Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

FearOfSeparationSVBModernt2019

Fear of separation med elever från Svenska Balettskolan. Foto Tilo Stengel

08 apr
2019

Svensk balettskolan i Göteborg med modernt program:

"Utmana eleverna och få dem att våga växa i sina känslor, att följa sitt innersta för att uttrycka det i dansen"

GÖTEBORG: "Genom att göra ett helt modernt program fick eleverna möjlighet att helhjärtat fokusera på den moderna nutida dansen. De fick mera tid och en möjlighet att gå djupare in i ämnet. Vi är ju en skola som springer ur Göteborgsoperan och vi ville koppla utbildningen till den professionella branschen.

I programmet är det bland annat dansare från Göteborgoperans Danskompani som arbetat med och koreograferat för eleverna," säger Sebastian Michanek, konstnärlig ledare för Svenska Balettskolan i Göteborg.

SCHH!SVBModerntprogram2019

Schh! med elever från Svenska balettskolan. Foto Tilo Stengel

 Jag frågar skolans konstnärliga chef Sebastian Michanek varför han har valt att göra ett helt modernt program?
Det gjorde vi av olika orsaker. Dels som ett ’statement’ för hur viktig den moderna nutida dansen är i utbildningen idag. Vi kommunicerar med eleverna om att det inte finns någon värdering i vilken typ av dansare de slutligen blir, modern, street, musikalartist eller balettdansare. Vilket de än blir måste de ha en stark modern teknik.

Genom att göra ett helt modernt program fick eleverna möjlighet att helhjärtat fokusera på den moderna nutida dansen. De fick mera tid och en möjlighet att gå djupare in i ämnet. Vi är ju en skola som springer ur Göteborgsoperan och vi ville koppla utbildningen till den professionella branschen. I programmet är det bland annat dansare från Göteborgoperans Danskompani som arbetat med och koreograferat för eleverna.

Jag tycker det har blivit ett lyft för hela utbildningen här i Göteborg i och med att den moderna nutida dansen har lyfts upp till ett huvudämne under ledning av konstnärlig ansvariga Nina Höglund.

Den moderna träningen ger eleverna en större fysisk kapacitet som de kan tillgodogöra sig i all dans.

Hur ser samarbeten med Göteborgsoperan ut, planer för framtiden?
Vi samarbetar på olika sätt. Vi ser alla deras gen. rep. (sista repetitionerna innan premiären). Våra elever undervisas kontinuerligt av och har workshops med dansare från Göteborgsoperans Danskompani.

Den 11 juni ska vi fira skolans 70-års jubileum på Göteborgsoperans stora scen, ”Svenska Balettskolan – Mareld Deluxe”. I det programmet kommer samtliga elever på skolan att deltaga. Inbjudna är också elever från de nordiska och internationella yrkesskolor som våra elever kan söka till efter grundskolan.

Vi har även bjudit in före detta elever som gästdansare. Vi har kontakt med ett 20-tal av dem som nu är professionella dansare och arbetar över hela världen. Det kommer att bli en tre och en halv timmes galaföreställning.

I,You,FutureSvenskaBalettskolanModernt

I/You/We The Future med två elever från Svenska balettskolan. Foto Tilo Stengel

Jag får en intervju med Nina Höglund konstnärlig ansvarig på skolan för utbildningen inom den moderna nutida dansen.
Nina har en gedigen erfarenhet och bakgrund inom den moderna dansen som dansare, danslärare och tidigare konstnärlig chef vid Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm.

Hur har du tänkt angående innehållet i föreställningen?
Föreställningen handlar om gemenskapen som vi finner i att skapa något tillsammans, om allas likvärdighet och om att vi respekterar varandra. Den handlar om att lita på varandra och låter oss följa med i den gemensamma strömmen av rörelser, minnen och nya utmaningar.

Hur har du valt koreografer?
Jag har velat att eleverna ska få möta och vara delaktiga i de processer som den nutida dansen av idag innefattar.

Det är viktigt för eleverna att de kommer i kontakt med professionella koreografer och dansare för att får ta del av och förberedas för professionens arbetssätt och förväntningar. Att de utmanas och uppbådar det mod det kräver i mötet med dess danskonstnärer för att utvecklas i kreativa processer. Det kräver tålamod och tid.

Det här har blivit möjligt genom samarbetet med Göteborgsoperan och Göteborgsoperans Danskompani.

Har koreograferna arbetat efter någon speciell linje?
Jag ville att de skulle prioritera arbetet med en kreativ process. Att skapa tillit och inspirera eleverna till att växa och vara medskapande. Det innebär att eleverna får möjlighet att samarbeta, respektera varandra och vara lyhörda för varandra och koreografen.

Att förstå vad som förväntas av dem i en kreativ process. Naturligtvis måste det arbetet anpassas utifrån elevernas ålder och kunskapsnivå.

För de yngre eleverna var det viktigt att de i mötet med koreografen Camilla Wiehen fick tillgång till sin egen konstnärlighet genom sitt gestaltande i de specialbeställda koreografierna.

Elevernas utveckling i Jenny Malmborgs koreografi har kunnat förstärkas genom att Jenny i sin undervisning har fört samman deras teknikträning och det sceniska uttrycket som koreografin krävde till en helhet.

För mig var det viktigt att införa Heidi Vierthalers metod ”Stream-Flow” på skolan. Den handlar om att utveckla dansarens personliga rörelsematerial. Den har en funktionell ingång till hur man använder kroppen och den hjälper till att utveckla en avancerat artikulerad kropp.

Toby Kassell och Ingeborg Zackariassen har kunnat vägleda eleverna så nära en professionell arbetsprocess som möjligt. Eleverna har i en trygg miljö fått utmanas att klara av att gå utanför sina upplevda gränser.

NinaHöglund

Nina Höglund, konstnärlig ledare. Foto Emmy Jonsson.

Det är även två elever från årskurs 9 som har koreograferat varsitt stycke, hur har det fungerat?
Alla elever i årskurs 9 erbjöds att göra koreografi, April Aurivillius och Carla Mardones Ekberg anmälde sitt intresse. Jag har varit handledare i arbetet med deras skapande. De var väldigt tydliga och stabila i sina konstnärliga idéer. Med tiden gick jag in och stöttade på olika sätt, med positiv ”feedback” och ibland med tydliga direktiv.

Det är viktigt och utvecklande för de elever som har lust att koreografera att de tidigt får möjlighet till det.

Hur lång har repetitionsperioden varit?
Vi har repeterat i perioder när det varit möjligt för koreograferna att närvara. De yngsta eleverna började repetera redan tidigt i höstas. Mauro Rojas lärare på skolan och jag har haft ansvaret för repetitionsarbetet när koreograferna inte varit där.

Det är till fördel för eleverna att få möjlighet att arbeta under en längre period. Då har de möjlighet att ta till sig, slipa på och fördjupa materialet mera.

Vad tycker du är väsentligt att betona i utbildningen för den moderna nutida dansen?
Det är viktigt att kontinuerligt utvärdera vad man fyller utbildningen med i förhållande till professionen, att hela tiden hålla ett öga på den professionella scenen.

Utifrån det måste man arbeta med infärgning i utbildningen. Att implementera och anpassa det arbetet efter elevernas förutsättningar för att förbereda dem så mycket som möjligt inför att möta ett professionellt dansarliv.

Avslutningsvis frågar jag Nina hur eleverna har reagerat under arbetets gång?
Det har varit en pågående process och ett kontinuerligt arbete att utmana eleverna och få dem att våga växa i sina känslor, att följa sitt innersta för att uttrycka det i dansen. Efterhand har de vuxit in i arbetet och vågat mer.

Det har skett mycket positivt i deras utveckling under repetitionsperioden och med framförandet av föreställningen. De har blivit öppnare och vågar mer med sin dans.

GratitudeSvenskaBalettskolanModern

Gratitude med elever från Svenska balettskola. Foto Tilo Stengel

Modernt program Svenska Balettskolan:

Together (T) in our mind
En modern nutida dansföreställning skapad för, av och med blivande dansare från Svenska Balettskolan i Göteborg

Svenska Balettskolan i Göteborg presenterade 9-10 mars fyra föreställningar på Göteborgsoperans lilla scen för utsålda hus inför en entusiastisk publik.
I föreställningen framfördes sju olika verk.

”Minnen” koreografi Camilla Wiehen
Camilla har ett förflutet som dansare, koreografassistent och repetitör.
Idag är hon adjunkt på Dans och Cirkushögskolan och undervisar och koreograferar på Balettakademin i Stockholm samt på Kungliga Svenska Balettskolan. I hennes verk ”Minnen” gestaltar årskurs 4 ”längtan efter något som var, som är eller kan bli”.

”Fear of separation” koreografi April Aurivillius
Dansades av årskurs 6. April är elev i årskurs 9 på Svenska Balettskolan.
Hennes verk handlar om hur man kan befinna sig i en grupp med människor men att man lätt kan skiljas från dom och bli placerad bland andra.

”Schh!” koreografi Camilla Wiehen
Dansades av årskurs 5. I det här stycket tas vi med ut i skogen där hemligheter finns som inte alla kan se - bara den som stannar upp och lyssnar.

”Nubes sin Caras” koreografi Carla Mardones Ekberg
Framfördes av årskurs 8-9. Carla är elev i årskurs 9 på Svenska Balettskolan. Det här verket handlar om de som finns i vår närhet som upplevt ensamhet, en tomhet som ingen som varit där kan förstå, som moln utan ansikte.

”Gratitude” koreografi Jenny Malmborg
Jenny har ett förflutet som dansare både i Sverige och utomlands. Hon är utbildad danspedagog vid Danshögskolan i Stockholm.

Idag undervisar hon i både balett och modern nutida dans vid Svenska Balettskolan i Göteborg. Hennes verk dansades av årskurs 6. Stycket vill uttrycka den mest hälsosamma känslan av alla människans känslor, att tacksamhet är dubbel lycka i förundran.

”Zusammen” koreografi Heidi Vierthaler
Heidi har som dansare arbetat med några av de mest framstående danskompanierna och koreograferna i Europa och USA, bland annat the Forsythe Company, Ballet Frankfurt, GötegorgsOperans Danskompani och Pacific NorthWest Ballet. Heidi undervisar och skapar verk för danskompanier, festivaler och universitet runt om i välden.

I sin nya kreation ”Zusammen” har hon genom att arbeta med sin metod ”Stream-Flow” skapat ett verk med dansarnas medskapande i fokus. Verket framfördes av årskurs 7.

”I/You/We The Future” koreografi Toby Kassell och Ingeborg Zackariassen
Toby Kassel
är dansare i GöteborgsOperans Danskompani. Han är utbildad vid Royal Ballet School i England. 2005 var Toby nominerad till ”most outstanding male dancer” av Dance Europe Magazine. Tony arbetar också som kreatör.

Ingeborg Zackariassen är född i Bergen. Hon är dansare i GöteborgsOperans Danskompani.
Ingeborg har även arbetat med bland annat Skånes Dansteater och varit dansare vid den Norska Nationalbaletten. Ingeborg arbetar också som kreatör.

Margareta Lidström
8 april 2019


  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil