Artiklar från 2008 – till idag
Finska Nationalbalettens Rebecca King och Benjamin Kuefler som Kitri och Basilio. Foto Susanna Reitamo
HELSINGFORS: Det dansades också under sommaren: Helsingfors dansinstitut har i 20 års tid haft ett sommarläger i Sammatti, ett naturskönt område väster om Helsingfors. Lägret leds av professionella dansare och pedagoger av högsta rang, det är öppet för alla och deltagare kommer från när och fjärran.
Det är ingen homogen grupp – alla har dock dansat klassisk balett. De som under tre veckors tid får undervisning, främst i balett, får uppträda i en avslutande helaftonsbalett. Då lägret samlar många som redan har en del i bagaget, har målet ställts högt. Genom åren har utdrag ur de stora baletterna, Bajadären, Giselle med flera, framförts med mycket gott resultat.
Espada, Chee Shong Soon med dansare. Foto Susanna Reitamo
Dessa verk är alltid något förkortade och anpassade till elevernas nivå, varav vissa är på väg in i dansaryrket eller redan har en plats i ett kompani. Som främsta solister har man traditionellt anlitat artister från Nationaloperan; denna sommar blev det första solisten vid Nationaloperan Rebecca King med kollegan dansaren Benjamin Kuefler som uppträdde som Kitri och Basilio i Don Quijote.
Det blev njutbara scener med detta par och även med de andra ivriga deltagarna.
Rebeccas dans och scenpersonlighet har redan vid operan blivit bekanta för publiken och vi blev inte besvikna när hennes stilmässiga och elektriska Kitri sågs erövra scenen. Ståtlige Benjamin Kueflers Basilio var i sin tur en mycket positiv överraskning. Hans poser var de rätta, och han dansade också för sin partner – vilket inte alla dansare alltid gör.
Mercedes, längst till höger, Laura Poikolainen med följe. Foto Susanna Reitamo
Till helhetsupplevelsen bidrog även kursdeltagarna, vissa mycket skickliga i både dans och rolltolkning. Institutets tidigare elev Lyylia Koivuniemi kunde ses bland annat som Dryadernas drottning. Dansaren och pedagogen Laura Poikolainen som sågs både som Mercedes och Cupido, har stark teknik och stilkänsla, och lyser på scenen.
Som pedagoger vid de aktuella kurserna och repetitörer för föreställningen hade tidigare solistdansaren vid Nationaloperan Kirsi Aromaa – vissa minns hennes tolkningar av Odette/Odile och mycket annat – och Jane Spackman, även hon med dansarbakgrund, gjort stort och mycket gott jobb.
Kitris väninnor, Lyylia Koivuniemi och Krista Kaipainen. Foto Susanna Reitamo
Två damer spelade ypperligt mansroller: Tytti Hirvonen var en fenomenal fadersgestalt, precis allt var på sin plats. Bra och övertygande var också Mirva Voutilainen som Camacho, den rika friaren. Som Don Quijote klarade Ilkka Nieminen med stil den lugna närvaro som krävdes i rollen och Kim Remitz som Sancho Pancha lyckades otroligt fint visa känsla för rollfiguren.
Speciellt dessa två gäster och många fler visade stor talang för skådespeleri. De hade färdigheter i såväl mimspråket som i kroppens språk. Om de cirka 30 kursdeltagare, som under kursen säkert hade fått lära sig en del om scenarbete, hade hunnit öva sig ännu mer, skulle deras scennärvaro kanske ha fått en (ännu) bättre finslipning. Den bör vara total: att i sin roll stå och ”diskutera” med grannen betyder att man hela tiden kommer ihåg hur man står och inte vänder ryggen åt publiken t.ex. Svårare är det att i ryggmärgen få in utåtvridningen av foten även då man springer eller annars rör sig fritt.
Rebekka Kings inlevelsefulla Kitri. Foto Susanna Reitamo
Dansarna och alla andra som ställde upp tycktes trivas stort med uppgifterna på scenen. Det kunde också publiken känna i atmosfären. Det bidrog till att alla kände sig mycket väl tid mods.
Även om Institutet bjuder allt som behövs för ett projekt som detta behövs också andra som agerar. Anita Remitz har från början varit eldsjäl och grundare för lägret. Hon har också skaffat personal till de olika uppgifterna, förutom att hon ivrigt deltagit själv i lägret och uppträtt i föreställningen – nu och tidigare. Även en del familjemedlemmar och många andra personer har engagerats. Utan dessas hjälp skulle det hela inte kunna fungera som det gjort.
Kitri, Rebekka King, och Basilio, Benjamin Kuefler, har fått varandra. Foto Susanna Reitamo
Anitas dotter Susanna fotograferar och andra dottern Emilia tar hand om biljett- och prylförsäljningen, bland annat. Brodern ställer upp som skådespelare, för att bara nämna några av alla involverade. Att dra igenom hela maskineriet tar på krafterna då de praktiska arrangemangen blivit mer och mer krävande, och nu meddelas det tyvärr att sommarens projekt var det sista. Det lär inte finnas likadana läger på annat håll, så man hoppas innerligt att det ändå kunde bli en fortsättning även för denna verksamhet hos Dansinstitutet Helsingin tanssiopisto och dess utbud av möjligheter att studera balett
Anita Jokela
2 sep 2019
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision