.

Och någonting som jag aldrig hade hört talas om förut.

Jag hade prövat alla möjliga sporter, ishockey och tennis och jag tyckte inte att det var kul och så blev jag ivägsläpad av min mamma. Det var min mamma som hade läst en annons i GP och tyckte att jag i alla fall kunde testa. Så sa vi alltid hemma, vi skulle testa allt innan vi sa nej.

Jag gjorde det och det var något speciellt att bara komma in i lokalerna som jag inte kunde förstå… Jag tyckte redan då att det var magiskt. Även om det bara var en danssal.

Året därpå startade Svenska Balettskolan och vi fick göra ett prov till efter ett par månader. Vi var den första klassen och det var ju jättespännande. Vi hade inte ens skolbänkar när vi kom dit utan vi satt på golvet. Inga danslokaler, utan vi var på kulturhuset i 6 månader.

Unge Sebastian M

Sebastian Michanek tillsammans med klasskamraten Daniela Maniscalchi på Svenska Balettskolan i årskurs 5. Foto SBG

Vad är du mest stolt över när det gäller den här 70-åringen?
Jag tror att jag är mest stolt över att när vi skulle gå igång och förbereda inför vårt 70-års jubileumsår, ville vi få tag i alla gamla elever och gärna alla elever som har gjort karriär inom dansen. Några har vi koll på, men många har man inte koll på och jag är väldigt stolt över att den listan är så enormt lång med elever som sedan lyckades med dansen som yrke.

70 år är ju lång tid, men under de senaste 25 åren är det många som faktiskt fortfarande är ute och jobbar. Jag blev inte överraskad, men väldigt stolt över att vi var så många elever som har fått göra karriär.

Och så har vi alla de elever som inte har gjort någon karriär inom dansen, men det är roligt att se hur succéfulla de är inom andra yrken.

Seb M Mareld

Sebastian Michanek under repetition av Mareld 2017. Foto Mathias Uhlán

Du blev sedan konstnärlig ledare i december 2016 vad tänkte du då? Vilka var dina ambitioner när du fick det här jobbet?
Jag kom nog med väldigt tydliga ambitioner. För mig var det viktigt att skolan sattes på kartan, att vi fick fler elever, fler barn i regionen som tog den här möjligheten att vilja dansa på den här skolan och att det sättet vi undervisar på var ett modernt och sunt sätt.

Att den psykiska hälsan skulle vara i fokus och att den progression som är i dansen stämmer överens med åldern du är i så att man inte går för snabbt fram eller för långsamt.

Privata skolor har en tendens att gå alldeles för snabbt fram och du skadar dina fötter och du skadar faktiskt dina möjligheter att bli dansare längre fram. Det gäller att göra saker i rätt ordning.

Vad befarade du mest när du tillsattes, vilken var din största utmaning?
Den största utmaningen var stämningen på skolan. Även om skolan under många år har hjälpt väldigt många barn att lyckas, så tror jag inte att det alltid har varit lätt, med många täta rektorsbyten de senaste åren. Att hitta stabilitet och en trygg och magisk känsla som jag hade när jag började på skolan själv.

Ska man gå i en skola och satsa så mycket som de här eleverna gör och klara av den utmaning som det är att gå i den här skolan, till sent på kvällarna, sex dagar i veckan. Utsättas för stress i auditionsituationer, allt det där ska man klara av det då måste man ju trivas.

Dansglädje, drömmar och disciplin.

Dansglädje, drömmar och disciplin, en bok om Svenska Balettskolans första 70 år. Foto SVB

Till vem är då boken. Dansgläje, drömmar och disciplin tillägnad?
På ett sätt så är den tillägnad Göteborg. För jag tycker att boken visar det vi vill visa, att skolan har en lång historia, den har en dignitet och att det är en självklar utbildning i Göteborg. I 70 år har skolan funnits där.

Alltid hjälpt unga som bor i den här delen av Sverige och inte i huvudstaden, att kunna lyckas inom konstformen dans. Även om vi är en ”särutbildning” inom grundskolan så är vi egentligen en stabil utbildning som alltid har funnit och alltid ska finnas. Så på det sättet är målgruppen Göteborg.

Lis Hellström Sveningson är redaktör för boken, men vad har din uppgift varit?
Jag kontaktade Lis, för jag har ju aldrig skrivit böcker förut och hon är ju den som jag vet kan mest om dans på västkusten. Och det visade sig att hon själv en gång i tiden sökte till elevskolan själv och har ju också jobbat och haft undervisning på skolan i danshistoria och hon är väldigt kunnig, så det var självklart att fråga henne.

Lis har gjort ett jättejobb tillsammans med oss på skolan. Vissa bilder har vi haft i vårt arkiv och vissa bilder finns i stadsarkivet. Storans fotograf, Ingmar Jernberg har varit nere i sin källare och tagit fram negativ och hittat de bilder vi ville ha med i boken för att visa hela bredden.

Unge Sebastian

Sebastian tillsammans med klasskamraten Brandon på Svenska Balettskolan i årskurs 5. Foto SBG

Dansglädje, vad är det för dig?
Dansglädje för mig, det är det obeskrivliga. För mig så symboliserar det att när du dansar och står på scen så har du den där känslan som är svår att förklara, men den bär en. Då spelar det ingen roll hur mycket arbete som ligger bakom, bara det att få njuta av den känslan, det är obeskrivligt. För mig är det dansglädje, att känna den känslan.

Och dansdrömmar?
Jo, men vår utbildning handlar ju om drömmar. Skolan finns för att kunna förverkliga barns drömmar. Drömmar som de kanske inte visste att de hade, drömmar de fick eller kommer att få. Det finns ju en dröm där, den är olika för varje individ, men den drömmen man har det är ju den som utvecklar dig och tar dig framåt. Det är därför vi gör det här.

Sebastian M 

Sebastian Michanek tillsammans med Johanna Byström i skolans uppsättning av Coppleia på GöteborsOperan 1999. Foto: Cristian Hillbom

Disciplinen, vad står den för?
Det är faktiskt någonting som alla vittnar om. Det som man har tagit med från utbildningen det är ju glädje, hur man kunde förverkliga och hitta sina drömmar, men det är ju hur man lär sig disciplin. Man får ju lära sig det väldigt tidigt som danselev. Det är ett laddat ord, disciplin, så vi diskuterade om vi skulle ha det ordet eller inte, men det var det ordet som samtliga som har gått utbildningen använde.

Även om det är laddat så är det disciplin som vi känner vi som har gått igenom utbildningen och kommit ut på andra sidan. Vi känner faktiskt det som något positivt att vi har med oss en disciplin. Alicia Vikander skriver så fint i sin text som finns tryckt i boken, att hon har ju inte gått någon teaterhögskola, utan dansutbildningen här var hennes grund och hon har med sig den disciplinen och använder den nu som skådespelare.

Om vi blickar framåt, hur kommer skolan att fira sin 100-årsdag?
På galan i december så berättade Johan Holmberg, Svenska Balettskolans rektor, i sitt tal vilka framtidsplaner vi har. Dels så vill vi nu bli en hel utbildning, med även en gymnasieutbildning, helst inte så långt fram som om 30 år! Man ska inte behöva flytta hemifrån vid 15 års ålder. Det är något år för tidigt, det är det för de allra flesta. Just nu har du inget val.

Sebastian M och rektor

Konstnärlig chef Sebastian Michanek och rektor Johan Holmberg. Foto Emmy Jonsson

Första gymnasieåret – finns endast på Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm – är kämpigt för många.

Det är minst ett år för tidigt. Våra elever har disciplinen med sig, så en del klarar det, men det är inte det bästa ur barnperspektiv.

Att få en helhetsutbildning här skulle inspirera våra grundskoleelever. En annan önskan är bättre och ändamålsenliga lokaler, gärna med en centralare placering.

Det absolut viktigaste är att barn och unga i den här regionen får möjlighet att förverkliga sina drömmar inom dans. Jag tycker att det är så otroligt viktigt. Går man på den här skolan så ska man känna att man lever en dröm hela skolan igenom. Man ska slita och arbeta, men man ska känna det.

Den här skolan har alltid varit elevernas skola. Jag kände det redan som elev att jag kunde ha elevinflytande, jag kunde vara med och påverka hur skolan skulle vara, vad vi gjorde på skolan, att jag kan göra skolan till ”min”.

Till sist hoppas Sebastian Michanek på att få göra en favorit i repris i år; att det ska bli slutsålt även på årets uppsättning av Nötknäpparen!

Thérèse Eng
1 dec 2019


  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil