Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

TrinityOperan

Totality in parts av Lukáš Timulak med medlemmar ur Kungliga Baletten. Foto Sören Vilks

14 jan
2019

"Vi gör verket till de människor som ser det för första gången."

STOCKHOLM: Trinity gavs på Kungliga Operan i Stockholm under en mycket kort tid. I programmet ingick tre verk, Annonciation av Angelin Preljocaj, Totally in Parts av koreografen Lukáš Timulak och designern Peter Bil’ak och Wings of Wax av Jirí Kylián.

Dansportalen har fått en exklusiv intervju med Lukáš Timulak och Peter Bil’ak. Vi diskuterade deras nära samarbete som pågått i över ett decennium där Timulaks dans och Bil’aks design är av samma värde. Båda delarna kan ses som självständiga och samtidigt som i symbios till varandra.

Peter Bilak 1

Peter Bil’ak. Foto YT

Peter Bil’ak: Lukás och jag brukar vara de första som är involverade i projekten. Eftersom vi jobbat länge tillsammans har vi en kontinuitet. Vårt senaste verk kan vara en utgångspunkt för vårt nästa. Samtidigt är vår intention att skapa något nytt som inte existerat förut.

För mig är det betydelsefullt att komma till platsen där vi ska sätta upp verket. Möta människorna vi ska jobba med, se teatern, träffa teknikerna för att kunna se vad vi kan göra som vi inte skulle kunna ha gjort på andra platser.Jag är övertygad om att vi inte skulle kunna åstadkomma samma sak med andra kompanier. Vi tyckte om idén att komma med något ganska modernt till det här traditionella huset och traditionella kompaniet.

Vi valde bort den klassiska musiken för det blev för likt det vi förväntade oss av huset. Det är också viktigt att komma till platsen för att förstå vilken typ av publik som kommer hit. Det påverkar också vilka val vi kan göra för att skapa något nytt.

LukasTimulak1

Lukáš Timulak. Foto YT

Lukáš Timulak: Vi är ärliga och mycket uppriktiga mot varandra. Det är något som vi värdesätter hos varandra. Vi försöker inte gå runt ämnet utan kommunicerar mycket direkt. Jag uppskattar Peters ärlighet och vi har ju samma intention. Det handlar inte om min idé utan vi jobbar tillsammans mot något.

PeterBilak2

Peter Bil’ak. Foto ssahn

Peter Bil’ak: Jag gjorde inte castingen, men vi diskuterade hur många dansare vi ville ha.

Vi hade en idé om att multiplicera. Så vi startar med en dansare som blir två som blir fyra, åtta och till slut 16. Lukáš gör castingen för att hitta de rätta karaktärerna, personligheterna.

Vi använder oss av våra olikheter. Lukáš har dansat länge, han var en skicklig dansare så det har varit hans liv. Min bakgrund är annorlunda. Jag designar visuell konst. Jag ser inte alla repetitioner för då är det lätt att bli immun för det som görs. Lukáš fungerar som någon som är på insidan och jag mer på utsidan.

När jag kommer in så kan jag se om idéerna vi diskuterade från början kommer att kunna uppfattas av publiken. Vi tar publiken mycket seriöst. Vi gör verket till de människor som ser det för första gången. Det är svårt att se till att alla ser verket så som vi ser det. Men därför är det viktigt att vi båda uppmärksammar detaljer som kanske den andra inte ser.

LukasTimulak2

Lukáš Timulak. Foto Lukáš Timulak Twitter

Lukáš Timulak: Våra kreativa processerär alltid intressant och det blir annorlunda beroende på vilken plats vi är på. Det ger oss möjlighet till reflektion över olika perspektiv.

Lukáš Timulak: Idén om verket kommer från en fascination för början av 1900-talet.

Hur de samarbetade på den tiden, hur kommunikationen var, vilka utmaningar som fanns och hur konstnärer från olika discipliner idag samarbetar med varandra.

Det handlar om en balans inte bara upplevelse och som bygger på många erfarenheter. Nu på 2000-talet så har vi mer komplex teknik och komplexa system och hur hittar man enkelheten i det.

Jag tycker också att det är som ett system i naturen eftersom att det ser ut som en blomma [Lukáš syftar på den sammankoppling av glödlampor som Peter skapat och som är en del av verket]. Alla delar påverkar. Som en relation mellan mindre enhet, individuell dynamik till gruppdynamik. Vilken typ av stämning vi vill kommunicera till publiken. Det är lätt att dansen eller blomman tar över, hur de olika delarna nästan sömlöst smälter ihop. Det är en fin linje.

Peter Bil’ak: Det är fantastiskt från första skissen hur sömlöst den tekniska processen med alla människor inblandade faktiskt fungerarade. Jag tycker det är trevligt att se hur teknikerna tog det till sig. De känner sig stolta och bidrog till att det blev bättre än originalritningen. Processen med kompaniet var relativt kort med tanke på att detta är ett nytt verk.

Lukáš Timulak: Jag visar fysiskt och är mycket involverad med koreografin i början av processen. Jag tror att det alltid kommer vara så med mig. Eftersom processen var kort så måste jag lita på min intuition. Ibland så har du tid att använda intuitionen och reflektera för att sedan ändra eller spara. Den här gången visste jag att det inte fanns så mycket tid för förändringar och var tvungen att begränsa mig.

I verket syns samarbetet mellan skaparna Lukáš Timulak och Peter Bil’ak tydligt. De föränderliga ljuseffekterna i lampsammankopplingen och dansarnas rörelser samverkar. Det unika och självständiga blandas med större delar där alla komponenter påverkar för att skapa en helhet.

Jenny Berkán
14 jan 2019


  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil