Artiklar från 2008 – till idag
Royal Ballet Cambodia framför Apsara Mera. Foto Anders Jirås.
STOCKHOLM: Fotografen Anders Jirås har under tio år dokumenterat Kambodjas rika scenkultur. Resultat har blivit utställningar i bland annat Göteborg, Stockholm och Phnom Penh, plus en genomtänkt hemsida.
Dansportalen träffade Anders när han var på besök i Stockholm. Ett samtal med honom är som att följa med på ett äventyr – han är full av kunskap och entusiasm, och han delar generöst med sig av vad han vet.
Prince Inav i strid med Kung Asachaiys soldater. ur Unav och Bosha. Foto Anders Jirås
Hur kom det sig att det blev Kambodja?
Allt började för elva år sedan. Birgitta Winnberg Rydh, som då var konstnärlig ledare för Göteborgs Dans & Teater Festival, ville bjuda in grupper från Sydostasien. Så i samförstånd reste jag dit för att se och fotografera grupperna. Det var första gången i Asien, men jag hade varit på väg sedan jag var sexton år!
I Laos imponerades jag framför allt av dockteatern Kabong Lao. Just då var man från officiellt håll mycket intresserad av att visa upp laotisk scenkonst också utomlands, så jag blev hjärtligt mottagen.
I Thailand kom jag i kontakt med den mångsidige artisten Pichet Klunchun. Han hade börjat sina studier för en mästare i mask- och dansdramat khon, och därefter arbetat vidare med modern scenkonst på klassisk grund. Jag gjorde också många intressanta upptäckter i Kambodja.
Kungliga Baletten förbereder en Boung Soung-ceremoni inför Lakhaon-festivalen 2009. Foto Anders Jiras
Tillbaka i Göteborg redogjorde jag för vad jag upplevt och fotograferat. Snart fick också flera sydostasiatiska grupper inbjudningar till Göteborgs Dans & Teater Festival, och jag fick göra fotoutställningar på bland annat Frölunda kulturhus.
Jag åkte tillbaka till Sydostasien, och i Kambodja inträffade en vändpunkt genom att jag fick kontakt med den kungliga familjen. På inbjudan av en prins fick jag fotografera kungliga dansformer i det kungliga palatset.
Dessa fotografier fick jag därefter möjlighet att publicera i en kambodjansk tidskrift, och året därpå blev jag ombedd av biträdande chefen för Kambodjas nationalmuseum att göra en utställning med fotografier av den kungliga dansen. Det blev en annan dörröppnare. Jag fick i fortsättningen inbjudningar och tillgång till festivaler, uppvisningar, dokumentationer och ceremonier.
Den viktigaste personen i de kungliga danstraditionerna är Prinsessan Buppha Devi. Hennes namn betyder ungefär Den heliga blomman, och hon har därtill mängder av hederstitlar. Hon är den drivande kraften i bevarandet av de kungliga danstraditionerna. Ännu vid ganska hög ålder startar Prinsessan nya projekt.
SIN Samadekchho, en av de få överlevande dansarna från det kungliga palatset, undervisar en ung flicka i The Apsara Arts Association i Phnom Penh 2007. Foto Anders Jirås
Och vilket är ditt nästa projekt?
Nu är jag pensionär. Jag har ständig semester. På sätt och vis har jag haft semester i stora delar av mitt liv. Ett och ett halvt år hade jag anställning – det var allt. Jag var frilansfotograf: Det var intensivt när det hände något. Däremellan fick jag välja själv.
Med min hemsida har jag till stora delar gjort vad jag föresatte mig. Jag har fått unika möjligheter att dokumentera en mångfacetterad scenisk kultur. Pågående ägnar jag mig åt att underlätta läsandet på hemsidan med modernisering, översikter, sammanfattningar och nya texter.
Jag har samtal med personer i Kulturdepartementet om ytterligare dokumentation och Prinsessan Buppha Devi har ett nytt projekt på gång. Jag ägnar mig också åt att sätta mig in i nya digitala bildtekniker, djupregistrering med fotografisk teknik och "computer vision".
Peter Bohlin
24 juli 2016
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision