Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ciurlionis1

Gennadij Žukovskij som Ciurlionis med Igoris Zaripovas som Döden. Foto Martynas Aleksa

16 jul
2018

Dansarna får tolka personligheter

TALLINN: Nationaloperan i Tallinn för ett ständigt utbyte av gästspel med de övriga baltiska ländernas operahus. Litauens nationalopera och balett från Vilnius kom på besök i slutet av vårsäsongen. Estlands nationalbalett i sin tur hade tidigare på våren gjort ett besök till Riga i Lettland.

Jag hade nöjet av se två baletter, Čiurlionis och Romeo och Julia, av vilka den senare till Prokofjevs kända musik är känd världen över, gestaltad i olika koreografers tolkning. Den första, baletten om målaren och kompositören M K Čiurlionis, är dock ganska obekant utanför Litauens gränser. Vi börjar med den.

Ciurlionis2

På väg till vården (Ciurlionis). Foto Martynas Aleksa

Čiurlionus. I en balett är det ingen lätt uppgift att beskriva en människas liv, i detta fall har koreografen Robert Bondara valt att ta med de större händelserna och viktigaste relationerna till andra. Dansarna får tolka personligheter, stora dansscener finns det inte i traditionell mening.

Den allmänna bilden om verket lutar åt att vara dyster. Det finns dock ljusare scener med, berättelsen framskrider och håller ens intresse, och artisterna gör fint ifrån sig.

Bondara ledsagar sin Čiurlionis genom livet med hans människorelationer, samt med viktiga händelser och städer. Titelrollen görs trovärdigt av Genadij Žukovskij. Samtidigt finns där dubbelgångaren (Marius Miliauskas) som han brottas med, och Döden (Igoris Zaripovas) vilka båda lurar i svängarna av livets gång. Döden trycker på och hustrun Sofija Kymantaite (Anastasija Čumakova) gör i berättelsen sitt bästa för att bistå maken tills hon får nog och lämnar den av demonerna plågade mannen. I balettens sista scen ledsagas han till vårdhem.

Förutom nämnda solister, som tolkar sina roller efter bästa kunnande, gör damerna Rüta Lataité som Marija, en älskad hustrukandidat som Mikalojus inte får; Olga Konošenko som Bronislava, och Urté Bareisyté som sjukskötare bra jobb. Marijas far, (Aistis Kavaliauskas) vill inte ha en oönskad svärson. Som vänner ses Daniel Dolan och Mantas Daraškevičius.

RomeoJuliaVilnius

Genadig Žukovskij som Romeo och Olesia šaytanova som Julia. Foto Martynas Aleksa

Romeo och Julia. Mer dans blir det andra kvällen. Då är det dags att se en nyare Romeo och Julia (premiär 2016). Det är såsom i tidigare sedda verk med samma motiv en story om två unga som inte får varandra utan dör, om konflikter mellan familjer och generationer.

Den mångfaldigt prisbelönade koreografen och balettchefen Krzysztof Pastor påpekar i intervjun i programbladet på konflikterna mellan far och dotter och mellan mor och dotter utöver den mellan de två ätterna.

Romeo och hans Julia i Pastors verk lever på 1900-talet, närmare sagt från början av 1930 och slutscenerna utspelas så sent som på 1990-talet, vilka tidpunkter inte nödvändigtvis kommer fram i denna modernisering. Det räcker inte enbart med kläderna, och alltid tycks det uppstå vissa problem när man förflyttar berättelser från fjärran till nya tider; om det så är fråga om baletter, operor eller skådespel. Tiderna ändras även om samma problem består i samhällen och i människorelationer.

RomeoJuliaVilnius

Olesha šaytanova som Julia med fästmannen Paris Jeronimas Krivickas. Foto Martynas Aleksa

Som Romeo såg vi Genadig Žukovskij, en personlig och skicklig dansare med fina linjer, också på denna kväll. Hans Romeo får inte fritt välja sin flickvän från en släkt med vilken hans familj inte har goda relationer. Julia har samma problem förstås. Hatet mellan veronasläkterna Montague och Capulet är detsamma som på Shakespeares tid.

Olesia šaytanova – iklädd en kort vit klänning – gör en inkännande tolkning av rollfiguren, titelparet dansar bra ihop. Den övriga gruppen är också sammansvetsad.

Julias moder (Olga Konošenko), fadern (Ernest Barčaitis), friaren Paris (Jeronimas Krivickas), och corps de ballet rör sig aristokratiskt i balen, men med Mercutio (Daniel Dolan), Tybalt (Mantas Daraškevicius), Benvolio (Kipras Chlebinskas) och de två väninnorna till Julia (Gohar Mkrtchyan och Maja Dolidze) blir det liv i scenerna. Det är vanliga slagsmål, inga svärdfäktningar här. Men många lik blir det!

RomeJuliaVilnius

Romeo och Julia som nygifta. Foto Martynas Aleksa

Kostymerna är stiliga, skapde av holländskan Tatiana van Walsum. Däremot skiljer Romeos och Julias dräkter sig från den allmänna elegansen på scenen, vilket några balettomaner i publiken säger sig störas av. Videotagningarna och belysningen (Bert Dalhuysen, Holland) funkar bra.

Fader Lorenzo, som inte har lika mycket att göra som vi sett i andra versioner av baletten, gjordes av Eligijus Butkus. Trots prästens strävanden att hjälpa till i konflikten får de unga varandra inte heller denna gång.

Första gången jag såg ett gästspel av Litauens balett var 2011 och skrev om det. Nu var det ett välkommet återseende med gruppen och vissa av dansarna.

Romeo&JuliaVilnius

Släkterna mot varandra. Foto Martynas Aleksa

Om Čiurlionis
Titelpersonen var en av landets främsta konstnärer, en multitalang, men människan Mikalojus Konstantinas Čiurlionis (1875-1911) hade inget lätt liv, och kort blev det också. Han dog i tuberkulos vid 35. Största delen av livet bodde han i Warszawa där han också studerat.

Han var både kompositör (ca 250 verk) och målare (ca 300 verk). Målningarna hade namn i stil som Sonater och Fugor och orkesterkompositioner gestaltande till exempel havet och skogen. Hans strävan var en allmän syntes. Čiurlionis kom att bli en djupgående influens till den moderna kulturen i Litauen. En konstskola bar hans namn, den är välkänd i balettvärlden på grund av artister som där fått sin utbildning. Ett exempel är prima ballerinan Jurgita Dronina.

Anita Jokela
16 juli 2018


  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil