Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

SDD18 vinnare

Pristagare 2018 (fr v) Wilma Randler, Stockholm; Gabriel Gudim, Oslo; Heide Cecile Baastad Christensen, Oslo; Jonas Kåge, konstnärlig ledare; Shoma Ogasawara, Oslo; Rio Morisawa, Stockholm; Laura Grieta Grinberga, Riga. Foto Cristian Hillbom

02 apr
2018

Stora Daldansen ger unga dansare chans att möta publik

FALUN: 39 dansare kom till årets tävling av Stora Daldansen/Nordic Baltic Ballet Competition. Av dem var 24 juniorer och 15 senior från Sverige, Norge, Finland, Island och Lettland.

Till finalen gick 15 dansare, varav endast 5 juniorer. Jury var Amanda Bennet, Schweiz, Hans Nilsson, Sverige, Bérangère Andreo, Frankrike, Frank Andersen, Danmark och Eva Kloborg, Danmark.

Dansportalen har intervjuat några dansare på tävlingen. Du kan här möta Shoma Ogaswara, som blev etta bland seniorerna, Gabriel Gudim, trea bland juniorerna, Auguste Marmas, Rio Morisawa, tvåa bland seniorerna och Ryo Sasaki.

SDD18 ShomaOgasawara

Shoma Ogasawara i Acteons varation från Diana och Acteon. Foto Cristian Hillbom

Möt Shoma Ogasawara, 19 år. Konsthögskolan i Oslo.

Du går nu sista året på Konsthögskolan.

Ja, jag tar examen i år.

Var fick du din första balettträning?

Jag började dansa balett i Tokyo när jag var sju. 2015 fick jag ett stipendium vid en japansk tävling och studerade utomlands vid Vaganova-akademien en kort termin.

Sedan mötte jag Magnus Johansen i Japan och beslöt mig för att göra en audition för Konsthögskolan.

Och jag är glad att jag kom till Oslo.

Vilka planer har du inför hösten, har du gjort några auditions?

Jag ska börja vid kompaniet i Brno, Tjeckien.

Du gjorde en mycket fin variation ur Diana och Acteon och även din moderna variation var njutbar. Är du en klassisk eller en modern dansare eller gillar du båda lika mycket?

Jag skulle vilja göra båda!

När jag kom till Norge hade jag inte någon stor erfarenhet av samtida dans. Men nu är jag mer intresserad av samtida dans än balett.

SDD18 Gabriel Gudim

Gabriel Gudim i Franz variation från Coppelia. Foto Cristian Hillbom

Möt Gabriel Gudim, 15 år. Balettskolen vid den Norske Opera & Ballet i Oslo.

Det blir tredje gången gillt på en kort tid! Först Prix de Lausanne, sedan Daldansen och nu till tävlingen i Grasse! Men allra första ska du till San Francisco? Är det ett resultat av Prix de Lausanne-tävlingen?

Ja! Jag var väldigt tursam och fick många erbjudanden om plats på olika skolor genom mitt deltagande i Prix de Lausanne. Valet föll på San Francisco Ballet School och jag är väldigt tacksam för det.

Hur länge blir du i SF? Är det inte stor utmaning att som 15-åring ge sig iväg till USA på egen hand?

Till att börja med i tre år. Jo, det blir en utmaning, men jag gläder mig väldigt.

Har du några internationella förebilder som du gärna följer när du nu håller på att ta steget in i en mer vuxen dansvärld?

Det har jag, såklart. Till exempel Daniil Simkin, Cesar Corrales, Mikhail Baryshnikov, Yoel Carreño och Leonid Sarafanov.

Vad har balettskolan i Oslo betytt för dig under utbildningen till dansare?

Allt, hittills...

SDD18 Auguste Marmus

Auguste Marmus, 15 från Göteborg. Foto C Hillbom

Möt Auguste Marmus, 15 år. Svenska Balettskolan i Göteborg.

”Jag har gått i balettskola sedan jag var nio år, men hållit på med dans sedan jag var i treårsåldern.”

Det här är sista året i grundskolan vid Svenska Balettskolan i Göteborg och från hösten börjar Auguste på Kungliga Balettskolan i Stockholm – den klassiska linjen.

När vi fångar upp Auguste Marmus har han varit med om en tvåtimmars Bournonville-klass, som leddes av Frank Andersen och Eva Kloborg.

”Jag är van vid Vaganovatekniken, som används på balettskolan. Detta var en annorlunda dansundervisning. Sättet man håller huvudet och armarna och hur man bygger upp dansen.”

Frank korrigerade dig ett par gånger, vad hjälpte han dig med?

”När man står vid stången gäller det att stå på sitt ståben, och inte bara grabba tag i stången. Han ville att jag skulle kunna släppa stången utan att tappa balansen.”

Hur förberedde du dig inför tävlingen i Falun?

”Vi har 1,5 timme variation på schemat varje vecka, och på dessa lektioner förbereder vi oss för vad vi ska visa upp på t ex Daldansen. Danslärarna är ett stöd eftersom de föreslår vilken variation som passar just mig. Jag gjorde Fågel Blå från Törnrosa samt Satanella.”

Vad har du lärt dig av att vara med i tävlingen?

”Det är min första tävling, bara att komma hit är en merit som jag har tagit mycket lärdom av. Fågel Blå är en vacker variation, den är kort eftersom jag bara gör det manliga solot. Satanellan är intressant eftersom den har bra musik och innehåller steg som jag gillar att göra." Och Auguste visar en 'Jeté par terre' för Dansportalen.

Vad gör du när du inte dansar?

”Inte mer än att äta och sova, men jag gillar också att laga mat – särskilt kött – och sen så gillar jag också att göra musik (jag har faktiskt sålt en CD).”

Har du någon favoritbalett som du har sett?

”I Frankrike såg jag en föreställning av Alvin Ailey Dance Theater i ”Revelations”, den glömmer jag inte."

SDD2018 Rio Morisawa

Rio Morisawa i Auroras variation från Törnrosa. Foto C Hillbom

SDD18 Ryo Sasaki

Ryo Sasaki i Solors variation från La Bayadère. Foto C Hillbom

Möt Rio Morisawa, 19 år och Ryo Sasaki, 19 år. Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm.

Det ska strax bli final i årets tävling i Falun. Jag har bokat en tid med två dansare som gick till finalen. Båda är från Japan men studerar på Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm. Men var är mina intervjuobjekt? Inspicienten Sara lyckas hitta dem i logerna, som ligger under scenen, och några minuter senare dyker de upp, färdigsminkade till kvällens final. Rio har ett vackert diadem i håret, som det ska vara när man ska dansa Auroras variation från Törnrosa. Ryo har sminkat ett par distinkta vita prickar vid ögonen inför Solors variation från La Bayadere.

Hur kommer det sig att ni åker från Japan till Stockholm för att få er dansundervisning, är ju en naturlig fråga att ställa?

”Det finns ingen nationell dansutbildning i Japan, på samma sätt som i Sverige, eller i många andra länder i Europa. Alla utbildningar i Japan måste man betala.”

Rio började dansa på en privatskola i Tokyo när hon var fyra år därför att hennes mamma älskade balett. Hon gjorde det också och höll på med träningen i Japan i nära 10 år. För två år sedan kom Rio till Stockholm och Kungliga Svenska Balettskolan.

Ryo kom också till Stockholm för två år sedan. Hans mormor drev en dansskola i Osaka och båda hans föräldrar är dansare. Så det var ett bananskal han flöt in på när han började med dans.

Han hade redan vänner i Stockholm som berättade om skolan och utbildningen, så Rio åkte till Stockholm och gjorde intagningsproven till skolan.

”I Japan måste man ha ett jobb vid sidan om dansträningen för att kunna finansiera den. Här kan man koncentrera sig på själva undervisningen till 100 procent.”

En utbildning i Japan kostar ca 10 000 kr per termin, vilket är mycket pengar för en tonåring även i Japan.

Rio säger att det är intressant att komma till Europa för sin utbildning, att möta nya lärare och dansare. De både valde själva sina klassiska variationer medan skolan föreslog den moderna variationen, båda gör solon ur John Neumeiers Vaslaw. Tidigare har de varit med på tävlingar i Japan.

Ryo har varit på en audition i Türingen i Tyskland fått ett års kontrakt med ett kompani i staden. Rio ska nu börja åka på auditions och ett andra pris i Daldansen ger väl en extra motivation.

SDD18 Grasse

Fr v Maria Pushkova, Oslo (Nils Åke Häggboms pris). Till Grasse åker Jack Hartill, Oslo, Gabirel Gudim, Oslo och Laura Grieta Grinberg, Lettland. I mitten Jonas Kåge, konstnärlig ledare, och Bérangère Andreo, som utöver att vara med i juryn även representerar tävlingen i Grasse. Foto Cristian Hillbom

Resultat Stora Daldansen 2018

Juniorer (15-16 år)
1. Laura Grieta Grinberga - Lettland
2. Wilma Randler - Sverige
3. Gabriel Gudim - Norge

Seniorer (17-19 år)
1. Shoma Ogasawara - Norge
2. Rio Morisawa - Sverige
3. Heidi Cecile Baastad Christensen - Norge

Nils Åke Häggboms pris - Maria Pushkova - Norge

Publikens pris - Hrefna Kristrún Jónasdóttir - Island

Vald att få vara med på tävlingen i Grasse, Franrike
Laura Grieta Grinberga - Lettland
Jack Hartill - Norge
Gabriel Gudim - Norge

Cristian Hillbom
2 april 2018 


  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil