Artiklar från 2008 – till idag
Ella Persson i Giselle på Mikhailovskijteatern i S:t Petersburg. Foto Jack Devant
Ella Persson – glad stipendiat! Foto Max Modén
S:T PETERSBURG: Tjugoettåriga svenska dansaren Ella Persson i S:t Petersburg får Ellen Raschs stipendium för 2017. Sedan något år tillbaka dansar hon vid Mikhailovskijteatern som har stadens näst största balettensemble.
Ella har utbildats på Kungliga Svenska Balettskolan och på det berömda Vaganova-institutet i S:t Petersburg. Hon har också studerat privat för hovdansaren Johanna Björnson.
Ella Persson får Ellen Raschs stipendium på 30000 kronor.
Har du något balettpåbrå inom familjen och när började du dansa?
Vi har inget förflutet inom dans i familjen. Jag började dansa tillsammans med ett par av mina kompisar lite efter skolan som 8-åring, alltså inte en professionell undervisning. Sedan sökte jag in till Kungliga Svenska Balettskolan inför åk 4, på uppmaning av min dansfröken. Där klarade jag alla intagningsproven och bestämde mig för att prova på.
I början fanns inget riktigt intresse hos mig själv. Det växte fram med tiden. Jag fastnade för det mer och mer, tillslut blev det något jag brinner för. Så vad som egentligen influerade skulle jag säga är helheten med yrket och att det till slut blev något känsloladdat.
Hur kom det sig att du sökte till Vaganova-akademien?
Efter att ha studerat extra utanför skolan tillsammans med Johanna Björnson och Olga Kliapovskaya sökte jag utomlands för att få chans till bästa möjliga utbildning.
Jag studerade i Stuttgart – också med ryska lärarinnor – i ett år efter åk 9. Då var jag 15 år gammal. Efter det åkte jag till S:t Petersburg och Vaganovaskolan. Där studerade jag i 2 år.
Några favoritpedagoger? I Sverige eller Ryssland?
Jag saknar mycket att repetera med Johanna och Olga. Av dem fick jag en sån uppmuntran och energi – samt korrekt undervisning. Också eftersom de kände mig sedan jag var något yngre.
Sedan skulle jag vilja nämna min nuvarande balettchef på Mikhailovsky, Mikhail Messerer. Han fick upp ögonen för mig och fick mig attt sätta min potential på fullt prov och att ta dansen på allvar. Trots att jag hade otroligt mycket att jobba på rent tekniskt, blev jag tillsammans med honom fysiskt starkare och fick den stora äran att dansa Giselle redan mitt första år på teatern.
Ella Persson fotograferad på Svartsjö slott. Foto Max Modén
Hur gick det till när du blev anställd vid Mikhailovsky?
Jag fick en inbjudan till audition efter våra examensklasser sista året på Vaganova-akademin. Efter det blev jag erbjuden ett kontrakt på Mikhailovskyteatern.
Dansar du helst klassiskt eller modernt?
Just nu fokuserar jag på det klassiska. För mig är just den ryska klassiska baletten något oerhört unikt, vackert och estetiskt. Längre fram i min karriär vill jag absolut utforska vad jag kan åstadkomma i moderna stycken och neoklassiska. Det är svårt att säga vad jag föredrar, Jag fastnar för en koreografi så fort jag känner något känslomässigt för den. Vare sig det är klassiskt eller med mer modern inriktning.
Vem studerade in Giselle med dig?
I början repeterade jag sena kvällar ensam med Messerer. Därefter tog min nuvarande pedagog över, Elya Habibulina. En före detta premiärdansös på Mikhailovskyteatern.
Har du några favoritroller?
Hittills har jag dansat två fina huvudroller inom de romantiska baletterna: Giselle och Sylfiden. Utöver det ett par solistroller. Jag vill absolut få chansen att dansa huvudroller med helt andra karaktärer. Men hittills – och jag är nästan säker på att det kommer att sitta karriären ut – är Giselle en roll som är mer än spännande och känslomässigt laddad att dansa.
Tidigare stipendiater:
Nikolaus Fotiadis (1991), Kim Savéus (1993), Nadja Sellrup (1995), Tim Matiakis (1997), Dinesh Najar (1999), Nathalie Nordquist och Oscar Salomonsson (2001), Alexander Nikolaev (2005), Jurgita Dronina (2007, Desislava Stoeva (2013).
Ella Persson finns givetvis även på YouTube!
Anders Jörlén
4 sep 2017
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision