Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Nadja5

Nadja Sellrup. Foto Mats Lindgren

07 maj
2018

Nadja Sellrup: Stockholm 59°North är svenska dansambassadörer

STOCKHOLM: Premiärdansaren Nadja Sellrup, ny konstnärlig ledare för dansgruppen Stockholm 59°North, besökte nyligen Operans balettklubb och intervjuades av Marie-Louise Waldenström och Margareta Lidström, båda tidigare kollegor till Nadja i Baletten. Klubbens ordförande Helena Wigle deltog också i samtalet.

Hur har du förberett dig för din nya position?

Jag fick en förfrågan om att ta över Stockholm 59 i höstas. Min förberedelse inför ett sådant åtagande är att jag varit med i 59 sedan Madeleine Onne startade gruppen för 20 år sedan. Jag har under dessa år fått värdefull erfarenhet från samarbete med många koreografer och konstnärliga ledare.

En viktig del då jag fått förfrågan var att informera mig om ekonomi, styrelse, uppdrag och dansare samt känna vad jag själv kan tillföra med tanke på vem jag är, vad jag vill göra och vill jag verkligen ta mig an ett så stort arbete. Jobbet som konstnärlig ledare är dessutom helt obetalt.

Anledningen till att tacka ja till ansvaret att leda 59 är att man vill dela med sig av erfarenheter och kontakter samt leda gruppen till nya spännande produktioner och konstnärliga mål.

Nadja3

Nadja Sellrup på Operan. Foto Mats Lindgren

Så några andra förberedelser fanns egentligen inte, mer än att jag bad att få en ganska lång period att tänka på saken. Om jag tar mig an ett uppdrag så gör jag det helhjärtat och engagerat vilket kommer att ta mycket av min tid – jag är ju fortfarande premiärdansös på Operan.

För tre år sedan tackade jag nej till förfrågan på grund av att all min tid gick till att preparera alla produktioner och huvudroller som jag då var engagerad i som premiärdansös på Operan. Nu har jag mer tid för att ta mig an uppgiften att bygga upp 59 som idag har en svag och otydlig plattform.

Stiftelsen har en liten ekonomi, huvudsponsorn har lämnat, så det finns mycket att jobba på. 59 är tillbaka till läget då Madeleine startade gruppen för 20 år sedan vilket man kan skrämmas av men det kan även ses som en möjlighet och frihet – att bygga något nytt, sakta men säkert. Där är vi nu!

Det där gav många nya frågor. Kan du berätta vilka som sitter i styrelsen för gruppen?

Vi har faktiskt en styrelsemedlem med oss här idag – scenografen Bo Ruben Hedwall. Utöver Bo-Ruben så har vi som Ordförande Christina Alman, Ingrid Edström och Malin Livhagen. Så det är fyra medlemmar och fem med mig i stunden.

59s styrelse står, på egen begäran, inför ett generationsskifte vilket vi jobbar med just nu. Christina och Ingrid har nämligen stöttat konstnärliga ledare i 59° i nästan 15 år nu.

Nadja1

Oscar Salomonsson. Foto Mats Lindgren

Du säger att det är oavlönat för din del. Gäller det samma för dansarna?

Så är det! Den konstnärliga ledaren och styrelsemedlemmarna jobbar helt ideellt! Det är en stiftelse med mycket begränsade möjligheter att ersätta någon.

Gruppens åtaganden är projektbaserade med extern finansiering/sponsring. I vissa projekt som t.ex. vid inbjudan till festivaler, kan föreställningsarvoden vara möjliga.

Dansarna i 59 har alltid haft ett brinnande behov av att få möjligheten att ytterligare utvecklas i nya produktioner och i möten med spännande koreografer och kreatörer, vilket är den absolut största moroten. Sedan att få resa, möta ny publik och visa upp svensk dans och många gånger svenska koreografier, kompositörer, scenografer osv. Vi kan ses som – Svenska dansambassadörer!

Nadja7

Jeanette Diaz-Barbosa Wren, Nadja Sellrup, Alina Lagoas. Foto Mats Lindgren

Det måste vara en stor utmaning att skaffa pengar, jagar du nya sponsorer också?

Ja, i höstas när jag funderade på att ta över ledningen tänkte jag: vad har jag att ge, vem känner jag, hur ska jag få gruppen att fungera? Inom kultursektorn är finansiering alltid ett stort problem. Men jag är väldigt hoppfull samtidigt som jag är medveten om problematiken.

Kan man söka allmänna bidrag också, utöver de privata sponsorerna?

Grunden för 59 är avlönade dansare från Kungliga Operan. Allt arbete för 59 sker ideellt utanför normal arbetstid – kvällar/helger. Det är oerhört svårt att få allmänna bidrag för turnéer i Sverige.

Dessutom är det svårt att få svenska kulturbidragsgivare att förstå att utöver lön krävs kostnadstäckning avseende resor, transporter, ljus, ljud, kostym, hotell mm för turnéer i Sverige som vi så gärna vill göra.

I början av 59s verksamhet kunde vi söka och få bidrag från t.ex. Kulturrådet och liknande institutioner, men för cirka 10 år sedan förändrades detta vilket fick till följd att vi inte längre har finansiella möjligheter att turnera i Sverige så ofta som vi önskar.

Jag kan inte med tillräckligt stor emfas och med stort hjärta till konsten poängtera hur gärna alla dansare i 59 önskar och vill visa svensk danskonst på högsta nivå i såväl Sverige som utomlands. Vi dansare gör det vi älskar och vi brinner helt enkelt för danskonsten!!

Nadja2

Katariina Edling och Nikolaus Fotiadis, Foto Mats Lindgren

Hur väljer du dansare, väljer du produktioner först och dansare efter det, eller dansarna först och bestämmer sedan vad ni ska dansa?

Jag har börjat titta på gruppen här på Operan. Det är otroligt många nya dansare som har börjat i år. Hittills har 59, till stor del, bestått av premiärdansare och solister från Kungliga Baletten, men jag tittar även på möjliga samarbeten med dansare utanför Operan. Man kan inte ta en dansare som bara passar för ett verk, den lyxen finns inte, man måste ha mångsidiga dansare som kan engageras för ett flertal verk.

59 kan inte heller ha för många dansare. Det optimala är en ”järntrupp” som även tidigare chefer i 59 har haft. Spännande – jag bygger sakta men säkert!!

Jag har även träffat ett flertal koreografer som visar intresse att jobba med 59. Det innebär många roliga och spännande diskussioner.

På fredag ser jag premiären på TheGrey Area och Artifact Suite, och då jag inte är med själv så ska det bli intressant att se kompaniet utifrån.

Nadja4

Jeanette Diaz-Barbosa Wren. Foto Mats Lindgren

Hur stor är en bra grupp att jobba med, om du tänker på dina visioner?

Den kan i vissa uppdrag omfatta endast två dansare om det t.ex. är ett pas de deux på en gala eller vid samproduktion med andra grupper. Då behövs två till tre dansare kanske. Men jag anser att en bra storlek på en ”järngrupp” för 59 är cirka 10-12 dansare.

Vi har varit upp till 25 personer som när Jens Rosén, som dåvarande konstnärlig ledare för 59, tog truppen till USA och Sydamerika. Det är nog den största och mest omfattande turné som 59 gjort vilket är ett maffigt uppdrag för en person att hantera.

Vad har du tänkt dig för typ av repertoar, du nämnde nyss svenska koreografer som är intresserade. Tänker du skapa en profil med svenska koreografer? Är den stora funderingen vad vi ska göra? (Nadja ler).

Jag har tittat på tidigare konstnärliga ledares repertoarer – vad gjorde Madeleine Onne, Johannes Öhman, Jens Rosén och Mia Hjelte....

Madeleine hade en väldigt blandad repertoar, bitvis lånad från Kungliga Operan – verk som t ex dansats under säsongen med dåvarande balettchefen Frank Andersen, som villigt lånade ut repertoar. Hans support till 59 betydde väldigt mycket vid starten av gruppen och han såg ett stort värde för Operan och svensk danskonst i att solister från hans eget kompani åkte ut och promotade svensk dans samt utvecklades tekniskt och artistiskt under semester och lediga perioder som dansare.

En win/win situation för båda parter!

Nadja8

Katarina Edling, Alexander Nikolaev, Nikolaus Fotiadis. Foto Mats Lindgren

Madeleine lyfte även fram verk ur Drottningholmsrepertoaren och ett flertal gånger med ”galaformat”.

Johannes gick ut stort med svenska koreografer och nischade svensk koreografi men framförde även andra verk.

Jens Rosén använde sig av nätverk och erfarenheter från sina många år utomlands. Vi turnerade nästan bara utomlands med 59 under hans chefskap och hade en stark grupp som reste mycket i perioder.

Mia Hjelte hade mer fokus på dansfilm, sociala medier och mode samt föreställningar i Sverige.

Under mina turnéer med 59 har jag alltid känt ett stort intresse från publiken för ”Royal Swedish Dancers”, svensk koreografi och svensk musik osv. Nu har vi inte svenska dansare i den utsträckningen längre så vi tittar på ett annat format.

Så vad blir det nu? Vad kommer ni att göra och utveckla? Vad blir gruppens inriktning? Spännande!!

Jag har under mina år som dansare – utomlands och i Sverige – träffat och arbetat med ett flertal spännande kvinnliga koreografer. Känner att jag bland annat vill titta på den möjligheten.

Vilka koreografer jag har tänkt på är för tidigt att säga.

Vi kommer inte att vara en svensk dansgrupp på samma sätt som tidigare men i samarbete med svensk design, musiker etc så erbjuder vi och lyfter fram ett svenskt danskoncept.

Har du kontakter från dina år utomlands som du kan utnyttja?

Ja visst! Det är ett nätverk som jag kan bidra med för att utveckla gruppen. Jag har knackat på hos en del av mina internationella kontakter.

Nadja9

Nadja granskar ett rep. Foto Mats Lindgren

Är det här en början till en nedtrappning för dig själv?

Jag är väldigt nyfiken, ibland, enligt mig själv, nästan påträngande nyfiken. Vi får se vad detta engagemang för med sig. Det kommer en dag då jag inte jobbar på Operan längre då jag måste tänka igenom vad jag vill göra efteråt – jag har redan insett att det inte finns någon brist på nya projekt och min nyfikenhet tar mig hela tiden in i nya samarbeten. Jag ska tänka efter vad jag verkligen vill göra i framtiden och vara försiktig med vad jag till slut tackar ja till.

Det ska bli jättespännande att följa utvecklingen, och vi hoppas att vi får träffa dig om något år och se vart det hela har tagit vägen och hur det utvecklat sig!

Marie-Louise Waldenström, Margareta Lidström, Helena Wigle
7 maj 2018


  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil