Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

DavidFridholm1

Det är väldigt coolt att inse att man står framför 700 personer på Stadsteatern.

David Fridholm [Billy #183] möter Dansportalen

STOCKHOLM: Jag heter David Fridholm och är 13 år och har dansat sedan jag var pytteliten – det är fortfarande det roligaste jag vet.

För tre år sedan sökte jag rollen när Stadsteatern/Kulturhuset hade en öppen audition för att ta fram dem som skulle spela rollerna i musikalen Billy Elliot. Den ledde till att jag kom in på Billy-skolan. När vi gick där höll man koll på hur vi utvecklades vilket innebar att somliga tyvärr inte fick fortsätta. Men man valde ut mig att göra Michael-rollen i Malmö. I Stockholm valdes jag ut att göra rollen som Billy.

DavidFridholm2

Det var dansen som lockade mig att söka rollen.

Vad hade du för tidigare scen-erfarenheter?

Jag hade inte gjort något på scenen tidigare utan tränat i en dansstudio och det var dansen som lockade mig att söka rollen. Jag gick i femman i en kommunal skola i Tyresö, söder om Stockholm och grundade mitt dansintresse på Step-in-Dansstudio. När jag gick i sexan började jag på Pops Academy – en musikskola där man kan lägga till dansutbildning. I dag går jag i sjuan. Denna dansutbildning sker på Alhanko Academy of Ballet och Base23.

Hur reagerade du på när du fick veta att du skulle få göra rollen?

Åh, gud! Man blev otroligt glad och allt det man tränat gav plötsligt utdelning! Dels en bekräftelse på att man också klarade av den prövning som det innebar att få rollen.

Hur gick det till att lära dig rollen?

Jag tycker det var skönt att jag fick börja med Michael-rollen, som är betydligt mindre krävande och på det sättet komma in i föreställningen. Vi var med på alla rep och då lärde vi oss även Billy-rollen. Man hade en tanke och en idé hur det var, som finslipades genom repen.

Är det musiken som stöder dig att komma ihåg handligen?

Jag går mycket efter vad andra säger och gör på scenen, säger ”pappan” något så vet man precis vad som ska sägas. Om däremot de vuxna skådespelarna kommer av sig blir man lite förvirrad… Om jag glömmer danssteg så kan jag improvisera och jag glömmer text så stöttar man mig så att publiken inte ska uppfatta de små missarna.

DavidFridholm4

Billy är egentligen en helt vanlig kille som vill dansa.

Vad är det som gör att du tycker det är så kul att göra den här rollen?

För den är för alla åldrar och man kan lära sig något viktigt av att se showen. De äldre kommer ihåg strejken och även hur samhället var på den tiden, det var inte så lätt att vara sig själv då. För de yngre är det kul att barn gör huvudrollen, man kanske får en idé att det vore kul att stå på scenen själv.

Nu har du spelat i Malmö i sex månader och ska spela i Stockholm under 2017. Vad har du för planer efter Billy?

Oj, det är svårt att prata om vad jag ska göra sedan. Men något med teater och dans blir det, för jag känt hur mycket jag tycker om det. Man får hitta på nya saker att göra inom det här området.

Hur gör du för att bli den roll som du ska spela?

Billy är egentligen en helt vanlig kille som vill dansa. Han är begåvad på det han vill göra men utåt är han en helt vanlig person. Det är inte jättesvårt att kliva in i den rollen. Man kan vara sig själv i den rollen.

Så det är lite av David i Billy-rollen?

Ja det tror jag. Vi alla har nog lagt till en del av oss själva när vi framför den. Det är väldigt coolt att inse att man står framför mer än 700 personer på Stadsteatern.

DavidFridholm5

Vi alla har nog lagt till en del av oss själva när vi framför rollen som Billy.

 

Har du någon favoritscen?

Oj, men jag gillar Angry Dance för det är mycket känslor med där och publiken gillar den också. Samtidigt som jag älskar ”Elektrisk” där man bara får dansa.

Hur är det att göra Michaels/Billys ”Vara sig själv”?

Den är så rolig att göra för publiken är verkligen med under hela numret. Och man får så mycket tillbaka från publiken efter den scenen. Och det är en helt galen scen, men den är så viktig för där går budskapet fram.

David Fridholm är Billy #183, dvs den 183:e som spelar rollen på en scen i världen sedan premiären i London 2005.

Det här är intervju #1 med dem som spelar Billy i Stockholmsuppsättningen. Intervju #2 med Oliver Palm [Billy #211] publiceras 3 november. Intervju #3 med Adrian Macéus [Billy #212] publiceras 15 november.

 

Text & foto

Cristian Hillbom

23 okt 2017


  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil