Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Scott McKenzie på Royal Ballet School. Foto RBS

Scott McKenzie på Royal Ballet School. Foto RBS

Scott McKenzie: Om en dröm som slog in

LONDON: Musikalen Billy Elliot handlar om en pojke som har en dröm om att dansa och som går vidare för att bli studerande vid The Royal Ballet School (RBS).

För Scott McKenzie har drömmen blivt sann! Han spelade Billy i Londonföreställningen och blev även elev vid RBS efter ett år i showen. Nu går han tredje och sista året av utbildningen på skolan.

Dansportalen mötte denne begåvade unge man på den plats som många unga danssuderande skulle önska att de vore på – Royal Ballet School i London – belägen strax intill The Royal Opera House, Covent Garden.

Scott McKenzie Foto RBS

Scott McKenzie Foto RBS

Scott är en trevlig ung gentleman med en strålande attityd när han talar om episoder i sitt liv inom dansen, kombinerat med ett stort leende och en lättsam inställning till våra frågor.

Med under intervjun var Maggie Foyer, Dansportalens London-korrespondent och Annalise Gunild, marknads- och kommunikationsansvarig vid Royal Ballet School.

Scott i rollen som Billy Elliot. Foto BETM

Scott i rollen som Billy Elliot. Foto BETM

Han fortsätter: "Jag gjorde min första audition för rollen som Billy i februari 2008, stod på scenen i september 2010 och stannade i föreställningen till september 2011. Det var mycket jobbigt" säger Scott med ett skratt.

För oss låter detta som ett 'understatement' från en som är stjärna i Billy Elliot, the Musical.

"När jag gjorde min första audition var jag bara 11 år. När jag stod på scenen som Billy var jag 13. Det var ganska ungt för att flytta ifrån mina föräldrar och resa till London och showen" säger Scott och tänker på hur drastiskt hans liv förändrats under bara några år.

Man höll en audition för showen i Newcastle och Scott var den ende pojken som gick vidare.

"Sedan måste jag åka till London för fler prov inför showen. Jag gick på en fem veckors sommarkurs för Billy. Vi var sex pojkar som tränade där den sommaren."

Det blev den sista utgallringen innan man beslöt vilka som skulle få vara med i föreställningen!

Efter träningsperioden fick Scott åka tillbaka till Skottland, då han inte ansågs vara tillräckligt råbarkad för rollen. "Det kunde man aldrig tro" säger Scott och ler stort mot oss.

"De sa att jag var för klassisk! Jag måste gå hos en contemporary- och en pop-lärare hemma i Skottland för en månads träning. Först därefter åkte jag tillbaka till London för att börja med de riktiga repetitionerna," säger Scott med ännu ett leende. Och vid det laget var han bara 12 år.

"Min sista föreställning var min hundrade! Jag räknade varenda en" säger Scott – och vi tror honom.

En dag med Billy Elliot

Dagen startade med akademiska skolämnen kl 8.30 på morgonen fram till kl 12.00. Efter lunch åkte man till repetitioner mellan 14.00 och 17.00. Om man skulle vara med i föreställningen slutade man tidigare och åkte till teatern. Om inte, fortsatte repetitionerna. Därefter gick man till "Billyhuset" för kvällen eller till teatern för att vara reserv under föreställningen. Där finns alltid två Billy på teatern varje kväll, om någon skulle bli indisponerad, vilket faktiskt händer rätt ofta.

Jag har fått skador så jag var borta några gånger. Men jag fick hoppa in i andra föreställningar också. Så'nt är livet!" säger Scott.

Pojkarna medverkar normalt ett till två år i showen. En del medverkar i sex månader andra låller på i upp till två år. Det beror på hur mycket de växer och när de kommer i målbrottet. Man kan fortfarande vara kvar i föreställningarna en kort tid efter målbrottet.

"De erbjöd mig att göra så, men jag ville gå tillbaka till en dansskola i Skottland. Jag slutade i föreställningen i september och de frågade om jag ville vara kvar till november, men då hade jag redan missat två månader på dansskolan i Skottland. Och den vanliga skolan dessutom."

"Man måste ha noggrann kontroll på vad man gör!" säger Scott med en mogenhet som en ung man i hans ålder sällan visar.

Scott McKenzie

Scott McKenzie under en workshop. Foto privat

När började du på Royal Ballet School?

"När jag lämnade Billy Elliot stannade jag ett år i Skottland för att träna på dansskolan där. Sen deltog jag två veckor i sommarkursen på White Lodge (Royal Ballet Schools mellanstadieskola). Efter en föreställning som Gailene Stock, chef för RBS, såg blev jag erbjuden att gå ett år på skolan.

"The RBS sägs vara en av de bästa skolorna i världen, så där har man stora förväntningar och det sägs också att det är svårt att leva upp till dessa. Men när det gäller är det du själv som gör jobbbet och man gör vad man måste. Jag skulle inte vilja ändra på nånting," säger Scott med en röst som klart sade oss att det är så det måste vara.

Nu har han ett fast kontrakt med baletten vid Staatsoper i Wien från augusti 2016. Balettchefen i Wien, Manuel Legris, hade följt Scott på Instagram en längre tid.

Wien var hans första öppna audition, med cirka 150 deltagare. Där var 60 pojkar och att se alla dem var för Scott väldigt nervpirrande. "Jag gjorde några andra auditions tidigare, men de var enskilda prov, så då var jag inte alls nervös."

"I Wien kom de från hela världen och jag hade ingen aning om varifrån. Jag hade turen att bli inskriven bland de första och fick plats längst fram vid stången, så jag stod direkt framför domarpanelen, vilket var tursamt . . ."

"De gallrade från 60 till 13 pojkar som fick gå vidare och göra solon. Jag hade med mig två CD – om jag inte var i balans den dagen skulle jag dansa ett lättare solo, om jag var OK skulle jag välja Svansjön. Tur för mig så gick klassen bra och jag kunde dansa Svansjön."

Scott signerar kontraktet i Wien i en självklar pose för en dansare. Foto privat

Scott signerar kontraktet i Wien i en självklar pose för en dansare. Foto privat

Efter solona blev de intervjuade av chefen Manuel Legris. Han erbjöd Scott ett kontrakt, det enda som erbjöds den dagen. "Det var verkligen toppen," säger Scott med ett brett leende.

Scott  McKenzie i Wien

Även en dansare får ta det lugnt och njuta en stund på ett café i Wien, särskilt som man just skrivet på ett kontrakt med Wienbaletten. Foto privat

Scotts familj är bara glada åt hans val av en karriär som dansare.

"De tycker det är jättebra, de har redan planer på att resa till Wien nästa år och se mig dansa. Eftersom jag inte har bott hemma hos dom sedan jag var 12, är dom mer eller mindre vana vid att jag har försvunnit . . ."

Cristian Hillbom
Maggie Foyer
13 maj 2016

Översättning Anders Jörlén


  • Utdrag ur "Mahlers 3e Symfoni"Alina Cojocaru (gäst) – Edvin RevazovCorps de Ballet
    “The World of Neumeier”
    – John Neumeier tackar för sig med en självbiografi i dans

    Dansportalen har sett “The World of Neumeier”. En galaföreställning om John Neumeiers 50 år som koreograf. Galan gästade Tivolis konsertsal i Köpenhamn den 16-18 maj. En tre timmar lång och välkompone...

  • Romeo & Julia Storan 2024
    Romeo och Julia dansar på Storan under Svenska Balettskolans 75-årsjubileum
    Tillsammans med dansare från Kungliga Baletten, musiker från University of Gothenburg Symphony Orchestra och Marianne Mörck i rollen som amman ser vi för första gången Svenska Unga Baletten gestalta S...

  • Midsommarnattsdröm Ekman Operan 
    Alexander Ekmans Midsommarnattsdröm är som en hisnande resa där överraskningarna aldrig tar slut
    Alexander Ekman är tillbaka på Kungliga Operan i Stockholm för att sätta upp Midsommarnattsdröm . Nypremiären sker dagen innan Kristi Himmelsfärd och spelas endast under majmånad. Av Shakespeares tänkb...

  • Gustavia, pressbild 2. Foto: Kungliga Operan / Thomas Klementsson
    Gustavia – berättelsen om Sveriges okände prins
    Nyskriven balett om Gustav Badin och hans uppväxt vid hovet, i koreografi av Pär Isberg och regi av Amir Chamdin. Urpremiär på Kungliga Operan den 18 oktober. Biljetter släpptes 2 maj.

  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil