Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Ponte Molle. Nathalie Nordquist. Foto Markus Gårder

Nathalie Nordquist i Ponte Molle. Foto Markus Gårder

Hjärtevärmande forskarbragd

STOCKHOLM: Kungliga Balettens framförande av August Bournonvilles timslånga enaktsbalett Ponte Molle är så mycket mer än en fest för öga och öra.

Baletten skapades ursprungligen 1866 i Köpenhamn och gavs där för sista gången 1911. När verket nu åtaeruppstår som en "scenisk och koreografisk nyskapelse" av Bournonvillespecialisterna Frank Andersen och Dinna Bjørn är det resultatet av forskning, sakkunskap och stilkänsla i skön förening.


Ponte Molle. Dawid Kupinski, Per Arthur Segerström och MarieLouise Sid Sylwander. Foto Markus Gårder

Dawid Kupinski som konstnären och Per Arthur Segerström och Marie-Louise Sid-Sylwander som hugade spekulanter. Foto Markus Gårder

Bakgrund

Artonhundratalets första hälft kallas ibland för guldåldern i danskt kulturliv. Thorvaldsens skulpturer lyste vita, i bildkonsten sken solen över borgerlig idyll. Balettens motsvarighet till denna guldålderskonst skapades av August Bournonville (1805-79).

I sin ungdom hade han studerat den dansteknik som då var högsta mode i Paris, och 1830 återvände han till Köpenhamn som balettchef och koreograf. Med sig tog han från Paris en högt specialiserad balettstil med snabbt fotarbete och stora rikedomar av stegkombinationer.

I Köpenhamn reorganiserade Bournonville balettutbildningen, utvecklade dansstilen, införde en tydligt berättande mimstil och skapade en omfattande, egen repertoar om ca 50 baletter och mängder av inslag i operor. Med ett par avbrott stannade han på sin post till 1877, då han drog sig tillbaka.

Under tiden utvecklades balettkonsten i Paris snabbt vidare. Den tidiga franska balettstilen bevarades enbart i Köpenhamn, som i ett levande Törnrosaslott. Tio av Bournonvilles baletter dansas fortfarande i levande tradition. Först på 1940-talet upptäckte den internationella balettvärlden vilken skatt som bevarats i Köpenhamn.

Ponte Molle, Vahe Martyrosian och Dmitry Zagrebin. Foto Markus Gårder

Vahe Martyrosian och Dmitry Zagrebin i Ponte Molle. Foto Markus Gårder


Ponte Molle

För fyra år sedan frågade Kungliga Teaterns snillrike balettchef Johannes Öhman om det möjligen kunde finnas något Bournonvilleverk man kunde återskapa.

Så lyckligt var det att Dinna Bjørns fader, Niels Bjørn Larsen, som tidigare varit dansare och balettchef i Köpenhamn, hade lämnat efter sig ett omfattande källmaterial som inte kommit till användning på Det Kongelige Teater.

Efter noggrant sökande insåg Dinna Bjørn och Frank Andersen att materialet om Ponte Molle var särskilt rikt. Då började det konstnärliga arbetet. Det färdiga resultatet är lysande, av det hjärtevärmande slaget.

Nyfödda Ponte Molle utspelas i konstnärskretsar i Rom. Verket är en balett i två tablåer med musikaliskt mellanspel. Det börjar som svartvit stumfilm om danska konstnärer i en ateljé i Rom, i något hastigt tempo som ofta i filmer från tiden. Elegant övergår filmen till scenisk form, där filmens gestalter fortsätter handlingen på scenen, i levande form.

Första tablån är framför allt en mimscen. Med beundransvärd tydlighet och omsorg mimas den fjäderlätta men detaljerade handlingen av Kungliga balettens dansare: En konstnär får sälja en tavla, delar med sig av pengarna till två unga damer och då tillåter mamman dem att förlova sig med två panka unga herrar.

Andra akten är en enda glad dansfest utanför ett värdshus. Konstnären skall åka tåg hem till Danmark, och de två förlovningsparen blir tre. Dansanta maskeradupptåg och medryckande gruppdanser som siciliano, vals och galopp avlöser varandra i generös följd.

Koreografin är genomgående charmerande. På scenen uppträder också en elvamans militärorkester. Glädjen står högt i tak.

I en juvel till mellanspel drömmer konstnären kärleksfullt om den unga dam som väntar hemma. Hon bär en klänning i längtans ljusblå blomfärg.

Många benkläder i denna andra tablå går i svart. När scenografin och andra plagg har ljusa färger framträder i desto tydligare kontrast dansarnas exemplariska ben- och fotarbete.

Ensemblen är stor: tretton roller, en kår på tjugo dansare plus statister och barn. Som ofta i Bournonvilles baletter har både barn och äldre dansare viktiga uppgifter.

Förmodligen är det nu över hundra år sedan den härliga musiken av framför allt Vilhelm Christian Holm och Andreas Frederik Lincke framförs. Den danske dirigenten Henrik Vagn Christensen leder med bravur Kungliga hovkapellet i ett flöde av livsbejakande melodier.


Ponte Molle.  Andrey Leonovitch som Harlekin. Foto Markus Gårder

Andrey Leonovitch som Harlekin i Ponte Molle. Foto Markus Gårder


Sammanfattning

Jag är överförtjust i Ponte Molle. Blott elva framföranden blir det denna omgång. Jag ber därför till högre makter om att baletten må återkomma på repertoaren. Kungliga baletten borde rimligen kunna turnera med detta lilla mästerverk i sin art.

Dessutom borde det framställas en skrift eller ännu hellre en bok om baletten, med massor av bilder. Forskningsbragden förtjänar att framhållas med eftertryck. Det finns också så mycket att säga om verket: det är typiskt för Bournonville, med blandningen av skönhet och glädje. Vikten av att dela med sig är en dygd som också kunde framhävs.

Den historiska situationen skall inte glömmas bort: Danmark hade 1864 genomlidit ett förfärligt krig mot bland annat Preussen. Längtan hem till Danmark är i det sammanhanget ett inte oviktigt motiv.

Bill. Daria Ivanova. Foto Markus Gårder

Daria Ivanova i Bill. Foto Markus Gårder

Distinktion

Från början var en dansk helafton planerad under samlingstiteln Les grands danois. Planerna ändrades. I stället kombinerades Ponte Molle med Sharon Eyals Bill, som hade svensk premiär med Kungliga Baletten 2014 , efter urpremiär med Batsheva Dance Company 2010.

Den nya titeln på föreställningen blev i stället Distinktion. Utmärkt saamlingsnamn: Skillnaderna mellan de två verken kunde knappast varit större. Inför andra akten lyste också, välfunnet, på ridån en textrad med lydelsen "And now for something completely different".


Sex solister fascinerar i Bill. Ytterligare 14 dansare medverkar. Några av dem hade dessutom tidigare samma kväll dansat i Ponte Molle. Den dubbleringen förtjänar all beundran.

Peter Bohlin
31 oktober 2016



Ponte Molle
dansas med två lag. I rollerna:

Dawid Kupinski / Calum Lowden
Dmitry Zagrebin / Jonatan Davidsson
Andrey Leonovitch / Gabriel Barrengengoa
Vahe Martyrosian / AdiLiJiang Abudureheman
Bence Jancsula / Devon Carbone
Gunnalugur Egilsson / Jörgen Stövind
Ross Martinson
Nathalie Nordquist / Minji Nam
Luiza Lopes / Emily Slawski
Jeannette Diaz-Barboza / Jenny Nilson
Alisha Brach / Elena Zagrebina
samt
Per-Arthur Segerström och Marie-Louise Sid-Sylwander.

I Bill dansas solorollerna av

Jérôme Marchand, Johnny McMillan, Gil Shachar, Daniel Norgren-Jensen, Ross Martinson, Daria Ivanova och Clyde Emmanuel Archer.


  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

  • Touched GO 1
    Hur bygger vi upp oss själva igen när allt är förstört–Johan Inger om Dust and Disquiet på Göteborgsoperan
    Danskvällen Touched visar två världspremiärer på Göteborgsoperan, Dust and Disquiet av Johan Inger och To Kingdom Come av det nederländska syskonparet Imre och Marne Van Opstal . Naturkatastrofer runt ...

  • OBK Mats Ek
    Mats Ek om Mats Eks Julia & Romeo
    Operans Balettklubb gästades lördag 25 mars av koreografen Mats Ek och dansare inför nypremiären av ”Julia & Romeo” på Kungliga Operan. Verket uppfördes på teatern för första gången 2013. Det har ocks...

  • PrixduNord2023
    Nordens största danstävling lockade 44 dansare
    Äntligen! Det är vad de flesta kände när tävlingen Prix du Nord genomfördes på Kronhuset i Göteborg.

  • Affinity Operan
    Young choreographers en bra plattform för nya idéer
    En alldeles särskild glädje med workshopartade föreställningar är att man får se dansarna på riktigt nära håll. Så var fallet på Operans Rotunda 16 och 18 mars, i ett program med sju koreografer och 3...

  • Defile Hommage a Patrick Dupond
    Gala till minne av den lysande dansaren Patrick Dupond
    Under februari var det tre utsålda galor på Palais Garnier i Paris, till minne av dansaren och balettchefen Patrick Dupond . För programmet på galan, se nedan!

  • Svansjön Helsingfors M Onne
    Madeleine Onne: Man får slåss för sin konstart
    Madeleine Onne har varit balettchef i Stockholm, Hongkong och Helsingfors. Dansportalen har pratat med Madeleine om bland annat tiden i Hongkong, Helsingfors och om Stockholm 59°North. Men på vår förs...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • En svensk dröm tar form
    STOCKHOLM: Den 17 april 2015 var det urpremiär på Kungliga Operan för Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm. Vid en träff med vänföreningen Operans Balettklubb 2015 berätta...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil