Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

SkidGO1

Skid, av Damien Jalet. Foto Lennart Sjöberg

28 jan
2019

Nypremiär för Skid & Decadance Gothenburg

GÖTEBORG: GöteborgsOperan ger nu återigen två av Danskompaniets stora succéer Skid av Damien Jalet och Decadance Gothenburg av Ohad Naharin.

Gravitationens gränser testas i Jalets Skid då dansarna under hela första akten befinner sig på en platta med 34 graders lutning rakt ner i orkesterdiket. Plattans sluttning är enligt koreografen Jalet inspirerad av gravitationskraften, 9,8 meter per kvadratsekund. Och det är ”verkligen jobbigt” att dansa på denna sluttande backe, vittnar dansarna om i pratstunden med publiken efteråt:

”Man måste konstant vara fullständigt medveten om var de andra befinner sig. Det är man som dansare normalt också, men här blir detta så ytterst påtagligt och det kräver total medvetenhet,” understryker en av dansarna när han beskriver den fysiska utmaning som Skid kräver. Det har också hänt att de har skadat sig, speciellt när de blixtsnabbt rullar av den ljussatta scenen och ner i det kolsvarta orkesterdiket.

Både begränsningarna, men också möjligheterna som denna skarpt lutande scen ger, tvingar dansarna att skapa nya rörelser genom att motverka eller följa med i gravitationens kraft. Från det att de kryper framför åskådarna allra högst upp på den lutande vita väggen till dess att de faller av den sex-sju meter längre ner.

”Alla varelser slits mellan driften att ta sig uppåt och rädslan för att falla. Vi faller… i sömn, vi blir kära och ’trillar dit’, sammandragningar tvingar oss ut ur moderlivets kokong och vi konfronteras med jordelivets stränga, osynliga lagar. I den mänskliga kroppen korsas vilja, kollaps och motståndskraft, där relationer till de andra ofta är den enda trösten när avgrunden kallar,” säger Damien Jalet till Dansportalen.

SkidGO2

Skid, av Damien Jalet. Foto Mats Bäcker

Skid är en fortsättning på det arbete som Jalet påbörjade i sina föregående verk där han som koreograf söker utforska förhållandet och gränserna mellan dans, den visuella konsten och bildkonsten. Det är också så man känner som förutsättningslös iakttagare i publiken; det som händer på scenen blir tavlor, bilder som rör sig, med associationer till konstnären DO-Ho-Suhs små figurer som klättar på varandra i konstverket Screen på Världskulturmuseet i Göteborg.

Jalet har här samarbetat med den New York-baserade konstnären Jim Hodges. De ville skapa projekt där nya omständigheter och gränser sätts för dansarna, för att de ska tvingas återuppfinna dansen, hitta nya sätt att förhålla sig till rörelser, tyngdpunkter och balans.

I Skid, med denna starkt lutande plattform har Hadges tillsammans med scenografen Carlos Marques da Crus sökt skapa ett rum mellan det vertikala och horisontella vilket visar det genomtänkta valet av verkets titel.

Det engelska ordet Skid har dessutom (!) fornnordiskt ursprung i ordet skitr vilket som substantiv betyder räls, skena, balk, medan verbet skid har betydelsen slira, sladda, slinta, kana, rutscha. Det finns också referenser till nordisk mytologi och gudinnan Skadi, en skidåkande jägare som bland annat omnämns i Eddan.

Det är genom att relatera till varandra, liksom klättrande akrobater som kedjar ihop sig och tvingas lita på och hjälpa varandra som GöteborgsOperans Danskompani söker bemästra den obönhörliga gravitationskraften.

Decadance1

Decadance Gothenburg, av Ohad Naharin. Foto Mats Bäcker

Ohad Naharins Decadance är andra aktens verk och inleds med en enda dansare Lee-Yuan Tus improviserade rörelser framför ridån i ett fullt upplyst publikhav. Yuan Tus enastående och långa improvisation är allt mellan Michael Jackson, Fred Astaire och någon slags ormliknande akrobatiska rörelser och vibrerande robot.

Decadance är en lek med oss åskådare och vad vi inte vet i början är att en del av oss också kommer att bjudas upp på scen och bli en del av verket. Naharin är övertygad om dansen som ett hälsofrämjande medel och det är också därför som han vill utvidga sina rörelser till att omfatta gemene man, amatörerna, oss i publiken.

Titeln Decadance för tanken till Kieślowskis Dekalogen, Boccaccios Decamerone och de tio budorden, men här är budorden Dans; oavsett ålder, rörlighet och kön.

Det är koreografens sanna övertygelse att dansen till och med kan fungera som livräddare. I detta verk blandas inte bara dansstilar och dansare utan även musik. Vivaldi mixas med pop, orientaliska toner, cha-cha, flamencomusik, allt är tillåtet och allt väcker rörelse och dans. Även om olikheterna framträder finns det i Decadance ett sammanhängande mönster trots att ingen föreställning blir den andra helt lik.

Decadance2

Decadance Gothenburg, av Ohad Naharin. Foto Mats Bäcker

Huvudnyckeln till Naharins danskonst är det speciella rörelsespråket som kallas Gaga som han har utvecklat under ett par decennier. Det utgör numera den dagliga huvudträningen för Batsheva Dance Company där Naharin en gång började och det har också fått stort genomslag i den internationella dansvärlden.

Gaga är ett slags ”workout” som bygger på improvisation i grupp och Naharin menar att det inte handlar om en uppsättning rörelser som dansarna ska härma utan redskap ur en verktygslåda för att stärka kroppen, för att bli mer närvarande och inkännande i rörelserna.

Decadance är ett slags retrospektiv över Naharins koreografiska verk och man talar ofta om explosiviteten och kraften i dansarnas rörelser som påminner oss om Pina Bausch och hennes Tanztheater.

Naharin vet hur man använder effektfulla kontraster mellan enskilda dansare i lågmäldhet och intensiva gruppkonstellationer. Det är också därför det fungerar ypperligt när publiken blir uppbjudna och vi andra som sitter kvar plötsligt blir varse om möjligheten till dans inom var och en av oss.

Thérèse Eng
28 jan 2019


  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil