Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

En enastående debut

ENB 2017 T&J Jurgita Dronina och Aaron Robison. Foto Laurent Liotardo

Jurgita Dronina och Aaron Robison som Julia och Romeo med English Nationbal Ballet. Foto Laurent Liotardo

LONDON: Under Tamara Rojos ledarskap fortsätter English National Ballet att introducera spännande nya talanger på Londons teaterscen. De senaste är partnerskapet mellan Jurgita Dronina och Aaron Robison som gjorde en enastående debut i Rudolf Nurejevs Romeo och Julia.

Handlingen lär vara bekant för alla men den emotionella laddningen de visade skapades i ögonblicket. Den överdådiga uppsättningen har mycket att erbjuda både i tekniska och känslomässiga utmaningar och de motsvarade förväntningarna med bravur.

ENB 2017. Jurgita Dronina och Aaron Robison, som Julia och Romea. foto  Laurent Liotardo

Jurgita Dronina och Aaron Robison, som Julia och Romeo. Foto Laurent Liotardo


Öppningsscenen är mörk. De beslöjade, halvnakna ödesgestalterna, det nedfallande molnet av rött siden och det atmosfärskapande knarrandet från likvagnen tydliggör att döden är närvarande i Veronas vardagsliv, men Romeos första entré fylld av ungdomens förväntningar, skapar ett starkt intryck.

Romeo – rollen som Nurejev skapade för att motsvara sina egna talanger – är en enorm utmaning, men Robison svepte genom variationerna med turboladdad luftighet samtidigt som han lyckades visa elegans och lätthet trots alla batteringar och rond de jambes som dyker upp så ofta det är möjligt.

I teaterpjäsen liksom i baletten, är det Julia som bär den största bördan, trotsande både familjen och traditionen. Dronina dansar kristallklart, formfulländat och oändligt charmerande. Allt eftersom tragedin utvecklas finner hon sin inre styrka, med blicken stadigt fixerad i orubbligt motstånd.

ENB RoJ 2017. Jurhgita Dronina och Aaron Robison

Aaron Robison och Jurgita Dronina back stage. Foto ENB

Med Paris dansar hon med spända, bestämda rörelser, med Romeo med hjärtat sprängfullt av kärlek, för att fly till Broder Lawrence i vild desperation, genomgående hela skalan av känslor.

Rollen som Romeo framhåller danstekniken, men när han får chansen når Robison även känslomässigt djup. Passionen uttrycks framför allt i ögonblicken av stillhet och i ett enastående koreografiskt ögonblick när han, vid mötet med Benvolio (känsligt tolkad av James Forbat) som berättar att Julia är död, kastar sig upprepade gånger bakåt i armarna på sin vän.

Nurejevs duetter kanske saknar det sensuella flödet hos Kenneth MacMilllans, men i deras pas de deux i sängkammaren, när de älskande befinner sig i en malström av stridande känslor, tycks de fånga de bådas åtrå och förtvivlan i svåra lyft och heta omfamningar. Denna laddade realism återkommer i slutscenerna, där Dronina och Robison fyller den känsliga scenen med passion.

När Nurejev åtog sig uppdraget att skapa en ny version för English National Ballet (då English Festival Ballet) hade han redan dansat Romeo i andra uppsättningar, speciellt MacMillans version 1965 för Royal Ballet. De många små, välfunna, dramatiska detaljerna som Nurejev lägger in i denna version är bevis på hans ingående kännedom om karaktärerna.

ENB 2017. Jurgita Dronina and Aaron Robison i slutscen eav Romeo och Jula. Foto Laurent Liotardo

Jurgita Dronina and Aaron Robison i slutscenen av Romeo och Julia. Foto Laurent Liotardo


Det är Mercutio och Benvolio, snarare än Romeo, som retar amman som bär på Julias dyrbara brev. Tybalt, en kraftfull Fabian Raeimar, leker känslofyllt med Julia, men scenen slutar med att han häftigt slänger brudklänningen mot Julia och tydligt visar att att hon inte har något val och att plikten är allt.

I scenen där den förtvivlade Julia frammanar Tybalts och Mercutios andar, är det Tybalts ande som räcker henne dolken som ett tecken på död och ära, medan Mercurios ande för fram sömndrycken och en möjlig framtida lycka.

Ken Saruhashi, en dansare med slanka, eleganta proportioner, var en överraskande bra Mercutio. Hans clownerier, spetsades med en klok, omtänksam framställning som skapade en tredimensionell och mycket sympatisk karaktär, som lika fint hanterar dans såväl som svärdfäktande. Striden med vapen och nävar, påskyndar handlingen och Nurejev visar samma skickligheti att hantera mängden både i hovets storslagenhet och marknadsplatsens livfullhet.

Élisabeth Maurin och Lionel Delanoë från Parisoperan, har gjort ett storartat arbete med återskapandet av detta verk, medan Ezio Frigerios scenografi fångar våra drömmars italienska renässans.

Maggie Foyer
11 sep 2017
Övers. A Jörlén


  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil