Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lifes-a-show-GO

Danielle de Vries i Valley av Marina Mascarell. Foto Lennart Sjöberg

25 mar
2019

Stående ovationer för Göteborgs­operans danskompanis världspremiär Life’s a show

GÖTEBORG: Det var världspremiär på Göteborgsoperan med Life’s a show. Två dansverk, Valley och Contemporary dance, koreograferade av Marina Mascarell respektive Hofesh Shechter.

Två koreografer som sinsemellan är ganska olika i sitt arbetssätt, men vars bägge verk ger oss en kväll med ett kontrastrikt spektrum av dans till såväl suggestiv nykomponerad musik av den australiensiske tonsättaren Ben Frost under första aktens Valley, som välkända toner av Bach, Paul Anka och Sinatra i andra aktens Contemporary dance.

Mascarell påbörjade sitt arbete tillsammans med dansarna i studion och dansarna står också, tillsammans med brasilianska följeslagaren och koreografiassistenten Nina Botkay, i programmet som koreografer. Shechter å andra sidan ägnar ofta år av faktainsamling för att skapa sina verk, men även hans verk är en kollektiv process där även publiken ingår.

Life-a-show-ContemporaryDanceGO

Contemporary dance av Hofesh Sheather. Foto Lennart Sjöberg

Andra aktens Contemporary dance är en spegel och kontrast till Valley i såväl musik somkoreografi, men de fungerar ypperligt tillsammans i föreställningen. Igenkänningsfaktorn är stor när det gäller såväl musik och rytm som själva dansen som stundtals för tankarna till 70-talets diskotek och rockklubbar. Publiken har knappt hunnit sätta sig ner efter paus innan ridån gått upp och vi möts direkt av dansarna, discomusik, strålkastare och intensiv energi.

Hofesh Shechter står inte bara för koreografin utan har också skrivit stora delar av musiken till Contemporary dance. ”Pop will eat itself” står det med distinkt strålkastarljus på den svarta tavla som också projicerar varje akts nummer och dess sentens.

”Popen kommer att äta upp sig själv”, ”Pop will eat itself” är den första. Är det månne det alternativa rockbandet med samma namn med sin blandning av Indie- och industrirock från Birmingham som Shechter åsyftar? För likt PWEI eller Poppies som de även kallas så samplar Shechter musik och blandar med sina egna kompositioner.

Life-a-show-ContemporaryDanceGO

Contemporary dance av Hofesh Sheather. Foto Lennart Sjöberg

Salongen släcks ner och Ben Frosts musik, specialskriven för Mascarells verk Valley bryter tystnaden, Mascarell har valt att låta den pågå i flera minuter innan ridån går upp (det är nästan så man undrar om det är ett tekniskt fel!). Men plötsligt lyfts ridån och vi förs ni i en färglös värld som liknar ett månlandskap med formbara mörkgråa tetrapack och ett slags utomjordingar som rör sig lågt horisontellt som en blandning av insekter och datafigurer och som nästintill rör sig ur led.

Dessa horisontella rörelser med knäleder och höftleder som böjs och viks liksom runt sig själva, lite som mekaniska leksaker, dockor vars ben man kan snurra baklänges och framlänges i 360 graders vinkel.

Enligt koreografen och dramaturgen är detta en dystopisk dal med rebelliska kroppar och framåtsträvande desertörer: ”En dystopisk värld där kroppar har blivit organiska objekt, vandrande varumärken, konsumtionsvaror. Där en bild av ren intimitet uppfattas som en spektakulär uppvisning.”

Life-a-show-Contemporary Dance GO

Contemporary dance av Hofes Sheather. Foto Lennart Sjöberg

Mascarells starka sociala engagemang som hon översätter som koreograf i de kroppar som inte vill anpassa sig helt till normer, ideal eller krav när de anländer till Valley, dalen. Marscarell säger att hon vill göra uppror mot samhällets konsumtion av hypervisibilitet och ständiga bekräftelse av vårt yttre, våra kroppar.

”Den linjära tiden har brutits upp till ett överflöd av selfies, en uppsjö av ’eviga ögonblick’. Ett samhälle som konsumerar tomma bilder och ord utan värde, utan någon kontinuitet eller någon annan mening än själva konsumtionen. Världen har blivit till ett kalejdoskop som vrids allt snabbare, där hastigheten står i direkt proportion till glömskans styrka.”

Är Mascarells Valley en reaktion mot digitaliseringen, ett upprop över våra skärmars flimrande yta? Dansarna som tillsammans med Mascarell och Nina Botkay skapat detta verk visar, om inte en protest, så en återuppväckning av våra kroppar och ett behov av fysisk beröring och bort från den låtsasvärld och putsade yttre som vi möts av via våra skärmar.

”Kroppen är vårt sätt att kommunicera med världen, vår möjlighet att skapa förbindelser till andra människor,” konstaterar Mascarell och fortsätter: ”Framförallt är det kroppen som gör oss till individer, unika subjekt, identifierbara varelser. Vår själ är inbäddad i köttet.”

Denna dal fylld av geometriska former som ständigt kan förvandlas, tryckas till i en vinkel och sträckas ut eller plattas till jäms med scengolvet. I denna värld står dansarna till slut uppresta med varandra, samlade, lågmälda, och de upphör att vara en del av Molnet, som också konkretiseras av ett moln på scen (!), när ridån går ner. De har tagit tillbaka sina kroppar från de virtuella blickarna och blir återigen levande i den verkliga verkligheten.

Life-a-showGO

Benjamin Behrends och Emilie Leriche i Valley av Marina_Mascarell. Foto Lennart Sjöberg

Detta dansverk för verkligen tankarna till en rockkonsert, med ljusspel och strålkastare som en skarp vintergata över publikens huvuden och här är nästintill varje musikstycke igenkänt av publiken. Shechter är en känslans och sinnesrörelsens koreograf och vikten av ”emotion” i hans verk återkommer till i intervjuer. Han har också sagt att skulle han inte arbetat med dans så skulle han ha blivit vetenskapsman och hans koreografi genomsyrar detta, den är en slags forskning där Shechter utforskar känslor genom rörelse och musik.

Han började själv som musiker och är utbildad slagverkare vilket märks i koreografin. Den rytmiska strukturen är central, även om han blandar elektronisk musik med vitt skilda influenser såsom folkmusik, jazz, barock, pop etc. Contemporary dance är inget undantag; utöver Shechters egna kompositioner finns här bland annat J.S. Bach, Claude Francois, Paul Anka och sist men inte minst Sinatras ”My way”.

Shechter har varit verksam i Storbritannien sedan början av 2000-talet där han är knuten till Sadler’s Wells Theatre i London och är konstnärlig ledare för Hofesh Shechter Company. Han har skapat verk för kompanier som Alvin Ailey, Royal Ballet, Bern Ballet, American Dance Theater, men också koreograferat för tv, teater och opera på bland annat Metropolitan i New York och Royal Court i London. 2016 belönades han med en Tony Award för sin koreografi till en ny Broadway-uppsättning av ”Spelman på taket”.

Men det som har varit avgörande för Shechter som koreograf menar han själv, är hans rötterna i den israeliska folkdanstraditionen och hans tid som dansare i Batsheva Dance Company med Ohad Naharin. I hans verk rör det sig aldrig om individuella stjärnor som ska glänsa utan utgångspunkten är gruppens energi och dynamiken mellan dansarna. Som koreograf är Shechter långt ifrån sina samtida experimentella kollegor, här rör det sig istället om en koreografi där dansgolvet är med som en kraft som dansarna snarare studsar mot än rullar och kravlar över och där rytmen är överordnad.

Life-a-showGO

Waldean Nelson i Valley av Marina Mascarell. Foto Lennart Sjöberg

Dansarnas kostymer är alla olika men är enhetliga i sin nästan ”naturliga” form av löst sittande vanliga kläder. Det finns inget teatralt över dem, vare sig slickade danstrikåer eller glitter och glamour, utan dansarna framstår istället som om vore de hämtade från gatan. Det är skjortor, jeans, urtvättade t-shirts och linnen.

Huvudtemat är, som han säger själv, hofesh, frihet, precis som hans eget förnamn. Hofesh är också det som pryder hans kompanis hemsidas logga i ett utdraget sken. Kanske är det också en slags befrielse dessa kostymer ska signalera i all sin anspråkslöshet och totalt utan behov av att imponera för att synas som enskild individ. Det är kollektivet av dansare som utgör rörelsen. Inte någon soloartist.

Scenografin i Contemporary Dance är en mörk industrilokal. Stora rörsystem täcker väggarna och vi skulle lika gärna kunna befinna oss på någon avfallsstation utanför en storstad som i ett gruvschakt eller en surrealistisk bakgård bland samhällets olycksbarn. Konstnären och scenografen Mylla Ek står för scenografin och har skapat detta gråa, kalla rum som förmedlar en nästan farlig plats, dammig och nära till explosion, vilket förstärks av en slags metallisk akustik och det skarpa ljuset.

Ljusdesignen är fräck och den bryter igenom hela publiken med sina många tunna skarpa trådar mot scenen där verkets akt tydligt markeras på den svarta tavlan. Ljuset är inte något som bara gör att publiken ska se vad som sker på scen, nej, det är så mycket mer, nästan som en tredje part som leker med dansarna och publiken. Skarpt markerar det rytmen och understryker karaktären av rockklubb.

Finalen med ”My way” är enastående och berör hela publiken. När Sinatras sammetsröst sjunger ”And now the time has come, ser jag hur den äldre mannen framför mig fattar kvinnans hand och viskar ”den här är vår”. Aldrig har Life’s a show varit ett mer passande namn, tänker jag.

Stående ovationer för Göteborgsoperans danskompanis världspremiär Life’s a show.

Thérèse Eng
25 mars 2019


  • Peter Pan och Wendy
    Peter Pan och Wendy ett balettäventyr för hela familjen
    ”Det blir en magisk dansföreställning för hela familjen”, säger Sebastian Michanek om Svenska Balettskolan nya verk Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern i Göteborg. Förutom skolans danselever med...

  • Kasperi Kolehmainen
    Talangfulla elever i den Nationella tävlingen
    En Nationell danstävling för unga dansare ordnas varannat år i Helsingfors. Det är Balettpedagogernas förening som står som arrangör av tävlingen.Solisterna är indelade i tre grupper, 12-14 år, 15-16 ...

  • Grand Ballet de Kyiv
    En alldeles ovanligt känslofylld Giselle i Karlstad
    Jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva detta: Publiken hälsar den manlige huvudrollsinnehavaren med samfällt jubel, efter ett framförande av en klassisk balett, när han vid applådtacket vecklar u...

  • ProDance1
    Helsingfors: Festgala med många stipendiater
    Föreningen Pro Dance har varit verksam i 50 år i Finland. En festgala firades vid Aleksandersteatern en söndagseftermiddag i mars. Ändamålet med verksamheten är att samla in medel för att med stipendi...

  • swanlake kiev
    Se den ukrainska Svansjön på bio – alla intäkter går till UNHCR
    Det är folkrörelsen Folkets Hus och Parker som driver initiativet ”Live på bio”. I dessa bistra tider visar man, för första gången, en balett från Kievoperan: Svansjön. Alla intäkter från visningarna ...

  • Stabat Mater KSB 1
    En beundransvärd säkerhet och ett övertygande lugn i framförandet
    Favourites är en elevföreställning med fyra verk på Kungliga Svenska Balettskolan som var genomgående i hög klass på dansandet. Alla fyra var gruppdanser med från åtta till elva medverkande från gymna...

  • Eskapist4
    Läs vad Peter Bohlin skrev om Eskapist vid premiären 2019
    Alexander Ekmans Eskapist: En visionär svingar sitt trollspö


  • The company demonstrated their enthusiasm in vivid characterisations.
    Under the direction of Nicolas Le Riche, the Royal Swedish Ballet presented a double bill of French choreography. Roland Petit’s Carmen is a timeless gem. Premiered in London in 1949, the choreographi...

  • Kites1 GO
    Kites – Allt hänger på en tråd
    Allt hänger på en tråd, tro mig, jag ligger på en slätt, torr i munnen, andfådd, och du är här vid min sida, du skulle kunna gå härifrån, men det finns band som binder, allt är upp och ner och det fin...

  • Sibelius1
    The Ballet Sibelius at the Finnish National Ballet is a story – and a great love story of a composer
    Finnish National Ballet celebrates its centenary this year and the new commission, Sibelius , plays an important role. The significance of the composer and his works inspired Finnish choreographer, Jor...

  • RBS1
    Royal Ballet School Affiliate Training and Assessment Programme
    ‘The unique programme will drive forward the standard and accessibility of recreational dance training, providing an alternative to the current model of training offered by recreational dance organisa...

  • Helsinkigala1
    En efterlängtad öppning av Dansens hus i Helsingfors
    Finlands efterlängtade Dansens hus – Tanssin talo – har öppnat sina dörrar på ett magiskt datum 2.2.2022. Om ett hus för dansen hade dansfolket drömt om i årtionden, och nu var glädjen stor att detta ...

  • PDL22 1
    Årets Prix de Lausanne i Montreux med samtliga deltagare på plats
    Förra årets tävling tvingades hållas online på grund av pandemin. Med genomförda vaccinationer och covidpass gick lyckligtvis årets Prix av stapeln med deltagarna på plats. Covidpass var obligatoriskt...

  • Here not here 1
    Verket har många olika delar, med olika rörelsescheman, improvisationer, men det är vi dansare som sätter materialet.
    Det handlar om att gråta i solskenet och dansa i mörkret Det handlar om att vara Här Inte Här

  • Kungsbacka1
    Dans på högsta nivå
    Sommaren 2019 hölls en stor gala i Kungsbacka med klassisk balett. Det kan numera bara upplevas på Kungliga Operan, såvida inget utländskt danskompani av okänd kvalitet dyker upp. Äntligen är det dags...

  • Nurejevs Svansjön1
    Nurejevs Svansjön på Stockholmsoperan – en version aldrig tidigare spelad i Sverige
    Inför Kungliga Balettens premiär på Svansjön i koreografi av Rudolf Nurejev gästades Operans Balettklubb av iscensättaren Charles Jude och dansaren Calum Lowden.Charles Jude är före detta Etoile på Pa...

  • Lana Maxxa
    Till julen gör de sina första huvudroller i Nötknäpparen
    Att få dansa huvudrollen i en helaftonsbalett är drömmen för de flesta dansare. Men få förunnat. På Svenska Balettskolan i Göteborg har eleverna en helt egen uppsättning av baletten Nötknäpparen där d...

  • Transit1
    Transit av Tero Saarinen – mångfasetterad visuell fest ­
    Tero Saarinen Company presenterade sig i Saarinens nyaste koreografi Transit med en större mängd dansare än vad vanligt är i hans verk. Det hade beställts av Skånes dansteater och sågs nu i Helsingfor...

  • Bella figura
    Kylián, Ek and Forsythe at the Royal Swedish Ballet
    The Royal Opera House in Stockholm is thankfully back to capacity audiences and enjoying a popular programme of modern classics. Under director, Nicolas Le Riche, the company sees changes in the reper...

  • Daria Ivanova
    Ett nytt Mariane Orlando stipendium utdelat
    Operans Balettklubbs pris till årets dansare har genom enhälligt beslut tilldelats premiärdansaren vid Kungliga Baletten Daria Ivanova.

  • SAAGA 1
    Göteborgsoperan öppnar upp med dubbla världspremiärer
    GöteborgsOperan öppnade delvis i augusti och den 30 oktober var det dubbla världspremiärer utan begränsning på antalet besökare. Föreställningen Unfold med de två dansverken Continuim och SAABA skapad...

  • Linnar Looris
    Meet Linnar Looris Artistic Director of The Estonian National Opera
    Dansportalen has got an interview with Linnar Looris – Artistic Director since autumn 2019 for the The Estonian National Ballet.

  • Gala Korsaren
    Kungliga Operan rivstartar säsongen med balettgala.
    Äntligen, är vi många som säger. Den 17:e september slås portarna upp, dansen kan börja och det är inte vilken dans som helst. Ett unikt program med åtta verk, varav flera sällan sedda, utgör höstens ...

  • Nimrud
    Liselott Berg, om sina 42 år som fanbärare för dansen i Göteborg – hittills!
    Att det blev Göteborg var en slump. Men där blev hon kvar. 42 år senare brinner och jobbar hon lika engagerat för dansen på Sveriges framsida. Idag som biträdande och administrativ chef för GöteborgsO...

  • Swingle Stepping, Morgann Runacre-Temple, Year 11 students - 
    Whirling flying bodies with the Royal Ballet School
    Coordinating a performance for a ballet school of several hundred pupils to stringent Covid social distancing is a Herculean task but amazingly the Royal Ballet School pulled it off.

  • Vinnare Prix du Nord 2021
    Prix du Nord – ett viktigt steg för framtidens dansare
    Norra Europas största tävling för klassisk balett och modern dans lever vidare under ett nytt namn – Prix du Nord – och en ny inramning. Denna händelse är en lika viktig kulturinsats som lyckan är sto...

  • Sonatra1
    Joseph Sturdy about Sonatra: I was interested to look at the classical technique, to awaken it and enjoy it
    When Joseph Sturdy was asked to choreograph a work for the Royal Swedish Ballet, he accepted the challenge with alacrity.‘I admired how Nicolas [Le Riche, Artistic Director] was trying to keep his dan...

  • Dansmuseet
    Dansmuseets utställning om Ballets Suédois är förlängd
    Dansmuseets intendent Erik Mattsson har tillbringat många timmar i museets arkiv med att läsa dagböcker, gå igenom alla fotografier och vända på varenda papperslapp som kunde vara av intresse för den ...

  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil