Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Sebastian M Nötknäpparen

Svenska Balettskolan på turné med Cirkusbaletten till skolor i Västragötalandsregionen med Sebastian Michanek som Cirkusdirektören. Foto: SBG

01 dec
2019

Dansglädje, drömmar och disciplin

GÖTEBORG: Svenska Balettskolan i Göteborg fyller i år 70 år. Dansportalen har träffat Svenska Balettskolans konstnärlige ledare Sebastian Michanek och pratat om skolan, hans egna dansdrömmar och hur Sebastian vill utveckla Svenska Balettskolan in på 20-talet.

Skolan har också publicerat en bok: Dansglädje, drömmar och disciplin.

Sebastian Michanek SVB

Sebastian Michanek, konstnärlig chef på Svenska Balettskolan sedan 2016. Foto SVB

Du har ju själv varit elev på skolan, hur var ditt första möte med skolan när du började?
Mitt första möte var det där provet man skulle göra. Jag åtta år, för på den tiden började man när man gick i trean och man gick på kvällar på Stora Teaterns balettelevskola.

Jag hade ingen aning vad det var jag gav mig in på, men det var någonting med den där gamla salen med gamla balkonger. Vi fick ett kuvert och utan att egentligen veta vad det var, så var det bara häftigt att bli antagen till någonting.

Och någonting som jag aldrig hade hört talas om förut.

Jag hade prövat alla möjliga sporter, ishockey och tennis och jag tyckte inte att det var kul och så blev jag ivägsläpad av min mamma. Det var min mamma som hade läst en annons i GP och tyckte att jag i alla fall kunde testa. Så sa vi alltid hemma, vi skulle testa allt innan vi sa nej.

Jag gjorde det och det var något speciellt att bara komma in i lokalerna som jag inte kunde förstå… Jag tyckte redan då att det var magiskt. Även om det bara var en danssal.

Året därpå startade Svenska Balettskolan och vi fick göra ett prov till efter ett par månader. Vi var den första klassen och det var ju jättespännande. Vi hade inte ens skolbänkar när vi kom dit utan vi satt på golvet. Inga danslokaler, utan vi var på kulturhuset i 6 månader.

Unge Sebastian M

Sebastian Michanek tillsammans med klasskamraten Daniela Maniscalchi på Svenska Balettskolan i årskurs 5. Foto SBG

Vad är du mest stolt över när det gäller den här 70-åringen?
Jag tror att jag är mest stolt över att när vi skulle gå igång och förbereda inför vårt 70-års jubileumsår, ville vi få tag i alla gamla elever och gärna alla elever som har gjort karriär inom dansen. Några har vi koll på, men många har man inte koll på och jag är väldigt stolt över att den listan är så enormt lång med elever som sedan lyckades med dansen som yrke.

70 år är ju lång tid, men under de senaste 25 åren är det många som faktiskt fortfarande är ute och jobbar. Jag blev inte överraskad, men väldigt stolt över att vi var så många elever som har fått göra karriär.

Och så har vi alla de elever som inte har gjort någon karriär inom dansen, men det är roligt att se hur succéfulla de är inom andra yrken.

Seb M Mareld

Sebastian Michanek under repetition av Mareld 2017. Foto Mathias Uhlán

Du blev sedan konstnärlig ledare i december 2016 vad tänkte du då? Vilka var dina ambitioner när du fick det här jobbet?
Jag kom nog med väldigt tydliga ambitioner. För mig var det viktigt att skolan sattes på kartan, att vi fick fler elever, fler barn i regionen som tog den här möjligheten att vilja dansa på den här skolan och att det sättet vi undervisar på var ett modernt och sunt sätt.

Att den psykiska hälsan skulle vara i fokus och att den progression som är i dansen stämmer överens med åldern du är i så att man inte går för snabbt fram eller för långsamt.

Privata skolor har en tendens att gå alldeles för snabbt fram och du skadar dina fötter och du skadar faktiskt dina möjligheter att bli dansare längre fram. Det gäller att göra saker i rätt ordning.

Vad befarade du mest när du tillsattes, vilken var din största utmaning?
Den största utmaningen var stämningen på skolan. Även om skolan under många år har hjälpt väldigt många barn att lyckas, så tror jag inte att det alltid har varit lätt, med många täta rektorsbyten de senaste åren. Att hitta stabilitet och en trygg och magisk känsla som jag hade när jag började på skolan själv.

Ska man gå i en skola och satsa så mycket som de här eleverna gör och klara av den utmaning som det är att gå i den här skolan, till sent på kvällarna, sex dagar i veckan. Utsättas för stress i auditionsituationer, allt det där ska man klara av det då måste man ju trivas.

Dansglädje, drömmar och disciplin.

Dansglädje, drömmar och disciplin, en bok om Svenska Balettskolans första 70 år. Foto SVB

Till vem är då boken. Dansgläje, drömmar och disciplin tillägnad?
På ett sätt så är den tillägnad Göteborg. För jag tycker att boken visar det vi vill visa, att skolan har en lång historia, den har en dignitet och att det är en självklar utbildning i Göteborg. I 70 år har skolan funnits där.

Alltid hjälpt unga som bor i den här delen av Sverige och inte i huvudstaden, att kunna lyckas inom konstformen dans. Även om vi är en ”särutbildning” inom grundskolan så är vi egentligen en stabil utbildning som alltid har funnit och alltid ska finnas. Så på det sättet är målgruppen Göteborg.

Lis Hellström Sveningson är redaktör för boken, men vad har din uppgift varit?
Jag kontaktade Lis, för jag har ju aldrig skrivit böcker förut och hon är ju den som jag vet kan mest om dans på västkusten. Och det visade sig att hon själv en gång i tiden sökte till elevskolan själv och har ju också jobbat och haft undervisning på skolan i danshistoria och hon är väldigt kunnig, så det var självklart att fråga henne.

Lis har gjort ett jättejobb tillsammans med oss på skolan. Vissa bilder har vi haft i vårt arkiv och vissa bilder finns i stadsarkivet. Storans fotograf, Ingmar Jernberg har varit nere i sin källare och tagit fram negativ och hittat de bilder vi ville ha med i boken för att visa hela bredden.

Unge Sebastian

Sebastian tillsammans med klasskamraten Brandon på Svenska Balettskolan i årskurs 5. Foto SBG

Dansglädje, vad är det för dig?
Dansglädje för mig, det är det obeskrivliga. För mig så symboliserar det att när du dansar och står på scen så har du den där känslan som är svår att förklara, men den bär en. Då spelar det ingen roll hur mycket arbete som ligger bakom, bara det att få njuta av den känslan, det är obeskrivligt. För mig är det dansglädje, att känna den känslan.

Och dansdrömmar?
Jo, men vår utbildning handlar ju om drömmar. Skolan finns för att kunna förverkliga barns drömmar. Drömmar som de kanske inte visste att de hade, drömmar de fick eller kommer att få. Det finns ju en dröm där, den är olika för varje individ, men den drömmen man har det är ju den som utvecklar dig och tar dig framåt. Det är därför vi gör det här.

Sebastian M 

Sebastian Michanek tillsammans med Johanna Byström i skolans uppsättning av Coppleia på GöteborsOperan 1999. Foto: Cristian Hillbom

Disciplinen, vad står den för?
Det är faktiskt någonting som alla vittnar om. Det som man har tagit med från utbildningen det är ju glädje, hur man kunde förverkliga och hitta sina drömmar, men det är ju hur man lär sig disciplin. Man får ju lära sig det väldigt tidigt som danselev. Det är ett laddat ord, disciplin, så vi diskuterade om vi skulle ha det ordet eller inte, men det var det ordet som samtliga som har gått utbildningen använde.

Även om det är laddat så är det disciplin som vi känner vi som har gått igenom utbildningen och kommit ut på andra sidan. Vi känner faktiskt det som något positivt att vi har med oss en disciplin. Alicia Vikander skriver så fint i sin text som finns tryckt i boken, att hon har ju inte gått någon teaterhögskola, utan dansutbildningen här var hennes grund och hon har med sig den disciplinen och använder den nu som skådespelare.

Om vi blickar framåt, hur kommer skolan att fira sin 100-årsdag?
På galan i december så berättade Johan Holmberg, Svenska Balettskolans rektor, i sitt tal vilka framtidsplaner vi har. Dels så vill vi nu bli en hel utbildning, med även en gymnasieutbildning, helst inte så långt fram som om 30 år! Man ska inte behöva flytta hemifrån vid 15 års ålder. Det är något år för tidigt, det är det för de allra flesta. Just nu har du inget val.

Sebastian M och rektor

Konstnärlig chef Sebastian Michanek och rektor Johan Holmberg. Foto Emmy Jonsson

Första gymnasieåret – finns endast på Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm – är kämpigt för många.

Det är minst ett år för tidigt. Våra elever har disciplinen med sig, så en del klarar det, men det är inte det bästa ur barnperspektiv.

Att få en helhetsutbildning här skulle inspirera våra grundskoleelever. En annan önskan är bättre och ändamålsenliga lokaler, gärna med en centralare placering.

Det absolut viktigaste är att barn och unga i den här regionen får möjlighet att förverkliga sina drömmar inom dans. Jag tycker att det är så otroligt viktigt. Går man på den här skolan så ska man känna att man lever en dröm hela skolan igenom. Man ska slita och arbeta, men man ska känna det.

Den här skolan har alltid varit elevernas skola. Jag kände det redan som elev att jag kunde ha elevinflytande, jag kunde vara med och påverka hur skolan skulle vara, vad vi gjorde på skolan, att jag kan göra skolan till ”min”.

Till sist hoppas Sebastian Michanek på att få göra en favorit i repris i år; att det ska bli slutsålt även på årets uppsättning av Nötknäpparen!

Thérèse Eng
1 dec 2019


  • TV-SERIE SKILDRAR LIVET PÅ SVENSKA BALETTSKOLAN I GÖTEBORG
    SVT-serie skildrar livet på Svenska Balettskolan i Göteborg
    SVT:s nya serie Balettskolan ger en unik inblick i livet för danselever vid Svenska Balettskolan i Göteborg. Under åtta avsnitt får tittarna följa elevernas vardag, deras passion för dansen och de sto...

  • Operabyggnaden förstudie, idéskiss perspektiv. Illustratör: Ahrbom & partner och Lundgaard & Tranberg
    Historisk överenskommelse om Operahusets framtid
    Onsdag 22 januari presenterade Kungliga Operan och Statens fastighetsverk (SFV) en historisk gemensam renoveringsplan för Operahuset. Den anrika nationalscenen för opera och balett får moderniserade, ...

  • Ana Laguna som Giselle och Yvan Auzely som Hilarion i Giselle akt 1. Koreografi Mats Ek. Foto Lesley Leslie-Spink
    Ana Laguna och Yvan Auzely två legendariska dansare berättar om sina karriärer.
    De dansar åter tillsammans i Mats Eks senaste balett EN KOPP KAFFE på Operan i Stockholm från 7 februari

  • Harrison Dowzell (The Swan) and James Lovell (The Prince) in Matthew Bourne's Swan LakePhoto Johan Persson
    Of swans and men: Matthew Bourne’s Swan Lake
    Before he turned his attention to Swan Lake , Matthew Bourne had long been making work that poked fun at classical ballet’s conventions, more often than not putting men in female roles. But it was when...

  • En paus mellan repetitionerna, från vänster Elliot Nyrén, Céline Keelyn, Emmie Comstedt och Kristine Persson. Foto Thérèse Eng
    Svenska Balettskolan i Göteborg dansar in julen på Lorensbergsteatern
    Så var det dags igen för den årliga julföreställningen, Nötknäpparen, med Svenska Balettskolan i Göteborg.

  • Maya Schonbrun som Askungen i Kungliga Balettens succé i koreografi av Tamara Rojo och med fantastiska kostymer av modeskaparen Christian Lacroix, som också skapat scenbilden tillsammans med Tobias Rylander. Foto Kungliga Operan/ Håkan Larsson
    Spot on Maya Schonbrun, First soloist at the Swedish Royal Ballet
    Congratulations to be nominated First Soloist at the opening of Cinderella 29 November. You danced the role of Cinderella with Kentaro Mitsumori as Prince.

  • Alban Lendorf, Jakob Ernir Jónatansson I den nya gruvscenen. Foto Miklos Szabo
    Billy Elliot The Musical är en sevärd scenupplevelse
    Det Kongelige teater i Köpenhamn har satt upp Billy Elliot The Musical på den nya Operaen. 33 föreställningar fram till 12 januari. Dansportalen fick en intervju med Miles Hoares , koreograf.

  • Guidad visning Gäddviken. Huvudet är Johannes Döparens avhuggna huvud från Richard Strauss opera Salome.
    Möt Roy Sandgren, balettkvartens maestro
    När du besöker Operan och lyssnar på informationen om kvällens balett i Guldfoajén, är det säkert att du har mött Roy Sandgren. Under hösten informerade Roy om baletten Gustavia och i december om Asku...

  • Unge pojken Tadzio - Atte Kilpinen, med bollen som har en viktig roll i relationen mellan männen, och koreografen Gustav von Aschenbach- Michal Krčmář. Foto Roosa Oksaharju
    Helsingfors: Nationalbalettens prestigefulla Döden i Venedig får beröm av premiärpubliken
    John Neumeiers koreografi Döden i Venedig är baserad på en novell av Thomas Mann och hade Helsingforspremiär vid Nationalbaletten i fredags. Mycket arbete hade lagts ned på iscensättningen av dramat o...

  • Guillaume Diop i en vacker Grand Jeté i rollen som Badin i Pär Isbergs nya verk Gustavia på Kungliga Operan. Foto Håkan Larsson
    Gustavia – en angelägen berättelse som berör
    Flera hundra år har gått sedan Gustav Badin och Gustav III levde och verkade i Stockholm. En född som slav, den andra som kunglig. Två personer från olika världsdelar och förutsättningar, som under an...

  • Ola Salo som Willy Wonka får med sig hela ensemblen i GöteborgsOperans färgsprakandeuppsättning av Charlie och chokladfabriken. Foto Lennart Sjöberg
    Charlie och chokladfabriken på GöteborgsOperan charmar alla!
    Jag säger det direkt: alla bör se GöteborgsOperans uppsättning av Charlie och chokladfabriken – och då menar jag oavsett åldrar. För här bjuds på magi, fantasi, sanningar och fabulösa insatser i en vä...

  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil