Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Concerto RBS 2017

Yu Hang och Nicholas Landon i Concerto av Kenneth Macmillan. Foto RBS/Johan Persson

Matiné på Royal Ballet School

LONDON: The Royal Ballet Schools 'Grand Défilé' är ett så glädjefullt firande av dans, ungdom och förhoppningar, att man skulle vilja hälla det på flaska och korka igen, för att öppna den de grå dagar när världens alla bekymmer hopar sig.

Klass efter klass av unga studenter får alla sina ögonblick av ära, var och en sprudlande av iver att visa – i korta framträdanden – det kunnande de har uppnått.

Defile

Defilé av hela Royal Ballet School. Foto Johan Persson

Så läggs en ny växel in när eleverna i ´The Upper School' (gymnasiet) intar scenen. Harrison Lee utförde en briljant piruett, med ett lika strålande leende, vilket tände stubinen och inledde en oavbruten ström fram till avslutningen.

The Royal Ballet School, nu under Christopher Powneys ledarskap, har utmaningen att balansera tradition mot motivation, medan de förbereder studenterna för dagens professionella värld. Balansen var tidvis lite osäker när det gäller mixen av verk från repertoaren och nyskapade tillägg.

Kenneth MacMillans Concerto är en säker succé vid skolföreställningar, då detta njutbara verk erbjuder möjligheter för både solister och kår. I den lyriska andra satsen fyllde Tu Hang, med Nicholas Landon som kompetent partner, scenen med lugn säkerhet. Hennes utsökta ben och fötter prickade alla MacMillans ikoniskt moderna linjer; medan Sae Maeda och Harrison Lee var i sitt rätta element i första satsen och bjöd oss på teknisk briljans levererad med frisk fräckhet.

Ytterligare ett utmärkt val var Frederick Ashtons pas de quatre ur Svansjön. Yu Kuirhara och Amelia Townsend framförde sina solon med mycket fin stil och Lee, tillsammans med Eli Grushka briljerade med utmärkt timing i den manliga duetten.

Onwards RBS 2017

Onwards (Framåt). Foto Johan Persson

Det är alltid en ynnest att få se koreografi av studenterna själva. Jonathan Watkins Onwards (Framåt), skriven för första årskullen, är en säker uppvisning av neoklassiskt arbete, men ljussättningen, som tenderade att dölja mycket av handlingen, var nog inte en god idé för en skolföreställning. Jag antar att den kort tilltagna tiden för repetitioner inte gjort saken bättre.

Se Blue Through RBS 2017

Katherina Nikelski och Harris Bell i See Blue Through av Didy Veldman. Foto RBS/Johan Persson

Ohad Naharins mycket populära Echad Mi Yodea, gavs ett inspirerat framförande. Det är ett enastående verk, men som det enda storskaliga verket på programmet innehåller det begränsat med ren dans och ger studenterna små möjligheter att visa sitt kunnande.

Detta gällde inte Didy Feldmans duett See Blue Through, där Katherina Nikelski and Harris Bell behandlade det komplicerade förhållandet och partnerarbetet med säkerhet, med kulmen i ett roande sätt att dela töjbara T-shirts.

Sylfiden RBS

Sylfiden av Mikhail Fokine. Foto Johan Persson

Sylfiderna, som inledde, kämpade med att finna en linje mellan det historiska och det värdefulla. Frisyrerna, klistrade över öronen och med en krans av rosor, lyckades med konststycket att få dessa ljuvliga unga dansare att se tantiga ut. Nadia Mullova-Barley och Haoliang Feng dansade ett omsorgsfullt pas de deux, men det var endast Sae Maeda som tycktes ha fångat Fokins anda i en glad mazurka.

HWC RBS 2017

Here We Come av Erik Bruhn. Foto Johan Persson

Årskullarna 10 och 11 gav en obesvärad skärpa åt Erik Bruhns Here We Come, till Morton Goulds American Marches där Daichi Ikarashi visade särskilt fin form. Skriven 1978, när män stred för att få en fair chans på balettscenen, utgjorde det ett intressant synsätt, men kommande efter epoken med gruppen BalletBoyz, kunde man kanske ha tacklat något mer nutida?

The Conservatory RBS 2017

Conservatoriet av Bournonville. Foto Johan Persson

August Bournonvilles Conservatoriet, också historisk (1849), och dansk, tycktes, underligt nog mer relevant. Den är infernaliskt svår och gavs ett utomordentligt framförande med knivskarpa, rena batteringar, spänstiga hopp och massor av charm.

Hans van Manen, stolt uppvisande sin nyligen tilldelade orden Commandeur des Arts et Lettres, satt bland publiken, medan på scenen Jerome Barnes, Joshua Junker och Augustus Payne hade glädjen att få framföra hans Solo. Oerhört kompetitivt, och bubblande av showmanship, var det en av höjdpunkterna på en tillfredsställande eftermiddag där studenterna firade triumfer, oberoende av repertoarval och produktionsvärderingar,

Maggie Foyer
25 juli 2017
Översättning Anders Jörlén


  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil