Artiklar från 2008 – till idag
HAMBURG: Hambuger Ballettage, den årliga balettfesitvalen med balettchefen John Neumeier som initiativtagare och konstnärlig ledare, genomfördes i år för 43:e gången. Nu sammanföll de delvis med G20-mötet mellan världsledarna med Angela Merkel, Vladimir Putin och Donald Trump i spetsen. Det blev inte som vanligt! Demonstrationer, kravaller, skjutningar och brandbomber hörde till vardagsmaten.
Hamburgbaletten lyckades trots detta genomföra hela programmet med 14 föreställningar på raken, elva egna och två med gästande Kinesiska Nationalbaletten samt avslutningen med en fem timmar lång galaföreställning i Nijinskijs namn.
Jag hade förmånen att få övervara 10 av dessa föreställningar. Dock gick jag miste om föreställningen av Peer Gynt, som jag sett fram emot att återse, då alla allmänna kommunikationer var inställda och hela centrala Hamburg var inringat av beväpnade väg- och gatuspärrar för att säkerställa förflyttningen av de stora potentaterna från mässområdet till det nya spektakulära konserthuset Elbphilharmonie där de skulle lyssna till Beethovens nia med dess hoppfulla sista sats: An die Freude – Tll glädjen. De toner som vi utestängda fick njuta av kom i stället från hundratals polispiketer med tjutande sirener. Det sägs att 20 000 poliser bevakade konferensen.
Nu till dansens mångskiftande värld. Årets stora nyhet var Neumeiers tolkning av Leo Tolstoys Anna Karenina. John Neumeier har genom åren gärna skildrat stora kvinnoöden, litterära som verkliga. Under årets balettdagarna gavs t ex Duse (om den berömda skådespelerskan Eleonora Duse), Tatjana (efter Pusjkins Eugen Onegin), Die Möwe – Måsen (efter Tjechov) och Den lilla sjöjungfrun (efter H C Andersen).
Neumeier håller sig mycket till sitt garde av trogna dansare, många uppväxta inom Hamburg Ballett från unga år. En av de trogna är lettiskfödda Anna Laudere, som genom åren gjort många inkännande och uppskattade rolltolkningar, men inte alltid de stora huvudrollerna. Nu ville Neumeier ge henne en riktig paradroll – och den har hon nu fått. I Anna Karenina får hon bruk för hela sitt register från strålande societetshustru till ny förälskelse, passion och lidande som slutar i tragedi.
Hennes älskade, officeren Wronskij, dansades av Lauderes egen partner i det privata, Edvin Revazov, vilket gav en extra gnista i de stormande kärleksscenerna. Skarp kontrast gavs de av Ivan Urban som den stelt aristokratiske maken furst Karenin, ännu en av Neumeiers trogna stjärnsolister som nu övergått till karaktärsrollerna.
Parallellt med Tatjanas tragedi skildras Annas broder Furst Oblonski – kallad Stiwa (Darion Franconi) och hans maka Dolly (Patricia Fritza) samt Dollys syster Kitty (en bedårande Emilie Mazon) som gifter sig med den godmodige godsägaren Lewin (Aleix Martinez).
Koreografiskt använder Neumeier hela sin palett, det är livfullt, dramatiskt sensuellt och inte utan komik. Musiken har hämtats från Tjajkovskij, Schnittke och – Cat Stevens! Den senares västernklingande Morning has Broken och Moon Shadow får ackompanjera det naturnära lantlivet hos Lewin och Kitty.
Inramningen är obestämt nutida, Neumeier har själv format scenografi och kostym (dock har klädskaparen Albert Kriemler designat Anna Kareninas kostymer). Helhetsresultatet är storartat, Anna Karenina kommer att leva länge vidare på dansrepertoaren.
Gästande Kinesiska Nationalbaletten gav en rad kortare verk: till exempel Tranorna ropar i neoklassisk stil med vackra linjer och fantastiska dansare och den avslutande Gula Floden i koreografi av Chen Zemei, som bjöd på fartfylld och akrobatisk koreografi som lyfte taket!
Galaföreställningen blev som valigt en orgie i skönhet briljans och dansglädje.
Särskilt roligt var det att se ungdomarna i Bundesjugendballett med en egen koreografi till Stravinskijs Dumbarton Oaks. Alla solister och dansare från Hamburgbaletten fick visa framfötterna tillsammans med gäster från Wiener Staatsoper, Bolsjojteatern, Bayerisches Staatsballett, Kinesiska Nationalbaletten, The National Ballet of Canada samt hedersgästen Alessandra Ferru som dansade Tatjanas och Onegins pas de deux ur Crankos Onegin tillsammans med Edvin Revazov. Avslutade gjorde favoriterna Leslie Heylmann och Alexandre Riabko med ett pas de deux kallat Lillryssland (koreografi Neumeier, musik Peter Tjajkovskij).
Jublet och konfettiregnet ville aldrig ta slut!
Anders Jörlén
18 sep 2017
PROGRAM:
2/7 Anna Karenina, premiär
3/7 Duse
4/7 Anna Karenina
5/7 Den lilla sjöjungfrun
6/7 Nijinky
7/7 Peer Gynt
8/7 Turangalilla
9/7 Tatjana1a
10/7 –
11/7 National Ballet of China
12/7 National Ballet of China
13/7 Die Möve/Måsen
14/7 Anna Karenina
15/7 Das Lied von der Erde
16/7 Nijinsky Gala
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision