Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Chopiana1AJ

Chopiniana med Nutsa Chekurashvili, Frank van Tongeren och Ekaterine Surmava. Foto Runno Lahesoo

04 jun
2018

Stilfullt och rörelser fulländade till fingertopparna

HELSINGFORS: Dansarna från Georgiens Statsbalett i huvudstaden Tbilisi kom redan andra gången i rad till Aleksandersteatern, och gav tre föreställningar. Våren 2017 var en framgång, och nu blev det ett välkommet återseende av den ypperligt skolade och övade gruppen.

Den leds sedan 2004 av stjärndansaren Nina Ananiashvili, som fortfarande uppträder även själv. Denna gång gjorde hon det bara på premiärkvällen, jag såg den tredje av aftnarna och kunde inte i år bevittna hennes fina gestaltande i Rosendrömmen. Förra årets Marguerite i Ashtonbaletten Marguerite and Armand är dock i minnet fortfarande.

Chopiniana

Chopiniana. Foto Jack Devant

Ananiashvili har redan i årtionden varit på tapeten på världsscenen. Hon har fått utmärelser och dansat först vid Bolsjoj i Moskva, senare även i American Ballet Theatre och Houston Ballet, och därutöver gästat ett stort antal stora scener i världen. Hon är en av de mest kända dansartisterna i modern tid. Förutom karriären i balett har hon verkat som Goodwill Ambassadör vid FN.

I programmet i Helsingfors sågs denna gång tre kända baletter av Mihail Fokin, vilket visade sig vara ett fint val.

Föreställningen började med en ljuvlig pärla från 1909 i klassisk stil, Sylfiderna eller Chopiniana – båda namnen används. Den dansades av balettens artister med enastående grace, rörelserna fulländade till fingertopparna.

Man blev lycklig av att sitta i salongen och bara se och njuta av detta högklassiga – och klassiska – uppträdande av solisterna i toppen: Ekaterine Surmava, Ruika Yokoyama, Nino Samadashvili och Boris Zhurilov och inte minst av hela corps de ballet. Så stilfullt!

Rose

Le Spectre de la Rose – Rosendrömmen med Mari Elo och Yonen Takano. Foto Jack Devant

Le Spectre de la Rose – Rosendrömmen till musik av Carl Maria von Weber följde härnäst. Baletten från 1911 är mycket känd och handlar om en ung kvinnas dröm efter den första balen. Hon har somnat i en stol, och en ros fäst på hennes klänning sänder ut sin doft, och blir i drömmen till Rosens ande gestaltad av en man. De legendariska dansarna Tamara Karsavina och Vaclav Nijinskij var de första som dansade rollerna, gruppen var den berömda Ballets Russes i Monte Carlo av Sergej Djaghilev.

Först var man färdig att nästan tro att här satt nu själva balettchefen Nina Ananiashvili i den unga damens roll i stolen på scenen, att hon åter skulle göra rollen efter att redan på premiären dansat den. Mariam Eloshvili var dock dansaren denna söndag, redo att gå in i drömmen om och med partnern Angelos Antonious rosengeist göra sin tolkning av rollen. En fin Rosendrömmen med dessa dansare fick vi se, proffsigt och vackert.

Firebird

Eldfågeln med Nutsa Chekurashvili och David Ananeli. Foto Jack Devant

Den tredje baletten i programmet – Eldfågeln – var en mycket traditionell uppsättning i gammal rysk stil. Den hade sin premiär 1910. Sagan om Eldfågeln utspelas i ett rike där den onda härskaren Kaschey (Kakhaber Andriadze) har makten.

Det finns därtill en tapper prins, Ivan (David Ananeli), som vill finna sin tillfångatagna prinsessa (Ekaterine Surmava). Denna handlingskraftiga unge man råkar en udda varelse till fågel i en trädgård. Utan Eldfågelns (Nutsa Chekurashvili) hjälp skulle Ivan inte lyckas i sina strävanden att få sin prinsessa fri. Detta sker genom att krossa ett ägg där Kascheys själ finns.

Exotiska färger och kombinationer av dessa dominerar i dräkterna på scenen från första början. Titelrollinnehavaren Nutsa Chekurashvili uppenbarade sig effektfullt inför våra förväntansfulla ögon. Rörelserna såg mycket bestämda ut och det såg det ut att bli ganska sagolikt.

Även Igor Stravinskijs musik som i mina öron alltid klingar lovande och full av mystik skapar en grund för detta. Dansarna gjorde bra ifrån sig här också och det hela blev ett fint ledsagande i denna folksagas inre. Dansspråkets karaktär var härefter och solisterna samt en mindre balettkår bidrog till att det blev en rik upplevelse.

Även om folksagor från fjärran kan verka riktigt främmande och ofta är obekanta för en modern åskådare, är det ibland riktigt trevligt att få se baletter av denna genre.

Det är uppenbart att Nina Ananiashvili gjort ett bra jobb som chef för Statsbaletten i Georgien. Gruppen är vältränad och allt på föreställningen är på sin plats.

Anita Jokela
4 juni 2018


  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil