Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

DanielNorgrenJensen1

Daniel Norgren Jensen. Foto Pontus Skoglund

06 aug
2018

Daniel Norgren Jensen: "jag är superlyckligt lottad som får göra allt det här"

STOCKHOLM: Daniel Norgren Jensen, premiärdansare på Kungliga Operan, ska från och med hösten 2018 jobba på Staatsballett i Berlin. Efter nio år i Stockholm tar han tjänstledigt för nya erfarenheter i Tyskland.

Daniel får sällskap av Johannes Öhman, tidigare balettchef på Kungliga Operan som börjar som balettchef i samma kompani.

Jenny Berkán fick ett samtal med Daniel strax före Operan gav de sista föreställningarna innan sommaren.

DNJ3

Foto från video Verk: Love Chapter 2 (Sharon Eyal och Gai Behar)

Vad ligger bakom valet att åka till Staatsballett i Berlin?

Det var min före detta chef Johannes som frågade om jag ville följa med honom ditt och det kändes som ett självklart ja.

Vad tror du kommer bli annorlunda med att jobba i Berlin?

Berlin är en kulturell huvudstad i Europa. Balettkompaniet är större jämfört med Kungliga Operans. Det är definitivt ett högre tempo med tanke på att det görs fler produktioner och föreställningar. Jag tror att mentaliteten är tuffare, iallafall utifrån vad jag förstått från de jag känner som jobbar där.

Kungliga Baletten är nog ett av de snällaste kompanierna, människorna är trevliga, öppna och varma. Det kommer jag att sakna.

Vet du vilka verk du kommer vara med i?

Det enda jag vet med säkerhet är Half Life som är den första premiären för säsongen.

DNJGreyArea

Grey Area av David Dawson. Foto: Carl Thorborg.

Om ett år kommer Öhman leda kompaniet tillsammans med Sasha Walz. Har du erfarenhet att jobba med henne?

Ja, när Sasha var på Kungliga Operan förra året så var jag med i hennes Körper. Det ska bli roligt att få fördjupa samarbetet med henne och förhoppningsvis få vara med i ett nyskapande verk.

Efter nio år på Kungliga Operan,finns det något verk eller koreograf som betytt extra mycket?

Sharon Eyal. Om jag har en favoritkoreograf så är det hon. Kunde inte riktigt prata efter första gången jag såg ett verk av henne. Det var ”Corps de Walk” för Carte Blanche. Slog mig rakt i bröstet från början till slut.

Inspireras på så många plan och överraskas varje gång av nya lager när jag jobbar med henne. Att få dansa Sharons koreografier är lite som att hitta hem. Kanske lite som en förälskelse, haha.

Hur skulle du beskriva dig själv som dansare?

Jag ser dansen som något holistiskt. Alltså jag är klassiskt skolad och den klassiska dansen är som mitt lilla barn som jag bär med mig överallt, men jag blir galen när allt ska strypas genom en skola eller massa regler.

Liksom dansen har ju även jag många djup och jag har aldrig trott på balett som något statiskt. Jag tänker det som någonting mer flytande och föränderlig.

DNJ2

Verk av Bill (Sharon Eyal och Gai Behar) Foto Markus Gårder.

Kan det inte vara fysiskt tufft att blanda klassiskt och modernt på en och samma dag?

Jo, men styrka byggs inte upp av bara en sak utan det behövs variation för att utvecklas. Fast så ser det inte alltid ut såklart. Samtidigt dansar man kanske som bäst när man är helt utsliten. Det blir en annan typ av rörelse, mer som att den basala rörelseförmågan tar över.

Häromdagen åt jag middag hos en f d kollega vars barn skulle ha sin första dansföreställning dagen efter. Jag gav dem rådet att ha kul och njuta.

Detta var en vecka före premiären av Törnrosa och jag var själv i en svacka. Under året har jag nästan bara dansat modern dans och att hitta tillbaka till det superklassiska som Törnrosa är och som dessutom var en slutproduktion, det har varit lite tufft.

Men det slog mig att rådet jag gav till tjejerna nästan var ett direkt råd till mig själv också. Det är ju trots allt en kort karriär och jag är superlyckligt lottad som får göra allt det här. Det inget annat än att njuta så man inte står där och ser tillbaka på karriären och önskar att njutit mer av den.

DNJTörnrosa

Minji Nam och Daniel i Törnrosa. Foto Ronny-Heike Hackelberg.

Om du om 20 år blickar tillbaka, vad vill du ha med dig?

Att jag varit sann mot mig själv. Även om jag är formbar så skulle jag känna mig förljugen om jag försökt vara någon annan eller dansat på ett sätt som jag inte höll med om. Jag hoppas att få dansa länge, jag vet inte ens om jag vill sluta. Jag har en fantasi om att vara den som aldrig går i pension.

Äldre dansare har ju ett annat uttryck.

Exakt. Kroppen berättar en hel historia. Man ser ju ett helt liv i den äldre kroppen.

Daniel skrattar. Under samtalet skrattar han mycket och jag slås av hans energi och nyfikenhet. Under sommaren ska han på turné med Eyals kompani och i höst är det dags att packa väskorna och bege sig till Berlin för nya erfarenheter, utmaningar och möten.

Jenny Berkán
6 aug 2018


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil