Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Bolero Helsinki Foto Sakari Viika

Bolero av elever från Helsingfors Dansinstitut. Foto Sakari Viika

Dansglädje på balettävling

HELSINGFORS: Aleksandersteatern fick agera som scen och mötesplats för unga dansare och en intresserad publik i den femte nationella balettävlingen. Juryn kunde konstatera - det som man också i publiken kunde se och själv uppleva – att det var en hög nivå i tävlingen.

Bland de unga dansarna kan man ofta urskilja personligheter, så också denna gång. Gnistan i dansen är viktig, något som skulle synas även över rampen. Denna gnista syntes dock lite mer i vissa enskilda och gruppers uppföranden. Ofta var också den tekniska nivån tillfredställande i dessa fall.

De unga kunde koncentrera sig på att ge ut dansglädje och bidra med det personliga. Ansvaret för utbildningen av konstnärer ligger hos pedagogerna, i deras kunskap och vilja att föra sina elever framåt, både tekniskt och i uttrycket, att ge allt när de uppträder inför sin publik.

En dansare med äkta dansarglädje och redan med fin och sofistikerad teknik är Colin Jacobs, 13 år, som fick första pris i sin serie.

Colin Jacobs  Franz i Coppelia. Foto 







Sakari Viika

Colin Jacobs som Franz i Coppelia. Foto Sakari Viika

Erika Pastel - framför allt i sin Cupido, och Erika Vilander som en trovärdig och effektiv Kitri, är likaså kunniga och utrycksfulla i sin konst. De är stiliga och stilmedvetna unga damer, den senare har redan varit med i operabalettens produktioner. Pastel fick även priset Dansens Gnista tillsammans med Isabella Nevanlinna. Hon gjorde en Gamzatti ur Bajadären med lätt fotarbete och en dansare till vilken blicken söker sig även när hon dansar i en grupp.

Erika Pastel Cupido Foto  Sakari Viika

Erika Pastel som Cupido i Don Quijote. Foto Sakari Viika

Pinja Rissanen var tekniskt mycket färdig och gjorde en fin ansats i sina nummer och fick tredje priset (11-13 år).

Iiris Nikula från Uleåborg i samma serie kom tvåa och övertygade bl.a. med sin Colombine.

I samma grupp uppträdde Madlen Mäkelä som hade en viss sensibilitet i rörelse; detsamma gällde Taru Hiitola (14-16 år) i Giselle.

Katja Haarla i samma åldersgrupp hade insjuknat. Trots febern kunde man se att tredje Skuggan från Bajadären är värt att övas vidare, liksom tvillingssystern Birit Haarlas Syrenfen.

Konsta Roos i Albrechts variation och i en modern Circle visade ett moget kunnande, han blev tvåa i gruppen 17-20 år.

Konsta Roos Circle Foto Sakari Viika

Konsta Roos i Circle, koreografi Oskari Nyyssölä. Foto Sakari Viika

I gruppkoreografierna fanns några pärlor. Metsän kutsu (Skogens invitation) fick första pris för 13-15 åringar. Heijastuksia (Reflektioner) fick andra pris i samma grupp som bjöd båda på lugnt och dansant rörelse. Dansarna gjorde bra ifrån sig, och glädjen fanns med.

De flesta koreografierna visade engagerade unga dansare – men också vissa brister i deras arbete typ vrister som inte sträcks tillräckligt. Också skillnaderna mellan dansarna blir i grupper tydliga, både i gott och ont.

Några av dansarna är klara löften med en aning av konstnärlighet. Att utvecklas till artister tar dock sin tid, och före det – och samtidigt - kommer det tekniska kunnandet. Ofta inser och upplever en studerande att någon jämnårig redan uppnått en högre nivå vilket man inte skall låta störa utan jobba vidare. Balett är inte lätt men så mycket som den ger åt själva dansaren och åt åskådarna, det skulle man inte gärna vara utan.

Denna tävling ordnas av föreningen Balettpedagogerna. I juryn fanns renommerade dansartister, och ordförande var Tarja Ranta med en premiärdansar- och repetitörbakrund på operan, samt de på operan aktiva dansarna Salla Eerola, étoile, samt Teemu Tainio.

Pristagare
Tanssin Kipinä (Dansens Gnista), sponsrad av Grishko Ltd., vald av publiken:
Isabella Nevanlinna, Espoon tanssiopisto, Esbo
Erika Pastel, Suomen Kansallisoopperan Balettioppilaitos (Nationaloperans balettskola), Helsingfors

Isabella Nevanlinna Gamzatti Foto Sakari Viika

Isabella Nevanlinna i Gamzatti från Bajadären. Foto Sakari Viika

Solister 11-13 år

  1. Colin Jacobs – Operans balettskola, Helsingfors
  2. Iiris Nikula, Oulun seudun ammattikorkeakoulun Tanssipaja (Danssmedjan vid Uleåborgnejdens yrkeshögskola)
  3. Pinja Rissanen, Miloff tanssiopisto (Dansinstitutet Miloff)
Pina Rissanen Fairy Doll Foto Sakari Viika

Pinja Rissanen i Fairy Doll. Foto Sakari Viika

Solister 14-16 år

  1. Erika Pastel, Operans balettskola
  2. Viivi Ahola, Baletti- ja tanssistudio Teija Suova (Balett- och dansstudio Teija Suova)
  3. Milena Turunen, Helsingin tanssiopisto (Helsingfors dansinstitut)

Solister 17-19 år

  1. Erika Vilander, Operans balettskola
  2. Konsta Roos, Operans balettskola
  3. Eliisa Nenonen, Operans balettskola
Erika Vilander Kitri Don Quijote

Erika Vilander som Kitri i Don Quijote. Foto Sakari Viika

Gruppkoreografierna

10-12 år

  1. Dryadit, Helsingin Tanssiopisto (Helsingfors dansinstitut)
  2. Sirkusnuket, Espoon Tanssiopisto (Esbo dansinstitut)
  3. Balettikoulussa, Pirkanmaan Tanssiopisto (Birkalands dansinstitut)

13-15 år

  1. Metsän kutsu, Espoon Tanssiopisto (Esbo dansinstitut)
  2. Heijastuksia, Vantaan Tanssiopisto (Vanda dansinstitut)
  3. Bolero, Helsingin Tanssiopisto (Helsingfors dansinstitut)

16-20 år

  1. Falling Leaves, Operans balettskola (BILD NR. 485)
  2. Tulenkestävä, Espoon Tanssiopisto (Esbo dansinstitut)
  3. Loitsu, Lappeenrannan Tanssiopisto (Willmanstrand dansinstitut)
Heijastuksia Vanda Dansinstitut Foto Sakari Viika

Heijastuksia med Vanda Dansinstitut. Foto Sakari Viika

Uppmuntringspriser av Kuopio tanssii ja soi festival:
Siina Ailasmaa och Taru Hiitola, Operans balettskola

av Piruetti Oy:
Heidi Salminen, Pirkanmaan Tanssiopisto (Birkalands dansinstitut)
Reetta Riikonen, Espoon Tanssiopisto (Esbo dansinstitut)
Saida Solla, Helsingin Tanssiopisto (Helsingfors dansinstitut)

Den bästa nya balettkoreografin (sponsor Fazer Oyj):
Oi-va av Eliisa Nenonen, Operans balettskola, yrkeskolning
Nostus av Erika Vilander, Operans balettskola, yrkesskolning

Den bästa nya balettkoreografin av studerande:
Curtain av Katariina Hietala, Operans balettskola

Balettipedagogit r.y.:s pris
Outi Vilonen för bästa balettpedagogiska handledningen för 10-12 åriga elever

Anita Jokela
15 mars 2016


  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

  • Julia Bengtsson Confidencen
    Julia Bengtsson – internationell barockdansös från Sverige
    Höjdpunkten under årets förnämliga Opera- och musikfestival på Confidencen var iscensättningen av Jean-Philippe Rameaus opera Dardanus . I en annan föreställning, A Baroque Catwalk , gjorde Julia Bengts...

  • Fast Blue by Mikaela Polley - Austen McDonald and George Edwards
    The Royal Ballet School Delights
    Written on the faces of the dancers as they spin and leap in the ecstatic final moments of the Grand Défilé , is the smile that says, ‘I did it’. It’s what I look forward to year after year and it neve...

  • dardanus_Confidencen_foto MartinHellström
    Ett barockt spectacle på Confidencen
    Confidencen Opera & Music Festival inleds den 27 juli med Jean-Philippe Rameaus mästerverk Dardanus, som genom ett gediget arbete får sin nordiska premiär på Sveriges äldsta rokokoteater – 284 år efte...

  • Vivian Assal Koohnavard  1
    Möt Vivian Assal Koohnavard dansare vid Staatsballett Berlin och aktivist
    I Berlin träffade jag och arbetade med Vivian Assal Koohnavard. Vivian fick sin dansarutbildning i Sverige och Tyskland. Hon har varit anställd vid Berlin Staatsballett sedan 2018. Där deltar hon i de...

  • Donizetti KSB
    Peter Bohlin om Kungliga Svenska Balettskolans uppvisningsföreställningar
    Skolårets sista föreställningar på KSB var uppdelade i fyra program. Några koreografier var storartade, andra inte. Här, mot slutet, ett försök att resonera om anledningar till detta.

  • Terpichore
    Dans i Stockholm Early Music Festival
    I 2023 års version av Stockholm Early Music Festival , den tjugoandra i ordningen, ingick två dansföreställningar. I fablernas värld , en kort musikalisk och dansant barockföreställning med Folke Danste...

  • Tallinn Suite en Blanc
    Suite en Blanc av Estoniabaletten med fina danssolister
    Jag hade möjligheten att två gånger se en ny balettafton med två verk. Black/White innehöll “Open Door ” av polskan Katarzyna Kozielska och Serge Lifars kända och genuina Suite en Blanc . Den sistnämnda...

  •  Marie Larsson Sturdy
    Marie Larsson Sturdy Carina Ari Medaljör 2023
    På Carina Ari-dagen 30 maj tilldelades Marie Larsson Sturdy Carina Ari-medaljen för hennes mångåriga och engagerade insatser inom Dans i Nord – en vital verksamhet som under mer än 20 år har främjat m...

  • Manon 1
    Manon: An evening to treasure
    Kenneth MacMillan’s Manon created in 1974, continues to weave its magic providing a slew of dramatic roles against a volatile and violent backdrop. The Royal Swedish Ballet first presented the ballet ...

  • En slags Berlin 
    Instudering av Mats Eks ”En slags” med Staatsballett Berlin
    I april 2022 reser Koreografen Mats Ek och jag till Berlin för att hålla audition med dansarna vid Staatsballett Berlin på Deutsche Oper. Vi ska välja dansare till verket ”En slags” av Mats Ek. Premiä...

  • Peter Pan & Wendy
    Marianne Mörck berättar sagan om Peter Pan med Svenska Balettskolan
    Till vårens uppsättning av Peter Pan och Wendy på Lorensbergsteatern är en av gästartisterna ingen mindre än Marianne Mörck . Efter första repetitionen tillsammans med baletteleverna på svenska baletts...

  • Grand Hotel GöteborgsOperan 
    Det var en gång på Grand Hôtel, musikalen som återupptäckts
    Göteborgsoperan avslutar sin vårsäsong med premiär den 22 april på Paul Abrahams musikal Det var en gång på Grand Hôtel. Musikalen som legat gömd fram till 2017. En föreställning fylld av dans och mus...

  • Virpi Pakkinen trio
    Virpi Pahkinen: "Precision möter osäkerhet, matematik möter mystik"
    Change – den nya dansföreställningen av och med Virpi Pahkinen – är uppbyggd enligt principen 5 + 5 + 5, dvs koreografi/ljus/musik. Strax före fredagskvällens premiär på Kulturhuset Stadsteatern fick ...

  • ProDance 2023
    För dansens skull dansas Pro Dance galan
    Den anrika Aleksandersteatern fylldes åter av dansfolket som ville stödja dansen och dess utövare via föreningen Pro Dance med att köpa biljetter till den årliga galaföreställningen. Artisterna uppträ...

  • Julia & Romeo 1
    Anthony Lomuljo – om hur det är att igen dansa Romeo – 10 år senare
    10 år har gått sedan urpremiären av Mats Eks Julia & Romeo på Kungliga Operan i Stockholm. Då liksom nu dansar Anthony Lomuljo rollen som Romeo. När Dansportalen några dagar innan premiären träffar An...

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil