Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Gabriel Bach1

Nacho Duato: BACH. Forms of Silence and Emptiness. Fr vänster Thibault Monnier, Nicholas Ziegler, Gabriel Davidsson. Foto Sakari Viika

"Gestaltning måste komma från en ärlig känsla inombords"

Gabriel1

Gabriel Davidsson. Foto Jouka Valkama

HELSINGFORS: Gabriel Davidsson är sedan ett par år dansare i Finlands Nationalbalett. Dansportalens korrespondent i Finland, Anita Jokela, har samtalat med Gabriel om hans dansarliv både i Finland och på andra platser och hur han började med dans.

Du kom till Helsingfors för två år sedan, före det dansade du i Tallinn på Estoniabaletten?

Jag är nu på min tredje säsong med Finlands Nationalbalett. Innan det dansade jag i Tallinn i tre år.

År det stor skillnad på att dansa i Tallinn och i Helsingfors, t ex på repertoarsättningen?

Det är väldigt stor skillnad på de två kompanierna. I Tallinn är det väldigt mycket fokus på helaftonsbaletter som ofta är klassiska eller neoklassiska. De flesta av repetitörerna kommer från den ryska skolan. Alla talade inte heller engelska. I Helsingfors är det lite mer blandning på repertoaren, med några moderna baletter och "triple bills" varje säsong.

Jord Gabriel

Jorma Uotinen: Jord. Giuseppe Martino och Gabriel Davidsson. Foto Sakari Viika

Finlands nationalbalett är ett stort kompani på mer än 80 dansare, satsar man på att plocka upp finska koreografer som får sätta upp sina verk på teatern?

Vi dansar ofta verk av erkända finska koreografer (till exempel Jorma Elo, Tero Saarinen), men det är ofta som teatern sätter upp verk av alla möjliga internationella koreografer. År 2017 är ett speciellt år, det är Finlands 100-årsjubileum. Därför är det extra stort fokus på just finska koreografer i repertoaren denna säsong.

Vad har du gjort på scenen i Helsingfors sedan du kom dit?

Jag har dansat bland annat polonäsen i Nacho Duato's "Bach", en duett i Jorma Uotinens "Jord", Trollkarlen von Rothbart i Kenneth Greves "Svansjön” och förra året fick jag dansa Hertigen av Verona i Natalia Horecnas “Romeo och Julia”.

Gabriel RomeoJulia

Gabriel Davidsson i Natália Horečná: Romeo och Julia. Foto Sakari Viika

Hur var det att dansa i Romeo och Julia?

Horecna har väldigt intressanta rörelsemönster och uppsättningen var lite mer teatralisk, dansarna använde även sin röst. Hon hade valt att använda Prokofjevs musik, även om hon blandade ordningen och klippte bort vissa delar.

Det var en otrolig utmaning för mig eftersom min roll gick ut på att göra entré i slutet av baletten och genom ett tre minuter solo, fördöma alla dansarna, mig själv och hela publiken för det som hänt.

Solot slutade med att jag flera gånger fick skrika "Alla är straffbara" vilket var Horecnas sätt att kritisera mänskligheten för alla krig som fortfarande pågår runt om i världen idag.

Att jobba med Natalia var en av höjdpunkterna i min karriär hittills. Hon verkligen betonade artisteriet och hur all dans och gestaltning måste komma från en ärlig känsla inombords.

I hennes balett kunde jag ta mig an dansen genom att helt och hållet gå in i karaktären. Plötsligt försvann alla tankar om teknik och nervositet och istället fick jag känslan att ifall jag trodde på min karaktär och gestaltade den ärligt så föll allt mer eller mindre på plats.

Du gjorde en fin Rothbart i Svansjön – hur har du upplevt den rollfiguren?

I många versioner av Svansjön framstår Rothbart som någon slags övermänsklig trollkarl och fågel som också tar skepnad av en person, men i Kenneth Greve's version är han betydligt mer skildrad som en människa. Därför ville jag framställa Rothbart som en väldigt mörk, mänsklig karaktär driven av maktgirighet, ärelystnad och bedrägeri. Jag fick stor frihet att finna mitt eget sätt att porträttera denne manipulative antagonist. Det har varit en väldigt spännande process för mig eftersom det är första gången i min karriär som jag får gestalta motståndaren i en balett.

I repetitionerna för Svansjön fick jag möjligheten att jobba mycket med gästrepetitör Maina Gielgud samt med Kenneth Greve vilka båda är fantastiska artister. De hjälpte mig att finna den ondskefulle och egocentriske karaktären som är så långt ifrån min egen personlighet. Även om det var en utmaning att gestalta en roll som känns främmande och olik mig själv, så har det varit väldigt roligt att framföra det och det har gett mig mycket erfarenhet och självsäkerhet. Nu känns det som om jag kan gestalta i princip vad som helst om jag bara tror på det själv.

Bach2 Gabriel

Nacho Duato: BACH. Forms of Silence and Emptiness. Abigail Sheppard och Gabriel Davidsson. Foto Sakari Viika

Ska vi tala om din utbildning till dansare! Om du genast visste att dansen är din grej?

Mina föräldrar är båda professionella musiker, så musik och konst har alltid stått mig nära. Jag tyckte mycket om att spela fotboll som ung, men ända sedan min första danslektion visste jag att det var det som jag vill ha som yrke. Då var det bara till att satsa rejält för att nå mitt mål. Jag började dansa på Svenska Balettskolan i Göteborg men efter ett halvår flyttade min familj till USA.

Där gick jag på "Draper Center for Dance Education" i nordvästra delen av delstaten New York. Det är en fantastisk skola som gav mig en fin grundutbildning och de satsade mycket på att låta oss elever framträda på scen. Väldigt tidigt blev jag mycket van vid att dansa alla möjliga olika roller i olika slags dansstilar, och framförallt blev jag van vid att framträda på min egen högsta nivå när det väl gällde. Det tycker jag hjälpte mig mest när jag sedan började jobba professionellt som dansare.

Något annat som var mycket viktigt för mig som ung var att studera musik i skolan. Jag spelade i olika orkestrar, sjöng i körer och studerade lite grundläggande musikteori vilket gjorde det möjligt för mig att utveckla min musikalitet och som dansare har den kunskapen varit oerhört betydelsefull.

Det där är jag övertygad om, sånt där syns på scen!

Alice Gabriel

Jorma Elo: Alice i Underlandet. Gabriel Davidsson, Linda Haakana, Thibault Monnier. Foto Mirka Kleemola

Berätta mer, och lite om ditt privata liv?

Efter två år av fortbildning på Kirov Academy of Ballet i Washington D.C. fick jag jobb i Kansas City Ballet. Efter tre år längtade jag att få jobba i Europa så jag sökte jobb i Tallinn och blev solist i Estonian National Ballet. Min äldre bror Jonathan dansade där också. Numera är han i Stockholm och dansar vid Kungliga Operan.

I Tallinn fick jag mycket erfarenhet av att dansa solistroller i både klassiska och moderna baletter som till exempel prinsen i Nötknäpparen och i verk av bland annat Wayne McGregor och Hans van Manen.

I Estoniateatern träffade jag min flickvän Abigail som kommer från Kanada som också fick jobb i kompaniet samtidigt. Efter tre år bestämde vi oss för att söka till Finlands Nationalbalett och kom in, eftersom vi båda velat jobba där. Vi trivs nu väldigt bra i kompaniet och i Helsingfors. Jag tycker att kvalitén på dansarna i Finlands Nationalbalett är väldigt hög och atmosfären i ensemblen är fantastiskt fin.

Alla dansarna stöttar varandra väldigt mycket vilket inte alltid är så vanligt i balettvärlden. Det har varit en väldigt positiv miljö för mig och jag känner att jag har friheten att jobba som jag vill och kan fortsätta utveckla min artistiska identitet.

Det finska språket då - hur långt har du kommit med att tala finska?

Hittills har jag inte kommit så långt med finskan. Jag tog en nybörjarkurs när jag flyttade hit, men det har gått trögt. Jag klarar mig bra här på engelska och svenska. I kompaniet är det engelska som används.

Tack ska du ha, Gabriel – och allt gott i fortsättningen!

Anita Jokela

28 nov 2017


  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

  • Cacti Alexander Ekman 
    Triple Bill at the Ballet. What's not to Like?
    The feel-good factor was in abundance at the Royal Opera House in Stockholm with a triple bill to send the audience home with a smile.

  • AlexanderMockrichPDL2023
    Elever från Kungliga Svenska balettskolan tävlade i årets Prix de Lausanne
    Sveriges kandidater i Prix de Lausanne kommer båda två ifrån Kungliga Svenska balettskolan. Theodor Bimer och Alexander Mockrish. Tävlingen firar 50 årsjubileum lite sent då pandemin stoppat ett flert...

  • 12+ songs 1
    12 songs + Ane Brun och Kenneth Kvarnström på Göteborgsoperan
    Första helgen i februari är det premiär för 12 songs + på Göteborgsoperan. Ett scenkonstverk skapat genom samarbete mellan 18 dansare och en av Nordens främsta koreografer, Kenneth Kvarnström, i något...

  • Kungliga Baletten Cacti
    Jubileumsgala med Operan och Kungliga Baletten 250 år
    Kungliga Operan öppnade med en fantastisk gala 18 januari med 23 olika programpunkter som innehöll opera, balett och teater. Under 250 år har framförts 54 900 föreställningar och vad var mer naturligt...

  • Ecole de danse 1ere filles
    Stor uppvisning av École de Danse
    ”Démonstrations” är den stora uppvisningen av ”École de Danse de l’Opéra national de Paris” varje år i december på klassiska Palais Garnier – nu för 45:e gången.

  • Woo Mitsumori
    Madeline Woo och Kentaro Mitsumori nya Premiärdansare i Kungliga Baletten
    Kungliga Baletten har utsett två nya Premiärdansare: Madeline Woo och Kentaro Mitsumori. Utmärkelsen delades ut av Balettchef Nicolas Le Riche och vd Fredrik Lindgren i samband med föreställningen 19 ...

  • Johannes Öhman
    ”Ta fast Johannes Öhman” – encore!
    Likt en byggnadsentreprenör står Johannes Öhman i Dansens hus publikfoajé och berättar om kommande uppgradering av lokalen. ”Och där, och där och där…”, pekar han snabbt ut i olika riktningar inför en...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil