Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

SDD18 vinnare

Pristagare 2018 (fr v) Wilma Randler, Stockholm; Gabriel Gudim, Oslo; Heide Cecile Baastad Christensen, Oslo; Jonas Kåge, konstnärlig ledare; Shoma Ogasawara, Oslo; Rio Morisawa, Stockholm; Laura Grieta Grinberga, Riga. Foto Cristian Hillbom

02 apr
2018

Stora Daldansen ger unga dansare chans att möta publik

FALUN: 39 dansare kom till årets tävling av Stora Daldansen/Nordic Baltic Ballet Competition. Av dem var 24 juniorer och 15 senior från Sverige, Norge, Finland, Island och Lettland.

Till finalen gick 15 dansare, varav endast 5 juniorer. Jury var Amanda Bennet, Schweiz, Hans Nilsson, Sverige, Bérangère Andreo, Frankrike, Frank Andersen, Danmark och Eva Kloborg, Danmark.

Dansportalen har intervjuat några dansare på tävlingen. Du kan här möta Shoma Ogaswara, som blev etta bland seniorerna, Gabriel Gudim, trea bland juniorerna, Auguste Marmas, Rio Morisawa, tvåa bland seniorerna och Ryo Sasaki.

SDD18 ShomaOgasawara

Shoma Ogasawara i Acteons varation från Diana och Acteon. Foto Cristian Hillbom

Möt Shoma Ogasawara, 19 år. Konsthögskolan i Oslo.

Du går nu sista året på Konsthögskolan.

Ja, jag tar examen i år.

Var fick du din första balettträning?

Jag började dansa balett i Tokyo när jag var sju. 2015 fick jag ett stipendium vid en japansk tävling och studerade utomlands vid Vaganova-akademien en kort termin.

Sedan mötte jag Magnus Johansen i Japan och beslöt mig för att göra en audition för Konsthögskolan.

Och jag är glad att jag kom till Oslo.

Vilka planer har du inför hösten, har du gjort några auditions?

Jag ska börja vid kompaniet i Brno, Tjeckien.

Du gjorde en mycket fin variation ur Diana och Acteon och även din moderna variation var njutbar. Är du en klassisk eller en modern dansare eller gillar du båda lika mycket?

Jag skulle vilja göra båda!

När jag kom till Norge hade jag inte någon stor erfarenhet av samtida dans. Men nu är jag mer intresserad av samtida dans än balett.

SDD18 Gabriel Gudim

Gabriel Gudim i Franz variation från Coppelia. Foto Cristian Hillbom

Möt Gabriel Gudim, 15 år. Balettskolen vid den Norske Opera & Ballet i Oslo.

Det blir tredje gången gillt på en kort tid! Först Prix de Lausanne, sedan Daldansen och nu till tävlingen i Grasse! Men allra första ska du till San Francisco? Är det ett resultat av Prix de Lausanne-tävlingen?

Ja! Jag var väldigt tursam och fick många erbjudanden om plats på olika skolor genom mitt deltagande i Prix de Lausanne. Valet föll på San Francisco Ballet School och jag är väldigt tacksam för det.

Hur länge blir du i SF? Är det inte stor utmaning att som 15-åring ge sig iväg till USA på egen hand?

Till att börja med i tre år. Jo, det blir en utmaning, men jag gläder mig väldigt.

Har du några internationella förebilder som du gärna följer när du nu håller på att ta steget in i en mer vuxen dansvärld?

Det har jag, såklart. Till exempel Daniil Simkin, Cesar Corrales, Mikhail Baryshnikov, Yoel Carreño och Leonid Sarafanov.

Vad har balettskolan i Oslo betytt för dig under utbildningen till dansare?

Allt, hittills...

SDD18 Auguste Marmus

Auguste Marmus, 15 från Göteborg. Foto C Hillbom

Möt Auguste Marmus, 15 år. Svenska Balettskolan i Göteborg.

”Jag har gått i balettskola sedan jag var nio år, men hållit på med dans sedan jag var i treårsåldern.”

Det här är sista året i grundskolan vid Svenska Balettskolan i Göteborg och från hösten börjar Auguste på Kungliga Balettskolan i Stockholm – den klassiska linjen.

När vi fångar upp Auguste Marmus har han varit med om en tvåtimmars Bournonville-klass, som leddes av Frank Andersen och Eva Kloborg.

”Jag är van vid Vaganovatekniken, som används på balettskolan. Detta var en annorlunda dansundervisning. Sättet man håller huvudet och armarna och hur man bygger upp dansen.”

Frank korrigerade dig ett par gånger, vad hjälpte han dig med?

”När man står vid stången gäller det att stå på sitt ståben, och inte bara grabba tag i stången. Han ville att jag skulle kunna släppa stången utan att tappa balansen.”

Hur förberedde du dig inför tävlingen i Falun?

”Vi har 1,5 timme variation på schemat varje vecka, och på dessa lektioner förbereder vi oss för vad vi ska visa upp på t ex Daldansen. Danslärarna är ett stöd eftersom de föreslår vilken variation som passar just mig. Jag gjorde Fågel Blå från Törnrosa samt Satanella.”

Vad har du lärt dig av att vara med i tävlingen?

”Det är min första tävling, bara att komma hit är en merit som jag har tagit mycket lärdom av. Fågel Blå är en vacker variation, den är kort eftersom jag bara gör det manliga solot. Satanellan är intressant eftersom den har bra musik och innehåller steg som jag gillar att göra." Och Auguste visar en 'Jeté par terre' för Dansportalen.

Vad gör du när du inte dansar?

”Inte mer än att äta och sova, men jag gillar också att laga mat – särskilt kött – och sen så gillar jag också att göra musik (jag har faktiskt sålt en CD).”

Har du någon favoritbalett som du har sett?

”I Frankrike såg jag en föreställning av Alvin Ailey Dance Theater i ”Revelations”, den glömmer jag inte."

SDD2018 Rio Morisawa

Rio Morisawa i Auroras variation från Törnrosa. Foto C Hillbom

SDD18 Ryo Sasaki

Ryo Sasaki i Solors variation från La Bayadère. Foto C Hillbom

Möt Rio Morisawa, 19 år och Ryo Sasaki, 19 år. Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm.

Det ska strax bli final i årets tävling i Falun. Jag har bokat en tid med två dansare som gick till finalen. Båda är från Japan men studerar på Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm. Men var är mina intervjuobjekt? Inspicienten Sara lyckas hitta dem i logerna, som ligger under scenen, och några minuter senare dyker de upp, färdigsminkade till kvällens final. Rio har ett vackert diadem i håret, som det ska vara när man ska dansa Auroras variation från Törnrosa. Ryo har sminkat ett par distinkta vita prickar vid ögonen inför Solors variation från La Bayadere.

Hur kommer det sig att ni åker från Japan till Stockholm för att få er dansundervisning, är ju en naturlig fråga att ställa?

”Det finns ingen nationell dansutbildning i Japan, på samma sätt som i Sverige, eller i många andra länder i Europa. Alla utbildningar i Japan måste man betala.”

Rio började dansa på en privatskola i Tokyo när hon var fyra år därför att hennes mamma älskade balett. Hon gjorde det också och höll på med träningen i Japan i nära 10 år. För två år sedan kom Rio till Stockholm och Kungliga Svenska Balettskolan.

Ryo kom också till Stockholm för två år sedan. Hans mormor drev en dansskola i Osaka och båda hans föräldrar är dansare. Så det var ett bananskal han flöt in på när han började med dans.

Han hade redan vänner i Stockholm som berättade om skolan och utbildningen, så Rio åkte till Stockholm och gjorde intagningsproven till skolan.

”I Japan måste man ha ett jobb vid sidan om dansträningen för att kunna finansiera den. Här kan man koncentrera sig på själva undervisningen till 100 procent.”

En utbildning i Japan kostar ca 10 000 kr per termin, vilket är mycket pengar för en tonåring även i Japan.

Rio säger att det är intressant att komma till Europa för sin utbildning, att möta nya lärare och dansare. De både valde själva sina klassiska variationer medan skolan föreslog den moderna variationen, båda gör solon ur John Neumeiers Vaslaw. Tidigare har de varit med på tävlingar i Japan.

Ryo har varit på en audition i Türingen i Tyskland fått ett års kontrakt med ett kompani i staden. Rio ska nu börja åka på auditions och ett andra pris i Daldansen ger väl en extra motivation.

SDD18 Grasse

Fr v Maria Pushkova, Oslo (Nils Åke Häggboms pris). Till Grasse åker Jack Hartill, Oslo, Gabirel Gudim, Oslo och Laura Grieta Grinberg, Lettland. I mitten Jonas Kåge, konstnärlig ledare, och Bérangère Andreo, som utöver att vara med i juryn även representerar tävlingen i Grasse. Foto Cristian Hillbom

Resultat Stora Daldansen 2018

Juniorer (15-16 år)
1. Laura Grieta Grinberga - Lettland
2. Wilma Randler - Sverige
3. Gabriel Gudim - Norge

Seniorer (17-19 år)
1. Shoma Ogasawara - Norge
2. Rio Morisawa - Sverige
3. Heidi Cecile Baastad Christensen - Norge

Nils Åke Häggboms pris - Maria Pushkova - Norge

Publikens pris - Hrefna Kristrún Jónasdóttir - Island

Vald att få vara med på tävlingen i Grasse, Franrike
Laura Grieta Grinberga - Lettland
Jack Hartill - Norge
Gabriel Gudim - Norge

Cristian Hillbom
2 april 2018 


  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil