Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

BalettPalett 2017 Giselle med Alena Shkatula och Denis Klimuk i Giselle akt 2. Foto  Harri Rospu

Alena Shkatula och Denis Klimuk i Giselle akt 2. Foto Harri Rospu

Prestation av högsta kvalitet

TALLINN: Det måste sägas att man på Estoniateatern lyckats mer än utomordentligt fint med baletten Giselle, denna klassiker från romantikens tid – andra hälften av 1800-talet. Allt är välgjort och bereder åskådaren en njutningsrik upplevelse.

Tallinn Giselle 2017. Luana Georg och Sergej Upkin i Giselle. Foto  Harri Rospu

Luana Georg och Sergej Upkin i Giselle. Foto Harri Rospu


På teatern talar jag med Luana Georg som alternerar i den unga hjärtsjuka flickan Giselles roll med Alena Shkatula. Luana är seniordansare vid kompaniet och har gjort alla de stora rollerna, ofta med Sergej Upkin som partner.

Hon prisar det engelska team som under våren, med Marilyn Vella-Gatt i ledningen, iscensatt verket vid Estoniateatern med Mary Skeapings koreografi. Hon upplevde sig ha fått mycket goda råd av den konstnärlige rådgivaren Irmgard E. Berry samt av gästande repetitören Andria Hall.

Förutom de brittiska gästerna svarade de inhemska repetitörerna Thomas Edur, Elita Erkina, Viktor Fedortsenko, Marina Kesler och Age Oks gemensamt för det lyckade slutresultatet tillsammans med solisterna och corps de ballet. Den sistnämnda hade, trots att många av gruppens dansare var nya, sammansvetsats till en bra samverkande ensemble.

Publiken ser dansarnas arbete, men utan alla andra medarbetares del skulle ingenting fungera. Slutresultatet – det som vi alla får njuta av – är summan av allas insatser och arbete.

Tallinn Giselle 2017. Alena Skatula och Denis Klimuk i akt 1. Foto  Harri Rospu

Alena Skatula och Denis Klimuk i akt 1. Foto Harri Rospu

Giselle
Alena Shkatula har utvecklats i sin konstnärliga tolkning och framtoning av det dansanta i rollerna. Giselle är en roll som kräver ett talangfullt närmande till de olika skeenden, från en fröjdefull flicka till en moget älskande brud – ända bortom döden.

Pärlan i baletten är den andra akten, och här är det en fröjd att kunna följa Shkatulas finstilta uppenbarelse som en ny vilie, en fästmö som dött före bröllopet. Vi ser henne i det kommande livet glida drömlikt i dansen, såväl i pas de bourréer som i hopp, och ser henne motsätta sig viliernas ledare Myrthas vilja med en älskande kvinnans bestämdhet.

I balettens början är hon den unga flickan full av förtroende för sin valde fästman – som hon tror hon mött. Hon är i början gladlynt och dansar med lätta steg med sin Albrecht, tills han avslöjas vara en hertig – alltså ingenting för en lantflicka.

Denis Klimuk, hennes partner som Albrecht, har förbättrat tekniken och gav sin ballerina fin support. Hans förtvivlan inför ödet syntes och de stora hoppen som skildrar detta oundvikliga var övertygande.

Förutom i Giselle såg jag även i Tallinn ett par dagar senare, parets ypperliga framträdande i Onegin.

I första aktens Pastoral-pas de deux lyste Marta Navasardyan och Zachary Rogers med ungdomlig elegans, båda dessa är på väg uppåt i sitt konstnärskap. Stegen är lätta och båda trivdes med uppgiften vilket nådde publiken över rampen.

Tallinn Giselle: Elisabetta Formento som MyrthaMyrtha med sina vilier. Foto  Harri Rospu

Elisabetta Formento som Myrtha med sina vilier. Foto Harri Rospu


Elisabetta Formentos Myrtha – viliernas ledare – var beslutsam och kall som sig bör, hennes dansspråk bekräftade bilden. Kunniga solistdansaren – med många fina roller före denna – Anatoli Arhangelski – gjorde en mycket trovärdig Hilarion, den svartsjuke jägaren som avslöjer Albrechts ursprung. Fint skådepeleri av honom. Kaire Kasetalu geastaltade Giselles mor med närvaro och omtanke.

Gruppen av vilier dansade oklanderligt, med Heidi Kopti och Marta Navasardyan i spetsen som Moyna och Zulma. Precisionen i raderna kunde inte ha varit bättre. Då vilierna i ett stilleben steg upp på tåspets blev de stående där i sekunder utan att mera söka finna balansen, den var där genast. Och naturligtvis rör de sig också disciplinerat framåt i scenen där det ena benet hålls upplyft i arabesque, med vristen uppåt som sig bör.

Avslutningen i Skeapings version av Giselle är mycket vacker, vissa i publiken får tårar i ögonen av att uppleva ödets frammarsch. De unga älskande har återträffats i skogen, men där förlorar prinsen i morgongry sin älskade ännu en gång, nu slutgiltigt. Men före det ser vi en av de vackraste scenerna med solistparet. Därefter glider Giselle i mycket eterisk skepnad bort och Albrecht blir kvar. Vilierna är borta.

Och – otroligt att man i en liten balettgrupp har fått fram allt det sedda med sådan kvalitet.

Tallinn Giselle. Vilierna i akt 2. foto  Harri Rospu

Giselle – Vilierna i akt 2. foto Harri Rospu


Slutord

På Estoniateatern dansas det ett mångfaldigt program, kontinuerligt. Detta är också ett måste när publikunderlaget är litet. Befolkningen i Estland är 1,32 miljoner. Man kommer dock från när och fjärran till föreställningarna i Tallinn, och baletten turnerar regelbundet i hemlandet och även utomlands. Från Helsingfors är det 80 km fågelvägen och färjetrafiken är livlig. Trogna åskådare kommer regelbundet till Estoniateatern, så också jag.

Giselle:
Musik: Adolphe Adam
Originalkoreografi: Jean Coralli, Jules Perrot
Koreografi och bearbetning: Mary Skeaping
Dirigenter: Vello Pähn, Lauri Sirp, Kaspar Mänd

Anita Jokela
8 juni 2017


  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil