Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Julian MacKay NYC danceproject

Julian MacKay i New York. Foto NYC danceproject (courtesy of NYC Danceproject)

En amerikan i St Petersburg

LONDON: Julian MacKay har varit ett år på The Royal Ballet efter att ha vunnit Prix de Lausanne 2015. Han har nu fått kontrakt med den berömda Mikhailovskij teatern i St Petersburg.

Vi träffade Julian på The Royal Ballet i London, när han precis höll på att avsluta sitt år med dem och åka vidare till Ryssland. Att som amerikan göra hela sin grundutbildning i Ryssland var bara det en utmaning.

Julian McKay privat

Julian MacKay på väg till Ryssland. Foto privat

Julian kommer från Montana i USA och har två äldre systrar som är ballerinor. Hans äldre syster, Maria Sascha Khan, har just avslutat en anställning som premiärdansare vid Statsbaletten i Jekaterinburg, och hans yngre syster, Nadia Khan, är nu anställd på Teatro dell'Opera i Rom.

Julians yngre bror, Nicholas MacKay, är fortfarande under utbildning, först vid Bolsjojakademien och det här året vid Vaganova-akademien i S:t Petersburg.

Hur kom det sig att du överhuvudtaget kom till Ryssland?

Jag åkte till Ryssland när jag bara var elva år. Vid en tävling hade jag blivit uppmärksammad av Bolsjoj-akademien som inbjöd mig till Ryssland för ett helt år. I en liten stad i Montana är det svårt att hitta en bra balettlärare, men jag hade turen att min balettlärare där var ryss och tränad i Vaganovateknik – och den bästa lärare jag kunde ha fått.

Min mamma sa att vi skulle åka till Ryssland för sex veckor och sedan åka hem. Vi reste dit för sex veckor, men jag stannade i sex år! Jag övertygade min mamma om att jag ville få min dansutbildning vid Bolsjoj-akademien i Moskva.

Jag antogs vid akademien 2010 och det var en enorm fördel att jag var så ung. Det var inte som ett utbytesprogram där man går på skolan i ett år i 18- till 19-årsåldern.

Jag kom till Moskva når jag var elva och jag minns från den första dagen att en klasskamrat ställde en fråga till mig, som jag förstod först en månad senare: 'Kan vi vara vänner, och när ska du åka tillbaka?' Jag förklarade för dem att jag skulle stanna i Moskva.

Nu är jag den första amerikan som tagit en fullständig rysk examen efter att ha gått genom hela deras utbildning, både den lägre och den högre akademien.

Ryska skolor har haft ett rykte att ge en utmärkt utbildning inom konstarterna. Är de fortfarande på samma höga nivå?

Skolorna är väldigt bra, både Vaganova-skolan i S:t Petersburg och Bolsjojs balettskola i Moskva. Efter fyra år, när jag var 15, hade jag en skolutbildning motsvarande en High School-examen i USA. Här i Ryssland utbildar man i karaktärsdans, klassisk balett, agerande och pas de deux och man får göra turnéer med akademien till Grekland, Italien och till olika ryska städer.

Julian MacKay i Bronsguden

Julian MacKay i Bronsguden. Foto Darian Volkova

Som utlänning, fick du arbeta lite hårdare för att kunna matcha de andra eleverna?

Jag var bland de främsta i klassen i både läsämnena och balettklassen. De såg mig inte som utlänning då jag hade varit hos dem så länge. Jag talar ryska som en ryss och jag har inte en utländsk brytning.

Det var en stor seger för mig att jag klarade den statliga ryska språkexamen på nivå 2. Bolsjoj-akademien var stolt över att ha haft mig hos sig i sex år, och att jag behärskade ryska språket och kulturen.

Från tidig ålder uppmuntrade mina föräldrar mig att prova olika sysselsättningar. Om jag ville måla ena dagen, så försökte jag, och en annan dag försökte jag mig på något annat. Jag växte upp i Montessoriskolans system. 'Hjälp mig att klara det själv' blir man lärd. Då lär man sig tänka själv.

Min mor är designer och min far är programmerare, så de förstår artistiska synsätt, men de har ingen bakgrund i balett. Min äldsta syster Maria Sascha tog en master class hos en rysk pedagog som besökte en grannstad. Läraren tog min mamma åt sidan och sa: 'Er dotter har väldigt fina fötter och ben för dans, och kan bli en utmärkt dansare, men hon behöver bättre träning.' Min familj började då leta efter bra ryska balettpedagoger i USA.

Alla vi syskon har följt i samma spår. Maria Sascha var den första, och min syster Nadia var verkligen begåvad hon också! De antogs båda att utbildas vid Kirov-akademien i Washington DC.

Mamma ville verkligen inte att jag skulle flytta till Moskva och stanna där. Jag sa att jag bara ville försöka där, det skulle bli en bra erfarenhet för mig. Jag är något av en äventyrare, så jag tyckte det skulle vara så cool...

Min syster övertygade min mor att jag borde åka dit och prova.

Julian MacKay Sleeping Beauty

Julian MacKay i Törnrosa på Mikhailovskijteatern i St Petersburg. Foto Nikolai Krusser

Det var ett enormt stort steg du tog när du beslöt att flytta till Ryssland?

Ja, det var det, och min yngre bror är ju också i Ryssland och tränar balett där i sex år.

Var det en ekonomisk börda för familjen då du antogs vid skolan?

Utlänningar måste alltid betala för utbildningen. Mina föräldrar hade redan betalat för fyra barns balettlektioner. Mina båda systrar är professionella dansare sedan 2010, och det var en stor hjälp att min bror och jag fick stipendier för sommarkurser, och en sponsor, en generös person som understödde våra studier under de tre senaste åren i Ryssland.

Vi fann en sponsor när jag stod inför beslutet om jag måste åka hem. Vi måste betala för bostaden och jag hade knappast matpengar för den månaden ...

Då fick jag ett telefonsamtal från en person som sa: 'jag inspireras av din livshistoria och jag skulle vilja sponsra dig!'

Du gjorde bra ifrån dig vid Prix de Lausanne!

Ja, och jag vann! säger Julian med ett brett leende. Jag kunde välja mellan ett 30-tal danskompanier, och jag ville arbeta med The Royal Ballet i London.

Julian MacKay Prix de Lausanne

Julian MacKay i Prix de Lausanne 2015. Foto Gregory Batardon

Prix de Lausanne-tävlingen är fantastisk. Man tävlar mot hundratals dansare och många av dem visar sig senare bli ens bästa vänner.

Man ses varje dag under tävlingen. Balett handlar om människor, och de är nästa generation på scenen. Det spelar ingen roll vad de utförde under Prix-tävlingen, man kommer att möta dem igen någon gång, på en scen någonstans.

Jag kom från ett ryskt skolsystem, vilket också innebar möjlighet för mig att arbeta var jag ville, eftersom deras system är allmänt accepterat världen runt. I London har de sin egen skola med en syllabus som är högt värdesatt och jag behövde ägna en tid åt att anpassa mig till träningen.

Moskva hade varit en stor utbildningserfarenhet och det var också en stor förändring för mig att arbeta ett år med Royal Ballet.

I Ryssland ändrar man inte på balettundervisningen och de blir vid vad de traditionellt har gjort under lång tid.

Julian McKay at window

Julian MacKay. Foto Quinn Wharton

Men det är också en god grund för dig, när du arbetar med andra kompanier?

Ja, men ryssarna har också bjudit in en mängd nya koreografer att göra nya baletter för dem och det gav mig också en säker grund för samtida verk.

Jag tror det är mycket betydelsefullt att och inte bara dansa utan också visa känslor, det gjorde jag i Peking.

Jag var i Kina för Beijing International Ballet Competition och erhöll tredje pris. Under det senaste året vann jag fem internationella balettävlingar.

Vad har du dansat på scenen på Royal Opera House?

Det har varit min dröm sedan jag var barn att fäktas, så det var kul att få dansa Romeo och Julia med all fäktning. De professionella fäktningslärarna gör ett enormt bra jobb, så striderna på scenen ser väldigt realistiska ut.

Jag har också dansat i Nötknäpparen. Det var roligt och väldigt intressant att få vara med. Och en massa make up! I sista akten hade vi elfenbensblek make-up och vita peruker som kavaljererna, så nästan ingen kunde känna igen mig.

Jag har även varit med i Wayne McGregors Raven Girl (Korpflickan), i Giselle som en jägare och som suppleant i Cristopher Wheeldons A Winter's Tale (En vintersaga) och Strapless (Utan band). Och i en workshop där jag dansade Michaelangelo av Fernando Montaño, ännu en Royal Ballet-dansare som är en begåvad koreograf.

Fick du extra coaching hos Royal Ballet när du förberedde dig inför en föreställning?

Inte direkt, men jag är van vid en hög stressnivå och att alltid vara i toppform. Efter balettklassen brukade jag, och det gör jag fortfarande, arbeta för mig själv och dansa igenom mina solovariationer för att hålla mig i form.

På Mikhailovskij får jag arbeta man mot man med en privat coach inför mina premiärroller under den här säsongen. Det är också en stor ära att få arbeta med Mikhail Messerer, balettmästaren på Mikhailovskij – han är enastående!

Har du arbetat med något amerikanskt kompani?

Ja, när jag var nio dansade jag i ABT:s Nötknäpparen på Kennedy Center i Washington – det var jättekul!

Vilken huvudroll skulle du helst vilja göra?

En av mina favoritroller är Albrecht i Giselle, på grund av all känsla och passion. Jag hade lyckan att få dansa solot vid Prix de Lausanne då jag vann. Jag gillar verkligen den rollen, men jag skull också vilja göra Basilio i Don Quijote, för där kan man vara hur vild och galen som helst!

Jag repeterar nu huvudroller på Mikhailovskij, och ser fram emot att få göra solistroller som Bronsguden i La Bayadère, Pas de trois, Bond pas de deux och Blå fågeln. Vi ska turnera i USA med Korsaren, jag ser mycket fram emot att vänner och familj ska få se mig dansa!

Cristian Hillbom
Maggie Foyer
18 juli 2016

Översättning Anders Jörlen


  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil