Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Adrian1

Dansen däremot var en helt ny värld, det är kul att lära sig något nytt.

Adrian Maceus [Billy #212] möter Dansportalen

STOCKHOLM: Jag heter Adrian Macéus och är 12 år och gillar att sjunga, dansa och stå på en scen.

Hur hamnade du i Billy?

Bra fråga, det började för 2,5 år sedan med att Base23 mailade ut att Stadsteatern sökte pojkar i åldern 9-13 år till musikalen. Jag gick på en audition och där gick killar ned i spagat och det syntes att de redan höll på med balett. Jag hade inte sysslat med dans tidigare, så jag var lite förskräckt och jag kommer ihåg att jag sa till mamma: ”Är det här verkligen rätt för mig?”

Men jag kom vidare till ännu en audition där man hade lagt in mer om teater och sång. Jag sjöng låten ”I want you back” av Jackson Five. Några veckor senare var det ytterligare ett test och då fick jag sjunga "Elektrisk".

När jag kollade på YouTube hittade jag en hel del som du sjungit?

Ja det stämmer, jag älskar att sjunga och har gjort det ända sen jag var liten och lärde mig prata.

Dansen däremot var en helt ny värld, det är kul att lära sig något nytt. Jag hade gjort några danssteg framför spegeln hemma tidigare och varit fredagsunderhållningen för mamma och pappa som fick sitta i soffan och titta när jag uppträdde, men jag hade inte ens en aning om vad en första position var när jag började Billy-skolan.

Efter min audition gillade jag det jag gjorde och jag hoppades att få vara med i showen. Och så började resan. Carl och Jacob gick på balettskolan och många andra gick på musikskolor och jag hade bara gått i en vanlig skola. Det var en tuff konkurrens.

Men du fick lära dig att steppa också och det var väl också en helt ny grej?

Ja, allt var nytt. Jag som bara spelat fotboll tidigare, fick verkligen genomgå prövningar. När man lär sig stepp får man kramp i foten till en början – tills man vänjer sig.

Adrian3

Sång har ju alltid varit mitt stora intresse.


Hur gör du för att bli en Michel och Billy på scenen och inte Adrian?

De är så olika personer, Billy är en kille i en hård miljö och han får slåss för varje moment. Medan Michael är en glad kille som vågar vara sig själv. Och det är ju föreställningens tema att just våga vara sig själv.

Den är lite utmanande att spela också?

Ja, som Billy är du på scen i princip hela tiden. Eftersom jag inte spelat så mycket teater tidigare, bara lite i min mormors polska teatergrupp, var allt så nytt men med hjälp av koreografer, dans- och teaterlärare så kom jag in i rollen. Det har verkligen varit roligt att gå igenom allt det här för showen.

Varför är Billy sån succé?

Hela föreställningen handlar om att man ska våga vara sig själv, och det tror jag är ett budskap som går hem. Att våga vara den man är, det vill ju alla innerst inne.

Stora skådespelare tappar bort sig ibland, hur gör mindre skådespelare när det trasslar till sig?

Jag har klarat mig ganska bra. Man behöver inte vara nervös om man tappar bort texten, musiken hjälper till och jag kan nog luta mig mot de andra i ensamblen också.

Du måste öva på sångerna, gör du det hemma då?

Ja, det måste jag, men redan när jag var tre år stod jag hemma och sjöng på fredagskvällarna för familjen. Sång har ju alltid varit mitt stora intresse. Men vi har ju också haft sånglärare som hjälpt oss.

Delar du ut biljetter till familjen då när det är Billy-show hemma?

Haha! Men det är så härligt att se vad jag lärt mig på den korta tid jag hållit på. Det är bara två år sedan vi började och nu sitter hela showen i huvudet på mig. Det är kul när folk tittar och gillar musikalen.

Adrian4

Jag kanske söker en dansutbildning senare.

Vad händer efter den 22 november när sista tonen i showen klingat ut?

Jag vet inte idag, men jag vill hålla på med musik oavsett om det blir som musikalartist eller popartist. Jag har en egen YouTube-kanal där jag lägger ut vad jag sjunger. Jag gillar skådespeleriet också, vi får se.

Du är aktiv på sociala media också?

Ja, det är kul och ett bra sätt att hålla kontakt med folk. Hinner inte umgås med kompisar så mycket just nu.

Har du sökt till specialskolorna för sång eller dans?

Ja, jag sökte och kom in på POPS för två år sedan. Men valde en vanlig skola. Och jag sökte till Kungliga Svenska balettskolan i våras – och kom in!

Åh, grattis säger både jag och Stadsteaterns representant som är närvarande under intervjun.

Men jag tackade nej!

Varför gjorde du det?

Ja, det är många som undrat! Men jag ville behålla sången som mitt huvudämne och på Kungliga Svenska Balettskolan är det bara dans som gäller. Och jag vet inte om jag vill satsa på dans 24/7. Base23 har även balettklasser om jag vill hålla på med det vid sidan om för att träna och utvecklas. Men jag kanske söker en dansutbildning senare. Just nu fortsätter jag i en vanlig skola som jag gått på hela min skoltid.

När du kommer till teatern, vad gör du då?

Jag har varit här så mycket nu att jag känner mig så trygg. Vi har dansuppvärmning och sånguppvärmning och jag provflyger varje gång. Och så äter jag middag ganska tidigt. Det går inte att äta för nära föreställningen. Jag sjunker sakta in i rollen och föreställningen bara genom att prata med de andra medverkande. Och så plötslig står man på scenen igen inför 714 personer! Det är en härlig känsla.

Adrian Macéus är Billy #212, dvs den 212:e som spelar rollen på en scen i världen sedan premiären i London 2005.

Det här är intervju #3 med dem som spelar Billy i Stockholmsuppsättningen. Intervju #1 med David Fridholm [Billy #183] publicerades 23 oktober. Intervju #2 med Oliver Palm [Billy #211] publicerades 3 november.

Text och foto

Cristian Hillbom

15 okt 2017


  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil