Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Jacob David Carl

Jacob Hermansson, David Fridholm och Carl Sjögren. Foto Cristian Hillbom

Billy Elliot har setts av nära 50 000 i Stockholm

STOCKHOLM: Succéshowen Billy Elliot har hittills setts av nära 50 tusen personer på 63 föreställningar under våren på Stadsteatern/ Kulturhuset.

Nu gör man ett sommaruppehåll för att återkomma i höst, med delvis nytt lag i de ledande rollerna som Billy Elliot och Michael Caffrey.

Dansportalen träffade de tre Billy på Base23, strax innan de sista föreställningarna gavs på Stadsteatern och pratade om hur det gick att spela i showen och sköta skolan, de vuxna skådespelarnas stöd och vad de tänker göra efter showen.

BillyGänget

Efter en träningsklass på Base23. Bakre raden: David Fridholm, Roine Söderlundh, Carl Sjögren, Nils Boyer, Grim Lohman, Jonathan Falk och Jacob Hermansson Främre raden: John Österlund, Lowe Bjurman, Adrian Maceus. Lärare: Gabriella Kaiser. Foto Cristian Hillbom


Vad har det betytt för dig som person att göra den här rollen?

Jacob: Det har varit krävande eftersom vi har hållit på i ca 2,5 år och det har känts bra både mentalt och fysiskt. När jag stod där på Kulturhuset för audition för nu länge sedan var det mera en lust att se om jag kom med eller ej. Jag blev naturligtvis glad när jag fick besked om att jag blivet uttagen till rollen.

Varför är Billy så populär, i Malmö gick den för utsålda hus i sex månader och alla föreställningar under våren i Stockholm var utsålda?

David: Den passar alla åldrar och unga personer kan se att även killar och tjejer i vår ålder kan stå på scen i huvudroller.

Carl: Många känner till strejken och berättelsen från filmen. Och barnen tycker att det är coolt att det är barn i huvudrollen.

Vad har ni för knep för att komma ihåg era texter?

Carl: Jag känner att man kopplar det till vad som händer på scenen. Det är svårare att bara lära sig repliken, än att koppla den med rörelsen eller med musiken. När jag hör musiken vet jag vilken fras som kommer.

Jacob: Det sitter bara i bakhuvudet när man hör och ser vad som görs på scenen.

Adrian Carl Billy Sthlm

Adrian Macéus, Carl Sjögren, Naomi Bethke och Molly Wärn. Foto Jens Stuendel


Är det en hjälp att ni spelar i samma lag?

Carl: Det är skönt att spela med olika, men jag spelar nästan alltid med Adrian. Vi har lärt oss hur vi ska fungera ihop på scen. Jag fick hoppa in för Jacob en gång och då pratade jag och Uno ihop oss, så att det skulle fungera bra under föreställningen.

Hur gör ni när ni plötsligt kommer av er på scenen, alla som står på en scen råkar ju ut för det då och då?

David: Alla känner verkligen av när någon glömmer bort någonting. Musiken stöder oss på scenen men när någon glömmer så blir det kaos även i ens egen hjärna.

Hur fungerar de vuxna skådespelarnas stöd för er?

Carl: Ja, de hjälper oss att komma ihåg och vi ser till att deras repliker ger oss ett stöd.

Jacob: Det talar även om vad vi ska ändra och göra bättre.

De supportar oss, säger alla tre med en mun!

Vad är roligast att göra i showen?

David: Det är nog Angry Dance men även Electric Dance är kul att göra.

Angry dance Billy Sthlm

Angry Dance med David Fridholm. Foto Jens Stuendel


Jacob:
Det beror på från kväll till kväll, hur pigg jag är, hur jag känner för den dagen. Det kan också vara när jag sjunger eller när jag dansar. Det är dagsformen som styr mig.

Carl: Jag gillar ju att bara "vara mig själv". Det finns en brytpunkt i föreställningen då budskapet når ut till publiken. Man har precis fått veta att Billys pappa inte låter honom dansa, då kommer han till Michael som säger att det är OK att dansa och då går budskapet fram till publiken. Vi sjunger, dansar, skådespelar och publiken är verkligen med.

Hur är det att göra numret ur Svansjön?

Jacob: Den är rolig men ganska krävande. Vi har inte lika stor frihet att variera den scenen utan koreografin är given.

David: Det är kul att flyga och publiken följer verkligen med vad som händer i den scenen.

Den är fantastiskt koreograferad, säger Jacob och alla andra nickar leende till koreografen för den svenska versionen Roine Söderlundh som är med vid intervjun.

Är det någon skillnad på publiken i Malmö och Stockholm – på deras reaktioner på vad ni gör på scenen?

Jacob: Främst är salongen här i Stockholm bara hälften så stor och publiken är olika beroende på dag.

Carl: Sjuföreställningen på en fredag är publiken med på ett lite gladare sätt. Det verkar som om de vågar mycket mer. På många föreställningar sitter de och försiktigt undrar om man ska klappa eller inte.

David: Det är kul att se hur publiken släpper loss mer. I början sitter man och nästan bara kollar Billy-historien och följer tyst med vad som händer på scenen. Men efter varje nummer känner de sig mer hemma och njuter och applåderar.

Hur är det att bli kändisar?

David: Det är så kul när besökare vågar ta kontakt och tacka för föreställningen och höra att de blivit inspirerade av vad de sett på scenen.

Carl Sjögren Billy

Carl Sjögrens sista föreställning blev den 9 juni. Foto Jens Stuendel


Hur får ni ihop pusslet med skola och att vara med i showen?

Carl: Idag fungerar det bra eftersom vi bara spelat på vardagar ungefär en gång i veckan. Men när vi var med i Billy-skolan var vi mera där när vi egentligen skulle varit hemma och plugga. Men det har fungerat. När vi repade på teatern hade vi en lärare där och då hade vi skola på morgonen innan repen. Men jag tycker att det fungerat bra.

David: Vi var här från åtta på morgonen fram till kl sex på kvällen när det var som intensivast innan premiären.

Hur är det i slutet av föreställningen, själva applådtacket är en egen scen?

David: Man spelar hela tiden och hinner knappt tänka på något annat men nu känner jag hur mäktigt det är att göra själva slutscenen. Jag blir jätteberörd av att göra den och det är härligt.

Ni är på scenen nästan hela tiden, hur gör ni för att samla er inför en föreställning?

Carl: Alla har olika sätt att förbereda sig men precis innan jag går in på scenen brukar jag ta ett djupt andetag och komma in i rollen. Jag får en massa tankar innan vi börjar och för att få bort dem måste jag säga till mig själv att det här kommer att gå bra i kväll.

David: Jag brukar 10 min innan kolla att tejpen för mikrofonen verkligen sitter, eller så rusar jag iväg för att äta något. För när man är på scenen då rullar det på utan att man kan göra något.

Jacob: Jag gjorde ju rollen i Malmö, så jag känner mig ganska lugn när jag kommer till teatern och Uno och jag är så tighta med varandra så vi bara säger till varandra, nu kör vi.

Uno Jacob

Sista föreställningen som Billy blev ett emotionellt avsked för Jacob Hermansson (t h) med Uno Elger. Foto Jens Stuendel


Vad har ni för tankar om vad ni vill göra efter Billy?

Carl: Jag vill fortsätta att utbilda mig och ta dansklasser och teaterutbildning. Om ett år ska vi ha sökt till gymnasiet och vi kanske söker till en skola som ger oss den här utbildningen vi önskar idag.

David: Jag vill fortsätta med teater och dansa, det här var min första grej och jag vet nu hur mycket jag gillade att vara med i showen.

Jacob: Tiden får bestämma vad jag gör, jag har många intressen.

* * *
Intervjun gjordes på Base 23 innan de sista föreställningarna i juni på Stadsteatern/Kulturhuset. Både Carl Sjögren och Jacob Hermansson slutade som Billy när de spelat sina sista föreställningar 7 juni respektive 9 juni. Till hösten är de tillbaka till sin ordinarie dansutbildning på Kungliga Svenska Balettskolan. David Fridholm går på Step In Dansstudio i Tyresö.

Adrian Macéus, som spelat rollen som Michael under våren, blir ny i rollen som Billy till hösten.

Höstsäsongen på Stadsteatern Kulturhuset börjar 19 augusti och showen spelas fram till 22 november med 55 föreställningar. Och de bästa platserna håller redan på att bli sålda!

Cristian Hillbom
16 juni 2017


  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil