Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lifes-a-show-GO

Danielle de Vries i Valley av Marina Mascarell. Foto Lennart Sjöberg

25 mar
2019

Stående ovationer för Göteborgs­operans danskompanis världspremiär Life’s a show

GÖTEBORG: Det var världspremiär på Göteborgsoperan med Life’s a show. Två dansverk, Valley och Contemporary dance, koreograferade av Marina Mascarell respektive Hofesh Shechter.

Två koreografer som sinsemellan är ganska olika i sitt arbetssätt, men vars bägge verk ger oss en kväll med ett kontrastrikt spektrum av dans till såväl suggestiv nykomponerad musik av den australiensiske tonsättaren Ben Frost under första aktens Valley, som välkända toner av Bach, Paul Anka och Sinatra i andra aktens Contemporary dance.

Mascarell påbörjade sitt arbete tillsammans med dansarna i studion och dansarna står också, tillsammans med brasilianska följeslagaren och koreografiassistenten Nina Botkay, i programmet som koreografer. Shechter å andra sidan ägnar ofta år av faktainsamling för att skapa sina verk, men även hans verk är en kollektiv process där även publiken ingår.

Life-a-show-ContemporaryDanceGO

Contemporary dance av Hofesh Sheather. Foto Lennart Sjöberg

Andra aktens Contemporary dance är en spegel och kontrast till Valley i såväl musik somkoreografi, men de fungerar ypperligt tillsammans i föreställningen. Igenkänningsfaktorn är stor när det gäller såväl musik och rytm som själva dansen som stundtals för tankarna till 70-talets diskotek och rockklubbar. Publiken har knappt hunnit sätta sig ner efter paus innan ridån gått upp och vi möts direkt av dansarna, discomusik, strålkastare och intensiv energi.

Hofesh Shechter står inte bara för koreografin utan har också skrivit stora delar av musiken till Contemporary dance. ”Pop will eat itself” står det med distinkt strålkastarljus på den svarta tavla som också projicerar varje akts nummer och dess sentens.

”Popen kommer att äta upp sig själv”, ”Pop will eat itself” är den första. Är det månne det alternativa rockbandet med samma namn med sin blandning av Indie- och industrirock från Birmingham som Shechter åsyftar? För likt PWEI eller Poppies som de även kallas så samplar Shechter musik och blandar med sina egna kompositioner.

Life-a-show-ContemporaryDanceGO

Contemporary dance av Hofesh Sheather. Foto Lennart Sjöberg

Salongen släcks ner och Ben Frosts musik, specialskriven för Mascarells verk Valley bryter tystnaden, Mascarell har valt att låta den pågå i flera minuter innan ridån går upp (det är nästan så man undrar om det är ett tekniskt fel!). Men plötsligt lyfts ridån och vi förs ni i en färglös värld som liknar ett månlandskap med formbara mörkgråa tetrapack och ett slags utomjordingar som rör sig lågt horisontellt som en blandning av insekter och datafigurer och som nästintill rör sig ur led.

Dessa horisontella rörelser med knäleder och höftleder som böjs och viks liksom runt sig själva, lite som mekaniska leksaker, dockor vars ben man kan snurra baklänges och framlänges i 360 graders vinkel.

Enligt koreografen och dramaturgen är detta en dystopisk dal med rebelliska kroppar och framåtsträvande desertörer: ”En dystopisk värld där kroppar har blivit organiska objekt, vandrande varumärken, konsumtionsvaror. Där en bild av ren intimitet uppfattas som en spektakulär uppvisning.”

Life-a-show-Contemporary Dance GO

Contemporary dance av Hofes Sheather. Foto Lennart Sjöberg

Mascarells starka sociala engagemang som hon översätter som koreograf i de kroppar som inte vill anpassa sig helt till normer, ideal eller krav när de anländer till Valley, dalen. Marscarell säger att hon vill göra uppror mot samhällets konsumtion av hypervisibilitet och ständiga bekräftelse av vårt yttre, våra kroppar.

”Den linjära tiden har brutits upp till ett överflöd av selfies, en uppsjö av ’eviga ögonblick’. Ett samhälle som konsumerar tomma bilder och ord utan värde, utan någon kontinuitet eller någon annan mening än själva konsumtionen. Världen har blivit till ett kalejdoskop som vrids allt snabbare, där hastigheten står i direkt proportion till glömskans styrka.”

Är Mascarells Valley en reaktion mot digitaliseringen, ett upprop över våra skärmars flimrande yta? Dansarna som tillsammans med Mascarell och Nina Botkay skapat detta verk visar, om inte en protest, så en återuppväckning av våra kroppar och ett behov av fysisk beröring och bort från den låtsasvärld och putsade yttre som vi möts av via våra skärmar.

”Kroppen är vårt sätt att kommunicera med världen, vår möjlighet att skapa förbindelser till andra människor,” konstaterar Mascarell och fortsätter: ”Framförallt är det kroppen som gör oss till individer, unika subjekt, identifierbara varelser. Vår själ är inbäddad i köttet.”

Denna dal fylld av geometriska former som ständigt kan förvandlas, tryckas till i en vinkel och sträckas ut eller plattas till jäms med scengolvet. I denna värld står dansarna till slut uppresta med varandra, samlade, lågmälda, och de upphör att vara en del av Molnet, som också konkretiseras av ett moln på scen (!), när ridån går ner. De har tagit tillbaka sina kroppar från de virtuella blickarna och blir återigen levande i den verkliga verkligheten.

Life-a-showGO

Benjamin Behrends och Emilie Leriche i Valley av Marina_Mascarell. Foto Lennart Sjöberg

Detta dansverk för verkligen tankarna till en rockkonsert, med ljusspel och strålkastare som en skarp vintergata över publikens huvuden och här är nästintill varje musikstycke igenkänt av publiken. Shechter är en känslans och sinnesrörelsens koreograf och vikten av ”emotion” i hans verk återkommer till i intervjuer. Han har också sagt att skulle han inte arbetat med dans så skulle han ha blivit vetenskapsman och hans koreografi genomsyrar detta, den är en slags forskning där Shechter utforskar känslor genom rörelse och musik.

Han började själv som musiker och är utbildad slagverkare vilket märks i koreografin. Den rytmiska strukturen är central, även om han blandar elektronisk musik med vitt skilda influenser såsom folkmusik, jazz, barock, pop etc. Contemporary dance är inget undantag; utöver Shechters egna kompositioner finns här bland annat J.S. Bach, Claude Francois, Paul Anka och sist men inte minst Sinatras ”My way”.

Shechter har varit verksam i Storbritannien sedan början av 2000-talet där han är knuten till Sadler’s Wells Theatre i London och är konstnärlig ledare för Hofesh Shechter Company. Han har skapat verk för kompanier som Alvin Ailey, Royal Ballet, Bern Ballet, American Dance Theater, men också koreograferat för tv, teater och opera på bland annat Metropolitan i New York och Royal Court i London. 2016 belönades han med en Tony Award för sin koreografi till en ny Broadway-uppsättning av ”Spelman på taket”.

Men det som har varit avgörande för Shechter som koreograf menar han själv, är hans rötterna i den israeliska folkdanstraditionen och hans tid som dansare i Batsheva Dance Company med Ohad Naharin. I hans verk rör det sig aldrig om individuella stjärnor som ska glänsa utan utgångspunkten är gruppens energi och dynamiken mellan dansarna. Som koreograf är Shechter långt ifrån sina samtida experimentella kollegor, här rör det sig istället om en koreografi där dansgolvet är med som en kraft som dansarna snarare studsar mot än rullar och kravlar över och där rytmen är överordnad.

Life-a-showGO

Waldean Nelson i Valley av Marina Mascarell. Foto Lennart Sjöberg

Dansarnas kostymer är alla olika men är enhetliga i sin nästan ”naturliga” form av löst sittande vanliga kläder. Det finns inget teatralt över dem, vare sig slickade danstrikåer eller glitter och glamour, utan dansarna framstår istället som om vore de hämtade från gatan. Det är skjortor, jeans, urtvättade t-shirts och linnen.

Huvudtemat är, som han säger själv, hofesh, frihet, precis som hans eget förnamn. Hofesh är också det som pryder hans kompanis hemsidas logga i ett utdraget sken. Kanske är det också en slags befrielse dessa kostymer ska signalera i all sin anspråkslöshet och totalt utan behov av att imponera för att synas som enskild individ. Det är kollektivet av dansare som utgör rörelsen. Inte någon soloartist.

Scenografin i Contemporary Dance är en mörk industrilokal. Stora rörsystem täcker väggarna och vi skulle lika gärna kunna befinna oss på någon avfallsstation utanför en storstad som i ett gruvschakt eller en surrealistisk bakgård bland samhällets olycksbarn. Konstnären och scenografen Mylla Ek står för scenografin och har skapat detta gråa, kalla rum som förmedlar en nästan farlig plats, dammig och nära till explosion, vilket förstärks av en slags metallisk akustik och det skarpa ljuset.

Ljusdesignen är fräck och den bryter igenom hela publiken med sina många tunna skarpa trådar mot scenen där verkets akt tydligt markeras på den svarta tavlan. Ljuset är inte något som bara gör att publiken ska se vad som sker på scen, nej, det är så mycket mer, nästan som en tredje part som leker med dansarna och publiken. Skarpt markerar det rytmen och understryker karaktären av rockklubb.

Finalen med ”My way” är enastående och berör hela publiken. När Sinatras sammetsröst sjunger ”And now the time has come, ser jag hur den äldre mannen framför mig fattar kvinnans hand och viskar ”den här är vår”. Aldrig har Life’s a show varit ett mer passande namn, tänker jag.

Stående ovationer för Göteborgsoperans danskompanis världspremiär Life’s a show.

Thérèse Eng
25 mars 2019


  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil