Dansportalen

Artiklar från 2008 – till idag

Artiklar från 2008 – till idag

Luiza Lopes och Dawid Kupinski dansar Nötknäpparen tillsammans. Foto privat.

Luiza Lopes och Dawid Kupinski dansar Nötknäpparen tillsammans. Foto privat.

En genuin Nötknäppare

STOCKHOLM: Julen är Nötknäppartid för världens baletteatrar. Det blir många föreställningar även med Kungliga Baletten och flera lag måste byta av varandra för att orka med. 

Operans Balettklubb hade bjudit in ett av huvudparen, Luiza Lopes och Dawid Kupinski som dansar Husan och Kolaren i Kungliga Balettens julföreställning.

Med var även koreologen och repetitören Agneta Stjernlöf Valcu, flitigt anlitad världen över som iscensättare av klassisk balett.

Luiza Lopes efter Raymonda. Foto privat

Luiza Lopes efter Raymonda. Foto privat

Luiza Lopes kommer från Sao Paolo i Brasilien, men ville komma till Europa för att träna balett.

”Jag fick en chans att träna både på Royal Ballet School och English National Ballet School. Men efter en tid där längtade jag tillbaka till Sao Paolo och fick jobb på ett nystartat kompani i hemstaden.”

Under våren 2015 sökte Luiza till Stockholm och blev då anställd vid Kungliga Baletten. Bland de första verken hon var med i var Raymonda och Don Quijote.


”Stämningen i baletten här är verkligen bra, med en mängd enastående, professionella människor. Jag trivs här och stannar här även nästa säsong" säger hon. "Den här versionen av Nötknäpparen är den första jag gör, men jag har gjort den klassiska Nötknäpparens pas de deux tidigare."

"Det är något av det mest krävande jag någonsin gjort under min karriär. Jag läste boken Petter och Lottas jul, som den här versionen bygger på, och det är verkligen en passande berättelse. Baletten skapades 20 år tidigare för Marie Lindqvist som är min coach nu. Det är ett stort nöje att få arbeta med och lära av henne. Också att arbeta med koreografen själv, Pär Isberg” säger Luiza.

I vår ska Luiza göra Alice i Alice in Wonderland (Alice i underlandet). ”Det är en fantastisk balett. Det är svårt att förstå att någon kan skapa en klassisk balett som den. Musiken stämmer så bra med balettens fantasivärld," säger Luiza.

”Jag gör Kolaren för tredje gången,” säger vår nyaste premiärdansare Dawid Kupinski, och fortsätter: ”Jag tränades av Jan-Erik Wikström som utöver att sätta in mig i rollen även förklarade bakgrunden till den. Det gjorde att jag fick en helhetsbild av Kolaren.”

Pär Isbergs Nötknäpparen har ingen prins i vanlig mening, utan det finns en skogsarbetare, eller kolare som han kallas här. Det vill säga en som jobbar med att framställa träkol i skogen. Prinsessrollen motsvaras av husan hos tanterna Grön, Brun och Gredelin. I andra aktens drömscen drömmer Petter och Lotta att kolaren och husan har förvandlats till en prins och hans prinsessa.

"Jag har inte gjort någon version av Nötknäpparen tidigare, om man bortser från att jag var med i Ratmanskis version men där var jag bara råtta eller i liknande mindre roller” säger Dawid.

Agneta Stjernlöf i balettsalen. Foto Kungliga Operan

Agneta Stjernlöf är koreolog på Kungliga Operan: ”Jag var med som koreolog redan när Pär Isberg skapade baletten för 20 år sedan. Pär fick inspirationen till baletten när han hade varit på julmarknaden på Skansen och sett alla halmbockar och nötknäppare i stånden där. Senare läste han Petter och Lottas jul och kom då på att dessa båda historier kunde sättas ihop."

Idén presenterades för Nils-Åke Häggbom i början på 1990-talet när han var balettchef på Operan. Men förslaget blev inte förverkligad den gången, utan den som nappade på idén var nästa balettchef: Simon Mottran. "Simon tyckte att Pär först skulle göra ett kortare verk, innan man satsade på ett helaftonsverk,” säger Agneta.

Pär Isberg skapade då Harmonilära. Det var spartider på Operan och Pär fick skapa kostymerna själv, men man kostade på lite ljus och rök. Efter detta verk fick Pär klartecken av Simon att gå vidare med Nötknäpparen. Men det blev chefsbyte igen och nye balettchefen Frank Andersen var den som fick skörda frukterna och presentera Nötknäpparen.

Den 14 december 1995 var det premiär med tre olika lag. Första premiären dansade Marie Lindqvist och Anders Nordström. I den andra var det Johanna Björnson och Jan-Erik Wikström. Den tredje premiären gjorde Eva Nissen och Christian Rambe.

Jens Rosén var den allsmäktige Petter då och gjorde den rollen i nästan alla föreställningarna – han gör den fortfarande! Ivailo Valev gjorde även rollen och Lotta var Ann Brattselius, Alexandra Szendrei och Nathalie Perriraz.

Erik Näslund skrev librettot till verket. Pär hade även mycket god hjälp av Gunilla Roempke.

"I andra aktens kårdanser dansar tolv par, men det krävs ytterligare dansare eftersom till exempel de tre dansmössen inte kan göra blomstervalsen samma kväll. Hela kompaniet går åt för att få ihop föreställningen,” säger Agneta och kommer in på scenografin av Nötknäpparen:

”Pär hade tidigare arbetat med scenografen Bo-Ruben Hedvall för produktioner på TV. På Operan hade de samarbetat med ett verk, Skiljeväg, och då jobbade de med ljussättaren Torkel Blomqvist. Så nu fattades det bara en kostymdesigner . . .

Kostymavdelning kom med förslag, en tjej man frågade ville inte alls göra något i Elsa Beskows anda så Pär tackade nej till hennes erbjudande. Från dansaren Tiu Kokkonen kom ett förslag på Ann-Mari Antiila. "Där föddes vinnarteamet som senare även gjorde bland annat Pippi Långstrump,” säger Agneta med ett leende.

Nathalie Nordquist, Husan;  Daria Ivanova, Tant Gredelin;  Katarzyna Kucharska, Tant Grön;  Pascal Jansson, Farbror Blå;  Jeannette Diaz-Barboza, Tant Brun;  Minji Namn, Lotta; Nacho Lopez, Petter. Foto Hans Nilsson

Nathalie Nordquist, Husan; Daria Ivanova, Tant Gredelin; Katarzyna Kucharska, Tant Grön; Pascal Jansson, Farbror Blå; Jeannette Diaz-Barboza, Tant Brun; Minji Namn, Lotta; Nacho Lopez, Petter. Foto Hans Nilsson


"Gunilla Roempke hjälpte Per att skapa karaktärerna i baletten, så att varje rollfigur fick en egen personlig tolkning. Man skapade då olika temasteg för de viktiga rollerna. Hon hjälpte även Pär att utforma alla gästerna på festen: Polisen som ska vara ordningsam och ordentlig och hans fru som är ännu värre! Polisens son, som är en liten minipolis, och dottern som är jätterädd för mamma hela tiden för att hon är så sträng till exempel.”

Agneta beskriver några olika rolltyper:

”Det jovialiska bagarparet som alltid pratar bakrecept med Tant Brun. Sotaren är mer 'bonnig' i sin attityd än de andra, torkar sig om näsan . . . Tant Gredelin är så rädd att få hans svarta fingrar på sin fina klänning. Sotarens fru är en riktigt kokett madam i röda lockar – och dottern är ännu värre. De håller hela tiden på med att justera hennes klänning så den ska sitta perfekt."

"Alla dessa roller har sin egen utmejslade karaktär, vilket gör att varje dansare kan göra rollen till sin egen krumelur. Alla de roliga episoderna som sker i första akten får dock inte komma samtidigt. Som publik ska ditt öga kunna söka sig till var och en av dessa episoder," säger Agneta.

Luiza Lopes berättar: "I första akten är min rollfigur verkligen en husa. Hon tar hand om barnen, huset och det som sker där. I andra akten förvandlas hon till prinsessan i barnens dröm. Det är en utmaning att skildra skillnaden."

"I början var jag lite tveksam om att göra en roll som den här. Konstnärligt är det svåraste för mig att visa skillnaden mellan första och andra akten. Tekniskt är också vårt pas de deux i andra akten krävande, med massor av hopp, snabba steg i två riktningar o s v."

Dmitri Zagrebin i Kolarens bockdans med Nacho Lopez som Petter och Minji Nam som Lotta. Foto Hans Nilsson

Dmitri Zagrebin i Kolarens bockdans med Nacho Lopez som Petter och Minji Nam som Lotta. Foto Hans Nilsson

Dawids roll är också en dubbelroll, först måste han vara en kraftkarl som jobbar i skogen och i andra akten en elegant prins, som också måste visa en stark passion för sin prinsessa.

Han säger att "förvandlingen av karaktär är ganska knepig men den största utmaningen är kostymen. I första akten är man svettig redan från början – och då har man en hel balett framför sig . . .  Man har julbockens huvud som mask för ansiktet, vilket gör att man inte ser så mycket, plus en massa smink från maskören. Dessutom har man flera lager av kostymer på sig. Det är trikån, läderbyxorna och västen, sedan en tjock rock och ovanpå allt det en lurvig getskinnskappa. Det väger en hel del!"

"Därefter har man två steg hit och fem steg dit, sen hamnar man i ett rökmoln med en massa människor på scenen – råttor och soldater – och scenen känns så liten. Samtidigt ska man försöka framställa en berättelse . . ."

"Det viktigaste i första akten är att bara köra på och berätta historien. Och andra akten som aldrig tar slut! Så fort man kommer in på scenen börjar det snurra på hela tiden . . .  Alla steg är 'off balance' [i obalans] – med massor av piruetter! På sluttande golv!"

Luiza tillägger: "Pär är mycket noga med att man ska ge en tolkning, att känslorna ska komma fram."

Om koreografin berättar Agneta: "Pärs pas de deux är baserat på klassisk teknik men sedan har han, som varje koreograf som får en inspiration, gjort något annat av de vanliga stegen. En fingerpiruett [ballerinan snurrar med endast ett finger i partnerns hand som stöd] förvandlas till något helt annat.

"Med Husans variation har Pär tänkt att hon ska dansa som på isblock. Om man ser det lite uppifrån så ser man att det ser ut som is. Idén kom från Pärs mamma som jumpade på isflaken i Nybroviken som barn. På gamla dar så hävdade hon att hon hade rättigheten till den variationen . . ."

Agneta fortsätter: "I andra akten har vi temasteg och karaktärer, smällkarameller, polkagrisar etc ska ha eget stegmaterial. Varje dans skall ha sitt speciella rörelsespråk. Det gäller även hur man utnyttjar ytan på scenen."

Tre dansmöss låter ganska likt tre musor. I Balanchines balett Apollon Musagete finns de tre musorna – där fick Pär inspirationen till de tre dansmössen. Gänget med Klippsnögubbar är med i andra akten och är man uppmärksam så ser man att Farbror Blå hänger upp tre klippsnögubbar i granen i första akten.

Daniel Norgren Jensen som Muskungen. Foto Hans Nilsson

Daniel Norgren Jensen som Muskungen. Foto Hans Nilsson

I granen finns även polkagrisar och pepparkakor. Efter pepparkakorna kommer polkagrisarna. Till musiken från den arabiska dansen gjorde han en dans för de tre tanterna, som annars inte skulle vara med i andra akten.

Här lät han dem gå i sömnen, passande nog till den lite sömniga arabiska musiken. Därefter kommer den ryska musiken som smällkaramellerna dansar till – den får alla att vakna!  I originalet ligger de två musikstyckena omvänt, den ryska musiken före den arabiska.

Agneta kan även bakgrunden till denna version av Nötknäpparenn: "Bakgrunden till att Pär Isberg valde sagan om Petter och Lotta är hans egen upplevelse som barn. Han växte upp ensam med sin mamma och drömde alltid om att få en komplett familj. Scenen i andra akten när Kolaren och Husan dansar tillsammans med Petter och Lotta, kallar Pär för 'the Happy Family'."

Beskowfamiljen var dock mycket noga med att det inte gick för sig att gifta bort Husan med Kolaren för det stämmer inte med Elsa Beskows historia . . .

Den första scenen är direkt hämtad från Elsa Beskows bok, men Bo-Ruben Hedvall som gjort scenografin var inte nöjd med andra akten. Då kom han på att hans mormor i Skåne hade röda girlanger i taket och en röd moraklocka. Promenaden i skogen i andra akten var promenaden han gjorde med sin mormor när de gick genom skogen med pudersnö på marken.

Blommorna som kommer ned från väggarna och dansar blomstervalsen är också efter mormors tapet. En gammal dam berättade för Bo-Ruben att i hennes barndom var årets höjdpunkt på julaftonen när man gjorde sig redo för polonäsen och fick inleda dansen i salongen.

"Epilogen är direkt gjord efter Elsa Beskows förlaga, men vi undrar alltid när alla är på väg till kyrkan, varför det inte lyser i kyrkan ? Så vi undrar om prästen sover . . ." säger Agneta med ett skratt.

Slutscenen med kyrkfärden direkt efter Elsa Beskow. Foto Hans Nilsson

Slutscenen med kyrkfärden direkt efter Elsa Beskow. Foto Hans Nilsson

Allting blir större i andra akten, Moraklockan, granen och stolen. En gång hade Bo-Ruben med sig en liten pojke som såg föreställningen och kommenterade ”Titta, människorna krymper”. Bo-Ruben tog då med honom upp på scenen i pausen så han fick se att människorna inte hade krympt. Scenarbetarna höll på att dammsuga upp snöflingorna som avslutar första akten. Dammsugaren var stor som en mindre traktor och då säger pojken: "Du ser väl att människorna har blivit små!"

Som avslutning berättar Agneta; "När Brendan Collins son var i 5-årsåldern, skulle han se pappa dansa Kolaren för första gången. Råttorna griper Kolaren och slänger in honom i elden i kakelungen, då hör man den lilla rösten från mitten av parketten: ”Paaapppaaa…”

Intervjuare på Operans balettklubbs möte Anders Jörlén
Textbearbetning för Dansportalen Cristian Hillbom
28 dec 2015


  • Pär Isberg
    Pär Isbergs magiska låda, musiken och teatern
    Dansportalen gläntar på ridån för Pär Isberg, premiärdansare och koreograf med gedigen meritlista. Utbildad vid Operans balettelevskola, senare Kungliga Svenska Balettskolan. I dansen såg han en frihe...

  • pure_coincidence_c_admill_kuyler
    Young dancers impress in new choreography: Junior Ballett Zürich in Impulse
    Junior Ballett Zürich , founded in 2001 is now an established adjunct to the main company appearing regularly in major productions and with many of the young dancers joining the company ranks.The lives...

  • tag_tueren_2015©zenna_web_D33B0866
     »I think the Prix de Lausanne gives a great opportunity for young dancers to get into the international dance field«
    In Montreux I met with Jason Beechey director of the Palucca University of Dance Dresden, one of the prestigious schools that are associated with the Prix. Jason has also been a member of the Artistic...

  • Samira Bethke Kitri PDL21
    Prix de Lausanne 2021 blev en annorlunda tävling
    På grund av den pågående pandemin hölls tävlingen i år digitalt. De nio jury medlemmarna som bedömde dansarna var samlade i Lausanne där de såg de tävlandes bidrag på storbildsvideo. Clairemarie Osta ...

  • Törnrosa Aurora 
    I pandemins spår – kommer dansare, sångare med flera tvingas byta yrke? Dansportalen undersöker
    I en artikel i DN den 17 november säger Birgitta Svendén, chef för Kungliga Operan i Stockholm: ”fler och fler lämnar sina yrken och söker nytt jobb. Vi ser redan nu ett kompetenstapp och om vi inte k...

  • Auguste Marmus
    Auguste Marmus förverkligar sin dröm i St Petersburg
    Uppvuxen i Majorna i Göteborg och tidigare elev vid Svenska Balettskolan i Göteborg gör Auguste Marmus just nu sitt APL-år vid Vaganova-skolan i St Petersburg. Att han getts denna möjlighet handlar om...

  • God Jul & Gott Nytt År 🎄 Merry Christmas & Happy New Year
    A Holiday Greeting from Dansportalen!

  • Jekyll & Hyde
    Världspremiären av baletten Dr. Jekyll and Mr. Hyde vid Nationalbaletten med glänsande manlig energi och dans
    Höstens andra balettpremiär i Operahuset i Helsingfors hann ha sin premiär och dansas av alla tre rollbesättningarna före dörrarna åter stängdes på grund av pandemin. Tre föreställningar skulle ha åte...

  • Laura Persson SVB
    Kulturstipendium till ung talang vid Svenska Balettskolan
    Laura Persson, 15 år, har tilldelats ett stipendium ur Västsvenska Kulturfonden. Stipendiet skulle hon få mottaga vid en festlig ceremoni den 28 november.

  • Transit SDT Carl Thorborg
    Nya verket Transit är en ursinnigt utförd ritual, en kamp för överlevnad och förändring
    Jag fick tillfälle att se premiären av Skånes Dansteaters Transit på Malmö Operan den 17 oktober. I en lokal som rymmer ca 1500 åskådare var det tillåtit att endast ha en publik på högst 50 personer.F...

  • Dansmuseet
    Ballets Suédois 1920–1925 på Dansmuseet
    Dansmuseet i Stockholm uppmärksammar hundraårsdagen av Svenska balettens i Paris premiärföreställning den 25 oktober 1920 med en jubileumsutställning under mottot ”OM NI INTE GILLAR DET KAN NI DRA ÅT ...

  • Saluts démos 2015
    Everything is in our bodies, says Madame Elisabeth Platel, director for Paris Opera Ballet School
    Leaving the plane at Charles de Gaulle-airport you are met by large photos of dancers, musicians and other cultural motives along the walls in the airport. A fantastic way to welcome visitors.My goal ...

  • Ekman Operan sep 2020
    Det var som om man blev ännu mer passionerad av att vara dansare bara för att man inte kunde ge föreställningar
    Dansportalen träffade dansarna Hampus Gauffin och Gabriel Barrenengoa vid Kungliga Baletten i ett samtal om pandemins konsekvenser och om det nya programmet på Operan av koreografen Alexander Ekman.De...

  • Agneta S
    Agneta Stjernlöf-Valcu: Du ska förmedla dansnotationen till dansare så att det blir en föreställning.
    Dansnotationens syfte är inte bara att bevara något som passerat utan först och främst att ge möjlighet till återskapande. En videofilmning är alltid en tolkning av ett koreografiskt verk.Oavsett om a...

  • COW1
    Nationaloperans säsongöppning med en mycket fräsch COW av Alexander Ekman.
    Höstens första danspremiär vid Nationaloperan i Helsingfors hälsades mycket välkommen av premiärpubliken på lördag kväll. Alexander Ekmans COW visade sig vara den energiska laddning som behövs just nu...

  • SHIFT I CACTI
    Höststart på Kungliga Operan – urpremiär av Alexander Ekman
    Den 26 september slår Kungliga Operan åter upp dörrarna för en ny säsong med två premiärer, först ut är Alexander Ekmans SHIFT | CACTI. Därmed flyttas säsongsstarten fram vilket innebär att premiären ...

  • Oscar Salomonsson
    Oscar Salomonsson, premiärdansare – Det udda och uttrycksfullas mästare
    Oscar är utbildad vid Kungliga Svenska Balettskolan och anställdes vid baletten 1997. Mellan 2004 och 2007 dansade han i Madrid, Spanien.Han återvände till Stockholm och fick utmärkelsen Årets dansare...

  • SigridYAGP
    Om finalen som ställdes in och Sigrids drivkraft, engagemang och hårda arbete
    Sigrid Åberg är 13 år och går Alhanko Academy of Ballet i Stockholm. I höstas var hon i Cattolica, Italien och tävlade i Youth American Grand Prix.I vår skulle hon egentligen åkt till New York för att...

  • LesBalletSuedois
    There is no lack of creativity in the house. We just work in different ways.”
    Nicolas Le Riche – Ballet director of Royal Swedish Ballet – gives Dansportalen an update on the current situation of the company and informs about the plans for the future.Upon arrival of Covid-19 Ro...

  • Paul Marque Le Louvre
    Scènes de la vie confinée de Paul Marque
    A Paris, le confinement règne depuis le mois de mars. Pour les Français il est interdit de passer plus d’une heure dehors ou s'éloigner au-delà d’un kilomètre de sa maison, sinon on écope d’une amende...

  • Paul Marque Louvre
    Meet Paul Marque and a Soloist Dancers Life Today in Paris
    In Paris, social distancing rules have been in place since March. French people are forbidden to spend more than an hour outside or travelling more than one kilometre from their home. If they do eithe...

  • Carmen Helsinki
    En magisk föreställning av Carmen
    En helaftonsbalett i tre akter till musik av Georges Bizet hade premiär på Nationaloperan i Helsingfors i vår. Produktionen var norsk och koreografen var denna gång Liam Scarlett.Alla föreställningar ...

  • GöteborgsOperan
    Vad händer på våra operahus när världen stängs ner på grund av Covid-19? Katrín Hall, GöteborgsOperans Danskompanis konstnärliga chef om situationen i Göteborg
    Dansportalen har talat med Göteborgsoperans Danskompanis konstnärliga chef, Katrín Hall. Hon berättar att man i dessa dagar får använda all sin kreativitet för att hitta och nå publiken och att vara f...

  • Beyond GO mars 2020
    "Allt som man gör i en uppsättning, vare sig det är teater, dans eller något annat rör det sig om en relation med åskådarna"
    GöteborgsOperans Danskompani backar inte för utmaningar. Efter Sidi Larbi Cherkaouis ”Icon”, med 3,5 ton lera på scenen, och Damien Jalets ”Skid”, där golvet hade en lutning på 34˚, tar de sig nu an ä...

  • Balettpedagogtävlingen
    Många talanger i den nationella balettävlingen
    Den nationella balettävlingen hålls vartannat år av Balettpedagogernas förening i Helsingfors . Den alternerar med tävlingen Ung energi som också anordnas av föreningen. Skolornas intresse stort och ko...

Redaktion

dansportalen@gmail.com

Annonsera

dansportalen@gmail.com

Grundad 1995. Est. 1995

Powered by

SiteVision

Uppil