Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

JUCK5personerFotoLinusEnlund

Tarika Wahlberg, Feyona Naluzzi, Shirley Harthey Ubilla, Cajsa Godée och Emelie Enlund. Foto Linus Enlund

De utmanar tankar och känslor

STOCKHOLM: En mörk eftermiddag i november träffas Tarika, Emelie och jag på ett fik på Söder i Stockholm. Jag lyssnar till deras uppriktiga engagemang för arbetet med JUCK.

Under de få år som dans och performancegruppen JUCK existerat har de engagerats för en rad olika framträdanden. Under Unescos mångfaldsdag dök de upp på Rosenbad i Stockholm, de har jobbat tillsammans med Beatrice Eli och Silvana Imam.

Varit engagerade av FI på 1:a maj, uppträtt på NordDance festival i Edinburgh, Pride-festivalen, Vitabergsparken bland andra. Listan kan göras mycket längre och uppdragen fortsätter att rulla in.

JUCKmarschFotoJUCK

Foto JUCK

Gruppen som består av Tarika Wahlberg, Feyona Naluzzi, Shirley Harthey Ubilla, Cajsa Godée och Emelie Enlund sticker ut med både kostym och budskap. Med sann självklarhet tar de plats i det offentliga rummet och tänjer på gränser.

Alla fem har med sina individuella livserfarenheter mötts och skapar något spännande, aktuellt och tankeväckande tillsammans.

Det är mycket inspirerande med dessa unga som med sitt juckande möter publikers olika reaktioner. Responsen är såklart personlig, men det öppnas upp för reflektioner kring ens egna fördomar och rädslor och hur dessa hanteras.

Hur fick ni idéen till att bilda JUCK?

Tarika: Det började med att Emelie, Cajsa och jag fick ett gig på en familjefestival i Nora. Vi ville göra ett showcase och började samtala kring systerskap och hur det speglas i att var ung kvinna. Vi utforskade sexualitet och ur det växte jucket fram.

Emelie: Cajsa hade en ganska klar idé om att hon vill göra något i skoluniform. Under hösten 2013 pratade vi om att göra något filmiskt och tillfrågade Shirley och Feyona om deras medverkan.

Min bror Linus Enlund filmade, och efter en artikel av Ravijojla Novakovic ”Challenging the phallocentric” började videon spridas i bland annat Spanien och Frankrike.

Tarika: Hon lyckades sätta ord på saker som vi själva inte riktigt verbaliserat ännu. Vi blev aspeppade på oss själva.

Emelie: Det kändes som om hon fattat allt. Efter det började vi mobilisera oss och skapade både hemsida och facebooksida. Vi ansökte om att vara med på olika festivaler och nu har filmen visats i Indien, Mexico och USA. I Tyskland vann den ett publikpris.

JUCK - Press 3 (Fotograf Linus Enlund)

Foto Linus Enlund

Vilka är era tankar kring skoluniformen?

Tarika: Det finns så mycket under den där kostymen. Den står för en typ av överenskommelse av kroppen i ett skal. Vi jobbar en del med hur slipsen justeras och snörper åt intellektet. Vi leker med maskulinitet och det som bubblar under en skoluniform som sexualitet och systerskap.

Emelie: Det är en slags maktlek. Normen finns där. Men vi kan fylla kvinnligheten med vad vi vill.

Ni går nära åskådare, utmanar tankar och känslor. Hur märker ni av publikens reaktioner?

Emelie: Vi bygger jättemycket på maktskapandet i relation till publiken. I mötet har vi alla olika laddningar beroende på dagsform och vad vi för tillfället går igenom. Här finns aggression, sexualitet blandat med det spröda.

Förhoppningen är ett ömsesidigt möte, men också att knacka hål på idéer kring kvinnlighet vilket kan vara både skrämmande och frigörande.

Tarika: Det handlar om närvaro i stunden och om en mellanmänsklig kommunikation där vi inte säger till publiken hur de ska känna eller reagera. Oavsett om en tycker att det vi gör är tekniskt bra eller dåligt så tar en del av en upplevelse som förhoppningsvis inte lämnar någon oberörd.

Jag känner att vi jobbar med sårbarheten i att vara människa. Stundtals när vi är aggressiva kan jag anamma ett maskulint beteende och tänka maktposition. Men också uppleva frustrationen med att vara kvinna med normer och idéer och vad som förväntas av en.

Vad som händer när jag juckar och tittar upp mot taket mot när jag juckar och tittar in i en mans blick är helt olika och upplevelsen varierar både för åskådarna och för oss.

Emelie: Det är en spännande process där JUCK har blivit som ett begrepp där valmöjligheterna är jävligt stora och vilar på en gemensam plattform som handlar om idéer om feminint platstagande. Det blir på något sätt platsspecifikt, situationsspecifikt och behovsspecifikt.

Är JUCK en politisk grupp?

Emelie: Partipolitiskt helt obunden. Våra föreställningsidéer om politik är alldeles för snäva för att jag skulle använda det ordet. I vårt arbete finns mer eller mindre formulerad anarkism, men inte som i avsaknad av total ordning utan mer som att vi hela tiden skapar en ny ordning och ifrågasätter den ordningen som finns.

Tarika: Vi medverkade i en paneldiskussion där Shirley satt i panelen tillsammans med Maria-Pia Boëthius, Sahar Mosleh och Ida Östensson. När vi uppträdde med JUCK i det sammanhanget blev det så tydligt att kropp är politik och kan säga minst lika mycket som ord om inte mer utan att behöva skriva folk på näsan.

Emelie: Vår avsikt är mer att bjuda in till någon form av gemenskap som för vissa kanske är hotfull. Men den är inte farlig och kommer aldrig bli farlig utan är systerskap.

JUCK repetition

Repetition. Foto JUCK

Hur ser ni på er själva i gruppen?

Tarika: Vi kompletterar varandra med våra varierande erfarenheter och diskuterar mycket utifrån våra olika hjärtefrågor och agendor som vi vill lyfta fram i det sceniska arbetet.

Bland annat så har jag, Feyona och Shirley utbyte av varandra när vi diskuterar hur det är att bli rasifierad i Sverige och hur en ska tackla rasismen som finns överallt i vårt samhälle. Shirley och Cajsa är mer insatta i HBTQ-frågor än oss andra.

Empo använder sig av ett helikopterperspektiv när vi diskuterar för att zooma ut och återkoppla till samhällsstrukturer. I det konstnärliga har vi också olika egenskaper.

Cajsa presenterar nya metoder när vi tränar och har ofta galna och roliga idéer. Shirley har sin självklara anarkistiska scenpersonlighet som jag inspireras mycket utav då jag själv är så invand med att presentera dans i mer traditionell scenkontext.

Feyona tar alltid steget längre i scenrummet och jag slutar aldrig fascineras utav henne.

Emelie: Jag tror vi alla känner oss otroligt tacksamma att vi får dela det här med varandra. Det är sjukt terapeutiskt att möta sina rädslor. Jag står här precis som jag är just nu med svettfläckar och snor som rinner eller vad det nu kan vara. Vi delar en systerlig kamp som samtidigt är helt individuell.

Innan vi skiljs åt nämner Tarika och Emelie en blivande dokumentär om JUCK. Mer än så säger de inte i nuläget, men den som väntar på något spännande…

Jenny Berkán
29 feb 2016


  • Scen ur We loved each other so much med Göteborgsoperans danskompani i koreografi  av Yoann Bourgeois. Medverkande Mikaela Kelly, Miguel Duarte och Victor Ketelslegers-Polster. Foto Tilo Stengel
    Yoann Bourgeois tillbaka till Göteborgsoperans Danskompani med ett sant styrkeprov
    Efter fyra år är det dags igen för den franske koreografen Yoann Bourgeois att återvända till Göteborgsoperans danskompani. Denna gång för verket We loved each other so much. Dansportalen träffade hon...

  • Darrion Sellman Photo Cristian Hillbom
    Spot on Darrion Sellman – dancing the leading role Siegfried in Swan Lake
    In August last year Darrion Sellman arrived to Stockholm and joined the company. Darrion says: “It has been a change to come to Stockholm. A vibrant city, small but calmer compared to Los Angeles wher...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i en pose i ett pas de deux i andra akten Giselle.Foto Admin Kuyler
    Kalle Wigle nyutnämnd solist vid Staatsballett i Berlin
    Dansportalen gratulerar svenske dansaren Kalle Wigle som nyligen utnämnts till solist vid Staatsballett i Berlin.

  • Avig.Från vänster: Tobias Ulfvebrand, Jeanette Wren,  Hugo Therkelson och Ninna Ohm Fotograf Leo Stenberg.
    Succéduo skapar nytt efter segertåg i Sverige och Europa
    Intervju Hugo Therkelson och Tobias Ulfvebrand

  • Mia Karlsson som Clarine omgiven av alla dansare. Foto: Lennart Sjöberg 
    40 år senare: En dansares triumf över tidens utmaningar
    Förra sommaren ringde telefonen hemma hos Heléne i Kungsbacka. I lördags den 16 mars gjorde hon comeback på scenen efter nära fyra decenniers frånvaro och dessutom debut på GöteborgsOperan – som dansa...

  • Clark Eselgroths och Seo Yeun Kims engagemang i uppförandet i Pas de Deux ur 2.akten i Svansjön var ett nöje att se. Foto Susanna Reitamo
    Fart och kunnande på Pro Dance Galan 2024
    Gamla operabyggnaden vid Bulevarden är ett Dansens Hus även om ett nyare Dansens Hus numera finns i Helsingfors, det också i centrum. Båda har sin publik, och båda behövs. Detta har intresset för dans...

  • Iana Salenko och Kalle Wigle i ett pas de deux i första akten Giselle på Staatsoper i Berlin. Foto Admill Kuyler
    Svenske dansaren Kalle Wigle har stora framgångar i Berlin
    Kalle Wigle är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och vid Royal Ballet School i London. Han fick anställning vid Operan i Stockholm 2016. Från hösten 2023 är han tjänstledig från Operan och an...

  • Totality in parts. Kungliga Baletten 2024. Koreografi Lukas Timulak. Foto: Kungliga Operan / Nils Emil Nylander
    Timulak/Portner två olika verk men med flera beröringspunkter
    Från och med 9 februari och nästan en månad framåt dansar Kungliga Operan i Stockholm Totality in parts av Lukás Timulak och Bathtub Ballet av Emma Portner . De båda koreograferna delar kväll och verke...

  • Inside Out Helsingfors Dansinstitut
    På jakt efter det fullkomliga: nationens skickligaste dansare och – smultron!
    Balettpedagogernas förbund ordnar vartannat år i Finland en nationell balettävling, i år 20-21 januari. Ett råd av balettkonstnärer med bakgrund som meriterade dansare hade valt ut 38 solister av 73 a...

  • Inspire me Foto Kentaro Mitsumori
    Young Choreographers en föreställning där dansare från Kungliga Operan koreograferar
    Tisdagskväll på Kungliga Operan i Stockholm och det är premiär för Young Choreographers. Dansare från ensemblen får chansen att pröva egna idéer och koreografera sina kollegor. Alla kompositioner visa...

  • Fredrik Lindgren Operan Markus Gårder
    Operans VD Fredrik Lindgren: På sikt vore det fantastiskt att få ett nytt Operahus i Stockholm
    Kungliga Operan är en 250-årig kulturinstitution i hjärtat av Stockholm. Över 500 anställda levererar hyllade föreställningar med utsålda hus. Dansportalen har samtalat med Operans VD Fredrik Lindgren ...

  • Auguste Marmus och Mattheus Bäckström
    Från Svenska balettskolan i Göteborg till ungerska Statsoperan i Budapest
    Det började med 6 år på Svenska balettskolan i Göteborg med start i årskurs fyra för Mattheus Bäckström och Auguste Marmus . Mattheus gick ut 2017 och hade då blivit antagen till den anrika, Royal Ball...

  • Lucid Episode 1
    Joseph Sturdys verk Lucid Episode inleder nyårsgalan på Kungliga Operan
    Vi befinner oss på Kungliga Operan. Det pågår repetition med två dansare som är med i Joseph Sturdy s verk Lucid Episode som inleder själva nyårsgalan den 31 december.

  • En julsaga GO 
    Göteborgsoperan sjunger in julen med En Julsaga
    Göteborgsoperan avslutar december månad med nypremiär på musikalversionen av Dickens En julsaga . Föreställningen är breddad med humor och medmänsklighet. Adams julsång blandas med Stevie Wonder och bl...

  • Nötknäpparen, Kungliga Baletten 2023. Foto Nils Emil Nylander 
    Nötknäpparen, nypremiär på Kungliga Operan i Stockholm efter fyra års uppehåll
    Det är nypremiär av Pär Isbergs Nötknäpparen Kungliga Operan i Stockholm. I salongen sprids julstämningen och publiken får vara med om en dansant och virvlande berättelse. Kanske är det extra vikti...

  • Ur 100 årstiderFoto: Axel Petterson
    Giovanni Bucchieri – en konstnärlig kameleont
    Det är premiär för filmen 100 ÅRSTIDER . Upphovsmannen har gått från dansare till multikonstnär. Möt regissören Giovanni Bucchieri i en personlig intervju med Dansportalen.

  • Babydans är ett av Dansmuseets mest populära program. Inga bebisar är för små för att delta.
    ”Mycket talar för att vi inte kommer att kunna vara kvar där vi är nu,” säger Hans Lindholm Öjmyr, ny chef för Dansmuseet
    Hans Lindholm Öjmyr är filosofie doktor i konstvetenskap och har skrivit en avhandling om scenografi på 1800-talet vid Kungliga Teatern/Operan. Hans har tidigare varit avdelningschef på Stadsmuseet oc...

  • Scen ur Wild poetry. Medverkande Duncan C Schultz, Zander Constant, Hiroke Ichinose, Valentin Durand och Iris Telting. Foto Lennart Sjöberg
    In a heartbeat, ny världspremiär på Göteborgsoperan
    In a heartbeat bekrivs som ett pulserande dansbubbel och på Göteborgsoperan är det nu världspremiär allhelgonaafton på stora scenen för Hofesh Shechter s verk Wild poetry och Tom Weinberger s Waltz with...

  • Le Corsaire, Kungliga Baletten 2023 with Frej Ruhl, Carl Sjögren Lorenzzo Fernandez Foto Kungliga Operan Håkan Larsson
    Le Corsaire, svensk premiär på Kungliga Operan med virtuos dans och teknisk skicklighet
    När Kungliga Operan för första gången ger Le Corsaire bjuds det på en dansfest. Verket som hade sin urpremiär på Parisoperan 1856 kommer till liv och publiken får möjlighet att påverka slutet.Tankarna...

  • New talents Operan 231023
    New talents join the Royal Swedish Ballet
    Eleven young dancers join the Royal Swedish Ballet company this season. We are thrilled to see them on stage! On October 27, this season's grand premiere of Le Corsaire will take place.

  • Livrustkammaren drake 
    Där låg onekligen ett skimmer över Gustavs dagar
    I Livrustkammarens visas den största satsningen på flera år på en tillfällig utställning i samarbete med Kungliga Operan – öppnas 20 oktober, Teaterkungen: Prakten, makten och teaterkostymerna på Gust...

  • Matilda Larsson
    Attityder som uppskattades
    I Drottningholmsteaterns déjeunersalong gavs i september in innehållsrik, högklassig presentation av ett forskningsprojekt som genomförs på Kungliga Musikhögskolan och finansieras av Vetenskapsrådet.

  • Kentaro Mitsumori Le Corsaire
    Spot-on Kentaro Mitsumori, dancer with the Royal Swedish Ballet
    Kentaro Mitsumori has been a member of the Royal Swedish Ballet since 2017. We have seen him in many roles, in Swan Lake, Cinderella, Don Quijote, The theme and variation, Gardener in Alice in Wonderl...

  • Kalle Wigle Foto Johan Persson
    Kalle Wigle-Andersson får stipendium från Jubelfonden
    Kalle Wigle-Andersson: Jag är utbildad och diplomerad vid Royal Ballet Upper School, London 2016. Innan dess gick jag på Kungliga Svenska Balettskolan 2006-2014. Sedan min examen har jag varit anställ...

  • Wicked GO Foto Lennart Sjöberg
    Wicked, musikalen om häxorna i Oz
    Göteborgsoperan inleder sin höstsäsong med den mytomspunna succémusikalen Wicked. Exakt tjugo år efter Broadwaypremiären 2003, sätts den nu upp för första gången i Sverige.

  • Aalto Ballet percussion__Gerritsen_Hans
    Balettgalan i Villmanstrand är sensommarens succéevenemang
    Balettgalan i Villmanstrand vid Finlands östra gräns gavs i år för 12:e gången och var igen en succé med både nationella och internationella dansare. Galans grundare och eldsjäl Juhani Teräsvuori hade...

  • The One Foto Peter Knutson
    Möte med Fredrik Benke Rydman om ”The One”
    Det är mannen från dansgruppen Bounce, koreograf till egna versioner av Svansjön och Snövit bland mycket annat. Jag träffar Fredrik Benke Rydman på en liten thaikrog mellan repetitionspassen.

  • Manon Kungliga Operan 2023
    “A new look at it” – Lady MacMillan about Manon with the Royal Swedish Ballet
    As part of the 250-year jubilee program of the Royal Swedish Opera and as a tribute to the long-lasting cooperation between the Royal Swedish Ballet and world-renowned English choreographer Sir Kennet...

  • Remachine – Jefta van Dinther
    Urpremiär av episkt dansverk på Norrlandsoperan
    Den 1 september bjuder Norrlandsoperan på säsongsuppstart för dans med urpremiär av den episka föreställningen Remachine signerad koreografen Jefta van Dinther . Ljus, ljud, röst, koreografi och scenog...

  • Contemporary Dance GO
    Contemporary dance av Hofesh Shechter på GöteborgsOperan
    Danskväll med intensiv klubbfeeling, smittande glädje och en upplevelse som börjar redan utanför operahuset.

ANNONS

Dansmuseet
Transit

Ur Dansportalens arkiv

  • Colourful new Cinderella in Stockholm
    First published 28 May 2022 – New premiere 29 Nov 2024 Tamara Rojo’s new production of Cinderella in Stockholm is successfully adapted to current themes. Cinderella is a r...

ANNONS

Dansmuseet
Nötknäpparen

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil