Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Inka Keränen fr balettsskolan Teija Suova

Inka Keränen förberede sig inför sitt solo ur Rymonda. Foto Teija Suova, Balett- och dansstudio Teija Suova

Unga balettalanger visar energi

HELSINGFORS: Det gamla operahuset – omdöpt till Alexandersteatern vilket huset ursprungligen hette – stod åter värd för unga dansares egen föreställning: Baletin Nuorta Energiaa – Ung Energi i Baletten. De presenterade sitt kunnande i balett, i grupper eller i soli.

Concerto Brioso av Anne-Marie Ludwig. Toto Kimmo Jaatinen

Dansglädje i Concerto Brioso av Anne-Marie Ludwig. Foto Kimmo Jaatinen

Nivån på undervisningen är numera minst sagt tillfredsställande i skolorna och utbildningarna i alla delar av Finland, och man hade tagit in deltagarna i den ordning de anmält sig. Anmälningar strömmade in, och värden för evenemanget, Danspedagogernas förening, var tvungen att konstatera att alla intresserade tyvärr inte kunde få plats.

Föreningens ordförande Sanna Leino steg allra först fram och välkomnade alla. Hon berättade om föreningens uppkomst, med syfte att ordna kurser för pedagoger samt att vartannat år ordna en tävling för unga dansare, och vartannat år en föreställning.

Många av pedagogerna är tidigare dansare vid operan, och denna bakgrund är ofta synlig, såväl i koreografierna som hos eleverna. Även många andra pedagoger har skaffat sig en gedigen utbildning och har en förmåga att fullt utveckla sina elevers färdigheter i balett och förmedla en artistisk syn på danskonsten.

Vi tar några plock ur det rika programmet som bestod av hela 21 nummer.

Flickor från Dansinstitutet i Esb i Sanna Leinos koreografi Stjärnorna tindrar_Foto Mirka Kleemola.

Flickor från Dansinstitutet i Esbo i Sanna Leinos koreografi Stjärnorna tindrar. Foto Mirka Kleemola.

En grupp på sju flickor från Espoon tanssiopisto (Dansinstitutet i Esbo) visade sig i tåspetsskor, harmoniskt och disciplinerat, i Sanna Leinos koreografi Tähdet tuikkivat (Stjärnorna tindrar). Tuuli Ezér och Hilja Huovila dansade i spetsen, de övriga hette Joanna Keränen, Helmi Korhonen, Elli Pasonen, Rosa Peltola och Emilia Tuominen.

Från skolan i Esbo har man framgångsrikt sökt sig och kommit in till utbildningen vid operans balettskola. Vid hösten kunde Isabella Nevanlinna starta i den professionella utbildningen.

Till musik av Philip Glass dansade Keravan Tanssiopistos unga damer Ulpu Puhakkas trevliga koreografi Elo kuvassa där titeln leker med ord. (Elokuvassa skulle betyda på film men när man separerar de två orden i titeln blir meningen ordagrant Livet i en bild). Evita Aikio, Klaara Kolehmainen, Annika Meriläinen, Netta Morottaja, Sofia Sundman och Anette Toiviainen uppträdde.

Dansare i Elo kuvassa, koreografi Ulpu Puhakka.. Foto Mirka Kleemola.

De sex flickorna i Elo kuvassa, koreografi Ulpu Puhakka.. Foto Mirka Kleemola.

Tio elever från Balettskolan Heli Aalto dansade vackert och i goda formationer Virve Olssons koreografi Serenade (musik Tjajkovskij). Det återstår ännu en del jobb för dessa ganska unga dansare bland annat för att förbättra fötternas sträckning – en svår sak speciellt när man springer.

Rent allmänt kan man säga att detta är stötestenen för många på scenen, hur man rör sig vidare med sammanbindande steg. På det viset att tendu-sträckningen, då foten skall upp från en baspose, blir synlig.

Ur Concerto Brioso av Anne-Marie Ludwig. Foto Kimmo Jaatinen.

Mycket charmerande var Helsingin Tanssiopistos (Dansinstitutet i Helsingfors) nummer Concerto Brioso av Anne-Marie Ludwig till Vivaldis musik. Repetitörerna Ljubov Rakhmanina och Anandah Kononen hade gjort fint jobb och de unga kunniga damerna (Phet Haanpää, Viivi Ketolainen, Kaarina Lundell, Sofia Papadopoulos, Anne Porkka, Sini Ruohomäki, Saida Solla, Minttu Viljaharju, Ida Vu och Jasna Vuorinen) kunde lysa i sin dans.

Denna grupp är redan i en egen klass – men flickorna är då också utvalda till en specialutbildning i en av de största skolorna i huvudstadsregionen med tiotals pedagoger, vissa från den absoluta toppen. De tar hand om de unga av vilka många hoppas kunna bli proffs inom området.

Tarantella i Arja Tervos koreografi

Tarantella i Arja Tervos koreografi.

Av artister som från denna skola kommit långt och dansar t ex vid Nationaloperan och även i prominenta teatrar utomlands kan bl a nämnas Anu Viheriäranta, som efter Nationaloperan var premiärdansare vid Het Nationale Ballet i Holland och nu är Stage Manager där. Maria Baranovas kariär har gått via Finska Nationalbaletten och vidare till Boston Ballet. Tiina Myllymäki återfinns i Finska Nationalbaletten med många ledande roller i bagaget.

Av de unga på väg upp har vi f d Falunvinnaren Kira Hilli, 17, som studerar vid Hochschule für Musik und Theater i München.

Det är dock inte enbart från denna skola det kommit framgångsrika elever – flera utbildningar kan stoltsera med att deras studenter nått sina mål, vissa redan ganska tidigt.

Från operans balettskola plockades 15-åriga Ida Viikinkoski vid en kurs för finska elever till utbildningen i Parisoperans skola av Elisabeth Platel och Wilfried Romoli – tidigare stjärndansare. Ida dansar idag som solist – sujet – vid operan i Paris.

Inka Keränen prövar scenen inför sitt solo ur Raymonda.

Inka Keränen prövar Alexanderteaterns scen inför sitt solo ur Raymonda. Foto Teija Suova

Likaså har Helsingin Balettiakatemia (Balettakademin i Helsingfors) haft framgång. Ellen Mäkelä har börjat vid operans skola, avdelningen för professionell utbildning. 12 flickor från Balettakademin kom med en frisk vind, de dansade glada och med lätta steg Tarantella i Arja Tervos koreografi. Bra val för gruppen till denna föreställning.

Från en skola hade balettläraren anmält endast sig själv som koreograf för ett gruppnummer där vi såg delar hämtade direkt ur 2. akten av baletten Giselle – utan att nämna att koreografin är baserad på Jean Corallis och Jules Perrots traditionella verk. Kanske något för Pedagogföreningen att påminna sina medlemmar om för att undvika sådana här missar.

Inka Keränen får avsluta bildserien.

Inka Keränen får avsluta bildserien. Foto Teija Suova

 Förutom nummer för gruppdans fanns det några solonummer i denna föreställning av vilka man gärna lyfter fram följande.

Fräscha Inka Keränen, 14, hade med sin pedagog Teija Suova övat in en variation ur Raymonda vilket passade henne utmärkt. Det är bara att fortsätta.

Det är viktigt att lärarna kan komma med passande förslag på nummer för eleverna och låta dem utvecklas under en längre tid med detta nummer i föreställningarna – till en mognare presentation.

Från operans skola fick den unge artisten Konsta Roos tillfället att visa sig för en större publik före den kommande Falutävlingen till vilken han valts som representant. Han uppträdde kunnigt i två nummer: Franz variation ur Coppelia och en känd variation ur Paris flammor vilket nummer också avslutade matinén.

Konsta har fått mer säkerhet i framförandet, och det är bara att önska framgång för honom.

Det måste konstateras att matinén i sin helhet var mycket lyckad. Sådana här evenemang har sin plats. De kan visa publiken vad de unga kan och öka intresset för deras prestationer. För de unga själva är det ett tillfälle att, i mångt och mycket, kunna visa sig inför en ny publik, att kunna knyta kontakter och uppleva gemenskapen med andra. Bland mycket annat.

Anita Jokela
24 feb 2017


  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

  • Kuckel Foto Mats Bäcker
    Alexander Ekman, highly topical choreographer
    Well renowned choreographer Alexander Ekman , 36, has a voluminous luggage of successes in his baggage. When you open the case, they fly out of it. Eskapist which opened in the spring 2019 at the Stock...

  • Mats Eks "överbord", en del av dansprogrammet Kylián/Ek/Naharin med Kungliga Baletten. På bilden: Dmitry Zagrebinoch Daria Ivanova. Foto: Carl Thorborg
    I det vardagliga livet finns inga rörelser som ser ut som de Mats Ek skapar, men i rätt sammanhang, som på scenen ser det helt naturligt ut.
    Tre av världens främsta koreografer Jiří Kylián, Mats Ek och Ohad Naharin – för första gången tillsammans på Kungliga Operan – varav Mats Eks överbord (Woman with water) är en urpremiär.I en danssal h...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil