Artiklar från 2008 – till idag
Nora Lonnebotn Svendsgård, Alicia Wegmueller, Emilia Fridholm, Mathilde Van de Wiele, Malcom Sutherland, Olivia Borre, Albin Bergström, Julianne Cederstam, Sophie Flanera, Prune Vergers, David Lagerqvist. Foto Mark Harris
STOCKHOLM: Koreografen Joseph Sturdy, konstnärlig ledare för Focus Dance är på Kungliga Svenska Balettskolan där Joseph tidigare medverkat som koreograf.
Han ser en föreställning som framförs av studerande i årskurs 3 på gymnasiet som gör sin arbetsplatspraktik hos Joseph Sturdy och deras dansare i Focus Dance i Uppsala. "Jag har arbetat med dem och repeterat in en koreografi som bygger på ett av mina tidigare dansverk. Men jag har gjort om mycket så det är egentligen ett helt nytt verk," säger Joseph.
Joseph Sturdy. Foto Håkan Larsson
Det tidigare dansverket heter Babel och tillkom samtidigt som massinvandringen till Europa. Jag blev starkt berörd av det som hände och inspirerades av till exempel flyktinglägret utanför Calais där ett helt samhälle byggdes upp med många funktioner – man skapade till och med ett eget bibliotek.
Vilken typ av dans och musik har du använt?
I den här gruppen är det en blandning av dansare både från den klassiska och den samtida inriktningen, men jag gör ingen skillnad – jag säger som min tidigare chef Maurice Béjart: dansare är dansare!
Jag har försökt skapa ett verk för dem som jag haft framför mig. Det är fördelen när de jobbar direkt med en koreograf. Jag utmanar båda sidorna och försöker utveckla deras förmåga.
Malcom Sutherland, Olivia Borre, Julianne Cederstam, Albin Bergström. Foto Mark Harris
Dansarna tar med sitt eget instrument, den egna kroppen. Jag undersöker och utvecklar koreografin ifrån den utgångspunkten.Titeln Babel tillkom för att den syftar på den första gången som en sådan massförflyttning dokumenterades. Vilken fantastisk bedrift att bygga världens högsta torn mitt i öknen, så påhittig människan är! I flera av mina dansverk återkommer temat ’flytt’ och vad som är ett hem.
Jag har använt musik av bland annat den tyske tonsättaren Nils Frahm, som skapar suggestiv elektronisk musik. Därtill har jag använt – kanske ganska överraskande – musik av Nick Cave, som skrivit mycket filmmusik. Det är en blandning som jag valt för att skapa just den atmosfär jag var ute efter – väldigt kraftfull.
Tillsammans är det ungefär 25 minuter långt. Därför var det en bra utgångspunkt för att jobba med de här eleverna som är 18-19 år. Jag tycker det är mycket viktigt att lära dansarna ge av sitt eget inre.
Malcom Sutherland, Sophie Flannery Prune Vergères, Olivia Boire, Emilia Fridholm. Foto Mark Harris
Jag har min bas i Uppsala och är ledare för Focus Dance sedan 1997. Nu Arbetar jag fram ett nytt verk som bygger på Shakespeares Macbeth med Malcolm Sutherland och Mathilde van de Whiele i titelrollerna. Det är Shakespeares kortaste och kanske mest intensiva pjäs.
Texten ger oss en inblick i karaktärernas mentala tillstånd. Jag har koncentrerat mig på hur människor reagerar när det går upp för dem att de gjort något verkligen hemskt och hur dessa två starka människor gör upp med sig själva. Här finns också en stark könskamp mellan de två makarna med den dominerande Lady Macbeth i deras fragila maktbalans.
Shakespeare berättar för oss precis vad som sker och hur de känner – det är en mycket blodig pjäs! Här finns mycket att få fram i ett dansverk.
Det är inte första gången jag tar mig an en Shakespearepjäs och ’översätter’ den till danskonst. Tidigare har till exempel Hamlet, Othello och King Lear koreograferats av mig som helaftonsverk. Premiären var den 24 november och verket gavs sammanlagt 13 gånger.
Anders Jörlén
31 dec 2018
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision