Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Helsingfors. Linda Haakana Julia 32016

Linda Haakana som Julia. Foto Sakari Viika

Romeo och Julia med nya ögon

HELSINGFORS: Natália Horečnás helaftonsverk Romeo och Julia har fått sitt uruppförande vid Nationaloperan.

Balettchef Kenneth Greve berättar att han gett den i Slovakien födda koreografen fria händer, och detta har resulterat i många ganska revolutionerande lösningar.

Prokofjevs bekanta musik är splittrad, likaså händelsernas ordningsföljd.

Förutom De Fyra Andarna (två par: Tiina Myllymäki och Sergej Popov samt Anna Konkari och Michal Krcmar) och den nästan lustiga brevbäraren med sina plakat (Evaldas Bielinis) är karaktärerna mestadels bekanta från Shakespeares berättelse.

Andarnas dans är poetisk och vacker, helt från en annan värld än de övrigas – egentligen kunde Romeo och Julia har uppträtt i dessa delar som påminner mig starkt om Uwe Scholz Den Andra Symfonin – med samma poser och stämning. Dansarna i sin tur gör dessa soli med kunnande och speciellt märks denna gång Tiina Myllymäki positivt.

Helsinki Romeo-JuliaIlja Bolotov-Linda Haakana Foto Sajkari Viika

Ilja Bolotov och Linda Haakana som Romeo och Julia. Foto Sakari Viika

Klädseln skiljer sig från det som vi sett i stora balettproduktioner. Romeos (Ilja Bolotov) skjorta och byxor är inte någon överklassynglings och Julias (Linda Haakana) vita klänning är vardaglig. Inga tåspetskor här, man har vita sockor ovanpå de mjuka tossorna. Haakana och Bolotov är hemma i sina roller, klär varandra och gör skickligt ifrån sig i utmaningarna, både i karaktärerna och i dansen. De lever sig fullt in i sina roller.

Helsinki RoJ 2015 Thibaut Monnie-´Linda Haakana som Lorenzo-Julia.F oto Sakari Viika

Thibault Monnier som Lorenzo och Linda Haakana som Julia. Foto Sakari Viika


Broder Lorenzo (Thibault Monnier) har väckts mitt i natten, han bär en dräkt med fjärilsmotiv, och ovanpå denna pyjamas har han en mantel med kors på ryggen, väldigt lågt, och en röd kalott på huvudet. Denna centrala figur framstår på detta sätt i ett något humoristiskt ljus

I koreografin är det inte alltid tydligt vem som är vem. Man har till och med svårt att skilja mellan representanterna för de båda ätterna Capulet och Montague. I berättelsen framhävs dock Julias mor, Lady Capulet, hon är koreografiskt en mycket stark figur och har fina soli. Ira Lindahl gör rollen suveränt, och hjärtskärande är hennes förtvivlan i scenen där hon tror sig ha förstått att dottern är död. Undra på att någon i publiken berättar att det var svårt att hålla tårarna borta.

Helsinki RoJ 2016-Ira Lindahl Lady Capulet Foto Sakari Viuika

Ira Lindahl som Lady Capulet, Julias mor. Foto Sakari Viuika

 Fullt upp till sina roller lever också Antti Keinänen som Mercutio och Gabriel Davidsson som Prinsen av Verona. Horecna har valt bl a prinsen att uttrycka sig även verbalt, men musiken dånar ställvis fullt ut på dessa ställen och vissa repliker hörs inte. Keinänen är en mycket individuell konstnär och rör sig mycket snabbt. Davidsson har utvecklats till en solist med uttryck och finess.

Hessinki RoJ 2916:Gabriel Davidsson-Prinsen av Verona. Foto Sakari Viika

Gabriel Davidsson som Prinsen av Verona. Foto Sakari Viika

Rörelsespråket i verket varierar och tycks ofta söka sig till något som skulle vara annat än klassiskt, t o m grovt och okultiverat.

Otaliga lyft där damen inte kommer i höjden i en vacker pose, avsikten tycks vara det motsatta. Mycket flexade fötter isär från varandra och i flera sammanhang, vardagliga gester. För att fjärma sig från tidigare sedda produktioner, att närma sig åskådarens vardag?

Horečná säger att det fula blir vackert i och med att man gör saker naturligt. Detta kan man ifrågasätta, då koreografisk dans ju inte är naturlig utan producerad i en koreografs hjärna.

Helsinki RoJ Lucie Rákosníková. foto Sakari Viika

Lucie Rákosníková som Julia. Foto Sakari Viika

Det är på koreografins villkor man rör sig. Det här närmar sig dansteater, och som sådan får man ta det hela, komma till föreställningen och se allt med helt nya ögon. Koreografens tydliga mening har varit att leda åskådarens tankar till en världsligare verklighet i stället för en illusion som inte har anknytning till dagens värld.

Videobilden med en hästgestalt i en stenbelagd tunnel kunde fint ha avslutat föreställningen men efter det kommer det ännu ett teaterkompani och dansar glatt till mandoliner. Därefter uppenbarar sig hela baletten och klär av sig sina rolldräkter tills de står inför publiken i underkläderna – som för att visa att här är vi – gestalterna som har medverkat i ett skådespel och nu är det över.

 

Anita Jokela
9 okt 2016


  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil