Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Drömmen om Svansjön 2017_Desislava Soeva och Calum Lowden. Foto Carl Thorborg

Desislava Stoeva och Calum Lowden. Foto Carl Thorborg


En Svansjön gnistrande av energi med en triumfal avslutning

STOCKHOLM: Detta var inte rätta helgen att fira tillkomsten av en ny balett. De tragiska händelserna på fredagseftermiddagen, då en lastbil med vilja kördes in i en mängd människor på en livlig butiksgata, fick följden att premiären senarelades då Stockholms centrum spärrades av.

Emellertid gavs eftermiddagsföreställningen på lördagen – nu med premiärlaget – och tillägnades offren för attacken.

Maggie Foyer har sett Pär Isbergs nya balett Drömmen om Svansjön på Kungliga Operan.


Drömmen om Svansjön 2017_Luiza Lopes som Odette. Foto Carl Thorborg

Luiza Lopes som Odette. Foto Carl Thorborg


Pär Isbergs Drömmen om Svansjön är inte 'Svansjön' men jag tror inte den gör den besökare besviken, som vill få en riktigt god balettkväll plus en historia med klart nutida känsla.

Isberg har skapat två av Kungliga balettens mest älskade baletter: Nötknäpparen och Pippi Långstrump, men han är inte så välkänd utanför hemlandet Sverige. Det är synd, då det finns få koreografer som anpassar klassiska baletter så att de passar modernt synsätt med sådan lätthet och intelligens.

Tjajkovskijs magiska partitur har också fått sig en omgång. Andra akten har lämnats orörd, men andra delar har omfördelats och ouvertyren ocn annan musik som tidigare använts för sceniskt bruk, har fått ny koreografi med spännande resultat.

Bearbetningen av handlingen centreras kring en nyuppsättning av baletten. Känslorna går på dubbla spår, handlingen dyker in och ut i den ursprungliga berättelsen, då kärleken mellan Prinsen och Odette och den ondsinte Rothbarts manipulationer har överförts till förhållandet mellan koreografen och dansarna. De mörka tonerna av manipulation och åtrå har fått ny förklädnad.

Drömmen om Svansjön 2017_Calum Lowden som koreografen med ensemble. Foto Carl Thorborg

Calum Lowden som koreografen med sin ensemble. Foto Carl Thorborg


'Koreografen', Calum Lowden, finurligt döpt till Fred, för fram sin protegé, Desislava Stoeva, till rollen som Odette/Odile före balettkårens premiärdansare och får en obeveklig fiende i 'premiärdansaren' Vahe Martirosyan, som degraderas till rollen som Rothbart.

Martirosyan har fått en present i och med den rollen: att dansa för att imponera vid rollbesättningen inom ensemblen och uttrycka sin vrede i Rothbarts förklädnad. Han förvandlas till en cool förförare som partner till protegén, och visar sina rätta färger i finalen, där han lägger an på en ny ung dansös – hans nästa offer.

I balettsalen tar koreografen ut dansare för sin nya uppsättning. Kårdansarna ges en rejäl work out, tävlande med varandra för att framstå i sin bästa dager.

Originalbalettens pas de trois är inkluderat – Minji Nam och Moe Nieda visar skärpa i gnistrande solon medan Jonatan Davidsson visar upp en kraftfull manlig personlighet och stor virtuositet.

Höjdpunkten nås när 'premiärdansarna', Sarah-Jane Brodbeck och Martirosyan, stärker sin ställning genom att dansa ett nykoreograferat Svarta Svanens pas de deux. Till musiken som Tjajkovsakij usrpungligen skrev för duetten, men nu är bättre känd från Balanchines Tchaikovsky Pas de Deux.

Vilken lycka att få se hur väl Isberg har format det musikaliskt och koreografiskt i en neoklassisk stil, stramt och elegant men gnistrande av energi och kulminerande i en triumfal avslutning. Brodbeck gör bruk av sin precision och snabbhet med lysande resultat och Martirosyan attackerar sitt solo med raseri.

Drömmen om Svansjön 2017_Desislava Stoeva som Odette. Foto Carl Thorborg

Desislava Stoeva som Odette. Foto Carl Thorborg


I den centrala ballerinarollen får Stoeva sin beskärda del av dans: två stora Grand pas de deux med solon – inklusive fouettéerna – men är inte längre en svart/vit stereotyp, då hon hela tiden vacklar i sina känslor för Fred och hennes dansande centreras kring Rothbart/Martirosyan. Stoeva, en kraftfull dansare ned naturlig auktoritet, presenterade ett fint dansframträdande men fick kämpa för att övertyga som den naiva, unga begåvningen.

Lowden var mycket övertygande som 'koreografen', som växlar mellan förtjusning och förtvivlan över sina dansare. I den elegiska inledningen till andra akten stegras hans känslor och i duetten gav han sin passion full frihet med en känslig och rörande tolkning. om än inte helt besvarad av Stoeva och motverkad av långsamma tempi. Kåren av Svanar, balettens ryggrad, i tutuer formade av plisseringar och veck snarare än fjädrar, var vackert samtränade.

I tredje akten går förtjusning och funderingar hand i hand. På 'efterfesten' finns alltid tillfälle att visa upp modekläder och klädskaparen Jérôme Kaplan och scenografen Lars-Åke Thessman tar över senen. Scenbilden, en pelarförsedd balsal med utsikt över Stockholms skyline, framhäver Kaplans kostymer, som uppvisar distinkta färgkombinationer och stilfulla skärningar genomsyrade av Paris chic.

'Teaterchefen', en skräddarsydd roll för Jenny Nilson, dominerar i en rollfigur, inte så olik Drottningmodern i originalet. Dansen avslutas i en kulmen där hon är graciöst placerad högst uppe på en pyramid av män.

Drömmen om Svansjön 2017_

Luiza Lopes som Protegén-Odette och Oscar Salomonsson som Koreografen-Prinsen. Foto Carl Thorborg


Dansen innehåller många glädjeämnen. En grupp unga servitörer bärande på origami-svanar på silverfat roar med en pastisch av 'kyparnas intåg'. Protegén, förklädd till Odile, inträder i en fjäderkappa och Svarta Svanens pas de deux – nu i den traditionella koreografin – blir ett triangeldrama där Stoeva kommer till sin fulla rätt i ett eldigt franmträdande.

Desislava Stoeva som Odette och Calum Lowden som Prinsen. Foto Carl Thorborg

Desislava Stoeva som Odette och Calum Lowden som Prinsen. Foto Carl Thorborg

Emily Slawski och Dmitry Zagrebin får ett bravurnummer och tillfälle till virtuosa konster, medan Tjajkovskijs ryska dans blir en erogen uppvisning för Rothbart. Det sägs att djävulen får de bästa melodierna!

Sista akten tar oss till sakens kärna. Medan scenen töms efter föreställningen och svanarna rör sig mot klädlogerna, inser Fred och hans protegé att de är menade för varandra och lämnar teatern för att finna ett nytt liv tillsammans.

Isberg har skapat en balett som är mycket olik den traditionella versionen men för dem som älskar Svansjön förblir det en i sanning tillfredsställande afton.

Maggie Foyer
16 april 2017
Översättning: Anders Jörlén


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




  • Nathalie Nordquist och Jonathan Davidsson i Gösta Berlings Saga av Ulf Gadd. Foto Håkan Jelk
    Stockholm 59°North är efter några års uppehåll tillbaka på Confidencens scen
    Det är inte utan att det går att känna historiens vingslag när en befinner sig inne i Ulriksdals slottsteater Confidencen i Stockholm. Teatern från 1700-talet som låg bortglömd i mer än 100 år innan K...

  • Allegro Brillante NYBC
    New York City Ballet i Köpenhamn
    Balanchine, Robbins, Wheeldon. Repertoaren på ett av världens mest framstående balettkompanier består av tradition som blandas med förnyelse. Publiken verkar aldrig tröttna på de gamla klassikerna.

  • Kompani Käfig. Boxningsscen ur Boxe Boxe Brasil. Foto Michel Cavalca
    Boxe Boxe Brasil med Käfig avslutar 2024 års dansfestival i Vaison-la-Romaine
    Sommarens stora internationella dansfestival i Frankrike, Vaison Danses, har på den gamla amfiteatern som rymmer drygt 3000 åskådare bjudit på ett digert program. Varje föreställning är fullsatt såväl...

  • Natasha till höger tillsammans med sin fadder som kommer att guida henne rätt på Codarts.
    Natasha, avgångselev vid Svenska Balettskolan i Göteborg, antagen till Codarts Institute of Arts i Rotterdam
    Just nu pluggar Natasha Roos nederländska glosor för fullt. Till hösten bär det iväg till Nederländerna för fortsatt utbildning vid Codarts Institute of Arts. Men först hann hon medverka i Svenska Bal...

  • En slags av Mats Ek Oslo
    Mats Ek tillbaka på Oslo Operaen
    Det här är femte gången som Mats Ek är i Oslo och sätter upp sina verk. Ingrid Lorentzon balettchef för Den Norske Opera & Ballett har inbjudit Mats Ek att sätta upp två verk Hon var svart och En slag...

  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil