Artiklar från 2008 – till idag
GÖTEBORG: För andra gången har koreografen Saburo Teshigawara gästat Göteborg. I vår för att sätta upp Tranquil ett nytt verk speciellt för GöteborgsOperans Danskonpani och jag träffade honom bakom scenen innan en föreställning.
Saburo Teshigawara berättar lågmält och eftertänksamt om sitt arbete och sina tankar kring koreografi och framförande: "Det är så roligt att vara tillbaka och fä arbeta med det – för mig – unga kompaniet som har en mycket fin energi och en stark skaparanda, Det är så tillfredsställande att arbeta med dem."
"Utgångspunkten för mitt nya stycke Tranquil, 'stillhet, lugn' var att finna nya uttryckssätt, hitta ett nytt språk, både kroppsligt och verbalt, som vi kunde använda.
Jag förklarade mina tankar för dansarna: jag ville inte arbeta på ett redan etablerat sätt, vi måste hitta nya sätt.
Tranquil betyder inte bara tystnad, lugn – det finns stillhet även i oljud, och i våra kroppar, och detta måste förmedlas till åskådaren av dansarna. De måste tolka det på ett rent, enkelt sätt. Vi har så paradoxala kroppar, ett paradoxalt liv, eller en strävan – så motsägelsefulla sätt att vara. Det surrar så många tankar i min hjärna och vi måste finna ett uttryck för detta. Så vi arbetade i workshopform under en period. På det sättet kunde vi komma fram till en form för att framföra stycket. Den tiden var mycket givande.
Denna första experimentella period varade ungefär en månad. Sedan kunde vi, med en djup förståelse för kroppen och avsikten, arbeta vidare, finna vägar och utveckla en form. Vi har två sidor inom oss en arbetande och en kontrollerande, och man måste förhålla sig till det och till dem och det sammanhang som vi har omkring oss."
"Det kan tyckas vara ett slösande med tid, men sedan har man hittat ett fungerande arbetssätt. Vi hade en gemensam utgångspunkt, och inte en vision, ett mål att nå fram till. Ofta har man en idé om hur saker ska göras, men dans ska för mig inte vara att upprepa något förutbestämt utan att skapa något nytt. Hitta ett nytt sätt, nya rörelser – i en ständig utveckling.
Vi arbetar tillsammans och formar rörelser tillsammans. Jag ger dansarna ord, tankar inte genom att visa rörelser och ge dem koreografi som jag vet fungerar. Det viktiga är hur de själva skapar. De måste fråga sig själva, dag efter dag, sekund efter sekund, och själva finna ut, pröva på och nå fram till former och uttryck i ett ständigt skapande, men med ett väldigt avspänt tänkande och avspända kroppar på samma gång. En avspänd kropp betyder skarpare rörelser, starkare. De får ett eget sätt att röra sig utifrån mina klara direktiv. I början har de många frågor men de lär sig eftersom och i samarbetet med de andra dansarna."
När man har genomfört premiären, är verket då 'färdigt' eller fortsätter det att utvecklas?
"Det finns fortfarande en stor kroppslig frihet, men tekniskt är det mycket klart bestämt. Belysning och musik är fastställda, och inom den ramen måste kroppens rörelser skapas spontant och i ögonblicket – med timing och känsla. I långsamma rörelser kan det vara svårt att hitta rätt timing. Sedan kan nya känslor och attityder påverka själva framförandet."
"Musiken väljer jag efter vad som erfordras. Jag använder både klassisk musik och modern musik – eller ljud – allt efter den stämning det uttryck jag önskar.
Musik framställs ur instrument eller ur apparater, det är ingen skillnad. Jag använder inte musik från en viss era.
Ljud kommer från naturen, kroppen är av naturen, på samma sätt som djuren, och musiken är starkt påverkad av naturen, av naturliga fenomen.
Jag behöver använda musik av många slag – det är en nödvändighet."
Tranquil gavs tillsammans med Teshigawaras tidihgare verk Metamorphoses som gavs på GöteborgsOperan 2014. Tillsammans en fullödig, vacker föreställning i en raffinerat avskalad estetik. Utsökt dans i en utsökt presentation. Ljud, ljus och rörelse som når oss rakt i hjärtat, Vi känner det i kroppen. Lätt på foten går även en grånad dansoman ut i natten . . .
Metamorphoses ges även på Balettkompaniets Europaturné till Österrike, Spanien och Frankrike den 6 maj till 4 juni 2016.
Anders Jörlén
19 april 2016
FÖLJ OSS PÅ
Redaktion
dansportalen@gmail.com
Annonsera
dansportalen@gmail.com
Grundad 1995. Est. 1995
Powered by
SiteVision