Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Bild 0

Rosendröm/Ruusu-unelma (med Neea Hakala, Kirika Karppinen, Siiri Tuomiaro, Siiri Suonsyrjä, Tuomas Paljakka, Sofia Selonen, Lotta Tuominen), Vanda Dansinstitut. Foto Mirka Kleemola

12 mar
2018

Den Nationella Balettävlingen i Helsingfors 2018

HELSINGFORS: Balettpedagogernas förbund anordnade under ett veckoslut för sjätte gången en tävling för unga dansare i Finland. Aleksandersteatern var den självklara platsen.

Det var en omfattande tävling under två dagar – både för solister och dansgrupper: Solisterna var uppdelade i tre klasser: enligt ålder: 12-14 år, 15-16 år och 17-19 år och för gruppdanserna: 10-12, 13-15 och 16-20 år.

5

Pinja Rissanen i Esmeralda. Foto Mirka Kleemola

Domarkåren bestod av danskonstnären Minna Tervamäki, f.d. étoile vid Nationaloperan, den erfarna danspedagogen Heli Kuula, verksam bl.a. i Uleåborg vid den professionella danspedagogutbildningen, och Antti Honkanen, danskonstnär och f.d. solistdansare vid operan och medlem av bl a Cullbergbaletten. De hade som ledstjärna att, förutom kunskaperna, uttryckligen poängtera det dansanta i uppträdandet, att dansaren har förstått vad Dans med stort D är.

Här nedan tas några imponerande prestationer fram ur den stora mängden.

Vissa av de unga solisterna är redan färdiga artister i den meningen att de intar sin publik. I gruppen 12-14 år imponerar Pinja Rissanen 14 år från Miloff tanssiopisto (Miloff dansinstitut i Seinäjoki) med muntert uppträdande och gediget kunnande; henne har vi sett även tidigare i dessa sammanhang. Pinjas första nummer var en variation ur Esmeralda. Det moderna solot Lumottu (Den förtrollade) hade hon själv koreograferat. Hon tilldelades första pris och publikens pris med namnet Tanssin Kipinä (Dansens gnista).

Esbo Dansinstituts ståtliga Tuuli Ezér intog sin publik genast i Auroras variation ur Törnrosa och i en egen koreografi med namnet Avunhuuto (Rop på hjälp), och belönades med andra pris. Imponerade gjorde även Lotta Niemelä (Helsingfors Balettakademi) i sitt moderna verk Tuulenhenkäys (Vindpusten).

Bild 1

Neljän suora med Elli Pasonen, Rosa Peltola, Tuuli Ezér, Inez Nevanlinna, Sara Tognetty, Joanna Keränen, Emilia Tuominen och Helmi Korhonen från Esbo Dansinstitut. Foto Mirka Kleemola

Maj Hakalax från operabalettskolan uppträdde med behag och lätta steg i pas de trois-variationen ur Svansjön, och senare i ett modernt solo,Tuulessa (I vinden), av Satu Soldán.

I klassen 15-16 år sågs åter operabalettskolans säkra och mycket charmerande Colin Jacobs i solo ur Paris i flammor och senare i en lyckad koreografi: Past Leaves av Emrecan Tanis. Resultat: första pris.

När Saida Solla från Helsingfors dansinstitut träder fram blir hon genast iakttagen med intresse. Paquita och Freedom, ett eget verk, är bra val. Likaså Sonia Lautenbachers (Helsingfors Balettakademi) egna koreografi Aalloissa (I vågorna) där hennes egenart kom tydligt fram. Inka Keränen (Balettskolan Suova, Tammerfors) plockade åt sig andra priset i denna klass med Raymonda och moderna stycket United. Tredjepriset delades av Iiris Nikula från Oulu Dance Academy – mycket bra i sin egna Northern Light – och Schonan Greve (operabalettskolan) också han mer hemma i den moderna Past Leaves.

7

Colin Jacobs i Paris i flammor. Foto Mirka Kleemola

Säkra och begåvade Ellen Mäkelä (operabalettskolan) har gått framåt, även mimspelet har mognat. Giselle-variationen och hennes egna Tabu gör hon uttrycksfullt, och hon fick motta ett hederspris för artisteri.

I klassen 17-19 år sågs många deltagare och merparten – hela 12 studeranden – var från operans balettskola. I denna grupp var en säker Erika Pastel ganska självklar vinnare: moget uppträdande i både Paquita-variationen och hennes egna Take a Sound. Tvåa blev Taru Hiitola, i dansen en ganska färdig ballerina med utsökta linjer och lätta fötter men som ännu saknar det där egna, mogna greppet inifrån. Hoppas denna försiktighet försvinner vid tilltagande ålder.

Detta som kommer inifrån har däremot Matilda Nordberg – en favorit för vissa av oss – andraårsstuderande även hon vid operabalettskolans yrkesutbildning. Hon blev utan priser men imponerade med sin stiliga och sensibla, lite mer sällan framförda, klassiska variation Vestalka av Petipa. In Between, hennes egen koreografi, var kort och man hade gärna sett lite mer av den moderna dansen.

Bild 5

Klockkaninerna behärskade tekniken på tår. Foto Mirka Kleemola

Helsingfors dansinstituts Phet Haanpää hade skapat en koreografi med namnet Looking for my inner peace i vilken hon lyckades ännu bättre än i det klassiska solot ur Faraos dotter – vilket i sig också var en trevlig överraskning. Så är det ofta med några lite mer sällsynta variationer, de känns fräscha bland andra ofta sedda nummer.

Tredje priset gick till kunniga Viola Länsivuori, även hon från utbildningen vid operaskolan.

Gruppernas frammarsch

I tre klasser tävlade dansgrupperna. Rent allmänt kan man konstatera att dansglädjen var mycket närvarande, och koreografierna motsvarade elevernas kunnande.

Första gruppen att framträda var Kellokanit varpaillaan (Klockkaninerna på sina tår). Inte att undra på tog denna koreografi av Hannele Suomalainen andra pris i klassen 10-12 år: De glada små kaninerna hölls ypperligt på sina tår, och hoppade grand jétéer med öppnade fötter. Repetitörens fina arbete bakom var tydligt. Hannele fick också motta ett specialpris för sitt arbete som pedagog.

Nästa nummer kom från Musiikkiopisto Arkipelag (Musikinstitutet), Pienten Kananpoikien tanssi (Små Kycklingars dans) med en trevlig koreografi för små barn med fint sträckta vrister i utförandet. På samma sätt syntes det goda fotarbetet i Espoon Tanssiopistos Keijut niityllä (Älvorna på ängen) som kammade in förstapriset.

8

Taru Hiitola i Grand Pas Classique. Foto Mirka Kleemola

I klassen 13-15 år imponerade verket Kuohu (Helsingfors Balettakademi) med sin koreografi av Arja Tervo och med sina mogna dansare – Lotta Niemelä, Iida Nikander, Sonia Lautenbacher, Julia Karlsted, Stina Hyden, Iida-Maria Jokinen, Ilona Toiviainen, Saga Soininen och Daria Tolpa. Priser tog dock Neljän suora från Esbo dansinstitut, första pris, en vacker och effektiv koreografi av Sanna Leino, och Chopinin valssi (Chopins vals) med stil av Jane Spackman, Helsingfors dansinstitut, andra pris. Det tredje priset gick till förtjusande Kuun pyörteessä (I virveln av månen) av Satu Soldán (operabalettskolan), här tycktes allt vara på sin plats. Även operabalettskolans Kesämuisto (Sommarminnet) av Riikka Nyman med gruppen var trevlig att beskåda.

I klassen 16-20 år utdelades bara förstapriset, och det fick Anandah Kononens jämna verk Quartet av Helsingfors dansinstitut. Haltijattaret (Féerna) av Helsingfors balettakademi innehöll mycket gott. Skolans ledare Juha Kirjonen hade inövat eleverna till ett jämnt sammanspel.

9

Erika Pastel stark i Take a Sound. Foto Mirka Kleemola

Koreografpriser

Det var trevligt att två av de unga deltagarna kunde belönas med ett pris: Både Katja Haarla och Isabella Nevanlinna (operabalettskolans yrkesutbildning, andra året) hade gjort bra ifrån sig och det fanns en personlig touch i bådas koreografier. Även tempot och utsträckningen hade man lyckats med. Ofta görs det för långa soli och som åskådare kommer man att tänka på något annat om längden inte är lagom.

Under en av pauserna träffade jag två framstående damer i finsk balett. Doris Laine, professorn och prima ballerinan med många meriter under dansarkarriären vid Nationaloperan (1947-76) och också efteråt, samt Ulrika Hallberg, hon likaså en framstående ballerina vid operan lite senare (under åren 1968-94). Nu framstående pedagog. För flera av de nu framförda numren har hon varit repetitören.

Vi kommer på vad enstaka aktörer i danssammanhang kan få till stånd, vad det än gäller. Doris Laine t.ex. tog initiativet att grunda Helsingfors Internationella Balettävling som startade 1984, och var även aktiv med att främja folkdansen i Finland. Själv vill jag framhäva Sirkka-Liisa Forslunds insatser: Från en i början liten balettävling i Mora har den utvecklats under hennes ledning till ett större och utvidgat evenemang i Falun med kontakter till tävlingen i franska Grasse och med möjlighet att tävla där. Vår gemensamma lärare i Helsingfors, legendariska Airi Säilä hade för Sirkka-Liisa konstaterat att hon inte kan se en prima ballerina i henne men att hon i fortsättningen kan göra mycket mer för baletten än att dansa själv. Detta hade hon som en ledstjärna efter pedagogutbildningen vid Danshögskolan i Stockholm.

Då finska Balettpedagogernas förbund ville starta sin tävling hade det funnits en del tvivel om tanken. Nu är tävlingen ett evenemang för balettstuderande, skolor och föräldrar och för att kunna jämföra nivån med olika aktörer. Bland annat.

Bild 2

Esbo Dansinstitut i Älvorna på ängen (Keijut niityllä). Foto Mirka Kleemola

Pristagarna

Publikpriset Tanssin Kipinä (Dansens gnista) – hedersomnämnande fick Pinja Rissanen, Miloff Tanssiopisto (Miloff Dansinstitut)

SOLISTER
12-14 år

Första pris: Pinja Rissanen, Miloff Tanssiopisto

Andra pris: Tuuli Ezér, Espoon Tanssiopisto (Esbo Dansinstitut)

15-16 år

Första pris: Colin Jacobs, Suomen Kansallisoopperan ja -baletin balettippilaitos (Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

Andra pris: Inka Keränen, Baletti- ja tanssistudio Teija Suova (Balett- och dansstudio Teija Suova)

Delat tredje pris: Iiris Nikula, Oulu Dance Academy
och Schonan Greve, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

17-19 år

Första pris: Erika Pastel, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

Andra pris:
Taru Hiitola, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

Tredje pris
Viola Länsivuori, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

Bild 3

Prisutdelningen, i mitten Balettpedagogernas ordförande Sanna Leino, domarna Minna Tervamäki, Heli Kuula och Antti Honkanen. Foto Mirka Kleemola

GRUPPKOREOGRAFIER

10-12 år

Första pris: Keijut niityllä, Espoon Tanssiopisto (Esbo Dansinstitut)

Andra pris: Kellokanit varpaillaan, Balettikoulu Hannele Suomalainen (Balettskolan Hannele Suomalainen)

Tredje pris: Harlekiinit, Helsingin tanssiopisto (Helsingfors dansinstitut)

13-15 år

Första pris: Neljän suora, Espoon Tanssiopisto (Esbo Dansinstitut)

Andra pris: Chopinin valssi, Helsingin tanssiopisto (Helsingfors dansinstitut)

Tredje pris: Kuun pyörteessä, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

16-20 år

Första pris: Quartet, Helsingin tanssiopisto (Helsingfors dansinstitut)

UPPMUNTRINGSPRISER

Kuopio tanssii ja soi, kurs-gåvokort:
Katja Haarla, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

Hedersdiplom för artisteri

Ellen Mäkelä, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

För praktfull modern koreografi (studerande):
Isabella Nevanlinna, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

Bästa studentkoreografi

Take a Sound av Erika Pastel, Balettläroanstalten vid Finlands Nationalopera och Balett, (SKO)

Ny balettkoreografi 2018

Metsän hengettäret av Hannele Suomalaine, Balettikoulu Hannele Suomalainen (Balettskolan Hannele Suomalainen)

Föreningen Balettpedagogernas pris: Hannele Suomalainen
Priset, som bär namnet BALETTIPEDAGOGI 2018 (Balettpedagog 2018) går till en repetitör, för ett gruppuppträdande, vars pedagogiska yrkeskunnighet är synlig i gruppens/gruppernas framförande.

Anita Jokela
12 mars 2018


  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil