Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

TrinityOperan

Totality in parts av Lukáš Timulak med medlemmar ur Kungliga Baletten. Foto Sören Vilks

14 jan
2019

"Vi gör verket till de människor som ser det för första gången."

STOCKHOLM: Trinity gavs på Kungliga Operan i Stockholm under en mycket kort tid. I programmet ingick tre verk, Annonciation av Angelin Preljocaj, Totally in Parts av koreografen Lukáš Timulak och designern Peter Bil’ak och Wings of Wax av Jirí Kylián.

Dansportalen har fått en exklusiv intervju med Lukáš Timulak och Peter Bil’ak. Vi diskuterade deras nära samarbete som pågått i över ett decennium där Timulaks dans och Bil’aks design är av samma värde. Båda delarna kan ses som självständiga och samtidigt som i symbios till varandra.

Peter Bilak 1

Peter Bil’ak. Foto YT

Peter Bil’ak: Lukás och jag brukar vara de första som är involverade i projekten. Eftersom vi jobbat länge tillsammans har vi en kontinuitet. Vårt senaste verk kan vara en utgångspunkt för vårt nästa. Samtidigt är vår intention att skapa något nytt som inte existerat förut.

För mig är det betydelsefullt att komma till platsen där vi ska sätta upp verket. Möta människorna vi ska jobba med, se teatern, träffa teknikerna för att kunna se vad vi kan göra som vi inte skulle kunna ha gjort på andra platser.Jag är övertygad om att vi inte skulle kunna åstadkomma samma sak med andra kompanier. Vi tyckte om idén att komma med något ganska modernt till det här traditionella huset och traditionella kompaniet.

Vi valde bort den klassiska musiken för det blev för likt det vi förväntade oss av huset. Det är också viktigt att komma till platsen för att förstå vilken typ av publik som kommer hit. Det påverkar också vilka val vi kan göra för att skapa något nytt.

LukasTimulak1

Lukáš Timulak. Foto YT

Lukáš Timulak: Vi är ärliga och mycket uppriktiga mot varandra. Det är något som vi värdesätter hos varandra. Vi försöker inte gå runt ämnet utan kommunicerar mycket direkt. Jag uppskattar Peters ärlighet och vi har ju samma intention. Det handlar inte om min idé utan vi jobbar tillsammans mot något.

PeterBilak2

Peter Bil’ak. Foto ssahn

Peter Bil’ak: Jag gjorde inte castingen, men vi diskuterade hur många dansare vi ville ha.

Vi hade en idé om att multiplicera. Så vi startar med en dansare som blir två som blir fyra, åtta och till slut 16. Lukáš gör castingen för att hitta de rätta karaktärerna, personligheterna.

Vi använder oss av våra olikheter. Lukáš har dansat länge, han var en skicklig dansare så det har varit hans liv. Min bakgrund är annorlunda. Jag designar visuell konst. Jag ser inte alla repetitioner för då är det lätt att bli immun för det som görs. Lukáš fungerar som någon som är på insidan och jag mer på utsidan.

När jag kommer in så kan jag se om idéerna vi diskuterade från början kommer att kunna uppfattas av publiken. Vi tar publiken mycket seriöst. Vi gör verket till de människor som ser det för första gången. Det är svårt att se till att alla ser verket så som vi ser det. Men därför är det viktigt att vi båda uppmärksammar detaljer som kanske den andra inte ser.

LukasTimulak2

Lukáš Timulak. Foto Lukáš Timulak Twitter

Lukáš Timulak: Våra kreativa processerär alltid intressant och det blir annorlunda beroende på vilken plats vi är på. Det ger oss möjlighet till reflektion över olika perspektiv.

Lukáš Timulak: Idén om verket kommer från en fascination för början av 1900-talet.

Hur de samarbetade på den tiden, hur kommunikationen var, vilka utmaningar som fanns och hur konstnärer från olika discipliner idag samarbetar med varandra.

Det handlar om en balans inte bara upplevelse och som bygger på många erfarenheter. Nu på 2000-talet så har vi mer komplex teknik och komplexa system och hur hittar man enkelheten i det.

Jag tycker också att det är som ett system i naturen eftersom att det ser ut som en blomma [Lukáš syftar på den sammankoppling av glödlampor som Peter skapat och som är en del av verket]. Alla delar påverkar. Som en relation mellan mindre enhet, individuell dynamik till gruppdynamik. Vilken typ av stämning vi vill kommunicera till publiken. Det är lätt att dansen eller blomman tar över, hur de olika delarna nästan sömlöst smälter ihop. Det är en fin linje.

Peter Bil’ak: Det är fantastiskt från första skissen hur sömlöst den tekniska processen med alla människor inblandade faktiskt fungerarade. Jag tycker det är trevligt att se hur teknikerna tog det till sig. De känner sig stolta och bidrog till att det blev bättre än originalritningen. Processen med kompaniet var relativt kort med tanke på att detta är ett nytt verk.

Lukáš Timulak: Jag visar fysiskt och är mycket involverad med koreografin i början av processen. Jag tror att det alltid kommer vara så med mig. Eftersom processen var kort så måste jag lita på min intuition. Ibland så har du tid att använda intuitionen och reflektera för att sedan ändra eller spara. Den här gången visste jag att det inte fanns så mycket tid för förändringar och var tvungen att begränsa mig.

I verket syns samarbetet mellan skaparna Lukáš Timulak och Peter Bil’ak tydligt. De föränderliga ljuseffekterna i lampsammankopplingen och dansarnas rörelser samverkar. Det unika och självständiga blandas med större delar där alla komponenter påverkar för att skapa en helhet.

Jenny Berkán
14 jan 2019


  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil