Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

FearOfSeparationSVBModernt2019

Fear of separation med elever från Svenska Balettskolan. Foto Tilo Stengel

08 apr
2019

Svensk balettskolan i Göteborg med modernt program:

"Utmana eleverna och få dem att våga växa i sina känslor, att följa sitt innersta för att uttrycka det i dansen"

GÖTEBORG: "Genom att göra ett helt modernt program fick eleverna möjlighet att helhjärtat fokusera på den moderna nutida dansen. De fick mera tid och en möjlighet att gå djupare in i ämnet. Vi är ju en skola som springer ur Göteborgsoperan och vi ville koppla utbildningen till den professionella branschen.

I programmet är det bland annat dansare från Göteborgoperans Danskompani som arbetat med och koreograferat för eleverna," säger Sebastian Michanek, konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg.

SCHH!SVBModerntprogram2019

Schh! med elever från Svenska balettskolan. Foto Tilo Stengel

 Jag frågar skolans konstnärliga chef Sebastian Michanek varför han har valt att göra ett helt modernt program?
Det gjorde vi av olika orsaker. Dels som ett ’statement’ för hur viktig den moderna nutida dansen är i utbildningen idag. Vi kommunicerar med eleverna om att det inte finns någon värdering i vilken typ av dansare de slutligen blir, modern, street, musikalartist eller balettdansare. Vilket de än blir måste de ha en stark modern teknik.

Genom att göra ett helt modernt program fick eleverna möjlighet att helhjärtat fokusera på den moderna nutida dansen. De fick mera tid och en möjlighet att gå djupare in i ämnet. Vi är ju en skola som springer ur Göteborgsoperan och vi ville koppla utbildningen till den professionella branschen. I programmet är det bland annat dansare från Göteborgoperans Danskompani som arbetat med och koreograferat för eleverna.

Jag tycker det har blivit ett lyft för hela utbildningen här i Göteborg i och med att den moderna nutida dansen har lyfts upp till ett huvudämne under ledning av konstnärlig ansvariga Nina Höglund.

Den moderna träningen ger eleverna en större fysisk kapacitet som de kan tillgodogöra sig i all dans.

Hur ser samarbeten med Göteborgsoperan ut, planer för framtiden?
Vi samarbetar på olika sätt. Vi ser alla deras gen. rep. (sista repetitionerna innan premiären). Våra elever undervisas kontinuerligt av och har workshops med dansare från Göteborgsoperans Danskompani.

Den 11 juni ska vi fira skolans 70-års jubileum på Göteborgsoperans stora scen, ”Svenska Balettskolan – Mareld Deluxe”. I det programmet kommer samtliga elever på skolan att deltaga. Inbjudna är också elever från de nordiska och internationella yrkesskolor som våra elever kan söka till efter grundskolan.

Vi har även bjudit in före detta elever som gästdansare. Vi har kontakt med ett 20-tal av dem som nu är professionella dansare och arbetar över hela världen. Det kommer att bli en tre och en halv timmes galaföreställning.

I,You,FutureSvenskaBalettskolanModernt

I/You/We The Future med två elever från Svenska balettskolan. Foto Tilo Stengel

Jag får en intervju med Nina Höglund konstnärlig ansvarig på skolan för utbildningen inom den moderna nutida dansen.
Nina har en gedigen erfarenhet och bakgrund inom den moderna dansen som dansare, danslärare och tidigare konstnärlig chef vid Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm.

Hur har du tänkt angående innehållet i föreställningen?
Föreställningen handlar om gemenskapen som vi finner i att skapa något tillsammans, om allas likvärdighet och om att vi respekterar varandra. Den handlar om att lita på varandra och låter oss följa med i den gemensamma strömmen av rörelser, minnen och nya utmaningar.

Hur har du valt koreografer?
Jag har velat att eleverna ska få möta och vara delaktiga i de processer som den nutida dansen av idag innefattar.

Det är viktigt för eleverna att de kommer i kontakt med professionella koreografer och dansare för att får ta del av och förberedas för professionens arbetssätt och förväntningar. Att de utmanas och uppbådar det mod det kräver i mötet med dess danskonstnärer för att utvecklas i kreativa processer. Det kräver tålamod och tid.

Det här har blivit möjligt genom samarbetet med Göteborgsoperan och Göteborgsoperans Danskompani.

Har koreograferna arbetat efter någon speciell linje?
Jag ville att de skulle prioritera arbetet med en kreativ process. Att skapa tillit och inspirera eleverna till att växa och vara medskapande. Det innebär att eleverna får möjlighet att samarbeta, respektera varandra och vara lyhörda för varandra och koreografen.

Att förstå vad som förväntas av dem i en kreativ process. Naturligtvis måste det arbetet anpassas utifrån elevernas ålder och kunskapsnivå.

För de yngre eleverna var det viktigt att de i mötet med koreografen Camilla Wiehen fick tillgång till sin egen konstnärlighet genom sitt gestaltande i de specialbeställda koreografierna.

Elevernas utveckling i Jenny Malmborgs koreografi har kunnat förstärkas genom att Jenny i sin undervisning har fört samman deras teknikträning och det sceniska uttrycket som koreografin krävde till en helhet.

För mig var det viktigt att införa Heidi Vierthalers metod ”Stream-Flow” på skolan. Den handlar om att utveckla dansarens personliga rörelsematerial. Den har en funktionell ingång till hur man använder kroppen och den hjälper till att utveckla en avancerat artikulerad kropp.

Toby Kassell och Ingeborg Zackariassen har kunnat vägleda eleverna så nära en professionell arbetsprocess som möjligt. Eleverna har i en trygg miljö fått utmanas att klara av att gå utanför sina upplevda gränser.

NinaHöglund

Nina Höglund, konstnärlig ledare. Foto Emmy Jonsson.

Det är även två elever från årskurs 9 som har koreograferat varsitt stycke, hur har det fungerat?
Alla elever i årskurs 9 erbjöds att göra koreografi, April Aurivillius och Carla Mardones Ekberg anmälde sitt intresse. Jag har varit handledare i arbetet med deras skapande. De var väldigt tydliga och stabila i sina konstnärliga idéer. Med tiden gick jag in och stöttade på olika sätt, med positiv ”feedback” och ibland med tydliga direktiv.

Det är viktigt och utvecklande för de elever som har lust att koreografera att de tidigt får möjlighet till det.

Hur lång har repetitionsperioden varit?
Vi har repeterat i perioder när det varit möjligt för koreograferna att närvara. De yngsta eleverna började repetera redan tidigt i höstas. Mauro Rojas lärare på skolan och jag har haft ansvaret för repetitionsarbetet när koreograferna inte varit där.

Det är till fördel för eleverna att få möjlighet att arbeta under en längre period. Då har de möjlighet att ta till sig, slipa på och fördjupa materialet mera.

Vad tycker du är väsentligt att betona i utbildningen för den moderna nutida dansen?
Det är viktigt att kontinuerligt utvärdera vad man fyller utbildningen med i förhållande till professionen, att hela tiden hålla ett öga på den professionella scenen.

Utifrån det måste man arbeta med infärgning i utbildningen. Att implementera och anpassa det arbetet efter elevernas förutsättningar för att förbereda dem så mycket som möjligt inför att möta ett professionellt dansarliv.

Avslutningsvis frågar jag Nina hur eleverna har reagerat under arbetets gång?
Det har varit en pågående process och ett kontinuerligt arbete att utmana eleverna och få dem att våga växa i sina känslor, att följa sitt innersta för att uttrycka det i dansen. Efterhand har de vuxit in i arbetet och vågat mer.

Det har skett mycket positivt i deras utveckling under repetitionsperioden och med framförandet av föreställningen. De har blivit öppnare och vågar mer med sin dans.

GratitudeSvenskaBalettskolanModern

Gratitude med elever från Svenska balettskola. Foto Tilo Stengel

Modernt program Svenska Balettskolan:

Together (T) in our mind
En modern nutida dansföreställning skapad för, av och med blivande dansare från Svenska Balettskolan i Göteborg

Svenska Balettskolan i Göteborg presenterade 9-10 mars fyra föreställningar på Göteborgsoperans lilla scen för utsålda hus inför en entusiastisk publik.
I föreställningen framfördes sju olika verk.

”Minnen” koreografi Camilla Wiehen
Camilla har ett förflutet som dansare, koreografassistent och repetitör.
Idag är hon adjunkt på Dans och Cirkushögskolan och undervisar och koreograferar på Balettakademin i Stockholm samt på Kungliga Svenska Balettskolan. I hennes verk ”Minnen” gestaltar årskurs 4 ”längtan efter något som var, som är eller kan bli”.

”Fear of separation” koreografi April Aurivillius
Dansades av årskurs 6. April är elev i årskurs 9 på Svenska Balettskolan.
Hennes verk handlar om hur man kan befinna sig i en grupp med människor men att man lätt kan skiljas från dom och bli placerad bland andra.

”Schh!” koreografi Camilla Wiehen
Dansades av årskurs 5. I det här stycket tas vi med ut i skogen där hemligheter finns som inte alla kan se - bara den som stannar upp och lyssnar.

”Nubes sin Caras” koreografi Carla Mardones Ekberg
Framfördes av årskurs 8-9. Carla är elev i årskurs 9 på Svenska Balettskolan. Det här verket handlar om de som finns i vår närhet som upplevt ensamhet, en tomhet som ingen som varit där kan förstå, som moln utan ansikte.

”Gratitude” koreografi Jenny Malmborg
Jenny har ett förflutet som dansare både i Sverige och utomlands. Hon är utbildad danspedagog vid Danshögskolan i Stockholm.

Idag undervisar hon i både balett och modern nutida dans vid Svenska Balettskolan i Göteborg. Hennes verk dansades av årskurs 6. Stycket vill uttrycka den mest hälsosamma känslan av alla människans känslor, att tacksamhet är dubbel lycka i förundran.

”Zusammen” koreografi Heidi Vierthaler
Heidi har som dansare arbetat med några av de mest framstående danskompanierna och koreograferna i Europa och USA, bland annat the Forsythe Company, Ballet Frankfurt, GötegorgsOperans Danskompani och Pacific NorthWest Ballet. Heidi undervisar och skapar verk för danskompanier, festivaler och universitet runt om i välden.

I sin nya kreation ”Zusammen” har hon genom att arbeta med sin metod ”Stream-Flow” skapat ett verk med dansarnas medskapande i fokus. Verket framfördes av årskurs 7.

”I/You/We The Future” koreografi Toby Kassell och Ingeborg Zackariassen
Toby Kassel
är dansare i GöteborgsOperans Danskompani. Han är utbildad vid Royal Ballet School i England. 2005 var Toby nominerad till ”most outstanding male dancer” av Dance Europe Magazine. Tony arbetar också som kreatör.

Ingeborg Zackariassen är född i Bergen. Hon är dansare i GöteborgsOperans Danskompani.
Ingeborg har även arbetat med bland annat Skånes Dansteater och varit dansare vid den Norska Nationalbaletten. Ingeborg arbetar också som kreatör.

Margareta Lidström
8 april 2019


  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil