Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

DragosMihalcea3

Dragos Mihalcea i Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Foto Carl Thorborg

04 mar
2019

"Jag var inte den mest tekniska dansaren men jag älskade att stå på scenen"

STOCKHOLM: Premiärdansaren Dragos Mihalcea är inbjuden till Operans Balettklubb för att berätta om sin snart avslutade danskarriär.

Dragos är utbildad vid Nationalbalettens skola i Bukarest och vid Kirov Academy of Ballet i Washington. Hur skilde skolorna sig åt och hur fick du möjlighet att komma till Washington?Alla i vår ålder vet ju att det var stängda samhällen i Östeuropa på den här tiden. Alla skolor var influerade av Ryssland. Jag var lång och smal och hade långa ben det var därför jag antogs till balettskolan.

DragosMihalcea

Dragos Mihalcea i Onegin. Foto Carl Thorborg

Jag hade en traumatisk barndom i Rumänien. Jag var ett ganska sjukligt barn och svag. Var man svag så blev man 'left behind'. Jag hade ingen framtid i Bukarest. Det är skolan i Washington jag har att tacka för min karriär.

Skolan i Washington var nyöppnad och de sökte pojkar. Vi var tre pojkar från Rumänien som blev antagna. Våra föräldrar behövde bara betala för en flygbiljett en gång om året. Det hade inte mina föräldrar råd med så jag fick stanna i Washington över alla lov.

Att få komma till Washington var det bästa som har hänt mig, mitt livs största chans.

Jag lärde mig engelska snabbt. Efter två månader i USA var jag smartast i klassen efter att ha varit sämst i klassen i Rumänien. Jag växte och utvecklades och fick beröm, vilket var nytt för mig.

Jag anser att det bästa man kan göra för ett barn som har svårigheter är att låta det byta miljö.

 

Vad hände efter avslutad utbildning?
Jag var 18 år när jag var färdigutbildad. Skolan i USA var kopplad till ett balettkompani i Sydkorea. De skickade mig dit att gästa i Don Quijote under några månader. Samtidigt hade jag också ett kontrakt med Semperoper i Dresden.

Chefen i Sydkorea tyckte mycket om mig. Jag fick dansa solistroller med en gång. Jag har aldrig dansat i kåren. Jag bestämde mig för att stanna och blev där i fyra och ett halvt år.

Det måste ha varit en stor omställning?
Ja, det var extremt tufft. Folk stirrade och tog på mig i tunnelbanan för att jag hade lite blondare hår och såg annorlunda ut. Numera är det ett öppnare samhälle.

Jag fick möjlighet att dansa mycket. Jag hade dansat alla klassiska prinsroller innan jag var 22 år.

Vilket gav mig otroligt mycket erfarenhet, särskilt av pas de deux-arbete.

Dragos1

Dragos Mihalcea i Förlorad tablå av Christian Spuck. Foto Carl Thorborg

Du arbetade också i USA under ett år?
Jag pendlade mellan Sydkorea och Southern Ballet Theater i Florida i ett år.

Det var skönt för mig att få komma till USA, det land jag växte upp i.

Du har deltagit i internationella balettävlingar och fått medaljer. Vad tycker du om att tävla i dans?
Jag är kluven, vad är det man bedömer egentligen? Är det idrott – är det konst? Många blir imponerade av en dansare som gör sju piruetter. Sedan ser man samma dansare på en föreställning och tycker att den inte är någon artist.

Numera har tävlingar blivit så enormt stort och man tjänar stora pengar på barn, vilket jag tycker är fel anledning. På min tid var inte att vinna det viktiga. Det var arbetet med att sikta mot ett mål, bygga styrka, utvecklas och att skaffa sig erfarenheter.

Det var genom en tävling du kom till Sverige 2001?
Det var en tävling i Rom som jag vann. Jag visste att chefen Helgi Tomassen för San Francisco Balett skulle sitta i juryn och jag ville väldigt gärna komma till det kompaniet. På en fest efter tävlingen väntade jag på att han skulle komma fram till mig, men det hände inte.

Istället kom en annan man fram till mig. Det var balettchefen i Stockholm, Petter Jacobsson. Han erbjöd mig jobb i Stockholm som jag tackade ja till.

Dragos Mihalcea Swanlake

Dragos Mihalcea som prins i Svansjön. Foto privat

Du gjorde nyligen din avskedsföreställning på Operan. Om du tänker tillbaka på de 18 år du har varit i Kungliga Baletten vad har du för favoritroller, vad har varit mest givande?
Jag var inte den mest tekniska dansaren men jag älskade att stå på scenen. Och jag var lyckligt lottad som fick dansa alla prinsroller när jag var ung, då jag hade den energi och de stora hopp som krävdes. När jag kom till Sverige fick jag gå in i mer dramatiska roller. Dessa ligger nära hjärtat för mig. Titelrollen i Onegin och de Grieux i Manon är mina favoritroller. Också ”Oberon i Neumeiers en Miidsommarnattsdröm var rolig och spännande att göra. Dessa roller gjorde att jag kunde utvecklas mer som konstnär.

Inom den mer strikta klassiska repertoaren älskade jag att dansa Albrecht i Giselle och Prins Sigfried i Svansjön. Båda dessa roller var intressanta och utvecklingsbara. Det var en lärare i Sydkorea som kom fram till mig en kväll innan Svansjön och sa ”Tänk om Trollkarlen Rothbart egentligen är din pappa.” Det gav mig en ny ingång.

Varför tror du att just de här rollerna varav de flesta har en mörk sida tilltalar dig?
Jag har tänkt på det ganska mycket. Rumänska televisionen ska göra en film om mitt liv så jag har behövt titta tillbaka. Frågan om varför jag tilltalas av mörka roller och är introvert har troligen en koppling till min östeuropeiska kultur som innehåller mycket mellankoli. Kanske har det med min barndom att göra, men jag gillar roller där man lider mycket.

Dragos berättar att förutom att fortsätta undervisa ska han bland annat vara med i ett projekt ”Versus” med Katarina Edling, en före detta dansare på Operan.

Dragos är även utbildad pilot och tänker framöver få tid till att glädja sig åt sitt certifikat. Den närmaste tiden ska han njuta av sitt nya hem och solen på Mallorca.

Margareta Lidström
4 mars 2019


  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil