Artiklar från 2008 – till idag
STOCKHOLM: Dansmuseets imponerande utställning ”Dancing Men” är förlängd till 17 september. 76 utställningsobjekt (de allra flesta från museets egna samlingar), 15 filmskärmar med sammanlagt tre och en halvtimme dansfilmer plus 75 fotografier i särskilda arrangemang: utställningen är mycket innehållsrik och synnerligen sevärd.
Till utställningen har producerats ett engelskspråkigt texthäfte på trettio sidor. Häftet innehåller också sex kortintervjuer med dansare födda 1942-1989.
I många asiatiska danskulturer dansas alla eller nästan alla roller av män. Under 1600-talet, som i Frankrike fortfarande räknas som det stora seklet, dansade landets alla tre kungar med stor glädje på scenen: Henry IV, Louis XIII och Louis XIV. Den senare instiftade också 1661 den första kungliga akademin för dans.
Tåspetsdansens utveckling i den romantiska baletten ledde till en formlig kult av den kvinnliga dansen, till den grad att mansdansen i Paris praktiskt taget försvann.
En av den romantiska balettens främste förespråkare, Théophile Gautier, påstod till och med att ”ingenting är så osmakligt som en man som dansar”.
Mansdansen överlevde dock, framför allt i Ryssland och i Danmark. I Köpenhamn utvecklade August Bournonville under nästan fyrtio år som balettchef den vackra dansstil han lärt sig som elev i Paris i början av 1800-talet.
Där dansar herre och dam bredvid varandra, med i princip samma steg även om damen dansar på tå och herrvariationerna är små underverk av ekvilibristik. Den stilen har bevarats i Köpenhamn, och bara där.
På en av de stora filmskärmarna visas ett utmärkt urval danser i Bournonville-stil. Höjdpunkten är ett solo ur sista akten av Napoli. Där studsar Niels Kehlet till synes obekymrat runt i hopp och batteringar, och på ett ställe utför han fem piruetter. Oemotståndligt.
Under 1900-talet, särskilt dess andra hälft, växte sig baletten till något av det tjugonde århundradets konstart, så som Maurice Béjart predikat och verksamt bidragit till. Samtidigt blev motståndet mot konstarten på sina håll högljutt.
Den bisarra åsikten att dans skulle vara något av naturen fjantigt och fjolligt parades med en alltför ofta rabiat skräck inför det gaya och bisexuella.
Med förnämliga föremål, välskrivna texter och välvalda filmutdrag framställs fylligt på Dansmuseet mansdansens dynamiska historia. Rekommenderas helhjärtat.
Peter Bohlin
1 aug 2017
Utställningskommissarie: Erik Näslund Utställningstekniker: Stefan Persson Filmsekvenser: Klara Berggren Kostymansvarig: Constance af Trolle
I det utrymme som är utformat som en liten biograf anges fylligt fakta och ordningsföljd för de filmer som där visas. Med tanke på att utställningen innehåller ett till den grad generöst urval filmer hade det varit lämpligt om detta kunde varit genomfört vid alla filmskärmar.
Framförs härmed som önskemål till nästa utställning. PB
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision