Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Mobiler Dust to Dust

Stoic av Sidi Larbi Cherkaoui. Endre Schumicky, Waldean Nelson, Frida Dam Seidel, Danielle de Vries, Maxime Lachaume, Yoseba Yerro Izaguirre. Foto Mats Bäcker

05 nov
2018

Ett levande konstverk om våra liv: Dust to Dust

GÖTEBORG: Betonggrå bokhyllor som täcker väggarna, skulpturer i samma färg, ett bibliotek, en konsthall? Snart trillar de första dansarna fnittrandes och hånglandes in genom ena dörren. Också de i samma monokroma gråa färg. I stilettklackar och snäva kjolar berättar de om våra förljugna spel och tillkortakommanden. Som en tavla om våra liv.

Stoic

Stoic av Sidi Larbi Cherkaoui. Foto Mats Bäcker

Göteborgsoperans Dust to Dust inleds med Sidi Larbi Cherkaouis Stoic, hans tredje verk för Göteborgsoperans kompani. 75 minuter av dans och berättelse eller berättad dans, för i Larbi Cherkaoui koreografi pratar dansarna, rytmiska dialoger, monologer, one-liners och med de enastående musikerna Kaspy N’dia, Mohammed El Arabi-Serghini, Samy Bishai. Gabriele Miracle och Tsubasa Hori på scen, sjunger de också.

Det är ett allkonstverk som berör den mest ovane åskådaren för Larbi Cherkaoui vill berätta om våra liv, våra våndor, vad medelklassen, de belästa, de intellektuella döljer, rättar till och försöker balansera med diverse bedrägerier, beroenden, gifter, för att slippa möta de andra lagren därinne i oss.

I en scen är det nikotinberoendet som denna effektfulla tavla visar genom alltmer blossande dansare med cigaretter mellan fingrarna, i en annan är det alkoholen, drinkar som balanseras, från den nätta salongsberusningen till det okontrollerade pinsamma som väcker det vi helst vi dölja.

Jag träffar Dorotea Saykaly, en av dansarna Göteborgsoperans kompani som medverkar i Larbi Cherkaouis Stoic för att tala om föreställning och arbetet med koreografen.

Dorotea Saykaly

Dorotea Saykaly. Foto Lee Yan Tu

Du säger att du älskar att spela teater när du dansar, kan du utveckla hur du tänker?
"Jag tror att dans är något väldigt unikt och det är teater också. När man ber dansare prata är det lätt att skippa stegen däremellan. Att verkligen skådespela och agera professionellt är en unik begåvning och ibland sägs det att det kan komma från en naturlig förmåga, att det handlar om att anknyta till människor under påhittade förhållanden, så hur gör man det? Jag gillar verkligen att använda min fantasi….

Lika mycket som jag tycker om att använda min kropp vilket inte kan förklaras, det kan inte sättas ord på, det är därför vi använder våra kroppar. Precis som text, ord, används för att uttrycka sådant som kroppen inte kan uttrycka. Och det jag tycker är vackert med ord är alltid det som är bakom orden, känslorna bakom orden, agendan bakom orden. Det är så fascinerande och väldigt, väldigt tillfredsställande att få använda båda uttrycken."

Dorotea berättar att de har fått röstträning och dansarna har fått välja vad de är bekväma med när det gäller att använda sin röst på scenen.
"Hur man arbetar med en text handlar också om verktyg som man kan lära sig så att det inte bara blir endimensionellt. Det handlar inte bara om att leverera ord i första hand utan att utveckla sin karaktär. Du måste kunna ditt manus så pass väl att det bara kommer av sig själv, då först kan du börja göra något annat med texten."

Hade ni ett färdigskrivet manus eller arbetades det fram under repetitioner/improvisationer?
"Vi hade ett manus som var hämtat från psykoterapeuter som pratade om medicinering för schizofreni och det fanns också textbitar om att vara den som talade ut, you tube-videor osv. Den sista monologen som jag har är en text från en vän till mig. Hon håller just nu på att 'av-medicinera' sig efter att ha ätit mediciner och anti-depressiva medel i många många år för att kontrollera sig själv och sina känslor. Jag hade inte pratat med henne på ett tag och sen hörde jag att hon lät annorlunda när vi hördes.

Jag pratade med Larbi om hur svårt det måste vara att sluta medicinera och jag frågade min väninna om hon kunde skriva hur det verkligen kändes att komma ut ur medicineringen och hon skrev ett, verkligen vackert textmeddelande till mig, det tog henne 3 minuter att skriva och jag ville att Larbi skulle höra på det och frågade om jag kunde läsa något för honom och han bara sa ”det är vackert, vi ska ha med det i pjäsen.”

Cigaretter Dust to dust

Stoic av Sidi Larbi Cherkaoui. Foto Mats Bäcker

Vad handlar då Stoic om?
"Om att vara människa, vad vi gör, beroenden, hur vi förstår oss själva medberoenden – vare sig det gäller rökning, mobiler, alkohol, droger, kärlek, berömmelse, bekräftelse… Konstvärlden borde vara till för alla. Men ibland kan den ses som väldigt elitistisk, t e x sättet att använda en visst sorts språk. Då utesluter den istället.

Stoic handlar om att ta av sig lager för lager. I slutscenen när de flesta kläderna åkt av; kvinnorna har tagit av sina peruker och vi målar varandra, bryr oss om varandra. Det är som att vi är alla densamma ... Vi blir alla målade i samma färg. Det sker någonting där, man släpper en känsla och samtidigt komprimerar känslan. Stoicism handlar inte om att bli känslosam utan att lösgöra sig själv från det man fastnat i, att hålla fast vid saker och liksom gå bortanför det. För mig personligen har det varit väldigt bra. Det handlar om att erkänna hela sitt spektrum."

Stoic är också rolig! Något som för mig i alla fall är ganska ovanligt, att få en danspublik att skratta!
"Ja, komedi är svårt. Saker uppstår och ibland blir en viss timing rolig. Du gör bara ditt bästa och då blir det ibland roligt. Humor är ju också kulturellt betingad. Jag tycker om när någon skrattar när ingen annan skrattar! Det var också många skratt under repetitionerna!"

Stoic

Stoic av Sidi Larbi Cherkaoui. Joseba Yerro Izaguirre. Foto Mats Bäcker

Musikerna är en del av föreställningen, de står på scenen under hela föreställningen och agerar med dansarna och är alltså även de en integrerad del av danskonstverket på ett mycket påtagligt sätt. Dorotea berättar att det är musiker, sångare och dansare och de sjunger alla, vilket är rätt ovanligt för ett danskompani och det är också en fråga om tillit.

"Vad jag tycker om med Larbi är att han låter oss välja, det är inte så svart eller vitt, det är många grå nyanser där 50 nyanser av grått! Det är verkligen tillfredsställande och föreställningen bjuder in publiken, även de som inte är vana att se dans."

"Jag känner verkligen att det finns fler och fler möjligheter i det här stycket, man kan driva vidare, knyta an till människor på scenen, överraska sig själv så att arbetet fortsätter vidare. Jag fortsätter skala av lager i mig själv mer och mer.

Stoic är ett fantastiskt arbete sett från insidan och jag är säker på att det ser fint ut också från utsidan. Jag tror att det här är viktiga saker att prata om; att vi är i en situation där vi är beroende av grunden i oss, men vi är även beroende av mediciner, alkohol, droger, mobiltelefoner, nikotin.

Och vi fastnar som mellan två branta klippor vi inte kan ta oss över och ut ifrån. Hur hanterar vi dessa situationer? Det är vackert att Larbis verk faktiskt berör publiken på det här sättet, att verket inte bara stannar vid en distanserad estetik utan också ställer frågor om våra liv, det mänskliga och gemensamma."

Solo Echo

Solo echo av Crystal Pite. Emilía Gísladóttir och Fan Luo. Foto Mats Bäcker

Den andra akten och det helt annorlunda verket, Solo Echo, avslutar GöteborgsOperans föreställning Dust to Dust.

Koreograferat av kanadensiska Crystal Pite till två av Johannes Brahms cellosonater där hon låter sju dansare finstämt uttrycka livets förgänglighet och förluster mot en dekor av fallande snöflingor. Detta verk skapades ursprungligen för Nederlands Dans Theater och är inspirerat av Mark Strands dikt, Lines for winter:

Tell yourself

As it gets cold and gray falls from the air

That you will go on

Walking, hearing

The same tune no matter where

You find yourself –

inside the dome of dark

or under the cracking white

of the moon’s gaze in a valley of snow.

Pite var från början dansare i William Forsythes kompani och hon ser honom som helt avgörande för sin egen karriär som koreograf, med fokus på kroppens kraft och samtidigt stora sensibilitet. Solo echos två delar speglar livets alla konflikter men också möjlighet till lugn, harmoni och balans. Som Crystal Pite uttrycker det: ”Att begrunda vad det är som gör oss mänskliga, vad det är som berör oss, vad som är meningen med oss. Frågor det inte finns något svar på inspirerar och motiverar mig."

Solo Echo

Solo echo av Crystal Pite. Arika Yamada, Riley O'Flynn. Foto Mats Bäcker

Så binds föreställningen Dust to Dust samman, nästan som i ett samtal med publiken, om våra liv, ambitioner, beroenden, tillkortakommanden och våra förluster.

And if it happens that you cannot

go on or turn back

and you find yourself

where you will be at the end,

tell yourself

in that final flowing of cold through your limbs

that you love what you are.

(Mark Strand, Lines for winter, i Selected Poems, 1979).

Thérèse Eng
5 nov 2018


  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil