Artiklar från 2008 – till idag
Unna Kitti och Arttu Wäänänen i Brådjupet i koreografi av Marjo Kuusela. Foto Susanna Reitamo
HELSINGFORS: Pro Dance 2017. Åter en fin afton! Alla trivdes i stämningen under den traditionella galan anordnad av Föreningen Pro Dance. Galan hölls också denna gång i Aleksandersteatern vid Bulevarden – var annars.
Efter galaprogrammet med dess varierande dansnummer, utdelades stipendier till professionella inom dansen samt till unga löften.
Studerande vid Helsingfors dansinstitut i Bärplockarna av Leena Vilenius. Foto Susanna Reitamo
Som konferencierer verkade Minna Tervamäki – som också dansade ett eget solo – och Jorma Uotinen, båda kändisar också utanför danskretsarna. Förutom som dansare och koreografer – och Uotinen som balettchef vid operan i Helsingfors och chef för balettveckan i Kuopio (Kuopio Tanssii ja Soi) – har båda hunnit verka inom ett och annat.
I det rika programmet sågs allra först Marjastajat (Bärplockarna) med Helsingin Tanssiopistos (Helsingfors dansinstituts) glada pre-teens . Detta nummer till folklig polkamusik (Säkkijärven polkka av Vili Vesterinen) koreograferat av Leena Vilenius väckte publiken med detsamma. Vältränat och pluspoäng för passlig längd.
Vanda dansinstitut i Insomnia av Marina Tirkkonen. Foto Susanna Reitamo
Esbo dansinstituts dansare framförde Snöflingornas Dans av Sanna Leino och Vanda dansinstituts Insomnia av skolans Extra R-grupp i Marina Tirkkonens koreografi, fortsatte de dansstuderandes uppvisning. Likaså Step Up skolans showgrupp 15+ med verket Kirjailija (Författaren) av Jari Saarelainen. De unga har sin speciella energi och dessa tillfällen då de får uppträda leder dem framåt.
Alla uppträdande ungdomar framträdde gratis och bidrog på det sättet till verksamheten, dvs. stipendiekassan. Så också proffsen, av vilka den mest erfarna på scenen denna gång – om man betraktar både åldern och karriären inom modern dans och pedagogik – var Sinikka Gripenberg. Hon dansade intensivt och med stor melankolisk närvaro sin egen koreografi Puun tarina (Trädets berättelse).
Efteråt blev hon intervjuad av Minna Tervamäki. Hon åter – tidigare stjärndansaren vid Operan – uppträdde i en egen skapelse vid namn SE8, prydligt och uttrycksfullt, och visade för egen del att även en pensionär kan ha mycket att ge på scenen.
Damgruppen Comeback från dansskolan Step Up. Foto Susanna Reitamo
Damgruppen Comeback från dansskolan Step Up lyste med sin mycket starka scennärvaro i Vuodet vierii pidot paranee (ungefär: Åren går men allt blir bättre). Ingen av damerna i olika åldrar glömde att le glatt, trots att prestationerna var långt från de professionellas nivå. Att uppmuntra alla till en givande hobby som ger styrka, välmående och glädje var det viktigaste – vad kan vara bättre.
Arja Tervo, Kimmo Sandell och Timo Kokkonen i en historisk koreografi av Svansjön. Foto Susanna Reitamo
Tiia Lehtinen/Konsta Roos. Foto S Reitamo
Följande – ett fenomen! – har vi sett redan vid en tidigare gala. En scen ur en tidig – mycket tidig – Svansjön.
Poängen är, förutom den mycket gamla dansstilen, att prinsen behöver en assisterande manlig dansare som ger stöd åt svanprinsessan då hon böjer sig bakåt. Bedårande, tankeväckande – historiens blad hörs susa.
Arja Tervo som gjorde Odettes roll med sina två erfarna prinsar, Timo Kokkonen och Kimmo Sandell, berättade efteråt att man vid repetitionerna haft väldigt roligt under svängarna.
S Antikainen & J Suominen. Foto Susanna Reitamo
Marjo Kuuselas koreografi Äkkisyvä (Bråddjupt) med Unna Kitti och Arttu Wäänänen var en modern djupdykning i starka känslor.
Uppträdande på väg in i dansarkarriären: operabalettskolans Tiia Lehtinen och Konsta Roos, sågs i en duett ur verket Mesh (av Tero Saarinen) och Aapo Kokkonen som Colas ur La Fille mal gardée.
Sara Antikainen och Juho Suominen är redan dansare på operan och visade fräsch dans i pas de deux ur Le Corsaire.
Anandah Kononens roliga Eco Birds dansades av Tiina Myllymäki, Mai Komori, Terhi Talo och Sari Ikonen iklädda tutus sydda av återvunnet plastmaterial. Allt väldigt stiligt.
Eco Birds med Tiina Myllymäki, Mai Komori, Terhi Talo och Sari Ikonen. Foto Susanna Reitamo
Utdrag ur olika verk dansades av operans solister. Salla Eerola dansade sansat en del av Susanna Leinonens Suo tihkua vihreä tammi (Tickle Tickle Green Oak), Mai Komori tolkade känslomässigt den åldrande dansarens ångest i Uotinens Blue Ballerina, en roll som följt henne sedan hon ”ärvde” den efter Nina Hyvärinen.
Eun-Ji Ha och Michal Krčmář i Jorma Elos Alice in Wonderland. Foto Susanna Reitamo
Eun-Ji Ha och Michal Krčmář dansade mycket njutbart ett pas de deux ur Elos Alice in Wonderland. Tiina Myllymäki och Sergej Popov i Tuonelan Joutsen (Tuonelas svan) avslutade med vackra linjer kvällens program efter höjdpunkten stipendieutdelningen.
Tiina Myllymäki och Sergej Popov i Tuonelas Svan. Foto Susanna Reitamo
Följande stipendier utdelades:
Ira Lindahl, dansare vid Nationalbaletten
Unga löften: Sara Antikainen, Atte Kilpinen, Aapo Kokkonen och Juho Suominen, dansare vid Nationalbaletten
Dansstuderanden Ellen Mäkelä erhöll Lucia Nifontovas specialstipendium som utdelades för första gången
Övriga stipendier gick till:
Marika Karin, pianist och Anandah Kononen, koreograf
samt
Sonja Tammela och Marco Bjurström, båda för sina livsverk inom den finska dansen
På bilden nedan syns från vänster:
Sara Antikainen, Sonja Tammela, Juho Suominen, Aapo Kokkonen, Anandah Kononen, skymd: Ellen Mäkelä, Atte Kilpinen, Ira Lindahl, eleven Nasa Abibo Baptista Baldé från Helsingfors dansinstitut som tog emot Marika Karins stipendium samt Marco Bjurström.
Samtliga stipendiater. Foto Susanna Reitamo
Anita Jokela
11 maj 2017
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision