Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Nikisha Fogo

Nikisha Fogo i en vacker grand jeté från en repetition av Sylvia. Foto Gabriele Schacherl

26 aug
2019

Det är en dansares eget ansvar att utvecklas som artist

STOCKHOLM/WIEN: Premiärdansösen vid Staatsballett i Wien, stockholmsfödda Nikisha Fogo, har varit tillbaka i sin hemstad för ett besök hos föräldrarna. Dansportalen fick en intervju med henne.

Du utnämndes under det gångna spelåret till premiärdansare vid Wiener Staatsoper – hur länge har du varit i Wien nu?

Det blir mitt sjätte år i Wien i höst. Jag började där direkt efter att jag avslutat min utbildning – först till nian vid Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm och därefter två år vid Royal Ballet School i London. Direkt därefter gick flytten till Wien.

Nikisha Fogo

Efter utnämningen till Erste Solistin 10 nov 2018. Foto Shino Takisawa

Raka spåret alltså! Du är nu Erste Solistin – första solist, vilket motsvarar premiärdansare här hemma. Hur gick det till?
Solisttitel fick jag 2016 och i höstas – 10 november 2018 – utnämndes jag till Första solist. Då hade vi premiär på treaktsbaletten Sylvia, en kreation av min chef Manuel Legris, som skapat en ny version av den klassiska baletten. Där blev jag tilldelad titelrollen. Det var väldigt spännande eftersom han koreograferade den direkt för mig.

Utnämningen skedde på scenen inför publik och min mamma och pappa och hela släkten var där, det var väldigt speciellt. Det var min första stora huvudroll i Wien. Jag hade dansat många solistroller tidigare, men inte en stor huvudroll i en klassisk balett.

Nikisha Fogo

Nikisha Fogo i Sylvia. Foto Ashley Taylor

Sylvia har inte givits i Sverige sedan 1934!
Ja, den fick inte någon större framgång vid urpremiären, den framfördes senare i London i en uppsättning av Frederick Ashton och då gick det bättre.

Hur var det att komma till ett så stort balettkompani direkt efter skolan?
Vi är ganska många – cirka hundra dansare – det är väldigt annorlunda jämfört med skolan, där lärarna främst ser till att man kan rörelserna och att tekniken är bra.

Men i ett kompani är det mycket eget arbete – det är en dansares eget ansvar att hålla sig i form och bli allt bättre och utvecklas som artist utan att en lärare säger till en vad man ska göra. Det är det som gör att man gör framsteg och kan motsvara koreografernas förväntningar.

Sedan ska man lära sig nya roller. Vi börjar normalt klockan 10 på förmiddagen och jobbar fram till halv sex, men det händer ofta att man tränar även på kvällarna. När vi har kvällsföreställning så slutar träningen klockan 14. I Sylvia var det ju chefen som var koreograf också, så det var lite annorlunda.

Vem är din partner i Sylvia?
Det är Denys Cherevychko som kommer från Ukraina som gör Aminta. Sylvia har egentligen tre olika partners: förutom Aminta är det kärleksguden Eros som dansas av Mihail Sosnovschi från Moldavien och italienaren Davide Dato som gör rollen som jägaren Orion.

Det var annorlunda och ganska roligt att dansa med tre olika partners. Varje dansare har ett eget sätt och man får anpassa sig till var och en. Men det var mycket givande och gick väldigt bra. De har också varit längre i kompaniet vid Staatsoper.

Nikisha Fogo

Från scenrepetition av Sylvia tillsammans med Denys Chevrevychko som Aminta. Foto Asley Taylor, Wiener Staatsballett

Hur kändes det att flytta till ett nytt land och vara borta från din familj?
Det kändes spännande och lite läskigt när man inte vet vad som väntar en, men mest av allt var det spännande. Min bästa kompis från London fick också kontrakt i Wien och det kändes skönt att vi hade varandra. Nu har jag en pojkvän som också dansar i kompaniet, då känns det inte så ensamt.

Det var också många andra som var nya i Wien, och vi var väldigt unga jämfört med de andra, men nu kan man kanske säga att vi tillhör mittengänget. Varje år kommer det fler unga dansare från olika länder. Det är bara 2-3 stycken som är från Österrike, så de är i minoritet.

Nikisha Fogo

Danza! Nikisha Fogo, Wiener Staatsballett. Foto Ronnie Bohem

Hur bor du i Wien?
Det är ganska lätt att hitta boende i Wien, och inte så dyrt heller, men jag har faktiskt flyttat fem gånger – i princip varje år – men har nu hittat en bra lägenhet, tio minuter till teatern med buss. Wien är en jättetrevlig, vacker stad och det är väldigt bekvämt att bo där, billig mat bland annat!

Nikisha Fogo

Nikisha Fogo i Raymonda. Foto Asley Taylor, Wiener Staatsballett

Vilka andra roller har du gjort under de första åren?
Den första större rollen var i William Forsythes Second Detail. Som ny dansare först som reserv, men fick sedan chansen att göra ett scenrep och en föreställning.

Vi har dansat mycket Balanchine, som Allegro Brillante, Tarantella, Stars and Stripes och i år Theme and Variations– en drömroll, men kul och tillfredsställande. Var också med i Alexanders Ekmans Cacti.

Jag har fått hoppa in i flera roller, men de litar på mig och det har gått bra. Vi får i alla fall tillräckligt med tid att förbereda oss – men man måste också göra sin hemläxa själv så att man är förberedd när man kommer till repetitionen och får god hjälp från balettmästarna.

Har du några speciella favoriter bland balettmästarna – gäster t.ex?
Senast var det Stéphane Phavorin och Florance Clerc från Parisoperan som är gästbalettmästare och satte upp Nurejevs version av Raymonda.

För två år sedan var jag med i danserna till nyårskonserten som visas i TV också i Sverige. Då var det Jiří Bubeníček som gjorde koreografin och nu senast var jag med igen och då var det min kollega Andrei Kabanovski som var koreograf. Efter Sylvia kom titelrollen i Coppelia och sedan den stora huvudrollen i John Neumeiers Våroffer.

Det låter som en givande och mångsidig framtid?
Ja, förhoppningsvis kommer det många intressanta uppgifter.

Nikisha Fogo

"no more" – en musikvideo av The Alley Official. Foto Stellan Runge

Hur känns det att inte ha familjen nära?
När jag var 16 år och flyttade till London var det en stor förändring. Jag hade goda vänner som tog hand om mig, men det är klart att man saknar sin familj med syster och katter och hundar och allt det där.

Jag trivs jättebra i Wien och trivs bra med jobbet och med min chef som ger mig bra roller, så nu känns det som rätt plats att vara på. Det skulle ju förstås vara kul att få gästspela här hemma någon gång.

I våras gjorde jag flera gästspel och dansade nya roller i verk av stora koreografer som till exempel William Forsythes Artifact Suite, som var mycket givande och det gick väldigt bra. En annan stor roll var huvudrollen Medora i Le Corsaire tillsammans med Davide Dato, också den instuderad av Manuel Legris.

Att dansa Sylvia vid Benoit de la Dance-galan i Moskva var en stor ära för mig. Manuel Legris belönades för sin nya koreografi och jag dansade med min partner Denys.

Hur ser framtiden ut?
I höst blir det bland annat Balanchines Jewels – solopartiet i Rubies – det ska bli kul! Sedan väntar Coppelia, ett blandprogram med Harald Landers Études och Forsythes Artifact Suite. Jiří Kyliáns Psalmsymphonie avslutar. Olga i Onegin står också på repertoaren.

Några önskningar?
Att se mer av världen vore ju roligt förstås – och möta nya dansare och ny publik, men jag trivs bra i Wien och med min chef. Vi har en bred och varierad repertoar. Det är viktigt att få bra roller – och ha kul!

Det skulle också vara roligt att komma hem till Stockholm och dansa för hemmapubliken.

Anders Jörlén
26 aug 2019

Nikisha Fogo tilldelades första pris vid Stora Daldansen i Falun och vid den internationella balettävlingen i Grasse 2010

Sylvia: balett till musik av Léo Delibes och koreografi av Eugene Lacoste hade premiär i Paris 1876. Ny version av Frederick Ashton i London 1952.


  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil