Artiklar från 2008 – till idag
Benjamin Behrends, Andrzej Glosniak, Janine Koertge, Jesse Bechard, Satoko Takahashi, Rachel McNamee. Foto Tilo Stengel
Ny världspremiär på Göteborgsoperan
GÖTEBORG: ”Ministeriet för olösta känslor har sedan 1970-talet hjälpt tusentals människor till ett normalt liv. MFOK:s studier visar att genom att bevittna andra människors behandling i vår informationsföreställning kan 87,5 procent få insikt om sina egna problem och öka sin självkännedom. För den som inte upplever en märkbar effekt efter föreställningen rekommenderas en anmälan till MFOK för konsultation.”
Så står det att läsa i det programblad som delas ut till publiken innan Göteborgsoperans danskompanis världspremiär av Ministeriet för olösta känslor med norske Jo Strømgren som koreografi- och scenografiminister.
Vad är då en olöst känsla? Enligt programbladet är det känslor som du inte kan berätta om för omvärlden, vare sig det handlar om skam, mindervärdeskomplex eller filosofisk förnekelse. Olösta känslor kännetecknas av långt lidande och nedsatt självkänsla.
Enligt den legitimerade koreografen J. Strømgren, visar detta sig bland annat genom att man som empatisk och mjuk människa (som omvärlden tror är en stenhård cyniker) kan bli arg på soptunnor och få ångest av bröd. Är detta igenkännbart gör man sin anmälan hos MFOK.
Satoko Takahashi, Jesse Bechard. Foto Tilo Stengel
Säsongens minsta produktion, men som Strømgren säger: ”Det är icke storleken det hänger på. Någonting litet kan bli till STOR konst. Och vem vet, om hundra år kanske det är detta verk som folk fortfarande pratar om i Sverige. Och i Världen! Ambitionen bör inte begränsas.”
Detta är något av det roligaste jag har sett av Göteborgsoperans danskompani och får man döma av publiken efteråt så verkar de hålla med. Det är förlösande med denna humor i dansen och det är något som man ser alltför sällan. Det ska vara Les Ballet Trockadero de Monte Carlo, men det är också ett av de få kompanier som vågar släppa loss den komiska ådran.
Jesse Bechard, Rachel McNamee, Andrzej Glosniak, Satoko Takahashi, Benjamin Behrends, Janine Koertge. Foto Tilo Stengel
Ministeriet för olösta känslor är tänkt för en gymnasiepublik och har sedan i höstas också varit ett projekt för ungdomar att delta i. Från september 2018 och fram till premiären fick 15 unga göteborgare chansen att vara med i projektet Möt Ministeriet.
Ungdomarna har fått följa hur en professionell dansproduktion går till från början till slut. Tillsammans med dansare från Göteborgsoperans Danskompani har de fått experimentera med berättande genom rörelseformer och skapat ett digitalt material där de delar med sig av sina erfarenheter. Workshoparna har genomförts tillsammans med Högskolan i Borås och i juni, under Göteborgsoperans dansfestival, kommer de att presentera sitt arbete.
”I ett försök att få fler ungdomar som jag att få upp ögonen för vår lokala kronjuvel och den nutida dansen initierades projektet Möt Ministeriet. Vi är ett 15-tal ungdomar och med oss ett antal dansare från kompaniet samt projektansvariga. Grundläggande för den varma och välkomnande atmosfären under workshopen är att vi gör allting tillsammans. Vi står alla på samma grund – proffs som amatör.” berättar en av deltagarna i projektet, Matti Arbiv.
Endre Schumicky, Amanda Åkesson, Emilie Leriche, Therese Fredriksson, Riley O'Flynn. Foto Tilo Stengel
I 20 olika tablåer gestaltas patienternas olika problem. Handläggaren på det grå kontoret tar hand om dem en efter en. Alla sökande har med sig en kassett som den handläggande ministern genast sätter i sin kassettbandspelare. Strømgren har avsiktligt valt musik som unga vanligtvis inte lyssnar på, och att det är så olika musik breddar föreställningens känsloregister på ett både överraskande och medryckande sätt.
Gestaltningarna får helt olika karaktär beroende på vilken musik som finns på kassetten – Jaques Brels Ne me quitte pas, Jussi Bjölings aria Förbi, förbi ur Tjajkovskijs Eugen Onégin, eller Lill Lindfors Du är den ende.
De fem dansarna, patienterna, gör sina roller helt utan ord. Istället är det en speakerröst som förmedlar deras ärenden och den ställföreträdande ministern, handläggaren av fallet, som svarar kort, koncist och byråkratiskt. Det hela blir till en absurd krock mellan det översvallande känslomässiga och de kantigt renodlade och raka svar som patienterna får och tankarna förs till ”Saga Norén, Länskrim, Malmö.”
Rollbytena sker blixtsnabbt och ibland direkt framför publiken: en peruk, en grå kavaj, ett par nya glasögon, och sekundsnabbt har vi en ny karaktär.
Benjamin Behrends, Rachel McNamee, Jesse Bechard, Janine Koertge, Satoko Takahashi. Foto Tilo Stengel
Deltagarna har fått ge förslag på diverse ”olösta känslor” och försökt sig på att tolka några av sina egna dilemman: ”Dilemmat som min grupp skulle tolka genom dans handlade om hur olika kulturer och generationer hälsar och hur dessa olika sätt kan krocka”, fortsätter Matti. Under repetitionerna har deltagarna i Möt Ministeriet fått vara med, och som Matti med egna ord beskriver det, ”beskåda hur ängsliga i-landsproblem, som vi motvilligt relaterar till, mirakulöst omvandlas till förlösande konst.”
Göteborgsoperans Danskompani, tillsammans med Jo Strømgren och hans ministrar på MFOK, behandlar oss här på Göteborgsoperans lilla scen i en dryg timme med stöd av artikel 3.2x och EU:s Skyddsförordning för olösta känslor. Man kan dock inte överklaga behandlingen till högre instans om man är missnöjd och tyvärr finns ingen medicin som hjälper.
Men, vad är då mer förlösande än skratt?!
Thérèse Eng
29 april 2019
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision