Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Oliver ensemble

Theodor Barasin Andersson (Captain), Sigrid Thomas Lyri (Bet), Vilmer Jendevi (Dipper), Darius Manzoor (Handwalker), Leo Stadelman Andreas (Nipper), Caroline Gustafsson (Nancy), Wilmer Hellsten (Dodger), Gustav Kjelbye (Charlie Bates). Foto Lennart Sjöberg

15 sep
2019

Oliver! Imponerande unga artister och självklara i sina roller

GÖTEBORG: För mig är det en utmaning att göra en hel musikal med koreografi och regi, säger Fredrik Benke Rydman – en av vår tids mest efterfrågade koreografer.

I föreställningen finns en ensemble på inte mindre än 69 barn. Tre barnlag och dessutom två lag med barnhemsbarn. Man kan undra hur det är att arbeta med så många barn…?

Spelas på GöteborgsOperan fram till 20 april 2020.

Ensemble Oliver

Ensemblen i Oliver! Foto Lennart Sjöberg

Möt Bianca Fernström och Caroline Gustavsson

Dansportalen träffade regiassistenten Bianca Fernström som skrattar och berättar:

Det är jättejättekul och emellanåt ganska jobbigt. Fast det roliga överväger verkligen. De är så ärliga i sina reaktioner på ett sätt som jag tror att vi vuxna också är och känner, egentligen, fast man är så van vid att lägga locket på och visa att man är professionell.

Jag tror att barn och vuxna känner samma saker, men att barnen är så mycket ärligare i allting, fortsätter Bianca.

Den yngsta i ensemblen fyllde 7 i år och den äldsta är 14. De började jobba redan i september förra året i ”Oliverskolan” och har hållit på ett skolår och arbetat. Några av dem pendlar i drygt en timme för att komma till Göteborgsoperanoch repetera. Det är mycket direkt personregi och så har alla fått något karaktärsdrag, någon är kanske lite tröttare, någon annan kan aldrig stå still.

oliver-2019-2020__09__Caroline_Gustafsson_Nancy__Lennart_Sjoberg.jpg

Caroline Gustafsson i rollen som Nancy. Foto Lennart Sjöberg

Musikalartisten Caroline Gustavsson som här gör sin första stora roll, Nancy och alltså är en av de vuxna kollegorna till denna barnaskara, säger till Dansportalen:

Jag är så sjukt imponerad över hur länge och hur hårt de jobbar. Och kan jobba. Hur mycket de är kapabla till. De vill ju så mycket...

Hur väljer man då ut vilka som ska få vara med i en sådan här föreställning?
Vi hade Oliverskolan dit man kunde anmäla sig. Vi hade där fler elever än de som är med idag. Av dem väljer man ut de som tycker det är roligt, de som vill träna och då blir de bättre. Man måste orka göra samma sak timme ut och timme in.

Varför sätter man upp Oliver 2019?
Benke har en rolig idé som han vill lyfta fram i föreställningen, förklarar Caroline. Det är att själva föreställningen spelas ur barnens ögon så att vuxna karaktärer blir lite förvrängda, större och roliga kostymer och så vidare. Som barn så är du väldigt fri och har en helt annan lekfullhet, medan som vuxen så kommer förpliktelser, du betalar räkningar, tar hand om saker och att allt det byggs på i våra kroppar också. De vuxna är ofta lite förställda och slitna. Man förlorar det här barnet som vi ändå alla har inom oss.

Inget av Dickens verk har någonsin slutat tryckas och han är fortfarande otroligt populär, vad tror ni att det beror på?
Jag tror att man kan hitta en igenkänning, säger Caroline. Även om det inte är så att man är från samma klass eller tid. Man kan relatera till många av relationerna och många av problemen som finns i dagens samhälle och i sitt egna liv. Och man blir berörd av människornas berättelser och dramatik.

Oliver 

Anna-Maria Hallgarn som Änkan Corney, Pontus Sköldberg som Oliver, Markus Pettersson som Mr Bumble. Foto Lennart Sjöberg

Det är visserligen samma grundstory som Dickens roman men det är inte exakt samma händelseförlopp som i boken. Läser man då Dickens inför arbetet med Oliver? Bianca berättar att hon inte har läst den, men Caroline har läst den och använder den mest som ”researchmaterial” till sin karaktär, Nancy.
Benke utgår mycket från boken, säger Bianca, men han föredrar också boken framför filmen och Barts. Ändå är det så att Benke blandar mycket det fysiska och det verbala. Han är ju koreograf i grunden och det märks. Allting är koreograferat. Man får minst lika mycket regi på kroppen, hur man fysiskt ser ut. Ska man gå från ett ställe till ett annat så finns det som en tydlig bana.

De arbetar dock med (musikal)manuset som är en nedbantad version av Dickens roman. Ibland kan man som artist drar nytta av att hitta sin karaktärers historia i originalet, men det är manuset vi berättar utifrån, berättar Caroline som spelar Nancy och vill se henne som hjärtat och hjältinnan i historien:
Men hon är också en av The bad guys som dock har lite moral och försöker gå över till den goda sidan.

Tobias Ahlsell

Tobias Ahlsell som Bill Sykes. Foto Lennart Sjöberg

Hon är både svår och lätt att tycka om, Nancy. Det finns också ett annat drama som utspelar sig med hennes man som är den riktigt onda. Det handlar om ett destruktivt förhållande, bland annat om kvinnomisshandel. Caroline har läst på mycket om detta för att förstå varför hon stannar hos honom:
Jag måste komma fram till något som är spelbart och som jag kan förstå. Det har varit lite klurigt. Det är en viktig och känslig berättelse. Om det är någon i publiken som känner sig träffad, som kanske har varit med om något sådant. Att man berättar det med värdighet och på ett fint sätt för dem.

Premiärnerverna har de satt in ännu?
Det värsta som hända vore att flera blev sjuka samtidigt. Alla tre Oliver! Svarar både Caroline och Bianca som annars ser fram emot premiären med stort lugn och tillförsikt.

Biancas jobb är egentligen klart på lördag, det är mest bara att peppa alla, berättar hon, och sprida bra vibrationer så att alla bara går in och gör sitt bästa. Det kommer att bli väldigt häftigt med så mycket folk på scen!

Caroline kommer att ladda med en lugn morgon hemma på lördag, vara i god tid till Göteborgsoperan och värma upp med kollegor:
Det finns också något som är så fint med att den yngsta är 7 och jobbar tillsammans med de äldsta som är drygt 60. Man är på scen samtidigt och gör exakt samma grejer, det är ingen pardon!

Benke Rydman

Fredrik Benke Rydman. Foto C Hillbom

Fredrik Benke Rydman – regi och koreografi

För mig är det en utmaning att göra en hel musikal med koreografi och regi, säger Benke Rydman när Dansportalen möter honom på GöteborgsOperan före premiären av musikalen Oliver.

I musikalen är det med 69 barn i tre olika lag, plus alla vuxna roller, men ingen hund.
Nej, den strök jag, säger Benke. Men med tre olika lag så kan man inte repa samtidigt, det måste ändå bli ett bra resultat som måste hålla hela vägen fram till premiären. Det är kul att jobba med barn, de har nåt som inte vuxna har. Det är den energin jag försöker få ut i musikalen.

Du har fått bra resurser med GöteborgsOperan och hela orkestern?
Det är fantastiskt att vara här och det är nog den bästa scenen i landet. Och resurserna från alla verkstäder, kostym och måleriet, i minsta detalj är det proffsigt ut i fingerspetsarna.

Det känns att kul att göra något som inte har satts upp länge i Sverige. Och jag har inte sett de andra versionerna, har knappt läst boken. Jag vill skapa min egen värld av berättelsen.

Hur får du in Olivers liv i dagens Sverige?
Det finns en underliggande kritik mot de ekonomiska krafterna. Oliver är ju mer eller mindre en handelsvara. Vi har bättre kontakt med barnen i dag än vad man hade då, när detta utspelas. Men vi är på väg mot ökade klyftor och det kommer i grunden att skada barnen, säger Benke.

Vi har ju Nancy som räddar Oliver, blir misshandlad av sin man och det känns ju otroligt aktuellt idag.

När GöteborgsOperan kontaktade dig för att sätta upp Oliver, vad tänkte du då?
Jag tänkte mest att det var en djäkligt kul utmaning. Jag fick fria händer att utforma musikalen, men av upphovsrättsliga skäl måste kostymer och dekor godkännas. Men jag fick sätta min prägel på den även om man har snävare ramar.

Oliver

Mathias Graffner som Oliver. Foto C Hillbom

Mathias Grafner, 12 år som Oliver

Han har tidigare sjungit solo och i kör i mindre sammanhang. Han spelar även teater i Kulturskolan i Kungsbacka. Oliver är hans debut på en stor scen.

Hur hamnade du i musikalen?
Min mamma och pappa hade några kompisar vars barn skulle söka till Oliverskolan. Och de tyckte det var en kul idé. De frågade om jag ville och söka till musikalen, mest som en kul grej.

Jag fick svar att jag fick komma på en audition, som jag klarade, och därefter började jag i Oliverskolan. En gång i veckan som jag gick på den skolan för att förbättra oss i dans och annat runt musikalen.

Det är en väldigt utsatt person som du ska spela?
Ja, åtminstone i början så blir han behandlad som en sak än som människa.

Hur lever du själv in i en sån roll?
Jag måste tänka sig själv hur man skulle kännas i en sån situation. Han har inga föräldrar, han blir behandlad som skit. Jag har det väldigt bra, säger då Mathias med ett stort leende.

Snart står du på scenen och runt 1200 personer kommer att se dig, men det blir väl bara kul?
Jodå, säger Mathias och drar ut på orden, jag är faktiskt lite nervös, åtminstone inför min första föreställning…

Vad var svårast att lära sig?
Dansen, och sen har jag lite scenskräck, men jag är inte lika mycket längre, nu när jag hållit på ett tag. Men när jag kom ut på scenen var jag mindre nervös eftersom det var mer ”real” än i repetitionslokalen.

Oliver spelas även av Viktor Werlenius (premiären) och Pontus Sköldberg.

Oliver Wiktor Werlenius

Wiktor Werlenius som Oliver. Foto Lennart Sjögren

Dodger

Enis Syla som ficktjuven Dodger. Foto C Hillbom

Enis Syla, 11 år som Dodger

Han bor i Nödinge med sina föräldrar och två yngre bröder. Redan som 1,5-åring sjöng och dansade han till bland annat Michael Jacksons musik. På fritiden spelar han fotboll och sjunger på Kulturskolan.

Det var en väl härlig roll du fått?
Ja, jag har sjungit sedan jag var jätteliten och även dansat lite grand. Det var framförallt min morbror som inspirerade mig att dansa, eftersom när jag såg honom dansa började jag härma honom och försökte lära mig stegen.

Jag var inte med i Oliverskolan, det var min musiklärare som nämnde för min mamma om föreställningen. Klart jag ville vara med.

Vad säger dina kompisar om att du är med i Oliver?
De var avundsjuka på att jag fick gå från skolan tidigare på dagen för att gå till repetitioner.

Men då fick du väl jobba desto mer när du repeterade?
Det tuffaste var ändå att lära mig var dansen, men det går bra nu.

Dodger spelas även av Willmer Hellsten (premiären) och Max Johnsson.

Dodger

Fr v: Caroline Gustafsson, David Lundqvist, Tobias Ahlsell och Wilmer Hellsten. Foto Lennart Sjöberg

* * *

En vecka innan premiären fick pressen träffa, i samband med pressmötet, Fredrik Benke Rydman, Caroline Gustafsson, Mathias Grafner och Enis Syla.

* * *

Och premiärkvällen går väl.

Premiärnerverna släpps lite extra när Dodger, som denna kväll spelas av Wilmer Hellsten, slinker ner för en vägg och in på scenen. Han är alldeles lysande denna Dodger, gängledaren för Fagins gatpojkar, de upplärda gattjuvarna – de är imponerande och självklara i sina roller.

När Caroline Gustavssons Nancy visar sin både självförnekelse och styrka i solot om sin kärlek till den förfärlige kvinnomisshandlaren Bill Sikes (Tobias Ahlsell), går det rakt in i publiken. Ytterligare en stark scen är den då Bill Sikes till slut slår ihjäl henne när hon just räddat Oliver (Viktor Werlenius).

Som hon i nattens dimma på London Bridge, återbördat till hans morfar, den förmögne Mr Brownlow (Lars Hjertner). Men Sikes är snart ikapp henne. Han slår och slår på bron och Nancy faller, reser sig, faller och reser sig. Men till slut faller hon för gott.

Ensemble Oliver

Drömscenen med ensemble. Foto Lennart Sjögren

Drömscenen med Oliver uppflugen några meter i luften på en säng omgiven av skönsjungande försäljare i pastell, ljuslyktor, paraplyn och upplysta svävande enorma kjolar som för tankarna till 'Alice i underlandet' är ytterligare ett fint exempel på hur teknik, scenografi och dekor gestaltar och förhöjer berättandet i historien om 'Oliver!'.

En eloge till ensemblen och arbetet med denna Dickenshistoria som nu kommer att spelas på GöteborgsOperan fram till 20 april 2020.

Thérèse Eng
Cristian Hillbom

15 sep 2019

Premiären lördag 14 september spelades de ledande rollerna av:
Oliver Viktor Welenius
Dodger Wilmer Hellsten
Fagin David Lundqvist
Nancy Caroline Gustafsson
Bill Sikes Tobias Ahlsell
Mr Bumble Markus Pettersson
Änkan Corney Ann-Maria Hallgren
Mr. Sowerberry Lars Bethke
Mrs. Sowerberry Åsa Fång
Dirigent och musikaliskt ansvarig Bjorn Dobbelaere
Regi och koreografi Fredrik Benke Rydman

 


  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil