Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Lifes-a-show-GO

Danielle de Vries i Valley av Marina Mascarell. Foto Lennart Sjöberg

25 mar
2019

Stående ovationer för Göteborgs­operans danskompanis världspremiär Life’s a show

GÖTEBORG: Det var världspremiär på Göteborgsoperan med Life’s a show. Två dansverk, Valley och Contemporary dance, koreograferade av Marina Mascarell respektive Hofesh Shechter.

Två koreografer som sinsemellan är ganska olika i sitt arbetssätt, men vars bägge verk ger oss en kväll med ett kontrastrikt spektrum av dans till såväl suggestiv nykomponerad musik av den australiensiske tonsättaren Ben Frost under första aktens Valley, som välkända toner av Bach, Paul Anka och Sinatra i andra aktens Contemporary dance.

Mascarell påbörjade sitt arbete tillsammans med dansarna i studion och dansarna står också, tillsammans med brasilianska följeslagaren och koreografiassistenten Nina Botkay, i programmet som koreografer. Shechter å andra sidan ägnar ofta år av faktainsamling för att skapa sina verk, men även hans verk är en kollektiv process där även publiken ingår.

Life-a-show-ContemporaryDanceGO

Contemporary dance av Hofesh Sheather. Foto Lennart Sjöberg

Andra aktens Contemporary dance är en spegel och kontrast till Valley i såväl musik somkoreografi, men de fungerar ypperligt tillsammans i föreställningen. Igenkänningsfaktorn är stor när det gäller såväl musik och rytm som själva dansen som stundtals för tankarna till 70-talets diskotek och rockklubbar. Publiken har knappt hunnit sätta sig ner efter paus innan ridån gått upp och vi möts direkt av dansarna, discomusik, strålkastare och intensiv energi.

Hofesh Shechter står inte bara för koreografin utan har också skrivit stora delar av musiken till Contemporary dance. ”Pop will eat itself” står det med distinkt strålkastarljus på den svarta tavla som också projicerar varje akts nummer och dess sentens.

”Popen kommer att äta upp sig själv”, ”Pop will eat itself” är den första. Är det månne det alternativa rockbandet med samma namn med sin blandning av Indie- och industrirock från Birmingham som Shechter åsyftar? För likt PWEI eller Poppies som de även kallas så samplar Shechter musik och blandar med sina egna kompositioner.

Life-a-show-ContemporaryDanceGO

Contemporary dance av Hofesh Sheather. Foto Lennart Sjöberg

Salongen släcks ner och Ben Frosts musik, specialskriven för Mascarells verk Valley bryter tystnaden, Mascarell har valt att låta den pågå i flera minuter innan ridån går upp (det är nästan så man undrar om det är ett tekniskt fel!). Men plötsligt lyfts ridån och vi förs ni i en färglös värld som liknar ett månlandskap med formbara mörkgråa tetrapack och ett slags utomjordingar som rör sig lågt horisontellt som en blandning av insekter och datafigurer och som nästintill rör sig ur led.

Dessa horisontella rörelser med knäleder och höftleder som böjs och viks liksom runt sig själva, lite som mekaniska leksaker, dockor vars ben man kan snurra baklänges och framlänges i 360 graders vinkel.

Enligt koreografen och dramaturgen är detta en dystopisk dal med rebelliska kroppar och framåtsträvande desertörer: ”En dystopisk värld där kroppar har blivit organiska objekt, vandrande varumärken, konsumtionsvaror. Där en bild av ren intimitet uppfattas som en spektakulär uppvisning.”

Life-a-show-Contemporary Dance GO

Contemporary dance av Hofes Sheather. Foto Lennart Sjöberg

Mascarells starka sociala engagemang som hon översätter som koreograf i de kroppar som inte vill anpassa sig helt till normer, ideal eller krav när de anländer till Valley, dalen. Marscarell säger att hon vill göra uppror mot samhällets konsumtion av hypervisibilitet och ständiga bekräftelse av vårt yttre, våra kroppar.

”Den linjära tiden har brutits upp till ett överflöd av selfies, en uppsjö av ’eviga ögonblick’. Ett samhälle som konsumerar tomma bilder och ord utan värde, utan någon kontinuitet eller någon annan mening än själva konsumtionen. Världen har blivit till ett kalejdoskop som vrids allt snabbare, där hastigheten står i direkt proportion till glömskans styrka.”

Är Mascarells Valley en reaktion mot digitaliseringen, ett upprop över våra skärmars flimrande yta? Dansarna som tillsammans med Mascarell och Nina Botkay skapat detta verk visar, om inte en protest, så en återuppväckning av våra kroppar och ett behov av fysisk beröring och bort från den låtsasvärld och putsade yttre som vi möts av via våra skärmar.

”Kroppen är vårt sätt att kommunicera med världen, vår möjlighet att skapa förbindelser till andra människor,” konstaterar Mascarell och fortsätter: ”Framförallt är det kroppen som gör oss till individer, unika subjekt, identifierbara varelser. Vår själ är inbäddad i köttet.”

Denna dal fylld av geometriska former som ständigt kan förvandlas, tryckas till i en vinkel och sträckas ut eller plattas till jäms med scengolvet. I denna värld står dansarna till slut uppresta med varandra, samlade, lågmälda, och de upphör att vara en del av Molnet, som också konkretiseras av ett moln på scen (!), när ridån går ner. De har tagit tillbaka sina kroppar från de virtuella blickarna och blir återigen levande i den verkliga verkligheten.

Life-a-showGO

Benjamin Behrends och Emilie Leriche i Valley av Marina_Mascarell. Foto Lennart Sjöberg

Detta dansverk för verkligen tankarna till en rockkonsert, med ljusspel och strålkastare som en skarp vintergata över publikens huvuden och här är nästintill varje musikstycke igenkänt av publiken. Shechter är en känslans och sinnesrörelsens koreograf och vikten av ”emotion” i hans verk återkommer till i intervjuer. Han har också sagt att skulle han inte arbetat med dans så skulle han ha blivit vetenskapsman och hans koreografi genomsyrar detta, den är en slags forskning där Shechter utforskar känslor genom rörelse och musik.

Han började själv som musiker och är utbildad slagverkare vilket märks i koreografin. Den rytmiska strukturen är central, även om han blandar elektronisk musik med vitt skilda influenser såsom folkmusik, jazz, barock, pop etc. Contemporary dance är inget undantag; utöver Shechters egna kompositioner finns här bland annat J.S. Bach, Claude Francois, Paul Anka och sist men inte minst Sinatras ”My way”.

Shechter har varit verksam i Storbritannien sedan början av 2000-talet där han är knuten till Sadler’s Wells Theatre i London och är konstnärlig ledare för Hofesh Shechter Company. Han har skapat verk för kompanier som Alvin Ailey, Royal Ballet, Bern Ballet, American Dance Theater, men också koreograferat för tv, teater och opera på bland annat Metropolitan i New York och Royal Court i London. 2016 belönades han med en Tony Award för sin koreografi till en ny Broadway-uppsättning av ”Spelman på taket”.

Men det som har varit avgörande för Shechter som koreograf menar han själv, är hans rötterna i den israeliska folkdanstraditionen och hans tid som dansare i Batsheva Dance Company med Ohad Naharin. I hans verk rör det sig aldrig om individuella stjärnor som ska glänsa utan utgångspunkten är gruppens energi och dynamiken mellan dansarna. Som koreograf är Shechter långt ifrån sina samtida experimentella kollegor, här rör det sig istället om en koreografi där dansgolvet är med som en kraft som dansarna snarare studsar mot än rullar och kravlar över och där rytmen är överordnad.

Life-a-showGO

Waldean Nelson i Valley av Marina Mascarell. Foto Lennart Sjöberg

Dansarnas kostymer är alla olika men är enhetliga i sin nästan ”naturliga” form av löst sittande vanliga kläder. Det finns inget teatralt över dem, vare sig slickade danstrikåer eller glitter och glamour, utan dansarna framstår istället som om vore de hämtade från gatan. Det är skjortor, jeans, urtvättade t-shirts och linnen.

Huvudtemat är, som han säger själv, hofesh, frihet, precis som hans eget förnamn. Hofesh är också det som pryder hans kompanis hemsidas logga i ett utdraget sken. Kanske är det också en slags befrielse dessa kostymer ska signalera i all sin anspråkslöshet och totalt utan behov av att imponera för att synas som enskild individ. Det är kollektivet av dansare som utgör rörelsen. Inte någon soloartist.

Scenografin i Contemporary Dance är en mörk industrilokal. Stora rörsystem täcker väggarna och vi skulle lika gärna kunna befinna oss på någon avfallsstation utanför en storstad som i ett gruvschakt eller en surrealistisk bakgård bland samhällets olycksbarn. Konstnären och scenografen Mylla Ek står för scenografin och har skapat detta gråa, kalla rum som förmedlar en nästan farlig plats, dammig och nära till explosion, vilket förstärks av en slags metallisk akustik och det skarpa ljuset.

Ljusdesignen är fräck och den bryter igenom hela publiken med sina många tunna skarpa trådar mot scenen där verkets akt tydligt markeras på den svarta tavlan. Ljuset är inte något som bara gör att publiken ska se vad som sker på scen, nej, det är så mycket mer, nästan som en tredje part som leker med dansarna och publiken. Skarpt markerar det rytmen och understryker karaktären av rockklubb.

Finalen med ”My way” är enastående och berör hela publiken. När Sinatras sammetsröst sjunger ”And now the time has come, ser jag hur den äldre mannen framför mig fattar kvinnans hand och viskar ”den här är vår”. Aldrig har Life’s a show varit ett mer passande namn, tänker jag.

Stående ovationer för Göteborgsoperans danskompanis världspremiär Life’s a show.

Thérèse Eng
25 mars 2019


  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil