Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Eva Lundqvist

Track follows 1983. Koreografer: Mary Fulkerson och Eva Lundqvist. Foto Lesley Leslie-Spinks

26 jan
2018

Eva Lundqvist – jag tycker att dansare är fantastiska

STOCKHOLM: På Dansmuseet i Stockholm pågår utställningen ”Vindhäxor - ett levande väsen”. Jag har fått förmånen att få gå en guidad tur genom utställningen med en av Vindhäxors grundare Eva Lundqvist som också var dess konstnärliga ledare. Evas verk har inte bara visats i Sverige, hon har även turnerat i övriga Europa och i USA.

Eva Lundqvist

Drömvävarna; Eva Lundqvist; Vindhäxor; 1987-88; Glashuset. Foto Lesley Leslie-Spinks

Det blir ett intressant möte och en givande resa genom hennes tid som skapande danskonstnär inom den moderna nutida dansen, närmare 40 år mellan 1977 och 2013. Fotografen Lesley Leslie-Spinks har följt Evas arbete under alla åren och det är ett urval av hennes bilder som presenteras på utställningen.

Eva har producerat utställningen tillsammans med Lesley och ljussättaren och formgivaren Ilka Volanen som hon samarbetat med under många år. Ilka är en av de konstnärer som blivit stommen i Vindhäxors utveckling.

Eva och Lesley har under ett års tid gått igenom och valt ut de 170 fotografier som nu visas. De är fantastiskt uttrycksfulla och lyfter på ett tydligt sätt fram Evas alldeles egna värld och speciella stil.

Eva har själv gjort scenografin till sina verk. Hon vill skapa föränderliga rum med rörlig scenografi. I utställningsmaterialet kan man tydligt se hur dansarna integrerar scenografin i dansen. Det visas också två video filmer och även en dokumentärfilm.

På väggarna sitter poem skrivna av Eva. Hon berättar att hon alltid har skrivit. Dock ej programtexter då hon vill att publiken ska möta hennes verk helt förutsättningslöst. Istället för text har hon skrivit poem som ibland är förankrade i drömbilder.

Man kan även se repetitionsbilder med dansare, musiker och till och med hundar! Eva pratar med värme och tacksamhet om de dansare, kompositörer, musiker, ljussättare och övriga som hon arbetat med genom åren.

Eva Lundqvist

Öar; Eva Lundqvist; 1983-84. Foto Lesley Leslie-Spinks

Hur kom du i kontakt med dansen?
Jag växte upp i Karlskronas skärgård med naturnärhet och en stor frihet och där undervisade min pappa på Karlskrona Örlogsskola där han tränade attackdykare. Han var elev till Ernst Idla och tränade stora grupper av barn i gymnastik där även jag tränade. Mina föräldrar lät mig utveckla en fysisk oräddhet.

En sommar åkte jag på gymnastikläger där jag tränade klassisk balett för första gången och det tyckte jag var kul. Efter kursen började min mamma och jag träna modernt och jazz för danspedagogen Birgit Bjurhem enligt Katherine Dunhams och Walter Nicks teknik. Jag blev helt tagen och sedan var det bara dans för mig. Jag skulle bli klassisk dansare.

Det fanns ju ingen utbildning för dansare i Karlskrona så min mamma skrev till Olof Palme och påpekade detta. Han svarade snällt att det här måste vi ta itu med, det är viktigt. Jag har kvar det brevet.

Jag fick höra om en audition på Operan för proffsdansare. Jag åkte dit, körde järnet och hade kul inför balettchefen Erik Bruhn och andra. Jag hade ju inte den blekaste aning om vad detta innebar, det var 'the age of innocence'.

Efter audition fick jag ett brev med en rekommendation att söka mig till Balettakademien. Där tränade jag huvudsakligen Grahamteknik för Juliette Fisher och det kändes direkt rätt. Till Juliette Fishers lektioner kom också flera dansare från Operan.

Eva Lundqvist

Saw the white buffalo dancing; Vindhäxor; koreograf Eva Lundqvist; 2011. Foto Lesley Leslie-Spinks

Efter en tid på balettakademien fick Eva med hjälp av Iwo Cramér ett stipendium för att åka och studera vid London School of Contemporary Dance och på The Place. Så småningom blev hon medlem av London Contemporary Dance Theatre.

I början på 70-talet dog Evas mamma och Eva återvände till Balettakademien och tränade där Cunninghamteknik för Miriam Burnes. Hon uppmanade Eva att åka till New York för att studera för koreografen Merce Cunningham, vilket hon också gjorde under ett års tid. Under sin tid i London och New York tränade Eva även klassisk balett.

Eva Lundqvist

Eva Lundqvist; Blå närmast vatten – ödegårdar 2006. Foto Lesley Leslie-Spinks

Hur har tiden i London och New York har påverkat och inspirerat ditt skapande?
Jag tror att det alltid har varit dansare. Jag hade aldrig sett sådana människor tidigare i mitt liv när jag kom till London, jag bara stirrade på dem, smög in på teatern för att titta på repetitioner och bara stirrade. Fortfarande tycker jag att dansare är fantastiska.

Vad har då Evas studier för den svenska koreografen Birgit Åkesson betytt?
Pytt Geddes som jag tränade Tai Chi för på The Place, bad mig kontakta Birgit – hon hade själv varit elev. Jag ringde upp Birgit men hon lät väldigt farlig, jag var inte riktigt färdig för att träffa henne. Ett år senare när jag kom hem från New York ringde jag igen. Med tiden blev hon som en mentor för mig. Jag var 23 när vi träffades och hon var lika gammal som jag är nu, 67.

Jag tyckte att jag kunde allt och att jag var färdig med dansen. Birgit lotsade mig försiktigt vidare utan att sätta press förutom när det behövdes. En gång ringde hon upp mig och bara röt i telefonen 'jag ska komma hem till dig och skriva tre bokstäver på din vägg L A T' och så slängde hon på luren. Jag fick en uppgift av Birgit att ge henne fyra rörelser. Vadå, vad menar den här galna tanten, det är väl ingenting!

Jag hade oerhörd respekt för Birgit och för att våga visa henne visste jag att det här skulle kräva det mest centrala jag har. Hon bad mig göra det en gång till. Hennes kommentar efteråt var 'det är inte samma sak'. Jag fick visa det om och om igen för att komma tillbaka till det uttryck och den närvaro som jag presenterat första gången. Birgit var med hela vägen fram tills jag visade mina första grejer, hon var fantastisk!

Någon annanstans – det första verket som Eva koreograferade och dansade i framfördes 1977 på Fylkingen i Stockholm. I samma veva bildades danskompaniet Vindhäxor av tre dansare, Eva, Linda Forsman och Marzenna Kolesnik. Upplevelsen av att dansa den här föreställningen öppnade en dörr och tände en gnista hos Eva som kom henne att fullt ut ge sig i kast med dansen.

Evas verk under de två första åren framfördes i tystnad. Efter det samarbetade hon med framstående kompositörer och musiker inom den moderna nutida musiken och jazzen. Fläskkvartetten, Jonas Lindgren, Mats Persson, Goran Kajfes och Dror Feiler för att nämna några.

Eva har använt mycket live musik nykomponerad för sina verk. Hon anser att det tillför en helt annan intensitet, en annan närhet och en helt annan dimension till dansen.

Åren 1981-1992 var Vindhäxor verksamma på ”Glashuset” i Stockholm, en dynamisk tid för kompaniet.

Eftersom jag hade sett hur den nutida dansen levde i London och New York och såg att det inte fanns någonstans att vara här, så var det nödvändigt att finna en scen där publiken skulle få kontakt med den nutida dansen. Det borde vara lika enkelt för publiken att gå på dans som att gå på bio.

Eva Lundqvist

Glashuset – från en bilverkstad till en scen för Vindhäxor. Foto Lesley Leslie-Spinks

Det var Marzenna och jag som hittade Glashuset som då var en nersliten bilverkstad på Söder. Vi hyrde det i tio år, årshyran var två gånger högre än vad vi tjänade tillsammans. Men vi tänkte: det är klart att vi ska fixa det!

Glashuset renoverades till en dansteater genom bankmannen Hugo Caneman som gick in med alla pengar. Han tyckte att den experimentella konsten är ett lands lunga. Var träffar du en sådan person idag? Någon som tycker den experimentella konsten är det mest väsentliga i konstlivet.

Vi gick i konkurs 1992 när kommunen drog in sitt bidrag och tvingades lämna Glashuset. Vi kom tillbaka 2002-2006. Då åkte vi ut eftersom man inte var intresserad av att ha konstnärlig verksamhet där längre...

Hur ser Evas konstnärliga process ut, var får hon sina idéer ifrån?
Jag har inga idéer. Jag börjar med mig själv och rörelsen, ur det kommer det ett rörelsematerial. Det var Birgit som lärde mig hur man definierar ett rörelsematerial. Vad är ett material som blir en ny föreställning?

Till slut när du jobbar så känner du igen: här börjar det, här är introduktionsrörelserna till nästa verk. Efter det börjar man jobba med dansarna. Energin från drömbilder som har stannat hos mig kan också inspirera mitt skapande.

Jag tror på dansen som en egen kraft som man får tillgång till, då måste man vara väldigt lyhörd.

Det tar upp till ett år att skapa ett verk. Jag gör all koreografi i tystnad, sedan kommer musikerna och tittar och skapar musik efter vad de sett och de intryck de fått.

Hur ser samarbetet med och val av dansare ut?
Dansarna får rörelseslingor som de får göra i sin egen ordning, ibland är det det som är improvisation. Andra gånger är det tiden eller riktningen. Detta görs i ett rörelsematerial som hela tiden hör ihop med utvecklingen av koreografin. Hur de börjar och hur de slutar. Vilken dansare som introducerar nästa moment. Det är hela tiden öppet när en dansare gör det. Men alla dansarna följer ett förutbestämt schema så de vet vem som kommer att introducera nästa grej.

Jag vill ha kraftfulla, rörelsebegåvade dansare med personlighet och stark närvaro. Det är en väldigt sorglig historia inom den nutida dansen att träningen inte längre är intressant. Jag vet inte hur de tänker. Det har gått tillbaka till att man ska ha vardagsrörelser och den typen av material.

Jag pratade med en ung koreograf som sa att det är processen som är det väsentliga och att publiken inte är viktig. Det är helt OK, säger jag, men varför ska någon betala dig för det? Eftersom föreställningen inte är viktig och bara din process är viktig, var är vi då någonstans? Ska inte processen leda till publikkontakt?

Eva Lundqvist

Blå närmast vatten – ödegårdar repeteras med orkester på Glashuset 2006. Foto Lesley Leslie-Spinks

Eva har också varit verksam som pedagog under alla år och utarbetat ett eget träningssystem för nutida dansare.
När jag kom hem från New York började jag undervisa för att försörja mig. Jag kallade min undervisning 'nutida jazz'. Jag har tränat hela mitt liv och lärt mig så väldigt mycket. Från tioårsåldern från min pappa och senare från alla fantastiska pedagoger jag mött. Med tiden utvecklade jag en träning som kroppen skulle klara av, en träning i min stil. Den underlättade för dansarna att förstå min koreografi. Jag ville att dansarna skulle ha en kropp som skulle klara av de upp till 135 föreställningar per år som vi gjorde.

Det växte fram en träning där kroppen blir stark, känslig och där dansarens energi får ta plats, allt från fallteknik till stora hopp. Jag är stolt över att dansarna aldrig var skadade.

Hur ser framtiden ut?
Vi vill göra den här utställningen i bokform och mina poetiska texter ska vara med också. Men dikterna har inte med produktionerna att göra. De är en sak för sig liksom dansen, men de kommer från samma källa och tillhör samma värld.

Avslutningsvis säger Eva att det är en väldig lättnad att det blev en utställning och att det gav en fin upplevelse. Utställningen om Vindhäxor pågår fram till 6 januari på Dansmuseet. En intressant och rik utställning om ett danskompanis närmare 40-åriga historia inom den svenska nutida dansen.

Margareta Lidström
26 nov 2018


  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil