Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Orlando omslag

Mariane som Eldfågeln i Yngve Gamlins kostym. Foto Sven Åsberg.

03 dec
2018

”Det är dansarna som får ett verk att tala.”

STOCKHOLM: Gunilla Jensen har skrivit en efterlängtad biografi om Mariane Orlando. en av våra största stjärnor.

Dansportalen möter Gunilla för ett samtal om hennes arbete med boken ”Jag ville bara dansa”.

Mycket av Gunillas verksamhet har handlat om drama och litteratur. Hur föddes ditt intresse för dans?
"Jag sattes i balettskola i sex-sjuårsåldern av mina föräldrar hos Elly Holmberg och Sven Tropp på Östermalm.”

Gunilla Jensen

Gunilla Jensen. Foto Carlsson Bokförlag

Gunilla beundrade Elly Holmberg Tropp och såg en ”dansprinsessa” med lockigt blont hår, stilig och vacker. Hon minns att hon undervisade i en svart sidendress. Som många på den tiden fick Gunilla också se Lille Petters resa till månen. (För yngre läsare kan nämnas att det var en omåttligt populär barnföreställning som gavs på Kungliga Operan i många år.) Men det allra starkaste intrycket i unga år var nog en föreställning av Coppelia, där paret Holmbergs/Tropps dotter Monica Tropp debuterade, säger Gunilla.

Där grundlades hennes kärlek till balett. Ett annat minne från barndomen var medverkan i Prinsessan på ärten, signerad Sven Tropp.

”En väldigt charmig förställning”, säger Gunilla, som spelade page. ”Man fick lite scenvana och en inblick i hur det var att skapa olika roller på scen." Hon blev så förtjust i narrens roll så att hon lärde sig den själv genom att titta, men spelade den aldrig.

Orlando

Birgit Cullbergs Ungersvennen och de sex prinsessorna 1951. Foto Sten D Bellander

I ensemblen fascinerades hon av en ung Mona Malm, som på den tiden gick på Dramatens elevskola. Gunillas och Monas vägar möttes igen senare i livet, då de arbetade tillsammans, bland annat med Lars Molins filmer.

Jag påpekar att i mina ögon tillhör hon den ”gamla skolans” kritiker, på det sättet att hon har en gedigen kunskap om ämnet. Något som saknas idag. Gunilla svarar att hon läst och sett mycket. Det har också varit till hjälp att ha känt hur rörelser i kroppen känns i och med att hon dansat själv, även om det inte var på professionell nivå. Hon säger att hon känner sig hemma i begreppet den ”gamla skolan”. Hennes fil.kand. i teaterhistoria inbegrep också dans- och baletthistoria vilket gav en mer teoretisk bas.

Citaten av många recensioner i Jensens bok visar tydligt på detaljrikedomen i kritikernas åsikter under Mariane Orlandos karriär. Jag anser att därmed synliggörs den stora bristen på kritik och kunnig analys, min åsikt är att den typen av utvecklade omdömen saknas ofta numera. Gunilla poängterar dock att det finns flera skribenter med mycket god kännedom om ämnet. "Problemet är att de inte får utrymme och tillräckliga tillfällen att skriva", säger hon.

Orlando

Mariane blev Sveriges okrönta Svandrottning. Foto Enar Merkel Rydberg

Varför ville just du skriva en bok om Mariane Orlando?
"Jag har alltid velat skriva en dansbok, men att det blev just den här var inte riktigt planerat." 2013 skrev Gunilla en artikel om Våroffer i Svenska Dagbladet till 100-årsjubileet. I den skrev hon också om svenska uppsättningar. Mariane Orlando kontaktade då henne och berättade att hon hade material från sin medverkan i Våroffer och även från Svansjön.

Ett par år senare träffas de på en middag på Carina Aristiftelsen, där båda arbetar med stiftelsens Minnesfond. Där påmindes de om sitt samtal. Ämnet diskuterades livligt tills förslaget plötsligt uttalades: ”det här är ju en bok”! Så öppnades möjligheterna och processen kunde sätta igång.

Efter en aning nervös start, upptäckte Gunilla och Mariane att de hade flera minnen gemensamt och deras kontakt fördjupades, alltsammans beskrivet i boken.

"Mariane har varit mycket engagerad i bildarbetet för boken, en självklarhet för en dansare." Skrivandet har Gunilla stått för som biograf och författare. Hon poängterar hur generös och tålmodig Mariane varit, både med sin tid och sitt material. När texten började ta form blev väntan ganska lång innan huvudpersonen fick läsa, men sedan hade hon mycket få synpunkter, annat än konkreta faktafel till exempel.

Boken är kronologiskt upplagd, vilket visade sig vara det som fungerade bäst. En ambition som Gunilla hade var att boken skulle gå att läsa även för den som inte kan så mycket om dans, men som är road och intresserad. Det är viktigt att försöka nå ut till fler än de redan ”frälsta”.

Orlando Åkesson

Mariane låter händerna tala Åkessons expressiva språk. Foto Enar Merkel Rydberg

Arbetet med boken tog ungefär två och ett halvt år. Vad var det viktigaste att få fram i boken?

Gunilla förklarar att det naturligtvis var att beskriva Marianes konstnärskap och karriär, att visa henne i helfigur. Det gläder Gunilla att på köpet kom svensk danshistoria med från 1940, 50- och 60-talet, som kanske inte är så känd och självklar för många idag. Till exempel var det inte så vanligt att dansa både klassisk balett och nyare koreografi på 50-talet men det gjorde Mariane Orlando!

Många verk skapades direkt för henne, som Isagel i Aniara i koreografi av Birgit Åkesson. Mariane hade bärande roller i hela tretton baletter av Birgit Cullberg, som den dramatiska dansös hon var. Hon var lång och kraftfull. I många baletter var detta tydligt, till exempel i Månrenen och i Medea.

Dokumentationen blev viktig, många kollegor lever, men av alla kända koreografer Mariane jobbat med, finns bara en kvar i livet idag, nämligen Eliot Feld i USA, även få dirigenter finns kvar.

Hennes karriär sträcker sig från en lite mer undanskymd period i svensk baletts historia till att täcka en mycket intressant utvecklingsperiod. En epok.

Den perioden når ända till 1990-talet: Ingmar Bergmans och Börtz Backanterna och den roll som Bergman skrev för henne. Han hade sett Eldpelaren av Anthony Tudor många gånger där Marianes rolltolkning som Hagar imponerade stort. Bergman beundrade henne och var mycket intresserad och kunnig om dans, säger Gunilla.

Orlando

Mariane preparerar tåskorna så att de inte ska bli hala. Foto E M Rydberg

Mariane Orlandos make Knut har ingen framträdande position i boken, men vi enas om att han varit en mycket engagerad och stöttande make. Han blev ofta tillfrågad om råd. Han var fagottist i hovkapellet och lär ha sagt att det var Mariane som var den mest musikaliska av de två.

Gunillas uppfattning var att han var ett stort stöd och en trygghet för Mariane i ett lyckligt äktenskap.

Hur kom bokens titeln till?
"Den kom väldigt tidigt. Jag hörde så ofta Mariane säga repliken 'jag ville bara dansa', så det föll sig naturligt," säger Gunilla.

Idag är dansarna mer anonyma än tidigare. Stora stjärnkulter som Nurejev, Fonteyn, Baryshnikov och Sylvie Guillem till exempel är det svårt att finna trots att dansarnas teknik blir bättre och bättre.

Gunilla Jensen har med sin bok bidragit till att Mariane Orlando får sin status som ballerina.

Kommer någon att kunna skriva en bok om enskilda dansare i framtiden?
Det har Gunilla också tänkt på. Det finns några exempel i Sverige och fler på andra språk. Men personer hon talat med för boken om Mariane, bland andra Imre Dozsa i Budapest och Bruce Marks i USA, har uttryckt hur viktigt det är att någon skriver om ”oss dansare” och vår historia. Många berättelser har genom Gunilla Jensens bok nu bevarats till kommande generationer.

Att synligheten i media är undermålig är vi överens om. Publikens intresse skulle öka med större uppmärksamhet för dansare. Dagens sociala medier är en flod som är svår att tränga igenom. Gunilla reflekterar över att sportens värld är mer framgångsrik med att skapa förebilder!

Ett välkänt faktum är idag att den snabba genomströmningen i kompanier globalt gör att det är svårt för publiken att etablera kontakt med dansare. För en kritiker är det ett problem, det innebär att recensionerna blir mer allmängiltiga och mindre personliga.

”Det är dansarna som får ett verk att tala” säger Gunilla med känsla.

Orlando

Den vita svanen i en effektfull Orlandopose. Foto Enar Merkel Rydberg

Du har rest en del och talat via mail och telefon med många om Mariane. Hur har det varit?
”Det har varit jätteroligt, alla har velat ställa upp och varit generösa med sin tid. Ibland har det varit ett detektivarbete. Några dansare har tipsat mig om kontakter.

Jag har förstått att Mariane var mycket omtyckt, och de har gärna delat med sig och pratat om henne. Att de pratat lite om sig själva också har inte varit fel det heller!”

Ett avsnitt som förmedlar en stark känsla är Mats Eks vittnesmål av sitt barndomsminne av Medea. Trots att han som alltid var mycket upptagen, vid just detta tillfälle då Cullbergbalettens 50-årsjubileum firades, gav han sig tid och var mycken öppen med sig själv.

Hur valdes omslaget ut?
"Det tog lång tid, det fanns naturligtvis så många fina bilder."

Men när Therese Orlando, Marianes dotter, påminde om den bilden blev det självklart vilken bild som skulle vara omslag, alla inblandade var överens. Mariane som Eldfågeln, färgerna, Yngve Gamlins kostym. Fotot är taget av Sven Åsberg. Bilden är manipulerad och har en fördröjningseffekt som gör den extra spännande.

Har du strukit mycket i boken?
”Faktiskt inte alls mycket”, säger Gunilla. Det som har komprimerats är avsnitt omkring olika baletter, inte sådant som rört samtalen med Mariane, som är grunden i historien.

Är Mariane nöjd med boken?
Det tror och hoppas Gunilla naturligtvis. Synpunkterna har varit uppriktiga men finkänsliga och samarbetet gott. Mariane har sagt att hon gläds över att ”något finns kvar” och det är förståeligt för en dansare, där gärningen inte längre går att uppleva på scenen.

Hur känns det nu?
”Först känns det lite tomt som det alltid gör när ett stort arbete är avslutat, men nu tar annat arbete vid. Som att berätta om boken på olika forum som Teaterorden, Dansmuseet, Operans balettklubb med flera. Det är alltid roligt att möta läsarna.”

Gunilla Jensen har gjort dansvärlden i Sverige en stor tjänst genom att förklara och gestalta en av våra stora artister, Mariane Orlando. Genom att bevara och visa upp en av de dansprofiler som är en väsentlig del av vår kulturhistoria.

Marie Louise Waldenström
3 dec 2018


  • Daniel Koivunen, Ellen Lindblad och Sophie Augot i Jean & Julie. Urpremiär 4 oktober på Klarascenen, Kulturhuset Stadsteatern.
    Jean & Julie: Fredrik Benke Rydman goes Strindberg
    Birgit Cullbergs balett på Operan 1950, först ut Elsa-Marianne von Rosen och Julius Mengarelli. Alf Sjöbergs filmdrama år 1951 med Anita Björk, Ulf Palme och Max von Sydow i huvudrollerna. Dramatens u...

  • Frédérique Rodier och Marco Curci tar i REPLICA med publiken på en tidsresa i kroppsliga uttryck. Foto Elisabeth Toll 
    Andrea Peñas REPLICA: från antikens statyer till TikTok-filter
    Den 21 september hade REPLICA Sverigepremiär på Kungsbacka Teater, i koreografi av Andrea Peña.


  • Gustavia – om den okände svenske prinsen
    Koreografen Pär Isberg berättar om urpremiären på Operan.

  • Daphnis & Chloé av George Skibine, från Balettgalan. Erik Rudqvist och Sarah-Erin Keaveney. Foto Kungliga Operan/Markus Gårder
    Spot on Erik Rudqvist
    Erik började sin grundutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. Han åkte 2014 på en sommarkurs efter årskurs 1 till National Ballet School of Canada i Toronto. Där blev han kvar ett år.

  • Det japanska danskompaniet Sankai Juko framför Unestu på Göteborgs stadsteater. Foto Sankai Juko
    Göteborgs dans- och teaterfestival firar 30 år
    Det har gått 30 år sedan den första dans- och teaterfestivalen anordnades i Göteborg. Festivalen arrangerades med både stora och små scener inne i Göteborg, men även utanför själva stadskärnan. Publik...

  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil