Artiklar från 2008 – till idag
Dada Masilos Giselle vid festivalen i Kuopio 2017. Foto Stella Olivier
KUOPIO har dansat för 48:e gången – både inne och ute, på föreställningar och på kurser. Dessutom fanns det många seminarier att delta i. Den konstnärlige ledaren är Jorma Uotinen vars uppgift är att sätta ihop veckans program tillsammans med verksamhetsledaren Anna Pitkänen.
Under sommardansfestivalen Kuopio Tanssii ja Soi finns det alltid rikligt av danskurser att välja emellan. De är för alla: proffs, blivande sådana, barn, unga och vuxna med olika bakgrunder i dans eller ingen alls. Urvalet är mångsidigt från balett och modernt till hiphop, bollywood, pilates och rullstolsdans – därtill allt från ansökningskurser till Operabalettskolans riksomfattande specialutbildningar till pojkarnas danskurser med manliga lärare.
Dans på torget. Foto Kuopio dancefestival
Det dansas dagligen på torget och inne i musikcentret (Musiikkikeskus). Intresserade kan börja dagen med gratis Tai Chi redan vid niotiden i den stora Valohalli invid caférestaurangen. Hallen fungerar även på eftermiddagarna som en scen för olika aktörer och vissa kurser.
Där visas även föreställningar, allt detta bjuds det på helt gratis. Den intensiva veckan med många slags träning, specialkurser för barn och unga innehåller också möjligheter att uppträda gemensamt.
Operans traditionella sommarturné till sex städer avslutades i Kuopio. Artisterna hade förberett sig till en regnig kväll på utomhusscenen och ändrat programmet därefter, men till allas häpnad kom solen fram precis i tid och dansveckan kunde starta i vackert väder. Passagerarhamnens scen samlade mängder av folk som beundrade dansarnas kunnighet i klassiskt och modernt.
Atte Kilpinen i Ballet Pathétique. Foto Petri Laitinen.
Atte Kilpinen imponerade stort med en intensiv närvaro och blev publikfavorit med det samma. Han dansade i ett modernt nummer av Emrecan Tanış där koreografen också själv medverkade. Mai Komoris elektriskt laddade sträckningar imponerade i det moderna numret med partnern Florian Modan. En kavalkad av andra korta nummer följde efter varandra och avslutningsvis även Muminfigurerna i en scen ur Anandah Kononens helaftonsbalett Mumintrollet på kometjakt.
Jorma Uotinen introducerade numren i galan. Foto Petri Laitinen
Dansveckan bjöd varje dag på kvällsföreställningar kl. 18 på Musikcentret och 21 på Stadsteatern. Några skönhetsfel fanns i veckans kronjuvel, galaföreställningen. Denna gång innehöll den endast ett klassiskt nummer, man hade väntat att få se lite fler. Genren sällskapsdanser hör vanligtvis inte till galaprogram under dansfestivaler av denna typ. Nu hade ett solistpar tagits med, med två nummer. Däremot fanns det många högklassiga moderna dansnummer att beundra under kvällen.
Alena Shkatula och Denis Klimuk, Silent Monologues. Foto Petri Laitinen
Först sågs Estoniateaterns solistpar Alena Shkatula och Denis Klimuk i det kända pas des deuxet ur Törnrosa. Säsongen på Estoniateatern var inte slut och paret hade haft oerhört många föreställningar hemma i Tallinn. Detta kanske förklarar deras något försiktiga uppträdande, publiken tändes denna gång inte riktigt av deras konstnärskap. Lite bättre blev mottagandet i deras andra nummer, ett modernt solo ur Thomas Edurs Silent Monologue.
Xiexin Dance Theatre. Foto Kuopio Dansfestival
Atte Kilpinens solo ur Jorma Uotinens Ballet Pathétique gick genast hem i salen, stämningen blev tät redan vid inledningen när han iklädd kjol framskred med böjd rygg längs rampen. Likaså när breakdancegruppen Iron Skulls kom med verket Sinestesia; otroligt skickligt och publiken jublade.
Två män från Italien, Valerio De Vita och Emiliano Perazzini, uppträdde pretentiöst med snabba vändningar i numret ScontrINcontri.
Dada Masilo, Giselle. Foto Stella Olivier
Det längsta bidraget vid galan var ett utdrag ur Dada Masilos lite annorlunda Giselle. Hon dansade själv titelrollen, full av energi. Det gällde annars också de övriga dansarna i gruppen. Modersfiguren (Khaya Ndlovu) var av helt annat slag än modern i den traditionella baletten och tycktes därtill vara en suput. Albrecht dansades av Kyle Rossouw och Hilarion av Tshepo Sasekhaya.
När jag ett par dagar senare såg hela denna sydafrikanska Giselle, kunde jag konstatera att verket var mycket annorlunda på ett fräscht och intressant sätt – ur ett annorlunda kulturlandskap.
Till de bästa föreställningarna under dansveckan denna gång räknar jag, förutom nämnda Giselle, gruppen Nederlands Dansteater 2 och dess afton med fyra verk – samt det mycket fina kinesiska kompaniet Xiexin Dance Theatre, som uppträdde med verket From IN.
Anita Jokela
10 juli 2017
P S
Kuopio tanssi ja soi betyder ungefär Kuopio dansar och klingar
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision